SUZBIJANjE sive ekonomije i bolja zaštita putnika koji koriste usluge turističkih agencija osnovni su ciljevi izmenjenog i dopunjenog Zakona o turizmu. Inspekcija sada može da kazni, zabrani rad ili oduzme licencu onima koji ne poštuju procedure. A, ukoliko turista ne bude zadovoljan aranžmanom, moći će da pozove predstavnike agencije, i dobije sve potrebne informacije na svom jeziku.

Ovo su samo neke od novina, koje bi trebalo da regulišu ovu, i te kako značajnu, privrednu granu u Srbiji, jer, prema zvaničnim podacima, u državni budžet, od početka godine, od turizma se slilo 484 miliona evra. Tome su, kako kažu turistički radnici, doprineli i vaučeri u vrednosti od 5.000 dinara, kao podsticaj domaćeg turizma.

Ipak, uz sav napor države, za razvijanje domaćeg turizma, Srbiji je neophodna bolja infrastruktura, znatno kvalitetniji putevi i novi aerodromi. Tek kada bude rešila ovaj problem, naša zemlja će moći da računa na sve veći broj stranih gostiju.

VAUČERI I DOGODINE AKCIJA Vlade Srbije u promociji domaćeg turizma kroz podelu vaučera, za domaće goste koji odmor provode u Srbiji, nastaviće se početkom sledeće godine. - Za vaučere se prijavilo oko 14.000 građana, čime domaći turizam, samo zahvaljujući ovoj meri, broji oko 118.000 noćenja - ističe Renata Pindžo. - Građani su najviše bili zainteresovani za banje.

- Jedna od novina jeste prebacivanje dela nadležnosti inspekcijskog nadzora na organe lokalnih samouprava, naročito u kontroli privatnog sektora, seoskih domaćinstava i hostela - rekla nam je Renata Pindžo, pomoćnik ministra turizma. - To se najviše odnosi na bespravni rad, radno vreme ugostiteljskih objekata i naplatu boravišne takse. Putnici će ubuduće morati da dobiju potvrdu, koja će da sadrži podatke o obezbeđenoj garanciji za putovanje. Doneti su i uslovi pod kojim će sindikalne organizacije, ferijalni savezi, udruženja građana i planinarske organizacije moći da organizuju putovanja za svoje članove. Povećan je i iznos dela novčanih kazni kod prekršaja.

Da je država rešila da pokuša da stane na put prevarama i malverzacijama u ovom sektoru potvrdio nam je i Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije.

PREDLOZI HOTELIJERA ODBIJENI IZMENjENI Zakon o turizmu je preglomazan. Previše stvari je pokušano da se reši kroz jedan zakon. Ovako za "Novosti" komentariše izmene i dopune Zakona o turizmu, Tomislav Momirović, generalni direktor "Mona hotel menadžment" i predsednik Skupštine udruženja HORES. - Postoji stara boljka da država ignoriše privredu oko velikog broja pitanja, koja se tiču isključivo privrede. Hotelijeri su bili uključeni u izradu zakona, ali je 90 odsto njihovih predloga odbačeno - priča Momirović.

- Sada se ide na individualne polise, pa će svaki putnik imati osiguranje od insolventnosti i odgovornosti agencije - kaže Seničić. - Tako će kroz ugovor o putovanju, turista biti osiguran na celokupni iznos aranžmana. Ranije su morali da čekaju da se prijave svi koji su prevareni, jer je bila grupna polisa. Jedna od novina je i da će JUTA moći da daje garancije putovanja. Mi ćemo sa određenom osiguravajućom kućom praviti procenu rizika. Organizovaćemo i službu koja će biti na usluzi putnicima, koji su na putovanju.

Veliki broj problema koji je postojao u turizmu nije mogao da se reši bez izmena u postojećem zakonu, smatra Dejan Ljevnaić, direktor "Skijališta Srbije".

Kako kaže, nije postojala ni mogućnost za državnim podsticajima, kojima bi se uticalo na povećanje turističkog prometa. Imali smo i nedovoljnu zaštićenost putnika, sivu zonu u turizmu i slab kapacitet republičke turističke inspekcije.

- Više od godinu dana radilo se na rešenju ovih problema - priča Ljevnaić, ukazujući kako veruje da je stvoren pravni okvir po meri svih, zahvaljujući kome će doći do razvoja turizma u Srbiji.