Jedna cena na rafu, a druga na kasi

M. N. S.

08. 06. 2017. u 15:35

Izmešane cene u trgovinama samo zbunjuju kupce, a najčešće su pogrešne za robu na akciji

Једна цена на рафу, а друга на каси

IZMEŠANE cene po rafovima samo služe da slude potrošače. Većina kupaca tek na kasi shvati da cena ne odgovara proizvodu koji su izabrali, iako je ispod njega jasno istaknut natpis s cenom. Naravno, pogrešnom. Najčešće su cene izmešane i pogrešne kod proizvoda na akciji, pa je jedna cena na rafu, a potpuno druga, uglavnom veća, na kasi.

Prema rečima Petra Bogosavljevića, predsednika Pokreta potrošača Srbije, propisi su u tom slučaju jasni.

- Potrošač ima pravo da izabrani proizvod plati po onoj ceni koja je istaknuta na tom proizvodu ili na prodajnom mestu ispod ili iznad određenog proizvoda - naglašava Bogosavljević. - Trgovac jednostavno ima zakonsku obavezu da naplati po onoj ceni koja je istaknuta na proizvodu. Ne sme da naplati po ceni koja se pojavljuje u kasi.

Bogosavljević tvrdi da kada bi se nekoliko potrošača izborilo i sve isteralo na čistac, trgovci bi prestali sa takvom praksom. Prema njegovim rečima, potrošač koji smatra da je u pravu, da je jedna cena na kasi a druga na rafu, trebalo bi da to slika i tako obezbedi dokaze. Trebalo bi, takođe, da ceo problem prijavi i tržišnoj inspekciji.

- Čini mi se da mogu na prste jedne ruke da izdvojim proizvode koje sam u "Amanu" platila po onoj ceni koja je bila istaknuta na rafu - požalila nam se Vera Milojević, penzionerka iz beogradskog naselja Šumice. - Bez ozbira na moje pritužbe i bez obzira na to što sam mnogo puta i dokazala da su cene izmeštene, rezultat je nula. Uvek je neko drugi kriv, prodavci ili potrošači, zato što su cene pomešane. U početku sam mislila, a sada sam u to uverena, da je to u "Amanu" poslovna politika, jer nas tako samo zbunjuju.

Isti problemi javljaju se i u ostalim trgovinskim kućama. Posebno su cene zbunjujuće kod proizvoda na akcijskim sniženjima. Velikim slovima je istaknuta cena, a sitno je ispisano kojem proizvodu ta cena i pripada.

- Kupila sam špagete na akciji, a na rafu gde su se nalazile bila je ispisana cena od 99 dinara - kaže Aleksandra Stanković, službenica sa Vidikovca. - Na kasi mi je trgovac otkucao skoro 140 dinara. Na moje negodovanje odgovorio je da akcijska cena važi za špagete 0,5, a da sam ja uzela 0,7. Na ceni na rafu jeste pisalo da je 0,5, ali i one špagete koje sam uzela su se nalazile na istom rafu. Na istom mestu. Odbila sam da kupim špagete.


VISOKE KAZNE

TRGOVCIMA po zakonu prete velike kazne za nejasno istaknute ili pogrešno postavljene cene. One dostižu i nekoliko stotina hiljada dinara.

- Za potrošača prema Zakonu o trgovini i Zakonu o zaštiti potrošača, cena na rafu je ona cena koju plaća - kaže Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije. - Za kupca je, naime, važeća cena samo na rafu. Statistika pokazuje da je žalbi na ovakve probleme izuzetno malo. S druge strane, kod velikih trgovinskih lanaca gotovo sto odsto žalbi potrošača rešeno je u korist potrošača. Razlog je jednostavan - trgovci su shvatili od koga žive.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (17)

Kupac

08.06.2017. 16:20

Isti slučaj je i u IDEA prodavnicama. Akciska cena se uvek odnosi na proizvod sa manjim pakovanjem a cena se nalazi ispred istog takvog proizvoda sa vecim pakovanjem. I kad dodjes na kasu krece objasnjavanje i na kraju zakljucak da je "neko" pomerio cenu. Zakljucujem da taj neko to radi namerno i da je to postala praksa.

opozicija

08.06.2017. 16:25

U uredjenoj drzavi se to ne bi dogodilo...Dakle, Srbija zivi u komunizmu, jer je drzava odavno odumrla...

Branislav

08.06.2017. 16:27

Verujte mi ovako je bilo Kupujem pet malih digitalnih svetiljki za nocno citanje ,koje se "ukace" na svaku stranu knjige koju citate. Na jednom rafu stoji jedna cena, na drugom malo udaljenom ,veca cena istih lampi. Na kasi mi naplacuju po skupljoj ceni . Reklamiram . Pokazujem raf sa nizom cenom. Uz izvinjenje ,vracen mi je celokupan iznos koji sam platio i SVE OSTALO BESPLATNO sto se nalazilo u korpi zajedno sa svetiljkama. Zivim u Irskoj i to je bilo u Tesku, slicno kao nas Maksi ili Lidl

SMOKI

08.06.2017. 16:40

Kaznena politika nije dobra.Kazne za takvo podkradanje kupaca moraju biti daleko vece. Od trenutnog zatvaranja takvih radnji i njihovih vlasnika na bar godinu dana do trajne zabrane obavljanja delatnosti. Pa onda izvolita dragi trgovci.

Hisar 008

08.06.2017. 16:53

G.Bogosavljeviću,moje iskustvo se poklapa sa vašim mišljenjem.Sve sam tako uradio,slikao cenu,al u "Tehnomaniji" aparat sa istaknutom cenom od 10.990 din,htedoše da naplate sa kartice "moram platiti na kasi 13.990 rsd-greška istaknuta".Prijavio to tržišnoj,"nemamo zakonskog osnova da ih nateramo da vam prodaju robu po istaknutoj ceni",doduše obavetili su me pismeno da je predata prijava nadležnom sudu.Još čekam odluku.

repus

08.06.2017. 16:56

e baš mi ih žao I treba da ih deru prodavci nekada se išlo u prodavnicu jednom u deset dana a danas deset puta u jednom danu niko ništa ne sprema sve se kupuje pravdaju se nemanjem vremena kako to nije fensi a I reklame kažu zdravo je ono što je kupljeno a ne kuci spremljeno tako da ne vidim zašto bi trebalo okriviti trgovce što su majke supruge lenje

Milica M.

08.06.2017. 18:59

@repus - Nalupeta se, čoveče, svaka ti čast. Pravi si genijalac. Što su majke i supruge lenje? Jesi li probao sam da odeš, kupiš šta treba i spremiš obrok za celu porodicu kad si tako vredan i pametan?

repus

09.06.2017. 08:19

@repus - puno nas oceva I muževa zna da sprema I voli da sprema ali nazovi majke I supruge kažu to je bljak nije fensi da se jede ujutru popara cicvara prženice topljena pogaca uštipci nego kažu fit pecivo je divno od mekinja I soje a mekinje I soja služe za tov stoke zato su nam deca debela stalno gladana I nervozna za rucak ako otac spremi paprika podvarak majka I supruga kaže bljak bolje je ketering koji je toliko slanim zacinima prezasicen da je opasan za jelo pogotovu deca kojima se bubrezi razvijaj

SS

08.06.2017. 17:08

Potrosaci treba da se edukuju i imaju jasne procedure kao i dostupne kontakt telefone trzisne i ostalih nadleznih inspekcija . Telefoni nadleznih inspekcija trebaju biti istaknuti na svim prodajnim objektima

Бојан

08.06.2017. 18:01

Нисмо ми потрошачи, ми смо купци. Потрошач је веш машина, бојлер, аутомобил....

Посматрач

08.06.2017. 18:08

У "Аман" маркетима је то редовна појава. У ових неколико колико их има у Земуну, само у једном (на окретници 15ице) се смете ослонити на оно што пише на рафу, све остало је тотални јавашлук, и још се радници врло безобразно понашају када рекламирате проблем. Једини пут када сам успео да истерам правду када су у питању погрешно истакнуте цене, било је на Лукоил пумпи, и то због љубазног и комуникативног менаџера смене, иначе је и на њиховим пумпама све и једна цена погрешна.

Lucky Number

08.06.2017. 18:52

A kada je neko pice na akciji u ovim letnjim danima,praksa je da se ne hladi u friziderima,tvrdim za Ideu