U GODINU 2016. Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) ušla je kao najbolje ocenjeni provajder vazdušnog saobraćaja u Evropi od 48 članica "Jurokontrola" (Eurocontrol). Mi smo te rezultate ostvarili na jedan impozantan način, s obzirom na to da smo 2015. u jednom danu imali oko 3.000 letova, odnosno 268 za jedan sat.

Ovo, u intervjuu za "Novosti", referiše direktor SMATSA Radojica Rovčanin.

* Kako ste oborili rekord?

- Pohvaljeni smo prošle godine na leto, kada su Rumuni imali ograničenu kontrolu letenja jer je bio štrajk. Samo deo njihovih kontrolora je radio. Preuzeli smo sve avione koji su leteli preko njihovog neba i za to smo dobili pohvalu iz Evrope. A kada je Hrvatska "ispala" iz sistema, mi smo preuzeli za jedan sat ceo saobraćaj iz Hrvatske i sproveli sve avione. Dobili smo pohvale od najboljih, najodgovornijih i najsofisticiranijih kontrola letenja u ovom delu Evrope. I ostvarili značajan porast saobraćaja.

* Da li SMATSA uživa u ovim lovorikama ili planira dalje da raste?

- Ove godine SMATSA se sprema da izgradi dva radara. Jedan na Aerodromu "Nikola Tesla", i to primarni i sekundarni, i drugi na Besnoj kobili, takođe primarni i sekundarni. Time ćemo potpuno pokriti i gornje i donje vazdušne slojeve. Do sada je to bio problem, jer još nismo dobili dozvolu da koristimo civilni i vojni radar na Kopaoniku. Ipak, izgradnjom radara na Besnoj kobili pokrićemo taj prostor i faktički ćemo celo područje zapadnog Balkana imati pod kontrolom. To su investicije vredne od osam do 10 miliona evra. Paralelno radimo i novi kontrolni toranj koji će biti prepoznatljiv znak Aerodroma "Nikola Tesla". Već je sve isplanirano i polako se pripremamo da sledeće godine započnemo taj projekat. To je investicija vredna oko 20 miliona evra.

KALIBRAŽA ZA ŠVEĐANE - SMATSA radi kalibražu letelica jer poseduje avion za kalibražu. Radimo kalibražu i za nas i za sve zemlje u okruženju, čak smo radili i u Švedskoj, gde smo obavili merenje i kalibražu navigacionih mernih instrumenata.

* Da li su uspesi "Er Srbije" povećali vaš obim posla?

- Mi smo takav provajder da smo u stanju, koliko god porastao saobraćaj, i terminalni i preleti, da sve to uradimo. S rastom "Er Srbije", raste i SMATSA. Mi paralelno radimo. Mi smo kompatibilni. Porastom njihovog saobraćaja, ostvarujemo veći prihod. Povezani smo. Mogu da kažem da je "Er Srbija" značajno podigla avio-saobraćaj i uspostavila mnogo novih linija, kao i da je terminalni saobraćaj izuzetno porastao. I Aerodrom "Nikola Tesla" je "porastao", jer veći broj putnika zahteva i veću brigu za sve te putnike, zato se Aerodrom širi i gradi nove terminale. SMATSA, "Er Srbija" i Aerodrom su jedna povezana celina, zavisimo jedni od drugih. Porast jednog ide u prilog drugom.

* Koje su prednosti SMATSA u poređenju s konkurencijom?

- Mi smo prvi u Evropi uveli free routh open space. Otvorili smo prostor, zajedno sa Hrvatima, i to je bio početak, a posle i BiH prostor slobodnog planiranja letova svih drugih kompanija. To je značajno doprinelo uštedi tih kompanija. Sada sve one biraju prelete preko naše teritorije. Kada su to videle, pridružile su nam se Slovenija i Bugarska. Austrija je još uvek posmatrač, ali i ona će nam se pridružiti. Tako će ceo Balkan biti jedna zona slobodnog leta, a prevoznici će moći da biraju plan leta i najbrže i najkraće rute, što maksimalno smanjuje njihove troškove. To je jedna od novina zbog koje smo pohvaljeni u Evropi.

* Gde je naša pozicija u regionu kada je u pitanju kontrola letenja?

- Mi smo trenutno među najcenjenijima u regionu, i to ne samo ovde, nego i u Evropi. Na svetskoj generalnoj skupštini svih kontrolora u Las Vegasu, SMATSA je pohvaljena kao najbolji provajder u Evropi!

* SMATSA gazduje i Pilotskom akademijom u Vršcu.

- Posedujemo Pilotsku akademiju Vršac koja je pod punim kapacitetom. U njoj je oko 130 studenata, polaznika i pilota. Ima zahteva, svakim danom, za sve više i više studenata, pa i predloga da se zajednički ulaže u akademiju. Čak se javljaju i potencijalni kupci. Ipak, za tako nešto ćemo još razmisliti. Ono što je najvažnije, jeste činjenica da akademija ima 22 aviona u floti i izuzetne instruktore. Mi smo jedna od poznatih škola, gde dolaze studenti iz celog sveta. Tako i mala privreda ima koristi. Pored toga što mi prihodujemo, i lokalna zajednica zarađuje.

U ŠKOLI KAO NA NEBU - SMATSA u svom programu ima terminalni simulator, a ubrzo ćemo uvesti i radarski, gde će moći da se obučavaju ljudi iz celog sveta. Simulator koji posedujemo je i terminalni i radarski. To znači da će svaki student u Vršcu moći u školi da nauči svaku radnju koja će ga očekivati na bilo kojem aerodromu u svetu. Od Tirane, pa do Ohare.

* Osim pilota, školujete i kontrolore letenja.

- Upravo upisujemo novu klasu. Školujemo od 15 do 20 kontrolora. Ne samo za nas, nego i za komercijalne svrhe. Školujemo kontrolore koji s našim dozvolama mogu da rade u celom svetu. I sad pravimo ugovor sa BHANSA, odnosno sa provajderom BiH, koji podrazumeva da ćemo da iškolujemo oko 60 kontrolora koji su njima potrebni. Sa hrvatskom kontrolom letenja i sa Šveđanima hteli smo da vidimo ko će i koliko da pomogne u tom poslu. To je jedan veliki posao od kojeg očekujemo značaju zaradu. Školovanje samo jednog kontrolora letenja košta 36.000-37.000 evra.

* Kakvi su rezultati SMATSA kada je u pitanju društveno odgovorno poslovanje?

- Mnogo donacija smo dali. Najviše ih je otišlo u medicinu. Doprineli smo tome da se osnuje "gama centar" u Kliničkom centru Srbije, koji je do sada koristilo više od 400 pacijenata. Ali ne dolaze samo pacijenti iz Srbije, nego je "gama nož" počeo da prihoduje i zahvaljujući interesovanju pacijenata iz svih okolnih zemalja. Za ovaj projekat dali smo milion evra. Za najmoderniji slajs skener, takođe milion evra. Kupujemo opremu za bolnice od Zvezdare, Valjeva, pa do Tiršove. Važno nam je da naši građani imaju bolje uslove lečenja. Osim toga, SMATSA izuzetno dobro sarađuje sa Vojskom Srbije i Ministarstvom odbrane.