Za polovnjake iskeširali 400 miliona!

P. ŽIVKOVIĆ

04. 12. 2017. u 22:02

U Srbiju za prvih 10 meseci uvezeno više od 130.000 automobila koji su prešli hiljade kilometara. Dve trećine su vozila sa evro 3 motorima - što znači da su stariji od deset godina

За половњаке искеширали 400 милиона!

Sa jednog placa polovnih automobila u Beogradu, Foto N. Fifić

NAŠI sugrađani su za prvih deset meseci ove godine za uvoz više od 130.000 polovnih automobila, najvećim delom iz zemalja Evropske unije, iskeširali više od 400 miliona evra!

Ono što je poraznije od ovolikog odliva deviza je činjenica da se u ogromnom broju radi o vozilima sa evro 3 motorima, koji su se proizvodili od januara 2000. do januara 2005. godine, što znači da se radi o vozilima starijim od deset godina.

Prema podacima koje je “Novostima” dostavila Srpska asocijacija uvoznika novih automobila i delova, čak 106.000 uvezenih vozila je starosti od 10 do 18 godina!

- Prema podacima koje smo mi dobili, u Srbiju je za deset meseci uvezeno tačno 137.296 polovnih vozila - kaže generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila Boban Nikolić. - Istovremeno, prodato je 22.396 novih automobila, što je sve nas u asocijaciji, jednostavno, šokiralo.

Prvi operativac Srpske asocijacije uvoznika novih automobila kaže da je na osnovu podataka koje su prikupili, više nego jasno da smo zemlju napunili krševima.

- Prema važećim evropskim, ali i našim propisima, mogu se prodavati novi automobili samo sa ekološkim standardom evro 6. I dok u EU planiraju da zabrane i korišćenje vozila sa evro 4 motorima, kod nas se dopušta i uvoz vozila sa evro 3 standardom - objašnjava Nikolić.

Tačnije, uvezeno je 85.027 vozila sa evro 3 motorima, 32.230 sa evro 4, 17.400 sa evro 5 i svega 2.639 vozila sa evro 6 motorima (početak proizvodnje 2014)

Prosečna emisija štetnih gasova kod uvezenih polovnih vozila je oko 220 do 230 grama CO2 po pređenom kilometru, a kod novih koji se nalaze na našem tržištu - 126 grama!

Već naredne godine Srbiju čeka otvaranje Poglavlja 27, po kome jasno stoji da će i naša zemlja poresku politiku (čitaj, visinu registracije automobila) morati da određuje prema emisijama štetnih gasova.

- Trebalo bi obratiti i pažnju na činjenicu da li su ti uvezeni automobili uopšte i opremljeni katalizatorima i da li su oni ispravni - kaže Dragan Škrnjić, stručnjak za ekologiju u automobilskoj industriji. - Nedostatak filtera ili čak i kompletnih katalizatora prouzrokuje emisiju opasnih čestica u atmosferu koje, dokazano, izazivaju ceo niz respiratornih bolesti, pa i najtežih - tumora.

Pojedini stručnjaci upozoravaju i da su automobili koji se uvoze, većinom, prevalili ogroman broj kilometara i da su tehnološki zastareli, kao i da predstavljaju opasnost na drumu ne samo zbog emisije štetnih gasova. Iako je Srbija pre dve godine pooštrila proceduru za uvoz polovnih vozila, i dalje se uvoze vozila koja u zemljama zapadne Evrope ne bi prošla tehnički pregled.

Najviše polovnih uvezenih vozila u prvih deset meseci je marke “folksvagen” - 21.476. Slede “Opel” sa 17.309, “Pežo” sa 14.782, “Reno” sa 13.533, “Fijat” sa 10.791 vozilom. Uvezli smo i 7.492 polovna “mercedesa”, 6.878 “audija”, 6.008 BMV...


NAROD NEMA PARA

- TO što se uvozi šest puta više polovnih nego što se kupuje novih automobila govori o činjenici da naš narod nema para i da su nova vozila preskupa - kaže Milan Stanić iz jedne od beogradskih auto-kuća koje se bave uvozom polovnih vozila.

Slaže se da se u velikoj većini radi o vozilima koja su vremešna, ali su znatno bolje održavana nego naša i da je to jedini način da se, bar malo, podmladi i poboljša naš vozni park.

- Svako bi voleo da vozi nov auto, ali kada nema novca ljudi traže najbolju soluciju, a to je uvoz ovih vozila iz zemalja EU. Naravno da treba voditi računa i o ekologiji ali, nažalost, Srbija nije Norveška - zaključuje Stanić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (11)

Cupavi Berlin

05.12.2017. 12:29

@Budući Izbeglica - Gospodine potrebno je Platu Zaraditi. A ne smo ici na Posao da vam prodje vreme. Novac imate za Cigarete,Kafanu itd: Sa vasim stavovima prema Poslu necete nigde Uspeti. Ali puno Srece u Inostranstvu,tamo se beru pare sa Drveta.

majko srbijo

06.12.2017. 07:05

@Budući Izbeglica - Gospodine , iz Vaseg komentara zaključujem da ste Vi ,, veliki radnik,, da ne radite kod privatnika za minimalac od 18000,oo din , po 10 sati , gde ne može da se samo dolazi nego se radi pošteno nekad čak i bez pauza za odmor ,i ako se slučajno razbolite sledi otkaz. Ta pravila i zakon nam je omogućila ova ,a i predhodne, demokratske vlasti koje smo , nažalost mi svi izabrali . Da iz ovog proizilazi da smo za sve mi sami krivi , kakav narod taka vlast i obrnuto.E SRBIJO ....

Milan

04.12.2017. 22:17

Gospodo vi zelite da prodajete nove automobile , a ja nemam nego za star 15 godina npr golf 4 i zadovoljan sam.Kad dode bolje vreme valjada cemo kupovati nove Hvala

maki

05.12.2017. 08:23

Koji je razlog da se zabrani uvoz ispod evro 5.Koliko li ce samo deviza otići na dijelove tih automobila sigurnoi više nego što su plaćeni.Znamo da se po Italiji skupljaju najlošiji automobili koji su izuzetno jeftini.Pola tih auta tamo nije plaćeno više od 1500 evra.Znamo da su ti auti nebezbjedni za saobraćaj i uništavaju ekološki sistem zemlje.Dobar evro 5 auto u njemačkoj košta 2500 evra pa naviše.Problem je samo u tome što šverceri nebi imali trostruku zaradu nego par stotina evra.

Vlajko

05.12.2017. 09:47

Osim matematike ima nešto i u ekologiji. Treba zabraniti Euro 3 i 4. Dozvoliti uvoz samo od Euro 5 pa naviše.Dakle, ništa preko 10 godina.

kočničar

05.12.2017. 11:42

@Vlajko - Ekologija !? . Osim matematike i ekologije. Zabraniti plate manje od 1.000,00 eura. Nije humano!

g

05.12.2017. 11:17

zabraniti sve ispod euro 733, odmahi mrcvariti sve koje hoce auto na struju, to niposto

nikola

05.12.2017. 12:31

Nas narod je prost i nikada nece imati visoke plate i uvek ce voziti otpad a drzava ce i dalje otimati pare na registraciji i skupom benzinu!

Vucic

06.12.2017. 11:37

A to sto svi dileri tih automobila vade katalizator da bi zaradili dodatnih 100e to nikog ne zanima...