Jedna cena na rafu, a kasa kuca drugu
12. 10. 2015. u 22:00
Sve češći trikovi sa obeležavanjem cenovnika, manje pažljivi kupci plaćaju ceh. Ne postoji standardno označavanje, veličina brojeva i slova...
Potrošači pri kupovini često moraju da otvore "četvore oči"
JEDNA cena na rafu, a druga na kasi. I dalje ovako trgovci zbunjuju potrošače. Posebnu zbrku prave akcijske cene, koje se ne "skinu" na vreme, pa kupac često mora da izdvoji i duplo više od onog što je planirao. A kako ne postoji standardno označavanje cenovnika, niti veličina brojeva i slova, zloupotrebe u prodavnicama su - svakodnevne. Zato se mušterijama savetuje samo da otvore četvore oči.
Prema našim propisima, Zakonom o trgovini, propisano je da je trgovac dužan da na jasan, nesumnjiv, lako uočljiv i čitljiv način istakne prodajnu cenu robe ili usluga.
- Odredbama Zakona o trgovini nije propisana veličina slova, ili veličina polja na kojem mora da bude ispisana cena, kao što je na primer propisano za deklarisanje hrane, ali je nedvosmisleno da istaknuta cena mora da bude uočljiva i lako čitljiva - kaže za "Novosti" Mirjana Damjanović, tržišni inspektor, koordinator Odeljenja za opšti nadzor Tržišne inspekcije.
Ukoliko trgovac nudi posebne povoljnosti pri kupovini robe i usluga, dužan je pod pretnjom prekršajne odgovornosti da ih jasno i vidljivo istakne, navede uslove za njihovo ostvarivanje i da ih se pridržava.
- U toku ove godine, u prvih devet meseci tržišna inspekcija je primila 4.585 prijava građana i preduzeća - ističe Damjanović. - Od toga 258 puta, građani su se žalili da nije bila istaknuta cena, i da su dovedeni u zabludu. To je, inače, pad u odnosu na 2014. godinu, kada je podneto 275 prijava građana.
Kod akcijskih sniženja, ponuda mora da sadrži i prethodnu i trenutnu cenu. Tržišni inspektori ističu da je propisima u Srbiji regulisano da trgovac ne sme da dovede potrošača u zabludu u pogledu prodajne cene, odnosno uslova pod kojim može da ostvari određeni popust.
Centar potrošača Srbije smatra da je uobičajena "igra" trgovaca sa cenama i da tu oni manje pažljivi plate ceh. Posebno kada idu u takozavne "velike" kupovine piva, sokova, namaza, konditora, kafe, sireva, začina... Neko ko kupuje nedeljno ili mesečno sledovanje nema šanse da primeti "varku".
- Javljaju nam se ljuti potrošači, koji misle da kupuju na akciji, ali tek kada dođu do kase vide da u stvari plaćaju punu cenu nekog proizvoda - kaže Vera Vida, predsednica CEPS-a. - Reakcije kasirki su često veoma neprimerene, poput "Zašto ne gledate koja je cena", "Nemojte da nas zadržavate", "Pravi se gužva na kasi"... Tek kada na insistiranje potrošača odu do rafa, gde se nalazi sporna cena, shvate da je to greška trgovaca.
Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača ističe da cena ispod proizvoda obavezuje prodavca da je naplati. U slučaju spora treba se javiti tržišnoj inspekciji.
KAZNE
* Kupac koji misli da je prevaren, može vrlo lako da podnese prijavu tržišnoj inspekciji, a kazne za ove prekršaje, odnosno privredne prestupe su pozamašne.
* Zakoni propisuju kazne za prekršaj u rasponu od 300.000 do 2.000.000 dinara za pravno lice i 50.000 do 150.000 dinara za odgovorno lice i 50.000 do 500.000 dinara za preduzetnika.
* Nadležni sud vodi postupak protiv prijavljenih privrednih subjekata i izriče kazne u zakonskom rasponu.
Купац
12.10.2015. 22:20
Ово се мени десило пре неколико месеци у једном београдском супермаркету. Видим на рафу да производ кошта, рецимо 123 динара, и имао сам да дам тачан износ. Долазим на касу и продавачица каже, рецимо, 126 динара је рачун (било је 2-3 динара више), и ја је питам да ли је производ поскупео док сам дошао до касе. Она ме гледа у чуду. Каже да није ОНА крива што нису цене усаглашене. Можда није ОНА крива, али НЕКО јесте. Није ствар у 2-3 динара, ствар је принципа. Ма чист безобразлук.
@Купац - Baš si spor. Sledeći put trči do kase.
@Купац - У каквој земљи живим и мораћу да трчим. Прича је истинита, а личи на онај штос о хиперинфлацији кад купац пожурује продавца јер ће му инфлација појести новац.
@Купац - Ne mora on da trči do kase, nego ONI prvo trebaju da "odkasaju do kase i bazu da osveže, tako da kupac bude zaštićen. Kad ti kažu da nisu usaglasili cenu sa proizvodom, to znači kad se prevede:"Od kud ti da nas uhvatiš u ovoj halapljivoj idili zar još nisi malo mogao da sačekaš da rasprodamo". Roba treba da bude na rafu za taj dan i sa jednom cenom, oni nebi smeli da u toku tog dana švrljaju po cenama . Za sledeći dan nek pripremi treća smena robu usaglašenu sa cenama. I onda nema muvačine.
U objektima Tempa i Rode cesto nailazim na tu situaciju.Jedna cena je na rafu a kada dodjem na kasu druga.Mislim da bi inspekcija morala sama kontrolirati te vece objekte pogotovo njihove ispostave u manjim gradovima.
Komentari (34)