Autobuske karte kao u Nemačkoj!

T. Spalević

14. 07. 2015. u 15:03

Povratno putovanje u međumesnom saobraćaju u našoj zemlji preskupo za srpski džep. Jedina nada za prihvatljiviji prevoz - niži PDV

Аутобуске карте као у Немачкој!

CENE prevoza autobusom u međumesnom saobraćaju u Srbiji i Nemačkoj su gotovo identične. A prosečan srpski i nemački džep ne mogu da se porede. I u samom udruženju autobuskih prevoznika, "Srbijatransport", tvrde da su povratne i karte u jednom pravcu skupe za naše građane. Država je već povukla prve poteze kako bi uredila tržište. Uvedene su rigorozne kontrole ne bi li se eliminisali nelegalni prevoznici, a Ministarstvo finansija obećalo je da će za međumesni linijski prevoz PDV biti smanjen sa 20 na 10 odsto u narednoj godini. Legalni prevoznici će imati više putnika i uz smanjenje poreza cena će svakako ići dole. Ali, do 2016. i ispunjenja obećanja države, građani Srbije će se od jednog do drugog grada u zemlji prevoziti po "nemačkom cenovniku".

Slobodno formiranje cena na snazi je u ovom sektoru. U Srbiji su evidentirana čak 644 prevoznika u javnom prevozu putnika od kojih oko 180 ima registrovane redove vožnje. Poskupljenja karata nije bilo. Konkurencija je i te kako oštra, jer na primer samo na liniji između Beograda i Kragujevca dnevno ima 58 polazaka, a u zavisnosti od prevoznika povratna karta staje između 840 i 1.340 dinara. Do, na primer Velike Plane, koja je od Beograda udaljena 100 kilometara, najniža cena u jednom pravcu je 490 dinara, a najskuplja 760. Prema računici "Srbijatransporta" realna cena na 100 kilometara, uz plaćanje svih troškova i obaveza koje prevoznik ima prema državi i zaposlenima, iznosi između 730 i 830 dinara. To znači i da prevoznici voze putnike ispod cene.

ISPLATIVIJE Povratna autobuska karta za liniju Beograd - Herceg Novi staje 5.000, a u jednom pravcu 3.600 dinara. Najkraći put ima 467 kilometara. Ako auto potroši za tu relaciju 30 litara evrodizela putovanje automobilom u jednom pravcu staje 4.410 dinara. Dakle, autobus je isplativa varijanta samo za jednog putnika. Već za dva člana domaćinstva putovanje automobilom donosi uštedu od 2.790 dinara.

- Cene su veoma različite - navodi Goran Aleksić, generalni direktor "Srbijatransporta". - Na primer od Beograda do Užica razlika u zavisnosti od prevoznika može da bude i do 50 odsto. Izuzetno je velika konkurencija. Legalni prevoznici plaćaju državi za sve obaveze čak 50 dinara po pređenom kilometru. Dažbine su previsoke i sa ovim cenama ne možemo da pokrijemo troškove, a sa druge strane zbog tih nameta građani u odnosu na svoju platu, plaćaju visoke cene karte kao da smo na zapadu.

Beogradska autobuska stanica BAS, kako tvrdi Dragan Vučičević, zamenik direktora, beleži porast broja putnika za jedan odsto:

- Ne putuju građani svaki dan, tako da ne mislim da je cena povratnih karata veliki udar na njihov standard. Sa naše stanice saobraća više od 120 prevoznika, pokriven je polascima svaki grad u Srbiji. I to su sada dobri autobusi, klimatizovani, sa TV ako su duge linije, komforni, a ne kao nekada kada su saobraćali krševi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (19)

elektricar

14.07.2015. 16:16

Putnika u autobuskom saobracaju ima mnogo, a konkurencija medju prevoznicima nije nikakva, ili se prevoznici drze nekih svoji dogovora o visini cene. Inace, ne bi uspeli da ih drze na tako visokom nivou.Da su cene bezobrazno velike, ocigledan dokaz je to sto taksisti, kad napune vozilo, cetiri ili pet putnika, 'ladno voze po ceni autobuske karte ... I to svi znaju ... A onda ovi sa autobusima kukaju kako im "taksisti otimaju putnike". To samo kod nas moze, cudna je ovo zemlja ...

SasaNS

14.07.2015. 17:54

@elektricar - U pravu si ti, ali... Koliko goriva troši automobil (taxi), a koliko autobus, koliko košta amortizacija autobusa, a koliko automobila. O platama vozača, platama pomoćnog osoblja, taksama za korišćenje stanica da ne pričamo. A taksista nema platu, nego cenu prevoza formira odokativno, da mu ostane onoliko koliko on misli da treba (govorim o ceni po pogodbi, za međugradski saobraćaj). U autobusu je cena uvek ista, bilo 5 ili 55 putnika. Taksista cenu formira preme broju putnika.

GoraN

14.07.2015. 19:06

@elektricar - @SasaNS, u tome i jeste problem sto je cena NIJE nikad ista. Ako cetvoroclana porodica ide aurobusom javnog gradskog saobracaja mopra da plati 4 (cetiri) puta vise nego ako se istim vozilom vozi samo jedan clan. Medjutim ako se porodica vozi taksijem ne mora da 4 puta plati voznju npr. od Vidikovca do "Londona" ili Skupstine. Isto vazi i za privatni automobil. Porodica ne mora da placa 4 puta skuplje litar goriva ako se kompletna vozi u osnosu na cenu ako se vozilom vozi samo jedan clan.

Srbin

14.07.2015. 16:58

Autobuske karte su prema usluzi preskupe.Stanice izgledaju kao stale, autobusi su prljavi, vozaci nekulturni (cast izuzecima), losa muzika tresti, sve u svemu preskupo

Sima

14.07.2015. 17:27

Zanimljiva tema, kojoj bi trebalo mnogo ozbiljnije pristupiti... Putujem minimalno 5 puta nedeljno na međugradskim linijama, između različitih gradova. To su prave avanture, knjigu bih mogao da napišem. Ali, kad smo kod cena... U članku se pominje smanjenje PDV-a za 10%, kako bi cene karata bile povoljnije. A pojedine autobuske stanice naplaćuju staničnu uslugu koja nadmašuje ne 10%, nego ponekad i 20% cene karte! Da ne pominjem da tim istim stanicama harač plaćaju i sami prevoznici. Šta s tim?

окупатор

14.07.2015. 19:11

Па нормално је да ће цене карата бити исте као у Немачкој јер је и цена горива скоро идентична.

Stevan

14.07.2015. 19:30

@окупатор - Ali standard nije isti,prijatelju. Prema tome,i cene moraju da se redukuju. Iako si bot,ti to vrlo dobro znaš,ali ipak moraš da zaradiš za hleb,zar ne? Pa,nemoj preko naše grbače ako imaš trunke morala. Pozdrav.

Goran

14.07.2015. 19:31

Мој брат је возач аутобуса. Његова фирма је годинама возила путнике испод цене (мада реално народ више и није могао да плати). Дивљи таксисти су му годинама узимали путнике. Аутобуси су пропали, новца за нове није имало, фирма пропала,радници отпуштени. Ми путници би највише волели да нас неко вози за Џ, али то није могуће. Диесел у Немачкој кошта 1,20Еура, а колико је у Србији? Живим у Немачкој, знам одлично колико шта кошта.

Vlada

14.07.2015. 21:55

Zeleznica unistena zarad autobuskog lobija I javnih,tj opstinskih transportnih preduzeca.Zeleznice su drzave Srbije a autobuski prevoznici su najvecim delom lokalni.Ukini voz da ide autobus!

Zeleznica je unistena

15.07.2015. 16:56

@Vlada - zarad apetita alavih direktora, koji ne znaju sta imaju. 100 miliona evra im drzava, odnosno gradjani, daju svake godine. Malo li je... A, karta za voz socijalna, da babe mogu na pijacu. Nema tako zeleznici napretka, ali, kao i uvek, neko drugi je kriv.

Nebojsa007

14.07.2015. 22:02

Nisu skupe negi preskupe. Kad sve sagledamo strasno je. Ista mi je cena sa autom manjim potrosacem (dizelasem) ili isao autobusom. To nije normalno.

stvarno neznam

15.07.2015. 09:14

kako odredjuju cenu, ali znam da gorivo za autobus najgore vrste na 100 kilometara je 25 litara.Takodje znam da autobus moze da ima 52 putnika.Takodje znam da ni jedan na tim relacijama nije popunjen manje od polovine, odakle onda takva cena jos ovaj kaze da voze cak i ispod cene.LJudi odredite uslove, ne moze bas sve da bude na slobodnom formiranju jer smo mi Srbi pokvarenjaci.

zbog

15.07.2015. 09:18

ovakvih nas bas volim sto cemo uskoro svi da budemo zaposleni kod nekog stranca i da necemo znati ni ko je ni odakle je, pa mnogo bre krademo.

Milonja

15.07.2015. 13:47

Najskuplji prevoznik u Srbiji ubedljivo je Niš ekspres.A vozači su priča za sebe.Pomera te iz sedišta, savlađujući oštre krivine u vožnji.Pretiču,riskirajući živote putnika.

tina

15.07.2015. 19:28

@Milonja - Molim Vas,vožači nemaju baš nikakve veze sa cenama, ali imaju pored vožnje dosta poslova(nametnutih).Voze po rasporedima i relacijama koje neko"osmisli".Od "Niš-ekspresa" samo je ime asocijacija na prevoz ostalo je očajno.Niš postojano gubi sve što je bilo dobro i donosilo prihode.

Nislija

03.08.2015. 10:34

@Milonja - Nije istina da je najskuplji Nis ekspres.. Vec godinama u nazad iz Nisa ka Beogradu obavezno biramo Nis-ekspres sto zbog toga sto je "nas", a i zato sto puno nasih poznanika i prijatelja rade u toj firmi da prehrane svoju porodicu.. Na more kad god sam isao sa njima prosao sam ekstra, jedne godine smo drustvo i ja iz nekoga razloga resili da krenemo Lastom i pokajali se, vec kod Raske smo ostali na putu da cekamo da ili dodje drugi bus po nas ili ovaj poprave.

Podsaharski Afrikanac

18.09.2015. 13:00

Колико смо пропали као друштво, најбоље показује овај чланак и коментари, по којима је аутобус фикс идеја и једино транспортно средство у мислима и разматрању! Срећом по Подсахарсу Африку, тамо неке земље почињу да развијају железнице у партнерству са Кинезима, малтене од нуле! За коју деценију ће они помињати "види ту беду, немаштину, затупљеност, као Југоисточна Европа".