Mašine u Grdelici bruje od zore do ponoći

Z. RADOVIĆ

07. 07. 2017. u 15:13

Reporteri "Novosti" na južnom kraku Koridora 10 sa radnicima koji grade novi auto-put. Od hiljadu ankera, koji idu u dubinu i do 40 metara, ostalo da se pobode još 300

Машине у Грделици брује од зоре до поноћи

DOK magistralom promiču turisti od kojih će se mnogi već ujutru okupati u grčkom moru, visoko gore u brdu iznad Grdelice, neimari pod svetlima reflektora trasiraju budući auto-put. Najtežu deonicu, kroz klisuru, grade od ranog jutra, pa sve do ponoći. Dejana Stojkovića i Nenada Jovića sa maskama na licu zatekli smo pored najbučnije mašine. Iako je prošlo 22 časa, ona i dalje "bruji".

- Bušimo ankere u dubinu od oko 25 metara, mada neki idu i do 40 - priča nam Jović. - Oni drže potporni zid, a ukupno će ih biti nešto manje od hiljadu. Veći deo posla smo odradili, a preostalo je još oko 300.

Dejan Stojković priča da je mnogo lakše raditi kad sunce zađe. Pre dve nedelje, kad su počele velike vrućine šefovi su uveli noćne smene.

- Radimo u prašini, i ovo je milina u odnosu na dnevni rad po vrućini - objašnjava Stojković. - Na građevini je uvek važan timski rad, jer zavisimo jedni od drugih. Eto, mi ništa ne možemo da uradimo dok nam kolega Aleksandar Stojanović, koji je mašinista na bageru, ne oslobodi teren i ne iskopa kamen. Nemamo jačeg majstora za mašinu od njega!

BROJKE* 280 MILIONA evra ulaganje u Grdeličkoj klisuri * 34,36 KILOMETRA još se gradi na južnom kraku Koridora 10

Stojanović kroz osmeh skromno kaže da je u ovom poslu tek pet godina, ali da za njega nema velike razlike da li se radi danju ili noću - posao mora da se završi.

Marjanu Rakiću, Krsti Bankoviću i njihovim kolegama variocima je najtoplije. Njihovi aparati isijavaju i do 200 stepeni, pa znoj lije niz lice i na noćnim temperaturama.

Zoran Babić, v. d. direktora "Koridora Srbije", kaže da je deonica od Grdelice do tunela "Predejane", od 6,1 kilometar veoma zahtevna, a naročito ovaj usek 2, koji se prostire duž oko 700 metara.

- Rešenje po prvom projektu nije bilo adekvatno, jer su bili predviđeni kratki samobušeći ankeri koji nisu bili dovoljni da "zadrže" brdo - objašnjava Babić. - Zbog toga se sada radi na oko 900 prenapregnutih ankera, dužine od 20 do 25 metara, a imamo i zaštitni potporni zid na vrhu kosine, kao i zavesu mikrošipova. Odavde moramo da pomerimo 200.000 kubnih metara materijala kako bismo došli do konstrukcije auto-puta.

Babić ističe da se usek nalazi na kritičnom putu i da od kvaliteta i brzine radova na njemu zavisi kompletna deonica, pa da je zbog toga od "Azvija" zatraženo da produži radove i tokom noći.


RAD POD REFLEKTORIMA

DA bezbednost na gradilištu bude na najvišem nivou i u ovim posebnim uslovima, u ime izvođača radova, španske kompanije "Azvi", zadužen je Miloš Petković.

- S obzirom na to da se radi po mraku, najvažnije je obezbediti radno mesto u smislu osvetljenja - napominje Petković. - Radi se pod reflektorima, a razlika u odnosu na dnevne aktivnosti je što gradilišni putevi moraju biti dobro obeleženi vertikalnim barijerama i treptačima. S obzirom na vremenske uslove tokom leta, noćni rad je mnogo pogodniji, jer su temperature niže. Prošle nedelje je bilo i više od 36 stepeni, pa smo morali da pravimo pauze u toku najtoplijeg dela dana, između 12 i 16 časova.


NAJVAŽNIJI PROJEKAT

MINISTARKA građevinarstva Zorana Mihajlović, koja je sa vršiocima dužnosti direktora "Koridora Srbije" Zoranom Babićem i "Puteva Srbije" Zoranom Drobnjakom posetila radnike u trećoj smeni, poručila je svim drugim izvođačima i podizvođačima da se, sledeći ovaj primer, organizuju i rade duže, kako bi ispoštovali rokove.

- Ovo je najteže gradilište na najvažnijem projektu za našu zemlju, i samo ovde se radi od četiri ujutru do 24 časa - rekla je Mihajlovićeva. - Država je stvorila uslove, novca ima dovoljno, projekti su završeni. Od izvođača se očekuje završetak radova, a, ukoliko to ne bude bilo u roku, postoje negativne reference.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Joca Gradjevinar

07.07.2017. 16:04

Ocigledno je neko podbacio u projektovanju. To sve je moralo da se zaobidje probijanjem tunela koji je daleko sigurniji i trajniji. Jednoga dana ce vreme pokazati da se ipak mora probiti tuneli.