MOST između Neština i Bačke Palanke, koji se spominje već decenijama, trebalo bi konačno da spoji sremsku i bačku obalu Dunava. "Putevi Srbije" su u svoj plan poslovanja za ovu godinu uneli i stavku projektovanja ovog objekta, a izgradnja bi trebalo da počne sledeće godine.

Novi most biće najuzvodniji u toku Dunava kroz Srbiju jer će biti "usidren" oko dva i po kilometra nizvodno od postojećeg, koji povezuje Palanku i Ilok u Hrvatskoj. Očekuje se da će se njegovom izgradnjom smanjiti troškovi transporta robe i ljudi iz Bačke ka Sremu, zapadnoj Srbiji i Bosni i Hercegovini, jer će novi most voditi od Neština, preko Erdevika, do graničnog prelaza Sremska Rača.

- Početak gradnje mosta na Dunavu mogao bi da se očekuje u drugoj polovini 2017. godine - kaže Slavoljub Tubić, pomoćnik direktora "Puteva Srbije". - Trenutno je u toku izrada idejnog projekta, a paraleno s tim, opština Bačka Palanka pokrenula je izradu plana detaljne regulacije, čije usvajanja očekujemo. Kada se to završi, slede dobijanje lokacijskih uslova, izdavanje građevinske dozvole, stručne i tehničke kontrole.

Ukupna dužina, zajedno s pristupnim mostovima, trebalo bi da bude gotovo dva kilometra, odnosno 1.972 metra. Centralni raspon mosta iznosi 170 metara. Duško Bobera, odgovorni projektant, kaže da će objekat koji će biti izgrađen sličiti onom kod Beške.

PRE POČETKA 100 MILIONA "PUTEVI Srbije" su planom poslovanja za tekuću godinu obezbedili 100 miliona dinara kako bi sva planska i projektna dokumentacija bila kompletirana do kraja 2016. Planirano je 84 miliona dinara za projekat za građevinsku dozvolu mosta na Dunavu s prilazima i 8,4 miliona za tehničku kontrolu tog projekta. Oko 11 miliona dinara biće potrošeno za inoviranje idejnog i glavnog projekta deonice puta od Vizića do Erdevika, a još milion za tehničku kontrolu tog projekta.

- Morfologija terena i nastanak tih terena kroz istoriju su slični, a uz to je i ista reka u pitanju. Čak je i dužina oba mosta približno ista, oko dva kilometra, a i denivelacija leve i desne obale Dunava je preko 50 metara, što je još jedna sličnost s mostom kod Beške - objašnjava Bobera. - Tako velika denivelacija terena leve i desne obale reke zahteva visoke stubove mosta koji su projektovani kao vitki, da bi istovremeno zadovoljili sve ekonomske i konstruktivne kriterijume. Lepota ovog mosta se ogleda u njegovoj vitkosti, jednostavnosti forme i dobrim proporcijama.

U izradi je i studija opravdanosti, međutim, trenutno je ceo projekat u fazi mirovanja, jer se očekuju usvajanje planske dokumentacije i ishodovanje uslova za izradu idejnog projekta. Koliko je ovaj most potreban, najbolje se moglo videti za vreme hrvatske blokade granice pre nekoliko meseci za vreme izbegličke krize, kada je najbliži most koji je mogao da se koristi bio u Novom Sadu, odnosno 100 kilometara od Bačke Palanke.

Bobera kaže da je kompletan most moguće izraditi za manje od dve godine, što znači da bi već krajem 2019. prva vozila mogla preći iz Srema u Bačku.

PREKO SAVE KOD ŠAPCA

U TOKU je i javna nabavka za izradu idejnog projekta mosta preko Save kod Šapca - kaže Tubić. - Koliko su nam mostovi važni, govori činjenica da je u 2014. i 2015. izgrađeno ukupno 276 mostova širom Srbije. U 2016. godini biće završena još 22 mosta čija je gradnja u toku. To su mostovi na koridorima 10 i 11, državnim i lokalnim putevima, kao i mostovi koji su bili srušeni u prošlogodišnjim poplavama. Od 2011. u Srbiji su izgrađena ukupno 363 mosta, a najveći broj izgrađen je 2014. i 2015. To pokazuje koliko se izgradnja infrastrukture danas odvija znatno brže nego ranijih godina.