Koliko kupujemo domaće: Besparica jača od rodoljublja

D. Marinković

08. 01. 2015. u 18:34

Da li su Srbi "ekonomske patriote": Srpskog potrošača najviše zanima cena, a kvalitet i lojalnost su u drugom planu

U SRBIJI "dubina džepa" presudno utiče na odluku o kupovini određenog proizvoda. Prosečan Švajcarac najradije jede "milka" čokoladu, Nemac "bavarsku" kobasicu, a Francuz pije vino iz Bordoa... Za izbor tih proizvoda svakako je presudan kvalitet, ali ima nešto i u nacionalnom brendu i takozvanom ekonomskom patriotizmu. U Srbiji je, međutim, zbog niskog životnog standarda cena glavni orijentir za većinu kupaca.

Kako ističu stručnjaci, kvalitet srpskih proizvoda, bar kada je reč o prehrambenim, nije sporan, ali lojalnost kupaca na duže staze u uslovima besparice može da se obezbedi jedino snižavanjem cena. Ta privrženost proizvodu ostaće, kažu i kada se životni standard popravi.

- Prvo, ne treba zaboraviti da mnogi domaći brendovi više nisu domaći - kaže za "Novosti" Olivera Ćirković, PR menadžer "Univereksporta". - Kupovina domaćih proizvoda najmanje se "primila" u Srbiji, ali za tako nešto postoji više objašnjenja, a neka od njih bih prepustila sociolozima i psiholozima. Iz našeg ugla, postoje i dalje jaki domaći brendovi, koji su, kako volimo da kažemo, "neprevaziđeni" u prodaji, ali ti brendovi su upravo nastali u vremenima kada se kupovalo domaće.

Ćirkovićeva dodaje da se ne mogu potrošači kriviti za neaktivnu podršku kupovine domaćih proizvoda, jer danas kupovnu moć diktira "dubina džepa". Kako tvrdi, strategija koja podrazumeva izgradnju svesti o važnosti podrške domaćoj privredi se gradi dugoročno i nije tema u kojoj trgovci treba da budemo predavači, ali sigurno bi trebalo da budu značajna podrška.

Dragovan Milićević, ekonomista, smatra da je u tržišnoj ekonomiji zasnovanoj na uvozničkom lobiju, gde su uoznici robe široke potrošnje glavni "igrači" u privredi i gde politika kursa svesno ili namerno ide njima u prilog, izlišno raspravljati o ekonomskom patriotizmu.

- Srbi nisu patriote pri kupovini robe i to nisu definitno nikada ni bili - tvrdi Milićević. - Ranije je bilo pomodarstvo kupiti tuđe, danas je presudna cena pre svega, a o kvalitetu malo ko razmišlja. Ljudi se recimo kod proizvoda sa dugom tradicijom ipak odlučuju za ono što im je blisko, tako da je mala verovatnoća da će neko uzeti pre "badelov" nego naš "rubinov" konjak. Većina kupaca radije bira "gorki list", nego neke druge "pelinkovce" na tržištu. Čokolada je paradigma tog trenda. Agresvini marketing stranih konditora u odnosu na domaće, utiče da je "milka" mnogo veći i vredniji brend od domaćih čokolada, iako je kvalitet "Pionirove" čokolade po meni nesporan.

VIŠE MIT, NEGO STVARNOST

EKONOMSKI patriotizam je više mit, nego stvarnost bez obzira na to o kojoj se zemlji radi - smatra Goran Kovačević, direktor "Gomeksa". - U Srbiji postoji manji deo potrošača kod kojih postoji svest da je preferiranje domaće ekonomije pre svega racionalni čin, a tek onda patriotski. Većina potrošača ne kupuje proizvode za koje smatraju da su najbolji, već one za koje imaju dovoljno novca. Apelovanje na ekonomski patriotizam unapred je izgubljena bitka, ali da bi promovisanje određenog dela srpske privrede, koja proizvodi robu i usluge koje su na višem nivou od uvoznih imalo veći i dugoročniji efekat. Nemci su svoju privredu pretvorili u brend, pa njihove proizvođače nekritički doživljavamo kao kreatore bezbednih i kvalitetnih proizvoda. Tako nešto Srbija bi mogla da ima u sferi prehrambenih proizvoda.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (26)

PropastJeLogicanIshod

08.01.2015. 18:49

Apelovanje na razum i savest je u Srbiji uzaludna bitka. Zbog toga nam je tako kako je, plate i penzije , iako jadne, ce se jos neko vreme isplacivati zaduzivanjem jer svojih para nemamo...a kako da ih pa imamo kad smo sve svoje razdelili u bescenje i pustili prolaznike da nam vode "kucu" i "lokal" ? Dali ovima cementare, onima uljare i azotare, prodali radinerije i nalazista, prodali EPS i telekomunikacije , susJedi "dobronamernoj" poklonili svoje trziste, mesnu industriju...pa sta ocekivati?

posteno govoreci

08.01.2015. 19:51

po mom skromnom misljenju mi nismo zrela nacija. ljudi danas misle da drzave i slobode padaju s neba, da se nije krv prolivala da bi mi mirno zivjeli. sopstvenu istoriju ne poznajemo, zato nam je sve svejedno. nikada necu shvatiti covjeka koji moze da ode u Konzum ili Meerkator u Beogradu ili bilo gdje, gdje zive vecinski Srbi a, da se potom pozali na lose uslove u srpskim bolnicama ili skolama. znam ima i drugih problema, ali ovdje treba krenuti od sebe.

Zoran

08.01.2015. 19:58

Istrazivanja u svajcarskoj su pokazala, da su svajcarci spremni da za proizvod iz svajcarske plate 20% vise nego za identican proizvod proizveden u inostranstvu. Edukacija i kupovna moc su tu sigurno glavni faktori. Inace: Milka nije svajcarska cokolada i iz tog razloga je svajcarci ne jedu bas previse;)

dehkotzar@

08.01.2015. 20:53

@Zoran - Praviš neko poređenje sa Švajcarskom i šta oni kupuju i nas koji jedva sastavljamo kraj sa krajem

Ilija

08.01.2015. 20:02

Zivio sam u mnogim zemljama sirom sveta i zakljucio da drzave kod kojih je prioritetna kupovina domacih proizvoda su mnogo razvijenije od onih drzava gdje ovaj kult nije razvijen

Marijana

08.01.2015. 20:05

U okvirima ogranicenih primanja prioritet pri kupovini dajem domacim proizvodima. Osnovni razlog je zato sto kada kupujem domace, novac ostaje u Srbiji, a kada kupujem uvozne proizvode novac odlazi u inostranstvo. Mnogo vise volim svoje nego tudje.

mile969

08.01.2015. 20:18

Kako da čovek kupuje domaće, kad u marketima je većinom strana roba tj. skoro sve su hrvatski proizvodi. Nekad su cene pratile evro, a sad pošto on miruje ili se blago pomera, ostavljeni smo na milost njihovoj cenovnoj politici. Zbog nekog socijalnog mira u državi evro miruje i svi kao primaju 400-500 evra. Samo treba pogledati koliko se moglo kupiti za te pare pre 4 god. a koliko sad. Imamo cene kao da je evro duplo veći u odnosu na to vreme

Zoran1

08.01.2015. 20:23

Sve dok se domaci proizvodjaci ne uniste cene stranih proizvoda ce biti manje. Kada konacno uniste domace proizvodjace, onda se pazite cene ce biti tri puta vece nego sto domaci proizvodjaci traze danas.

пиши ћирилицом!

08.01.2015. 20:27

Кад на српским производима буде српски језик, онда ћу знати да их распознајем и куповаћу их. Исто је са српским банкама, ресторанима (њих, хвала Богу има све више), телефонским и интернет провајдерима ....

Laki

08.01.2015. 21:58

Kupujem samo domaće već 6 godina, štedim na stranoj robi i od viška dinara kupujem svakog meseca devize. Sada krizu ne osećam, jer sam bio vrlo restriktivan u davanju novca od 2008. godine (iznervirali su me zbog SSP i EU, ali srećom da sam našao kreativan i profitabilan ventil).

dehkotzar@

08.01.2015. 22:22

Ko da se snađe u ovom ekonomskom i tržišnom ludilu. Prema našem standardu i platama, mislim da smo najskuplji u evropi. Milka za koju se svi hvataju košta od 55 do 70 centi, znači oko 85 dinara a ne kao kod nas 120din, mesni proizvod, sokovi, deterdženti sve nam je preskupo. Nekad imam osećaj da kupujem kao da sam na nekoj benzinskoj pumpi na auto putu, milka tamo košta 1 evro.

Gordana

08.01.2015. 23:04

@dehkotzar@ - Zaboravio si da navedeš da naša milka za te pare ima 75g a ne 100 kao u celom svetu.

Branimir Mitrovic

08.01.2015. 22:38

Све док домаћи производи буду исто и више коштали него страни, ја ћу куповти стране! Срамота је да је нешто што је произведено у немачкој или некој још даљој земљи јефтиније од производа из Србије!

Milan Djordjevic

09.01.2015. 00:39

Sve se svodi na odnos cena-kvalitet. Pa neću da kupim domaće ako je nešto strano em jeftinije em kvalitetnije. Koje rodoljublje ? Jel plaćam porez, usluge PDVa, kao stari član kod Telenora, Totala i mts-a nemam nikakav popust. Kad napravim grešku u 1000 dobrih stvari, kažnjavaju me kao kriminalca.

Kralj

09.01.2015. 08:15

Naravno da kupujem najboilji primer je SLATKA KUCANasi proizvodi mnogo su mi lepsi od svih ostalih stranih cokolada keksova svega. A cene su za 10 do 30 % manje nego u velikim lancima.

Duškko

09.01.2015. 08:18

Strano je jeftinije, jer imamo nerealan kurs koji uništava domaću proizvodnju! Zbog toga plaćamo ceh i ne vidim da će nam biti bolje! Bez proizvodnje nema napretka, a to što ćemo uštedeti par dinara na stranoj robi će nas dugoročno osiromašiti...

Zbunjen

09.01.2015. 08:23

Ne vidim zasto je kupovina domacih proizvoda izraz rodoljublja i kako uopste razgraniciti izmedju domaceg i stranog. S jedne strane, domaci proizvodjaci koriste tehnologiju iz inostranstva i imaju strane finansijere. S druge strane, strane kompanije moraju da placaju porez na dobit zaradjenu u nasoj zemlji, nekad i skuplje od domacih.

Miodrag

09.01.2015. 21:19

@Zbunjen - Dali ste sigurni za porez ,kako se dopkazuje odakle su napravili zaradu ?Skoro sve velike a i manje medjudrzavne firme drze po nekog radnika na nekom ostrvu gde prijavljuju zaradu uz jako malo poreza .

Aleksandar

09.01.2015. 20:45

Cipiripi, carnex, bananica... nisu vise domaci proizvodi. Proizvode se ovde, ali su im vlasnici ko zna odakle. Tesko je danas u eri globalizacije reci sta je tacno nase, ali postoje brendovi na koje su potrosaci navikli ili uz koje su odrasli, poput bananica, bajadera, vegete, eurokrema... Volim da imam sto veci izbor, pa zasto da ne, ponekad volim da probam i belgijske cokolade u Maksiju. Ne kupujem iskljucivo nase ili iskljucivo strano, jednostavno sam impulsivan i kupujem sta mi se svidi.

neso

10.01.2015. 08:44

Ekonomski patriotizam je neizbjezan u trgovini citave Evrope. Ko za to nije cuo, trebalo bi da napusti privredu! Austrija, Njemacka, Norveska i dezelica Slovenija su najbolji primeri kako se to radi. Kupovinom domacih proizvoda pomaze se privreda svoje a ne neke tudje zemlje i osiguravaju radna mjesta i opstanak firma u zemlji. Ujedno se placaju porezi u zemlji kao i socijalno i penzijsko osiguranje. Misle li mozda naivni da noseci "marke ili strane brendove" jacamo nas ugled u svetu?