Postupak protiv 16 firmi: Diktirali cene patika

D. Marinković

01. 09. 2016. u 12:17

Antimonopolska komisija pokrenula postupke protiv 16 prodavaca sportske opreme. U ugovorima dogovoreni cenovnici ispod kojih trgovac nije smeo da izađe u prodaju

Поступак против 16 фирми: Диктирали цене патика

Ilustracija

IZ jednog centra diktirali su cene sportske opreme u radnjama širom Srbije, ali to mnoge trgovce može da košta deset odsto lanjskog prometa. Komisija za zaštitu konkurencije Srbije pokrenula je postupke protiv 16 trgovaca sportskom opremom zbog sumnje da su međusobno potpisivali ugovore o poslovnoj saradnji u kojima su se dogovarali o cenama i uslovima trgovine.

Na listi trgovaca protiv kojih je Komisija pokrenula postupak zbog mogućeg kartela su - "N sport", preduzeće "Đak", "Ofis šuz", "Planeta sport", "Karvel", "Sportmarket", "Zvezda forevr", "Toptal sport", "Sportiko", "Univers ko", "Eurostar", "Trim DOO Vrbas", "K..G...Fešn", "Kopeli" i "STR Fokus" i "Komison sport uan".

Komisija je 18. avgusta 2016. godine nenajavljeno ušla u poslovne prostorije "N sporta" i pribavila podatke i ugovore koje je ta firma zaključivala sa svojim kupcima. Prema prikupljenim dokumentima, "N sport" je zaključivao tipske ugovore s maloprodajama. U njima je postojala minimalna cena ispod koje trgovac nije smeo da izađe u prodaju. To im je bilo zabranjeno i tokom akcijskih sniženja. Znači, gušili su konkurenciju.

Trgovci sportskom opremom mogli su da smanje sopstvenu zaradu, a da kroz veći promet više zarade, ali ni to im "N sport" nije odobravao. Dozvoljena je bila tzv. preporučena, odnosno dogovorena cena, ali ne i minimalna. Takvi uslovi važili su prvenstveno za poznate sportske brendove.

- Ta obaveza odnosila se, pre svega, na robne marke "Puma", "Rasel atletik", "Serđo Takini" i druge - kažu u Komisiji za zaštitu konkurencije. - Ugovorima je, takođe, bila predviđena i zabrana akcijskih prodaja i drugih oblika povoljnije prodaje, bez prethodnog odobrenja prodavca, odnosno "N sporta".

Oni su, kako navode, osnovano pretpostavili da pojedine odredbe zaključenih ugovora predstavljaju obostrano usaglašenu obavezu kojom se, na nedozvoljen način, utvrđuju cene i uslovi trgovine. To je sporazum koji predstavlja povredu konkurencije iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije.

CEH PLAĆAJU POTROŠAČI

U potrošačkim organizacijama kažu da je reč o restriktivnim sporazumima koji ograničavaju konkurenciju. Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije kaže za "Novosti" da su oni i ranije sumnjali u kartelsko udruživanje i zloupotrebi monopola u prometu sportske opreme. Naprosto, bilo je nemoguće da su svuda iste cene patika i sportske odeće.

- Na ovaj način su zatvorili tržište, neko je diktitrao cene, zato i nije bilo konkurencije - dodaje Papović. - Gde god da uđete, u bilo koju prodavnicu, cene su iste. Mi plaćamo sve daleko skuplje, pa i ne čudi da su ti proizvodi i za 50 odsto jeftiniji u inostranstvu. U svetu su mnogo rigorozniji prema kartelskom udruživanju, to se ozbiljno kažnjava.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

Vukota

01.09.2016. 22:27

Nedavno, drug je kupio patike poznatog svetskog brenda u sred centra Rima za 20 evra jeftinije nego što su u tom trenutku koštale u Srbiji. Pa ko je ovde lud?

VENIK

02.09.2016. 22:29

Nabavna cena patike proizvodjacka 10 evra , veleprodajna 40 evra u buticima tj sportskim radnjama ona je jos nazidana na 80 evra.Nabavna cena brasna 45 din / kg, rol virsla 80 a od 19 casova 50% niza cena..Naravnucenije:OVCE SU DA SE SISAJU.