PAPRENI računi za centralno grejanje, ali i nepristajanje toplana u poslednje dve godine da spuste cenu usluge iako su pale vrednosti sirovina, navele su veliki broj potrošača da traže - zavrtanje radijatora. Oni koji predstojeću grejnu sezonu ne žele da dočekaju sa daljinskim grejanjem, imaju samo još 15 dana da podnesu zahtev i sačekaju izvršenje, jer je isključenje nemoguće od 1. oktobra, kada počinju tople probe.

Samo u Nišu ove godine je 1.700 domaćinstava tražilo odjavu sa sistema, što je tri i po puta više nego lane. Terenski radnici toplane svakodnevno isključe 12 korisnika. Ostalo im je da sa mreže, do početka grejne sezone, isključe još oko 200 korisnika.

- Zbog visoke cene prošle godine je 500-600 korisnika tražilo da im se zavrnu radijatori, a ove godine je to mnogo više - kaže Jovan Jovanović iz Udruženja potrošača "Forum" iz Niša. - Razlog za povećanje tog broja nije samo nezadovoljstvo cenom i uslugom, jer je većini potrošača u Srbiji skupo da se greje preko toplane. Radi se o tome da smo se jedini u Srbiji izborili da naši potrošači ne plaćaju troškove isključenja sa mreže toplane. Zato se ljudi masovno isključuju.

Nišlije više nemaju vremensko ograničenje na koje mogu da "zavrnu" radijatore kao lane. Plaćaju samo 30 odsto od fiksnog dela naplate, što podmiruje troškove investicionog održavanja sistema.

Iako Zakon o zaštiti potrošača propisuje da svaki potrošač može da se isključi sa toplane, većina njih rešavanje zahteva korisnika na sve moguće načine otežava.

U Beogradu je zahtev ove godine podnelo 370 domaćinstava. Ipak, da bi se isključili sa centralnog grejanja, građani moraju da dobiju pristanak - komšija, u kojem jasno stoji da su spremni da pristanu na potencijalno lošije uslove snabdevanja jer je njihov sused isključio radijator. Uz četiri papira, idu i troškovi od 8.000 do 13.000 dinara.

U Zaječaru je lokalnoj toplani pristiglo nekoliko desetina zahteva za isključenje sa toplovodne mreže. Razlog je, uglavnom, taj što je ovaj grad među najsiromašnijima u Srbiji, a grejanje je, uprkos tome što je pojeftinilo, i dalje među najvišim u Srbiji. U ovom preduzeću kažu da, od trenutka kada dobiju zahtev, u roku od nekoliko dana obave isključenje korisnika sa toplifikacionog sistema.

Od oko 8.800 korisnika, koliko ih ima požarevačko javno preduzeće "Toplifikacija", do sada je na zahtev korisnika sa toplovoda isključeno njih 439, od kojih su 90 odsto gastarbajteri. Od ovog broja, 362 isključeno je samo privremeno, dok se priključka trajno odreklo 77 korisnika. Većina se nije trajno odrekla priključka, pa je za isključenje platila taksu od 1.600 dinara, dok onih 77 "trajnih" za isključenje sa mreže plaćaju još manje, odnosno polovinu fiksnog dela svog mesečnog računa. I kad se radi o privremenom i kad se radi o trajnom isključenju, ona se obavljaju u najkraćem periodu, za maksimalno nekoliko dana, plombiranjem ventila.

"Subotička toplana" dobila je 140 zahteva za isključenje. Svi koji su podneli zahtev treba da urade elaborat o verifikaciji ispunjenosti uslova za otkaz korišćenja toplotne energije, na osnovu koga se utvrđuje da li je isključenje moguće. Kolika je cena isključenja zavisi upravo od tog elaborata, odnosno od uslova pod kojim se potrošač "skida" sa sistema.

KRALjEVČANI OSTAJU

ZA razliku od nekoliko prethodnih godina, ali i za razliku od drugih gradova u Srbiji, kraljevačkoj "Toplani" je pred početak nove grejne sezone podneto samo dvadesetak zahteva za isključenje sa centralnog grejanja.

- Te zahteve podneli su uglavnom vlasnici stanova u kojima niko ne živi. Najčešće se radi o vlasnicima stanova koji žive u drugim gradovima ili u inostranstvu pa im se ne isplati da tokom cele godine plaćaju grejanje - kaže Dragan Arsenijević, direktor Javnog energetskog preduzeća "Toplana" u Kraljevu.

Prema njegovim rečima, procedura za isključenje, odnosno odjavu centralnog grejanja je jednostavna i košta od dve do tri hiljade dinara.