Loši projekti su gori od klizišta
12. 10. 2016. u 20:02
Pojava 41 "nestabilne kosine" na gradilištu auto-puta od Niša ka Sofiji nisu novina za naše uslove. Procenjuje se da ćemo potrošiti 300 miliona evra na odštete
OTVARANjE 41 klizišta na istočnom kraku Koridora 10, od Proseka do Crvene Reke nije ni prvo ni jedino "iznenađenje" na koje su graditelji naišli prilikom izgradnje ove važne saobraćajnice. Projektanti su i ranije pravili propuste, pa su zaboravljali pristupne puteve za naselja, zanemarivali su geologiju u tunelima, projektovali nestabilne useke i kosine... Loši projekti su najveća zamerka, ali i "opravdanje" za probijanje rokova u gradnji najvažnijeg putnog pravca.
Ministarstvo građevine je pre dve godine napravilo procenu po kojoj je loša projektna dokumentacija za istočni i južni deo Koridora 10, zbog dorade projekata, penala i dodatnih radova državu koštala oko 70 miliona evra. Ta suma je, u međuvremenu, "porasla", a nezvanične procene su da će do kraja izgradnje visina odštetnih zahteva dostići oko 300 miliona evra.
Stručnjaci tvrde da problem leži u dampingovanim cenama po kojima su se sa izvođačima sklapali ugovori. Struka je procenila i dokazala da je za izgradnju istočnog i južnog kraka potrebno nešto više od milijardu evra, a nadležni su ugovorili radove sa izvođačima za oko 700 miliona evra. Sa tako ugovorenim cenama najavljen je problem na svakom gradilištu. Pošto su u Srbiju došli da zarade, investitori su počeli od starta da otvaraju probleme u vidu obrušavanja kosina na budućoj trasi i da potražuju dodatna odštetna sredstva.
- Neki izvođači žive od toga da jeftino ugovore posao, a da ga kroz dodatne radove dobro naplate - kaže Goran Rodić, iz Građevinske komore Srbije. - Dešava se i da projektant svesno "ispusti" nešto, a da potencijalnom izvođaču ukaže na propust kako bi se javio na tender sa najnižom ponudom, a posle kroz dodatne radove uzeo više novca. Inače, u svetu su kriterijumi za izbor izvođača kvalitet, rok, reference i garancija, a kod nas je glavni prioritet cena. Mi ne shvatamo da nije dovoljno da sve bude samo jeftino. I zbog toga se i dešavaju ovakve situacije.
OBRAČUN NA KRAJU
U "Koridorima Srbije" su "Novostima" potvrdili da su se na deonici od Proseka do Crvene Reke na čak 41 mestu pojavili nepredviđeni geomehanički uslovi na kosinama, odnosno klizišta, koji su zahtevali dopunu projektne dokumentacije i dodatne mere obezbeđenja.
- Tek po okončanju radova i konačnom završnom obračunu će se znati celokupan iznos potražnje od strane izvođača radova - kažu u "Koridorima".
Istočni krak je projektovao Institut za puteve.
FOTELjAŠI
DOBAR projekat i dobra organizacija su pola posla prilikom izgradnje važnih saobraćajnica - napominje Goran Rodić. - Ali, mora da se izađe na trasu, a ne da se radi kabinetski, iz fotelje. Ne sme da se desi da se auto-put gradi kroz teren koji ima toliko klizišta. I resorno ministarstvo treba da bude prisutno i da prati tog izvođenja radova, a ne da se obaveštava preko šefova gradilišta i majstora koji pričaju ono što vlasnicima preduzeća odgovara.
Смрт ЕУ рајХу,слобода Србији!
12.10.2016. 22:11
.....и као по добром старом обичају,неспособних бирократских паразита који дрмају и безочно јашу сиротињу колонијије Србије деценијама,за све ове пропусте и стотине милиона евра накнадних трошкова,које ћемо платити сви скупа, а неће бити одговоран нико (је све те лоше пројекте и уговоре са извођачима, "је потписао безимени нико" ),ни завршити на заслуженој дугогодишњој робији.
Ви баш морате да откријете ко је крив што се касни, а лепо сте пре тога написали да је криво клизиште! Човек нам обећао да неће бити кашњења и како ће сада да се правда?
Autoput Niš - Sofija će biti jedan od NAJVAŽNIJIH delova sabraćajne veze između Centralne Evrope i Bliskog istoka, i zvođači će gradnjom autoputa, sebi ili podići spomenik slave, ili spomenik propasti.
@Spomenik slave ili propasti - Američki lobisti decenijama nisu dozvoljavali da se napravi autoput koji bi povezao Nemačku i Tursku i približio Evropi blisko-istočno tržište i naftna polja.. Zato sada i utiču na loš kvalitet kolovoza, pa će se svake druge godine morati renovirati i popravljati, i tako opet kočiti saobraćaj !!
Da upravljalo se odgovorno ekonomskom politikom ovakve situacije ne bi se desila.
Komentari (10)