Vinjete se državi ne isplate

Zlatica Radović

17. 09. 2017. u 21:02

Novim nacrtom Zakona o putevima stavljena tačka na priču o uvođenju "nalepnica". "Putevi Srbije": Strategija je naplata po pređenom kilometru

Вињете се држави не исплате

Ovog leta bilo više od 11.000 vozila

MNOGI vozači priželjkuju vinjete i na srpskim drumovima, ali ovaj vid plaćanja putarine neće zaživeti u bliskoj budućnosti. U Nacrtu zakona o putevima, čija je javna rasprava počela pre nekoliko dana, predloženo je da se putarina plaća u iznosu koji se utvrđuje u zavisnosti od kategorije vozila i dužine pređene deonice javnog puta, što znači po pređenom kilometru.

U "Putevima Srbije" kažu da se Srbija strateški opredelila za taj način plaćanja jer se, prema važećim propisima EU, smatra najpravednijim sistemom naplate putarine, pošto korisnik auto-puta plaća za pređeni broj kilometara.

Pročitajte još - Od putarine 16,9 milijardi

- Korišćenje vinjeta je pogodnije za vozače koji svakodnevno koriste auto--put, dok je za one koji to čine povremeno ili vozače u tranzitu, ovaj sistem znatno skuplji i nepravedniji - tvrde u "Putevima". - Kao prednost vinjeta nad drugim sistemima naplate putarine često se navodi vožnja auto--putevima bez zaustavljanja. Korisnici srpskih auto-puteva od 2007. godine imaju mogućnost upotrebe elektronske naplate putarine, odnosno beskontaktnog plaćanja putarine TAG uređajem. Ovaj sistem plaćanja putarine omogućava prolazak vozila kroz naplatne stanice bez zaustavljanja.

U "Putevima" ističu i da prihod koji se ostvaruje naplatom putarine putem vinjeta nije dovoljan za kvalitetno održavanje auto-puteva, već su potrebne dodatne subvencije države za tu namenu. Iz tog razloga, kako kažu, većina država koje primenjuju sistem naplate putarine putem vinjeta ima dodatne takse za teretna vozila, magistralne puteve, korišćenje tunela, mostova, ekološke takse i slično.

- Uporedna analiza efekata sistema naplate putarine u evropskim zemljama koje su se opredelile za vinjete, ukazala je na njihovu neisplativost - kažu u "Putevima". - Najbolji primer za to je Slovenija, koja je 2008. godine uvela vinjete za putnička vozila. Da bi one bile isplative državi, morale su da važe najmanje šest meseci, što je uticalo na to da cena bude veoma visoka, a to je za posledicu imalo činjenicu da su se vozači radije opredeljivali za lokalne puteve. Te godine je Slovenija zabeležila najmanji tranzit vozila i izgubila milione evra. U zemljama koje koriste sistem vinjeta, kao što su Slovenija, Austrija, Češka, Mađarska, Slovačka, Poljska, za vozila nosivosti preko tri i po tone ne važe vinjete, već se putarina za ta vozila naplaćuje posebno prema pređenom kilometru.

TOKOM LETA 11 MILIONA VOZILA

NAJJAČI argument "Puteva" da ne menjaju način naplate su rekordi koje beleže tokom letnjih meseci. Tokom jula i avgusta je auto-putevima u Srbiji prošlo ukupno 11.254.014 vozila, što predstavlja povećanje prometa od 18 odsto u odnosu na isti period lane. Prihod od naplate putarine za ovaj period iznosi četiri i po milijardi dinara i on je u poređenju sa ista dva meseca u 2016. godini uvećan za 22,14 odsto.

- Od ukupno ostvarenog prihoda od naplate putarine u julu i avgustu, čak 33,55 odsto čini elektronska naplata putarine, koja prethodnih nekoliko godina doživljava ekspanziju - navode u "Putevima". - Broj korisnika TAG uređaja za elektronsku naplatu putarine je 196.556, a čak 63,90 odsto vozača teških kamiona koristi taj uređaj.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (31)

bager

17.09.2017. 21:15

Koje notorne lazi ,,najpre se kaze da je vinjetom skuplje i nepravedno ,,( zasto onda mnoge zemlje to koriste ),,a odmas iza toga da odrzavanje autoputeva nije dovoljno jer vinjeta ne donosi dovoljno novaca,, e pa gospodo vi ste navikli na kradu naplatom na rampama,,i zato ne zelite da menjate sistem naplate,,ostajete bez " crnog fonda " za privatne dzepove,,rampe zahtevaju odrzavanje ,ulaganje,radnike u tri smene , itd

Miki

17.09.2017. 21:33

Ako bi bile vinjete onda ne bi mogla da se kontroliše brzina vozila i naplaćuju kazne. Međutim, to će mnogo više smanjiti broj vozila nego vinjete.

Paul Kersey

18.09.2017. 07:40

@Miki - A zašto ne bi mogla da se kontroliše brzina? Mislim, smatram da je ova smišljena kontrola brzine nelegalna, jer ne postoji propisana maksimalna prosečna brzina, ali vinjete svakako ne bi onemogućile merenje. Na autoput se i dalje i ulazi i izlazi.

sale je

17.09.2017. 21:34

Ovi iz "Puteva" misle da smo mi budale.... Pa vinjeta u Austriji za 10 dana je 8-9 eura a za putnicko vozilo od Beograda do Preseva treba vise od 1000 dinara... Koga bre oni lazu sta je isplativije!?

pc

17.09.2017. 22:01

@sale je - E, druze, ajd sedi mao u kola pa se provozaj recimo do Francuske. Izracunaj koliko je to kilometara na autoputu i raci mi koliko si platio po kilometru. Zapamtite, autoput je kod nas jeftin i verujte nisam simpatizer vlasti. Ende!!!

sale je

18.09.2017. 00:48

@sale je - Pa zato sto putujem bar jednom mesecno prema evrospkim zemljama, znam o cemu pricam...Da li ti bre shvatas da u Austriji mogu deset dana da se vozim autoputevima, a ovde, samo u jednoj relaciji Beograd-Presevo treba da platim istu sumu!? Zasto bih isao do Francuske!? Ti si bre pomesao automobile i kamione,,,, za kamione se placa po predjenom kilometru.

deda Mile

18.09.2017. 00:56

@sale je - sta pricas, pa ako vec pominjes Francusku, uporedi onda i plate u Srbiji i Francuskoj.

DULE

17.09.2017. 21:44

Nije navedeno da bi uvodjenjem vinjeta bilo potrebno ukloniti naplatne rampe i dati otkaze radnicima koji rade na njima. U Srbiji ima oko 50 naplatnih rampi, na svakoj u proseku 4 kucice (4 radnika) pa puta 3 smene jer rade 0-24h. To je 600 ljudi plus njihovi sefovi, administracija pa dodjemo do mozda i 700 ljudi. Plate njima daje drzava nepotrebno. Vinjetama bi se sprecilo takvo bacanje pare. I o kakvom odrzavanju govore, pitevi su nam nikad gori.

Nesa

18.09.2017. 01:58

@DULE - Ajde kad si tako pametan reci nam gde ti radis pa i tebi da damo otkaz posto ti je plan jako los. Ti bi zatvorio naplatne rampe i uveo vinjete i time bi smanjio prihod od preko 200 miliona evra godisnje, ala si pametan, svaka ti cast!

Дејан

17.09.2017. 21:57

Најправеднији,нај јефтинији и најбржи начин плаћања су баш вињете.Купиш за одређену суму и возиш без ограничења и без чекања на рампама.Рецимо у мађарској око 20€ кошта месец дана.У аустрији 8,50€ десет дана.У србији само у једном правцу од београда до јагодине 133км 4€.Немојте да лажете возаче шта је јефтиније.Плус што нема да се плаћају радници на рампама.

Lepo su rekli da se državi ne isplati

18.09.2017. 07:09

@Дејан - I te države kod kojih postoje vinjete, razmišljaju da vrate naplatu po kilometru... jednostavno, nema dovoljno prihoda za održavanje.

brazilko

17.09.2017. 22:08

ee ja vecu glupost nisam cuo....vinjete ne valjaju...pa da..kad treba da se dovedu u red tad ne valja a kad treba da otimaju to se odmah usvaja...

Nušić

17.09.2017. 22:15

Vinjeta srpska reč? Otkad to? Ja kad sa živeo tamo to se zvalo nalepnica. Inače na engleskom se piše vignette. Samo da se zna i da se ne zbunimo. Gospodja ministarka bi vam pozavidela.

Vuk

17.09.2017. 22:49

Zašto je putarina za strance jeftinija? Naplatna rampa Doljevac 1.5e za strana vozila, 210 din za domaća, 32 din jeftinije za strance. Na naplatnoj rampi Preševo 0.5e prema 80 din.

Dzole

17.09.2017. 23:33

Od ukljucena kod Mladenovca na autoput do naplatne rampe Vrcin ima 13 km a naplacuju 100 dinara. Preljina - Dici 40 km a naplacuju 140 dinara. Kakva bre naplata po kilometrima, kome oni mazu oci? Svi koriste vinjete samo se nama ne isplati, jes malo morgen. Neko ce da muzu nas vozace dok mogu.

Paul Kersey

18.09.2017. 07:38

@Dzole - Ko su to svi? Da li se vinjete isplate i onima koji su retko na autoputu? Jedina prednost je manja gužva na autoputevima, jer nema kolona zbog naplate.

SMOKI

18.09.2017. 09:12

@Dzole - Hajde da prihvatimo da je drzavi malo novca za odrzavanje auto puteva.A ZASTO? Zato sto su ti putevi vrlo lose uradjeni od podloge do gazeceg sloja sve je fuseraj. Evo videcemo NOVE deonice za koliko vremena ce se pojaviti ostecenja i kolotrazi? Tesko da sastave dve godine a da ne dodje do problema.Koliku garanciju daju izvodjaci na svoj rad i kvalitet? Zna li iko i ko to treba da javno kaze? NIKO bre. Pare se prelile u privatne dzepove i pojeo vuk magarca.

mile

18.09.2017. 01:24

Jao bre, pa vi mislite da kada kazu isplativije misle na narod. Ne, oni misle da je isplativije za drzavu, jer uzima mnoooogo vise para ovako

Деветар Цокулић

18.09.2017. 01:24

ако би увели вињете не би било места за крадуцкање што рече један сада већ бивши министар

Nesa

18.09.2017. 01:54

Treba samo pogledati mapu Evrope i videti gde je Srbija.Mi smo tranzitna zemlja, nemamo more, nismo neki radnici....ali imamo zato puteve. Moze vinjeta ali da kosta 30 evra za nedelju dana....mi treba da naplatimo koriscenje puteva i najpovoljnija varijanta je placanje po predjenom kilometru i cena treba da bude ista kao i u Hrvatskoj. Mi mozemo milijarde evra da zaradjujemo od Puteva! To je valjda poenta.

Schaumburg Illinois

18.09.2017. 05:07

Elektronska naplata duplo jeftinija nego gotovinska.Plus nema zadrzavanja.Naravno nasi Mega-sega experti znaju bolje.

Andra

18.09.2017. 06:58

- A da li su ukalkulisane plate za one Koji sede na rampama? Vinjete su jeftinije, prakticnije i jednostavnije...sve ostalo je "trla baba lan da joj prodje dan" ili "nemojte da kradete, kraduckajte"

Jovan M .

18.09.2017. 07:34

Zašto se nama ništa ne isplati? Zato volimo keš sa kešom možeš naċi načina z malverzacije koje samo nama padaju na pamet .

Miša zaštita

18.09.2017. 07:54

Još jedan dokaz da je država protiv svojih građana, i na to još bolesna objašnjenja da je to u njihobu korist, koji bolesni cinizam!!!!

Bik

18.09.2017. 07:57

pa ajde sad kao u EU uvedite vinjete jer ste videli od njih merenje brzine.....lopuze najvece do sad

Zlaja

03.10.2017. 08:26

A Vi bi da ne placate nista! E pa nece da moze. Svuda se naplacuje koriscenje auto-puteva.A ako vam je skupo ona se vozikajte po obicnim putevima, a pogledajte samo koliko kostaju putarine u drugim zemljama. Najbolje je resenje da se placa po upotrebi.Manje koristis -manje placas!

brazilko

18.10.2017. 10:54

Sve je ovde nazalost tako.Nesto kao zdrav razum je za nas misaona imenica.