Autobuske karte kao u Nemačkoj!
14. 07. 2015. u 15:03
Povratno putovanje u međumesnom saobraćaju u našoj zemlji preskupo za srpski džep. Jedina nada za prihvatljiviji prevoz - niži PDV
CENE prevoza autobusom u međumesnom saobraćaju u Srbiji i Nemačkoj su gotovo identične. A prosečan srpski i nemački džep ne mogu da se porede. I u samom udruženju autobuskih prevoznika, "Srbijatransport", tvrde da su povratne i karte u jednom pravcu skupe za naše građane. Država je već povukla prve poteze kako bi uredila tržište. Uvedene su rigorozne kontrole ne bi li se eliminisali nelegalni prevoznici, a Ministarstvo finansija obećalo je da će za međumesni linijski prevoz PDV biti smanjen sa 20 na 10 odsto u narednoj godini. Legalni prevoznici će imati više putnika i uz smanjenje poreza cena će svakako ići dole. Ali, do 2016. i ispunjenja obećanja države, građani Srbije će se od jednog do drugog grada u zemlji prevoziti po "nemačkom cenovniku".
Slobodno formiranje cena na snazi je u ovom sektoru. U Srbiji su evidentirana čak 644 prevoznika u javnom prevozu putnika od kojih oko 180 ima registrovane redove vožnje. Poskupljenja karata nije bilo. Konkurencija je i te kako oštra, jer na primer samo na liniji između Beograda i Kragujevca dnevno ima 58 polazaka, a u zavisnosti od prevoznika povratna karta staje između 840 i 1.340 dinara. Do, na primer Velike Plane, koja je od Beograda udaljena 100 kilometara, najniža cena u jednom pravcu je 490 dinara, a najskuplja 760. Prema računici "Srbijatransporta" realna cena na 100 kilometara, uz plaćanje svih troškova i obaveza koje prevoznik ima prema državi i zaposlenima, iznosi između 730 i 830 dinara. To znači i da prevoznici voze putnike ispod cene.
- Cene su veoma različite - navodi Goran Aleksić, generalni direktor "Srbijatransporta". - Na primer od Beograda do Užica razlika u zavisnosti od prevoznika može da bude i do 50 odsto. Izuzetno je velika konkurencija. Legalni prevoznici plaćaju državi za sve obaveze čak 50 dinara po pređenom kilometru. Dažbine su previsoke i sa ovim cenama ne možemo da pokrijemo troškove, a sa druge strane zbog tih nameta građani u odnosu na svoju platu, plaćaju visoke cene karte kao da smo na zapadu.
Beogradska autobuska stanica BAS, kako tvrdi Dragan Vučičević, zamenik direktora, beleži porast broja putnika za jedan odsto:
- Ne putuju građani svaki dan, tako da ne mislim da je cena povratnih karata veliki udar na njihov standard. Sa naše stanice saobraća više od 120 prevoznika, pokriven je polascima svaki grad u Srbiji. I to su sada dobri autobusi, klimatizovani, sa TV ako su duge linije, komforni, a ne kao nekada kada su saobraćali krševi.
Sredoje
14.07.2015. 16:13
A, plate kao u Moldaviji...
Putnika u autobuskom saobracaju ima mnogo, a konkurencija medju prevoznicima nije nikakva, ili se prevoznici drze nekih svoji dogovora o visini cene. Inace, ne bi uspeli da ih drze na tako visokom nivou.Da su cene bezobrazno velike, ocigledan dokaz je to sto taksisti, kad napune vozilo, cetiri ili pet putnika, 'ladno voze po ceni autobuske karte ... I to svi znaju ... A onda ovi sa autobusima kukaju kako im "taksisti otimaju putnike". To samo kod nas moze, cudna je ovo zemlja ...
@elektricar - U pravu si ti, ali... Koliko goriva troši automobil (taxi), a koliko autobus, koliko košta amortizacija autobusa, a koliko automobila. O platama vozača, platama pomoćnog osoblja, taksama za korišćenje stanica da ne pričamo. A taksista nema platu, nego cenu prevoza formira odokativno, da mu ostane onoliko koliko on misli da treba (govorim o ceni po pogodbi, za međugradski saobraćaj). U autobusu je cena uvek ista, bilo 5 ili 55 putnika. Taksista cenu formira preme broju putnika.
@elektricar - @SasaNS, u tome i jeste problem sto je cena NIJE nikad ista. Ako cetvoroclana porodica ide aurobusom javnog gradskog saobracaja mopra da plati 4 (cetiri) puta vise nego ako se istim vozilom vozi samo jedan clan. Medjutim ako se porodica vozi taksijem ne mora da 4 puta plati voznju npr. od Vidikovca do "Londona" ili Skupstine. Isto vazi i za privatni automobil. Porodica ne mora da placa 4 puta skuplje litar goriva ako se kompletna vozi u osnosu na cenu ako se vozilom vozi samo jedan clan.
Autobuske karte su prema usluzi preskupe.Stanice izgledaju kao stale, autobusi su prljavi, vozaci nekulturni (cast izuzecima), losa muzika tresti, sve u svemu preskupo
Komentari (19)