Otvoren Prokop posle čak 40 godina

Zlatica Radović

26. 01. 2016. u 10:37

Završena izgradnja prve faze železničke stanice "Beograd - centar", čuvenog projekta na koji se čekalo još od davne 1976. Radovi koji su trajali 420 dana vredni 25,8 miliona evra. Premijer Aleksandar Vučić obećao završetak stanične zgrade 2018. godine

Отворен Прокоп после чак 40 година

Fotografije N. Fifić

KONAČNO smo stigli. Putovanje je trajalo više od 40 godina. Menjali smo i vozove i mašinovođe i kočničare. Kasnili smo, stajali na usputnim stanicama i bili ubeđeni da ne znamo ni gde idemo, a još manje zašto. Čekali smo i nadali se. I imali smo čemu. To je danas izjavio predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić na "Prokopu", gde je okončana prva faza radova na izgradnji železničke stanice "Beograd - Centar".

Vučić je istakao da predstoji ogroman rad iznad prve ploče koja je izlivena. Rok za završetak ovog kapitalnog projekta, čija je gradnja počela u prošlom veku, je 2019. godina, ali premijer je danas obećao da će u 2018. godine majstori morati da napuste gradilište.

- U poslednjih 420 dana, u roku, završena je rekonstrukcija stanice "Beograd - Centar". Stigli smo i imamo odakle da krenemo dalje - rekao je predsednik Vlade Srbije.

- Ovde nije reč samo o jednoj železničkoj stanici i o odlascima i dolascima vozova, već o pokretanju cele jedne zemlje. O njenom tačnom i preciznom voznom redu u budućnosti. "Prokop" je prva stanica i karta za Evropu, a kašnjenja više neće biti.

Za prvu fazu je potrošeno 25,8 miliona evra iz kredita Kuvajtskog fonda za arapski ekonomski razvoj, a oko 80 odsto radova obavila su srpska preduzeća okupljena oko "Energoprojekt opreme". Prvi "Štadlerovi" elektromotorni vozovi, od danas saobraćaju dva puta dnevno od i do Novog Sada. U narednih godinu dana bi trebalo da se ovde preusmeri celokupan saobraćaj sa glavne železničke stanice u Karađorđevoj ulici. To je jedan od najbitnijih uslova za realizaciju projekta "Beograd na vodi".

TESLA I MRŽNjA KAD je reč o uslovima i poslovima, sve je čisto kao suza - rekao je predsednik Vlade odgovarajući na navode novinara da je Upravni sud izneo stav da je tender za rekonstrukciju "Prokopa" bio nezakonit.
- Ovde su radile srpske kompanije na najbolji način i naši radnici, a jedna strana kompanija, uz jednu domaću, bila je nezadovoljna time što "Energoprojekt" radi posao, jer su želeli da ga dobiju oni. Vučić je citirao i reči Nikole Tesle rekaviši da bi mržnja, onih koji bi na društvenim mrežama želeli da unize otvaranje "Prokopa", pretvorena u električnu energiju mogla da osvetli gradove.

Radovi na "Prokopu" su prvi put počeli 1976. godine. Tokom četiri decenije gradnje, nekoliko puta su obustavljani, najpre 1978, pa nastavljeni 1996, pa ponovo obustavljeni 2001. godine. Od tada, pa do 2014. godine su radovi bili prekinuti, a i ono što je bilo izgrađeno je nagrizao zub vremena, pa se moralo popravljati.

Ministarka građevine, saobraćaja i infrastrukture i potpredsednica Vlade Zorana Mihajlović podsetila je da se o izgradnji pričalo četiri decenije, ali bez rezultata.

- Mnogi političari, novinari i razni stručnjaci su ovde stajali i mnogi od njih su ostarili, a "Prokop" nije bio završen - rekla je Mihajlovićeva.

- To nije zavisilo ni od finansija, ni od stručnjaka, ni od projekata, već pre svega, od političke volje da se ovako važan projekat i završi.

Milutin Ignjatović, direktor Saobraćajnog instituta CIP, koji je projektant radova, rekao je da je ovo tek polovina radova.

- Predali smo projekat za izgradnju pristupne saobraćajnice i tender je raspisan. Taj posao bi trebalo da počne u februaru, a može se završiti u roku od pet ili šest meseci - rekao je Ignjatović za "Novosti".

- Ima da se radi jedan most i put u četiri trake. Stanična zgrada je oko 11.000 kvadratnih metara, ali i 100.000 kvadrata komercijalnog sadržaja. Očekujemo da će ti radovi početi u maju ili junu. Sve to može da se završi za dve godine.

GRADSKI PREVOZ ZA sada smo krenuli sa dva polaska odavde, dok se putnici ne priviknu da ovo doživljavaju kao početnu stanicu - rekao je Jugoslav Jović, v. d. direktora "Srbija voza". Autobus na liniji 34 redovno saobraća sa glavne železničke stanice dovde, a postoji i "BG voz", koji ide na 15 minuta u špicu. Planiramo da sledećih meseci polako izmeštamo polaske sa glavne stanice ovde. Vozovi "Regio ekspres" koji saobraćaju na relaciji Beograd - Novi Sad, kretaće iz stanice "Beograd - Centar" u 12.32 i 14.38 časova. Cene karata se neće menjati, tako da će putovanje u jednom pravcu koštati 388 dinara, dok će povratna karta i dalje biti 620 dinara.


Radovi u prvoj fazi izgradnje stanice "Prokop" obuhvatili su rekonstrukciju postojećih kolosečnih kapaciteta, sa ciljem povećanja propusne moći stanice, do projektovanih kapaciteta prijema i otpreme vozova.


NAPRAVIO SAM SKICU ZA BEOGRADSKI SKADAR

Arhitekta Živorad Lisičić, prvi projektant "Prokopa", govori za "Novosti"

KADA je, kao mladi arhitekta, Živorad Lisičić nacrtao prvi projekat za novi kompleks putničke železničke stanice "Beograd - Centar" nije mogao ni da zamisli da će stići do penzije, a da on neće biti realizovan. Iako ni danas ovaj posao nije u potpunosti okončan, Lisičić je danas, na obeležavanju prve faze izgradnje "Prokopa" bio srećan, jer se, kako kaže, konačno nazire kraj ovog posla.

Projekat koji je davne 1975. godine, Lisičić uradio sa Srboljubom Roganom, Mihajlom Živadinovićem i Zoranom Žuniovićem, osvojio je prvu nagradu na konkursu za rešenje ove železničke stanice. Kako su radovi prekidani i počinjani iz početka tako se i budući izgled stanice menjao, ali je ostao veći deo Lisičićevog rešenja.

- Jednostavno je bilo odsustvo podrške, finansijske, ali i državnih organa koji su bili nadležni za ove poslove - rekao je Lisičić. - Po prvobitnom rešenju je postojala ploča koja je bila znatno kraća od ove sada. Bio je zamišljen jedan krov, koji je imao dva reda stubova na početku i na kraju perona. Rešenja su se posle menjala, prema novonastaloj situaciji, jer život menja mnogo stvari, naročito posle četiri decenije. Ja sam učestvovao i u kasnijim izmenama projekta preko CIP, kao konsultant, pa sam dosta uticao i na nova rešenja. Za mene je ovo ostvarenje sna, iako nije najveći projekat na kojem sam radio.

Lisičić je projektovao Centralnu banku Ruske Federacije, na Crvenom trgu u Moskvi, kao i rezidenciju ruskog predsednika Vladimira Putina u Valdaju. Radeći na značajnim objektima u Rusiji posebno se specijalizovao u projektovanju poslovnih objekata, hotela, sanatorijuma, tržnih i sportskih centara i rezidencijalnih objekata.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (47)

vid

26.01.2016. 16:35

Nadam se da će se nakon Prokopa krenuti ozbiljnije i u projekat modernizacije železničke pruge Beograd - Budimpešta.

milica

26.01.2016. 16:41

Sve sto se desava pozitivno u nasoj drzavi nam je bitno. Samo neka se radi i gradi. Sve sto uradimo, uradili smo za nas.

Абердар

26.01.2016. 16:51

"А шта је са метроом?? Многи су већ под земљом и чекају" ( Душко Радовић)

GOJKOOOOO

26.01.2016. 20:22

@jelena - Nadam se da će se do kraja 2o18 godine Prokop potpuno završiti i Železnička stanica sa Savamale preseliti tamo i biti reprezentativna za medjunarodne standarde i saobraćaj.

Branko

26.01.2016. 17:36

Mislio sam da covek samo prica prazne price o tom davno zaboravljenom prokopu. Ipak sad vidim da on ozbiljno radi zarad srpskog napretka.

DERLINGTON

26.01.2016. 20:22

@Branko - Čestitke Beogradjanima , imaće železničku stanici medju najlepšim u Evropi, samo da se završi i uvrsti u medjunarodni železnički saobraćaj.

nemanja savic

26.01.2016. 18:22

Krenuo prokop ali i to nekome ne valja, neki bi uporno da se nista ne desava i da ako moze idemo u nazad, e pa to se vreme nece nikad vratiti !

Sandra

26.01.2016. 20:22

Sjajne vesti! Sada ce svi koji putuju relaciju Beograd - Novi Sad stizati na vreme i bez tenzije.

postar

26.01.2016. 20:56

Zasto su sve bivse vlasti zanemarivale ovakve napredke, zar je moguce da nisu zelele ovakvu sliku. Sliku gde novi voz na novoj stanici krece na put, svaka cast premijeru koji je uz sve napore krenuo u poboljsanje i jacanje svoje zemlje i svog naroda da opet budemo komkurentni deo Evrope.

Opaki

26.01.2016. 22:08

Bravo. Samo pitanje jedno : mogu li na stanici Prokop da kupim kartu za Novi Sad, Nis, Pancevo, i da sa te stanice vozom stignem tamo? Ne mogu? Zasto?

Goca

27.01.2016. 09:07

Šoping mol i poslovni centar biće otvoreni do kraja 2018.Naš grad postaje sve lepši i moderniji.

питање за ове одушевљене

27.01.2016. 09:28

како се стиже до прокопа? где се купује карта? како да снесем кофер низ степениште пошто покретних нема?

St

27.01.2016. 13:58

A sta je u stvari otvoreno? Onaj ogoleli beton i zardjale sine stoje tu decenijama? Djilasov Bg Voz tu ide godinama?

patriot

28.01.2016. 20:01

Da,u zemljama poput Gvineje,Ruande,Nigerije....gde sam radio,prvo rade inrastrukturu a bogami i u zemljama kao sto su Nemacka i ostale da ne preterujem.Kod nas je" po novom"sve izokrenuto.Radio sam sad i na Prokopu. Pa ljudi tamo se nema odakle prici.UZAS!