Popust u izlogu a skupo na kasi

D. Marinković

28. 02. 2016. u 10:17

Sezonska sniženja često samo marketing. Potrošači: često smo prevareni

Попуст у излогу а скупо на каси

U TRGOVINAMA po Srbiji u toku je finalni krug sniženja, ali te rasprodaje nisu ni približne onima u svetskim metropolama. Trgovci se utrkuju kako da privuku što veći broj mušterija, izlepe izloge reklamama s neverovatnim popustima i do 80 odsto. Ali artikla na najvećem sniženju, po pravilu, gotovo nikad nema.

Ni svetske modne kuće koje imaju svoje prodavnice po Srbiji našim kupcima ne nude sniženja kao u Evropi. Strani trgovinski lanci prate naše tržište, pa njihova sniženja nisu ista kao u zemljama iz kojih dolaze. Oni cene prilagođavaju konkurenciji. I dok su u Evropi rasprodaje uređene posebnom regulativom o sezonskim sniženjima i na taj način sprečavaju obmanjivanje potrošača, kod nas se trgovci, i pored tri zakona koja regulišu tu oblast, još uvek ponašaju onako kako im to potrošači dozvoljavaju.

- To znači da se kupci kod nas, iako su dobro upućeni, ili iz sopstvenog iskustva ili iz iskustva bliskih osoba, o sniženjima u inostranstvu, lako naviknu na sve što im se ponudi - kaže, za "Novosti", Jovanka Nikolić, pravnik Asocijacije potrošača Srbije. - Mi očigledno nemamo zahtevne građane kao kupce. To predstavlja veliku "olakšicu" trgovcima.

U Srbiji je svaki trgovac dužan da na svakoj reklami ili cenovniku jasno naznači period važenja popusta i sniženja, mora da navede i staru cenu, pri čemu ona ne sme biti izmišljena niti znatno viša od tržišne. Ako se na ovaj način prodaje roba s greškom, oštećenjem, i to mora da se jasno uoči, da ne bi došlo do obmane. Ukoliko nije moguće navesti sve ove informacije napismeno, one moraju biti rečene potrošačima pre kupovine. Kazne za kršenje ovih pravila o podsticajnim ponudama su do dva miliona dinara.

ZALIHE PREMA našem zakonu o trgovini, na sniženju ne sme biti robe ukoliko nema dovoljno zaliha, a roba koja je na akciji mora biti u prodavnici sve vreme dok akcija traje, objašnjavaju u Centru potrošača Srbije. - Trgovci po zakonu ne smeju da stave artikal na sniženje a da ga nemaju dovoljno na zalihama. Međutim, kod nas je to čest primer - ističu u potrošačkim organizacijama. - Ukoliko na izlogu piše da je sniženje do 50 odsto, i u radnji mora biti artikala koji su toliko sniženi.

Nikolićeva dodaje da je "idealno za svaki biznis kada trgovci ostvaruju profit na zadovoljstvo potrošača". Isto važi i za marketing, odnosno ukoliko trgovci svoje kupce privlače istinitim informacijama.

- Međutim, iza njih se ponekad ne krije nikakva realna olakšica za potrošače - ističu u APOS-u. - Često se dešavalo da na izlogu stoji ogromna reklama "sniženje 50 odsto", a da se to odnosi samo na jednu vrstu proizvoda koja je u ponudi. Time su potrošači dovedeni u zabludu.

Kod nas još uvek traju popusti u šoping centrima i modnim trgovinama. Mnoge radnje nude popust, uglavnom do 50 odsto, a za neke artikle i više od toga. Postoji i opcija dodatnih 20 odsto popusta na kasi na već snižene artikle.

U jeku akcija važno je znati da trgovci nemaju pravo da vam uskrate zamenu robe ili povraćaj novca.

- Po pravilu, kupci za kupljeni proizvodi na akcijama, osim onih koji imaju vidna oštećenja i ne podležu reklamaciji, imaju ista prava kao da su pazarili proizvode i robu koja nije na akcijskom sniženju - kažu u potrošačkim organizacijama.


U EVROPI PO DIREKTIVI

PRODAJNI podsticaji u Evropskoj uniji rešeni su novom direktivom o sniženjima. Sniženje u svim zemljama EU mora da počne između 27. decembra i 10. januara, zatim od 1. i 15. aprila i 10. i 25. avusta, i može trajati najviše 60 dana. U tom periodu trgovci su obavezni da istaknu i redovnu i sniženu cenu.

Ako se sezonsko sniženje iskazuje u procentnom rasponu, najveći se postotak na početku sezonskog sniženja mora odnositi na najmanje jednu petinu svih proizvoda koji se prodaju na tom sniženju.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

zika

28.02.2016. 16:30

Čim vidiš da je sniženje 50% znači da je neka teška prevara . Koji je to trgovac koji će robu prodavati ispod nabavne cene ? Ili je cena bila više puta veća od nabavne ili su robu poskupeli juče 40 % ,da bi je danas prodavali 50% jeftinije . Često se desi da robu koja je na akciji platiš više nego što je bila pre toga . Kod nas nikad i nije bilo pravih sniženja ,uglavnom su to sve obmane kupaca .