PATROLA “NOVOSTI”: Od LJiga do Preljine za manje od pola sata (FOTO)

Zlatica RADOVIĆ

06. 11. 2016. u 18:00

Reporteri “Novosti” prvi obišli kompletnu deonicu novog auto-puta uoči svečanog otvaranja koje je najavljeno za ponedeljak

ПАТРОЛА “НОВОСТИ”: Од Љига до Прељине за мање од пола сата (ФОТО)

Isključenje sa auto-puta na petlji "Preljina" Fotografije Aleksa Stanković

PRVI automobili novom deonicom na Koridoru 11 krenuće sutra, a umesto Ibarskom magistralom, od Ljiga do Preljine će voziti modernom saobraćajnicom u dužini od 40,3 kilometra. Ekipa “Novosti” prva je prošla kompletnom trasom i uverila se da su odrađene i završne pripreme i “glancanje” pred otvaranje, ali i da će, kada i zvanično ova deonica bude puštena u saobraćaj, vozačima biti potrebno da od jednog do drugog mesta stignu za nešto manje od pola časa.

Neimari su se povukli s puta, a posao je prepušten baštovanima i električarima, koji su proveravali signalizaciju. Pokošena je trava, posađeno cveće i uključena su obaveštenja za vozače. Bilo je posla i za čistače, koji su polivali asfalt i brisali zaštitne ograde za odbranu od buke.

Ibarska magistrala je godinama važila za najnebezbedniju saobraćajnicu u našoj zemlji, a postepenom izgradnjom Koridora 11 i otvaranjem novih deonica ona će postati alternativni pravac.

Od sutra će svi vozači sa svojim vozilima na 77. kilometru od Beograda, posle Ljiga, morati sa Ibarske magistrale da se “popnu” na petlju “Dići” i da odluče da li će skrenuti desno, kako bi nastavili starim putem, ili će se nalevo popeti na novu saobraćajnicu.

- Ibarskom magistralom od Ljiga do Preljine ima 57 kilometara, a novi put je kraći za 17 kilometara - objašnjava Dušan Đoković, šef projekta gradnje auto-puta Beograd - Južni Jadran iz “Koridora Srbije”. - Ranije je bio potreban najmanje jedan sat da se pređe taj put, a sada će biti dovoljno 20-30 minuta.

TRI ODMORIŠTA I PUMPA NAPRAVLjENA su i dva odmorišta, preostalo je da se na njima postave mobilni toaleti i kante. U planu je da se na 111. kilometru, u blizini Preljine, napravi još jedno odmorište, na kojem bi trebalo da se otvori i benzinska pumpa.

Đoković nas uverava da je sve spremno za puštanje ove deonice u saobraćaj. Na 81. kilometru od Beograda nailazimo na usek koji je prvobitno trebalo da bude tunel, ali se od te ideje odustalo. Šef projekta napominje da je bilo problema, jer se u maju pojavilo klizište koje su mesecima sanirali.

U prvi tunel “Veliki Kik” vozači će ulaziti na 87. kilometru od Beograda. Dugačak je 200 metara, a izgrađen je otvorenom metodom. Prvo je iskopan usek, pa je napravljena betonska konstrukcija i preko nje je nabacana zemlja. Ovde je veliki problem bilo klizište, jer je čitavo brdo “krenulo”. Sanacija je trajala godinu dana, od aprila prošle do aprila ove godine. Đoković napominje da je na više mesta bilo klizišta i da su napravljeni kilometri i kilometri potpornih zidova.

Prvo isključenje sa auto-puta je na petlji “Takovo”, na stotom kilometru od Beograda, gde izlaze oni koji putuju za Gornji Milanovac. Utisak će im posle silaska s nove saobraćajnice verovatno pokvariti regionalni put ka Milanovcu koji je u mnogo lošem stanju, ali, kako saznajemo, u planu je i njegova rekonstrukcija u narednom periodu.

Oni koji nastave auto-putem proći će kroz propisno obeležen i osvetljen tunel “Savinac”, iz kojeg se izlazi na najduži most na trasi od 595 metara.

DEDA HTEO DA SE OBESI - IMALI smo dosta problema sa uvođenjem izvođača radova u posed. Meštani su se bunili i nisu nam dozvoljavali pristup, iako smo imali sve zakonske uslove. Morali smo ponekad da idemo i uz asistenciju policije - priča Đoković. - Neki su pretili sekirom, a jedan meštanin je čak izvadio ručnu bombu. Jedan deda, pak, držao je merdevine uz banderu i svaki put kada se majstori pojave pretio da će se obesiti na banderi. Nije mogao da se pomiri s tim da će tu gde on ore i kopa sada nešto da se gradi. Napravili smo mu posle i put i zvao nas je da nam se zahvali.

Nedaleko od njega je i najduži tunel “Šarani” (887 metara), koji je, uz “Brđane”, pre dva meseca dospeo u žižu javnosti zbog tvrdnji da je građevinsko preduzeće “Planum” napravilo propuste prilikom izgradnje trase kroz tunele. Bilo je priča i da tuneli nisu dovoljno visoki i da kroz njih ne mogu da prođu teretnjaci. Uverili smo se da su ove građevine dovoljno visoke, ali je činjenica da vožnja kroz njih nije baš prijatna i da je primetno “truckanje”.

- U tunelima je urađen betonski kolovoz od ploča, tako da na svaka četiri metra imamo dilatacionu spojnicu - objašnjava Đoković. - To je kruta kolovozna konstrukcija i mora se ostaviti mogućnost da “radi”. Ovde nije postavljen asfalt, jer se u tunelima dužim od 500 metara preporučuje da kolovoz bude betonski. Zbog posebnih mera protivpožarne zaštite u tunelima se izbegava asfalt kao zapaljiv materijal, jer je povećana opasnost od nezgoda u slučaju požara.

Iza “Šarana” je i kontrolni centar kojim će se upravljati ovom saobraćajnicom.

- Ovo je prva deonica na kojoj se primenjuju ITS standardi i predstavlja početak unapređenja upravljanja saobraćajem - priča naš vodič. - Sve promene i dešavanja se vide u kontrolnom centru. Primenjene su najsavremenije metode upravljanja saobraćaja u tunelima i na trasi. Savremena rasveta, promenljiva saobraćajna signalizacija, dojava požara, video-nadzor, telekomunikacije - to su sve sistemi kojima se kontroliše sve što se dešava u tunelima. U slučaju da dođe do nekih nemilih dešavanja, postoji opcija da se zatvori jedna cev i da se saobraćaj preusmeri.

Ispred poslednjeg tunela, “Brđani”, radnici iz preduzeća “Grin in” užurbano sade travu, dok se na kolovozu još nije osušila boja na tek iscrtanim belim linijama saobraćajne signalizacije.

NAPLATNE RAMPEDO Nove godine, kako je najavio premijer Aleksandar Vučić, vozači neće plaćati putarinu na novoj deonici auto-puta. A kada naplatne rampe budu otvorene, putarina će se naplaćivati na izlazima u Takovu i na Preljini.

Na kraju auto-puta, na petlji “Preljina” postavljeni su znaci da se desno skreće za Čačak i Kraljevo. Zasada će svi vozači ovde morati da skrenu desno da bi se isključili sa auto-puta i vratili na Ibarsku magistralu. Posle jednog kilometra, napravljen je kružni tok, a vozači imaju dve opcije - da skrenu levo i svrate u Čačak ili da odu desno i nastave putovanje Ibarskom magistralom.

Na putokazu kod isključenja za Čačak stoji i tabla da se pravo ide za Užice. Šoferi će, međutim, morati još da pričekaju da bi do ovog grada stigli auto-putem. Jer, deonica od Preljine do granice sa Crnom Gorom, koja bi trebalo da prođe preko Zlatibora i Zlatara, još je u planovima.



ČINjENICE

* Projekat izgradnje deonice od Ljiga do Preljine imao je više od 200 dopuna i izmena. U proseku je bilo po pet izmena na svakom kilometru.

* Da bi počeli radovi, urađena je eksproprijacija čak 3.000 parcela. Izdvojen je novac za nadoknadu vlasnicima četiri miliona kvadratnih metara zemljišta.

* Na gradilištu je radilo nekoliko stotina inženjera, a prosečno je svakodnevno bilo angažovano i do 1.500 radnika. Oko 70 odsto posla obavila su domaća građevinska preduzeća

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (26)

Mile

06.11.2016. 19:53

Ovo ce malobrojni putnici da obidju Jednom i to dok je za DZ ! Posle ce svi da se vrate na Besplatnu Ibarsku, a ovo ce da zvrji poluprazno. Ulozene Milijarde, pojela maca . Kakav Crni Juzni jadran ?

posmatrac iz daleka

06.11.2016. 22:15

@Mile - Gos´n Mile.Vi mozete i dalje da putujete za Cacak i preko Topole i Rudnika. i taj put je jos "bespltniji" od Ibarske.Srecan vam put. A nama koji cemo putovati autoputem ostavite malo protora da se radujemo.

Rambo

06.11.2016. 22:44

@Mile - Kakva ibarska. Na ibarskoj se zabrani kretanje teškim kamionima i autobusima, a automobilima ograniči maksimalna brzina na 50 na sat i onima koji tuda moraju proći (autobusi na linijama i kamioni dostave...). Pa izvolite neka se vozaju Ibarskom do BGD-a tri dana s max 50 na sat!Tako će se sačuvati životi na najjednoistavniji način. Nema jurnjave po Ibarskoj, a ko hoće, neka plati auto-put. Prosto!Šteta, što nije urađen deo BGD-Obrenovac, pa da se lepo ide do Čačka sve autoputem.

Marko

06.11.2016. 22:44

@Mile - Bogami, ja ću od sada autoputem i jedva čekam da se završe deonice Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig tako da se ceo autoput Obrenovac-Preljina pusti u saobraćaj. Još da naprave deonicu Preljina-Pakovraće (oko 10 km) pa da nema više one gnjavaže kroz Čačak, itekako će vredeti!

Zašto bi na magistralnom putu

07.11.2016. 07:13

@Mile - bilo ograničenje 50 na sat? Bezveze... Em prijatnija vožnja, em uštediš putarinu... Ibarsku će najviše koristiti kamioni.

Moraćete

07.11.2016. 08:03

@Mile - Ibarskom do tog vašeg autoputa... i to preko Stepojevca, gde je najveći čep. Samo što će sad biti još gore jer će se automobili brže nakupljati...

Dragan

07.11.2016. 08:19

@Mile - @Rambo, slazem se ali i da se zabrani sabracaj traktorima sa prikolicama, zapreznim vozilima, kombajnima i motokultivatorima na Ibarskoj magistrali i svim ostalim regionalnim i magistralnim putevima u Srbiji jer usporavaju saobracaj i uzrok su vecem broju nesreca nego kamioni. Spori su a ljudi ginu u ocajnickom pokusaju da ih preteknu.

Viktor

07.11.2016. 09:44

@bob - Kad smo vec kod Italije, bas sam pre 15 dana prosao tzv. A1 diretissima (Varianta di Valico) izmedju Firence i Bolonje. Ono je san snova, ne samo da je najduzi tunel 8 km, vec su tuneli sa 3 trake plus zaustavna, perfektan deo autoputa.

Pedja P

06.11.2016. 23:41

Samo da je debljina i kvalitet asfalta po normativima, u suprotnom za par godina eto nama rupa, neravnina, novih udesa i investiranja-bacanja para na popravke puta.

Inat

07.11.2016. 00:15

Najvrednija osobina autoputa je sto ne moze da mi dodje kamion u susret preko pune kao na Ibarskoj.Bas me briga za 200 300 dinara volim svoj i zivot svoje porodice ,zelim malo sigurnosti. Jedva cekam da ne vozim preko Rudnika..nego 120kmh i da mi bude dosadno.

Kosmajac

08.11.2016. 12:03

@Inat - Nemam ništa protiv puta ali rak rana ibarske je Beograd - Ljig a ovo ne resava nista ti koji jure autoputem nastavice i od Ljiga da jure a statistika ce pokazati da li je ranije vise ginulo ili ce sada vise da gine..

.

07.11.2016. 16:37

@Sale - da nije bilo zelje EU da se prosiri na Jugoslaviju (inicirala raspad itd itd itd) verovatno bi ovo finansirala SR Srbija.

opet nas nasankali

07.11.2016. 07:07

Javna je tajna da se ovaj put pravi za crnogorce, kako one dukljane zbog turizma, tako i ove po Beogradu, koji uzgred imaju vikendice i hotele na Zlatiboru. Platice ubogi Srbin i njegovi unuci.

Marko

07.11.2016. 07:21

Isgradnja Autoputa je sjajna stvar. Ibarska je užas. Prvi put čujem i vidim da se u tunelima ne stavlja asfalt nego betonske ploče. Tunel između Mokre gore i Vardišta je mnogo duži i obnovljen je pre 3-4 godine pa je sve asfalt. Nikad ne mogu da urade sve kako treba?!Nadam se da će staviti znakove da bude potpuno jasno.Primer: kad hoćete od Sajma da se vratite u Centar, ne mogu da stave znak nego treba da znaš da treba da skreneš za Rakovicu? pa tek posle mala tabla za Centrar?

Миодраг

07.11.2016. 08:09

Није до Љига ,него 7 км још до Љига ,остао један тунелчић и петља на улазу у Љиг из правца Лазаревца!

Деда Звонце

07.11.2016. 08:28

Србија што пре мора да се ратосиља предузећа која производе губитке и да те паре усмери на изградњу инфраструктуре. То је једини начин да постанемо пристојно развијена држава, да као сав нормалан свет живимо од онога што направимо. Празне демократско-популистичке приче нико у свету неће да купује, и они желе да се тог ђубрета ратосиљају па покушавају да нам га увале преко разних НВО.

KOSMAJAC

08.11.2016. 11:59

@Деда Звонце - Pa nisu firme krive već direktori koje postavlja Vlast , A.V. prvo hvali RTB Bor a sada kuka da ga neko uzme jer je rupa bez dna a ne menje direktora koji je vise stranaka promenio nego gaća

repus

07.11.2016. 08:32

hvala bogu nigde šmirgle u srbiji nije moglo da se kupi kažu sva šmirgla poslata za tunele da se išmirglaju da bi dobili vidsinu zašto se otvara jedan deo auto puta cemu to hvalisanje

Koridori

07.11.2016. 15:34

Srbiji infrastruktura i te kako nedstaje,medjutim ovaj izmisljeni Koridor 11 koji ne postoji na mapi puteva je neisplativa investicija.Frekvencija saobracaja nije tolika da bi se isplatilo ulaganje i odrzavanje.Srbi iz SRbije vec godinama letuju u Grcku gde je more cistije,usluge bolje i sve drugo jevtinije.Uz to sve i auto put do samog Egejskog mora.Mislim da poluprofilni auto put bio bi zadovoljajuci za taj pravac prema Crnoj Gori .

Dragan

08.11.2016. 13:48

@Koridori - Ako misliš da je autoput napravljen da bi ljudi lepo o i lako stigli do nekog mora onda si u zabludi.Aželeo bih da preoru put do tvog sela pa putuj po oranju pošto taj put nije isplativ

antibot

08.11.2016. 14:40

@Koridori - Na Ibarskoj magistrali je daleko veci saobracaj nego na autoputu Horgos Novi Sad. Na autoputu Horgos NS prodje 6 000 vozila dnevno. Pa se tamo gradi autoput i nikad ne vidite placene komentare kako tu nema saobracaja,a kamoli mora. Na Ibarskoj kod Lazarevca prodje 16 000 vozila, a od Pozege do Zlatibora 10 000 vozila dnevno. I citate placene infantilne komentare kako Srbija ne treba od svojih para sebi da pravi puteve . Nego treba da gradi paradrzavu tzv. vojvodinu

Sale

08.11.2016. 14:24

@ето вам га - Za taj "Zapis" niko nikad nije ni cuo dok se put nije poceo graditi.

Nemanja NS

08.11.2016. 09:44

Vozim kamion u spediciji i nije tacno da su tuneli asfaltirani u inostranstvu, stari da, noviji ne. sto se tice stare magistrale bice zabranjeno kretanje sleperima osim ako je adresa utovara ili istovara na starom putu.