Uvozimo sve gora vozila

P. ŽIVKOVIĆ

30. 12. 2016. u 19:45

U ovoj godini uvezeno 80.000 polovnih automobila, od toga većina ne bi mogla da se vozi u EU. Najviše je proizvedenih od 2.000 do 2006. godine. Prosečna kilometraža 200.000

Увозимо све гора возила

Sve je manje kvalitetnih polovnjaka koji stižu u našu zemlju

NIKO nema ništa protiv uvoza polovnih vozila, ali je neophodno uvesti veći red u tu oblast jer veliki broj automobila koji nam stiže iz Evrope u svojim zemljama ne bi mogao da prođe ni tehnički pregled, kažu u Srpskoj asocijaciji uvoznika novih automobila i delova.

Tokom ove godine je uvezeno oko 80.000 polovnih vozila, proizvedenih uglavnom između 2000. i 2006. godine, a procenjuje se da su to vozila koja su, u proseku, prešla više od 200.000 kilometara.

- Na drumovima Srbije se nalazi 1.965.000 putničkih vozila, što znači da se poslednjih nekoliko godina uvozilo oko 80.000-100.000 polovnih i prodavalo oko 20.000 novih automobila - kaže dr Milan Vukasović iz Srpske asocijacije uvoznika automobila. - Prodavci novih vozila trpe nelojalnu konkurenciju, jer je propisima omogućeno da se uvoze polovnjaci sa "evro 3" motorima, dok je ekološki standard za nove automobile "evro 6". Pri tome mi plaćamo i eko-taksu od 12.000 dinara po toni za razliku od uvoznika polovnih vozila.

Ono što je najproblematičnije jeste stanje tih polovnih vozila. Iako je država, koja godišnje inkasira na osnovu taksi i poreza od uvoza polovnih vozila oko osam miliona evra, znatno pooštrila kontrolu uvoza ipak, nesavesni uvoznici se dovijaju na razne načine ne bi li ostvarili veće profite.

ODZVONILO "GOLFU DVOJKI" PROPIS da polovna vozila mogu da se uvoze sa "evro 3" motorima ostaće na snazi sve dok traju pregovori sa EU. Kada Srbija postane članica EU, jasno je, moraće i sama da poštuje izuzetno stroge eko-norme.
- I sada bi država mogla da raznim merama ograniči uvoz krševa koji nigde u Evropi ne mogu da se registruju. Imamo primere iz regiona, zemalja koje takođe nisu članice EU, koje su našle način da ovu problematiku regulišu - kaže Milan Belin, direktor kompanije "Reno-Nisan Srbija". Tako su u BiH, gde je u Sarajevu zbog zagađenja uveden par-nepar sistem, propisima zabranili vožnju automobila koji imaju niske "evro standarde" pa je tako i popularni "golf dvojka" proteran sa ulica.

Tako se prodaju vozila bez katalizatora, koja vazduh koji udišemo čine izuzetno opasnim. Čestice iz izduvnih sistema savremenih automobila kojima se odstrani katalizator su izuzetno kancerogene.

- Ta vozila su najveći zagađivači i ona na Zapadu ne mogu da prođu tehnički pregled. Za godinu-dve, ako se ništa ne preduzme, možda ćemo i mi morati da zbog zagađenja uvedemo, poput nekih gradova u regionu i Evropi, i par-nepar sistem - upozorava Boris Antić sa Saobraćajnog fakultta u Beogradu.

Iz polovnih automobila nesavesni vlasnici vade i prodaju i er-begove, nemaju ABS sistem, prepravljaju se još na placevima polovnih vozila u inostranstvu, tako da mnogi kupuju "mačku u džaku".

- Mi poslujemo samo sa ovlašćenim placevima u inostranstvu, konkretno u Nemačkoj, gde je svaki takav pokušaj ilegalne prepravke vozila ili štelovanja kilometraže krivično delo - kaže Zoran Rančić iz jedne beogradske firme koja se bavi uvozom polovnih vozila. - Naš savet je da, kada već kupujete polovno vozilo, obratite pažnju i na zemlju porekla, a i na renome uvoznika.

U udruženjima tehničkih pregleda Srbije ističu da su i oni više puta upozoravali nadležne na probleme oko kontrole vozila i mogućnost registracije i bez obavljanja tehničkog pregleda vozila, ali da nisu naišli na razumevanje.

Ipak, nadaju se da će novi zakon o bezbednosti saobraćaja, koji bi uskoro trebalo da bude usvojen, znatnim pooštravanjem kontrole rada TP i taj problem rešiti.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (20)

Анти Антифа

30.12.2016. 20:01

Радо би ми сви куповали нова кола.Али,колико већ за 50 година кад уђемо у ЕУ,јер нам иде тако добро да нас је просто срамота,то ће се решити само од себе.До тада Голф 3 евентуално 4 и опел астра 2001 годиште има да дрљају по овим "путевима"

Dijagnostičar

30.12.2016. 20:20

Čitam i ne verujem. Firme koje uvoze polovna vozila tvrde da posluju sa najvećim Placevima za prodaju polovnjaka. I kao nema vraćanja kilometraže. Ne kažu da te placeve drže turci, rumuni... Da nema servisnih knjižica niti da se vozila nalaze u bazama podataka. Istina je da je kilometraža vraćena na 90 posto automobila.

miki

30.12.2016. 21:46

@Dijagnostičar - Pa ovi prevaranti što skupljaju krševe po italiji sa umanjenom kilometražom stara vozila kojim povećavaju godište.Pa to je za bezbednost saobraćaja nedopustivo u Evropi a akod naz može. A ovi iz vlade teraju policajce da mere brzinu I naplaćuju kazne.

Бранислав Т.

30.12.2016. 21:30

Волео бих и ја нови ауто,али не могу да зарадим ни за рачуне,а да не помишљам о новом ауту.

Bosanac

30.12.2016. 21:39

Vozila koja se prodaju ovde su jeftinija nego u nemackoj,svajcarskoj,belgiji,austriji.Audi a4 2002-2003 godiste 1,9 tdi sa oko 200000 km je oko 4-4,500 eura,tako da se ovde uglavnom uvoze slupana ili sa 500 000+.

maki

30.12.2016. 21:41

Pogledajte kako je Hrvatska to regulisala a članica je EU.To je sramota da se dozvoli uvoz tih krševa zarad punjenja budžeta a bezbednost saobraćaja nikog briga.Treba zabraniti na neki način tog otpada. Pa u svim evropskim državama u nekim delovima gradova mogu da uđu samo eko 5 vozila sa nelepnicom zašto se I to kod nas neuvede.Povećati taksu na uvoz koja imaju povišen co2 itd.

Vladimir

30.12.2016. 23:41

@maki - Najveca opasnost po bezbednost saobracaja su:najskuplja,najjaca i najbrza vozila.Sa moji krsem golfom nisam nikoga ugrozio.

Meda

31.12.2016. 01:53

@maki - "Sa moji krsem golfom nisam nikoga ugrozio."Osim sebe, zene, dece, roditelja, komsija i bilo koga u udesu koji izazoves, posredno ili neposredno.Jasno je da krseve voze oni koji nemaju sredstva za bolje ali to ne umanjuje opasnost od polu ispravnih (ili polu neispravnih) vozila.

Miki - Zg

30.12.2016. 22:02

Ne znam kako će Vlada Srbije otvoriti poglavlje o ekologiji s tim krševima -otpadom od motornih vozila ?

Kifla

30.12.2016. 22:41

Astra, klio, pezo 206, stilo, megan, zafira, golf 4 i 5.... Jos malo pa punoletni :(

Nebojsa007

30.12.2016. 23:12

Pogledajte izabrani auto na sajtu mobile.de. Lepo ukucate godiste i model.Izadje vam puno kih auta i otprilike krece ovako Izabrani auto presao do 100000 km kosta 10000.... auto do 200000 kosta 8000.... auto do 300000 kosta 6500 auto od 400000 kosta 5500.... E sad to isto vozilo na placu u srbiji (citaj sapcu) koje je preslo 136840km kosta 5000e..... Pa vi sad vidite koliko su vozila na placevima presla. Odgovorno tvrdim da veca vozila nisu presla ispod 400000km.

Срби ћирилицом.Не у еу

31.12.2016. 04:46

Па да,да упаркирам двојку,или кеца,или реноа 4,и да дигнем кредит у некој европској банци и купим ауто неки нови ,европски. и онда да се уватим за уши и ћутим

smb

31.12.2016. 07:25

stanje jednog vozila ne zavisi od starosti vec od odrzavanja. kod nas u CH ima starih vozila u izuzetno dobrom tehnickom stanju, opelove korze se na ulici vidjaju dnevno u velikom broju i imaju euro 2. odrzavanje znaci i promena delova po servisnim propisima proizvodjaca, nije to takav "krs" kao sto pise. ne znaci samo novo je dobro, u srbiji mozda, polovno na zapadu i u srbiji nije izgleda isto. pozdrav.