Auto-škole bez posla i para!

P. Živković

27. 04. 2014. u 21:26

Obuka za buduće vozače nekada je bila unosna, a od donošenja novog zakona zaposleni u ovoj branši jedva opstaju. Nisu radili 20.621 dan, a izgubili su čak 1.248.323 evra, izračunali u Zajednici auto-škola Srbije

OD oko 900 auto-škola koje su radile do 23. oktobra 2013. do danas je, shodno novom Pravilniku o radu auto-škola, dozvole za obavljanje obuke dobilo samo 337! Pri tome većina njih i dalje zvrji prazna, ne samo što je sve teže pronaći novac u kućnom budžetu za obuku i dobijanje dozvole, već i zbog toga što je ogromni broj mladih iskoristio mogućnost da do 25. oktobra prošle godine polaže po starom pravilniku i po starim cenama.

- Razlog za "ovakvu seču" je loš Pravilnik o uslovima za dobijanje dozvola za rad, koje realno ne mogu da se ispune - kaže za "Novosti" Petar Rašeta, generalni sekretar zajednica auto-škola Srbije, ističući da je zatvoreno mnogo auto-škola, a da najviše trpe kandidati za obuku.

I škole koje su dobile dozvolu za rad, posle višemesečnog iscrpljivanja su izgubile značajna finansijska sredstva, pa je sasvim logično što će pravdu i nadoknadu štete potražiti na sudu.

U Zajednici auto-škola Srbije su izračunali da su škole koje su dobile dozvolu za rad "izdangubile" ukupno 20.621 dan, i izgubile, kako ističu nemarom nadležnih, čak 1.248.323 evra!

- Prestanak rada auto-škola se mogao predvideti i sprečiti, ali je jasno da neko to od nadležnih državnih organa nije želeo, ili nije umeo da spreči - tvrdi Rašeta ukazujući da je Zajednica pokrenula postupak pred Ustavnim sudom za ocenu ustavnosti pravilnika.

ČISTA MATEMATIKA RAŠETA ukazuje i na brojne "nelogičnosti" u pravilnicima i u Zakonu o bezbednosti saobraćaja. -Posebno je zanimljiv matematički biser zakonodavca. Propis za vuču vozila glasi ovako: Odstojanje između vučnog i vučenog vozila, ako se vuče užetom mora da iznosi od tri do pet metara, a ako se vuče pomoću krute veze može da iznosi i manje od tri ali ne više od pet metara!

Ceo problem je da podsetimo, nastao donošenjem novog Zakona o saobraćaju Srbije koji je stupio na snagu 10. juna 2009. a počeo da se primenjuje 10. decembra iste godine. Bilo je predviđeno da ministar unutrašnjih poslova u roku od šest meseci donese sve neophodne pravilnike po kojima bi se ustrojilo i polaganje vozačkih ispita, ali je to donošenje kasnilo više godina i samo je, u roku, donešen pravilnik o probnoj vozačkoj dozvoli koji je omogućio da lica koja napune 16 godina imaju pravo da polažu vozački ispit - ali po starom zakonu!

Sagovornik "Novosti" kaže i da je veliki problem što sada u Srbiji svega 56 odsto opština ima auto-školu u kojoj je moguće dobiti obuku za B kategoriju. To znači da veliki broj kandidata mora da, uz ionako paprenu cenu obuke (oko 70.000 dinara) dodatno da zavuče ruku u džep da bi se prebacio do najbliže auto-škole.

Pri tome, ni u jednom regionu Srbije ne postoji mogućnost da polažete za 17 kategorija predviđenih novim Zakonom. Svih 337 pomenutih auto-škola vrši obuku za B (putničko vozilo) kategoriju, ali je zato polaganje za kamion ili motocikl moguće samo u 82, odnosno 132 auto-škole. Ko hoće da polaže za upravljanje motokultivatorom, to u dogledno vreme u Srbiji neće moći da učini, jer se nijedna AŠ ne bavi takvom obukom!

-Mi se nećemo pomiriti sa ovakvim stanjem. Neko mora da snosi posledice što je više hiljada ljudi ostalo bez posla, ali i što je svojim činjenjem ili nečinjenjem ugrozio bezbednost saobraćaja - kaže Petar Rašeta, generalni sekretar Zajednice auto-škola Srbije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (27)

nikolas

27.04.2014. 21:59

Jel samo ja ne razumem sta je problem u ovom odeljku o duzini uzeta, krute veze prilikom vuce. Lepo pise da ako je uze moze izmedju 3 i 5, a ako je kruta veza nema minimalne duzine dok je maksimalna 5. Sta tu nije jasno?

Art

28.04.2014. 01:04

@nikolas - ni ja ne razumem u čemu je problem, kao ni zašto je baš ovaj primer prošao kao 'biser'

Zoran

28.04.2014. 01:34

@nikolas - I ja sam glup, pa razumem ovo o uzetu i krutoj vezi, ne brini, nisi jedini.

baba Simana

27.04.2014. 22:25

Sve nam unistise u ovoj drzavi Srbiji,mozda dodju rumuni i bugari da nas obucavaju za vozacki ispit.Evropa nema alternativu. More vracaj na staro kako su nasi ocevi polagali vozacki i bili super vozaci.

krole

27.04.2014. 23:10

Hoce li neko da promeni taj ocajan zakon o saobracaju! Podhitno da se ukine deo o paljenju svetala po danu!

Demokrata, EU!

28.04.2014. 07:26

@krole - To je naredila EU i to mora da se postuje, iako je dan, svetla moraju da budu upaljena!!

Mikica

28.04.2014. 11:51

@krole - To nije tacno. Paljenje svetla danju je prva uvela Austrija jos 2004 godine, pre dve godine su to pravilo prvi i ukinuli jer su videli da vise steti nego koristi.

Zoran

28.04.2014. 01:33

"Пропис за вучу возила гласи овако: Одстојање између вучног и вученог возила, ако се вуче ужетом мора да износи од три до пет метара, а ако се вуче помоћу круте везе може да износи и мање од три али не више од пет метара!"_______ Sta je ovde nelogicno? U oba slucaja ne sme duzina da bude veca od 5 metara, ali ako vuce krutom vezom moze i manje od 3. Poenta je da ako vuces uzetom rastojanje ne sme biti malo(kocis), a ako se vuce krutom moze i krace, eli ne moze duze od 5 metara.

ЗОБС

28.04.2014. 15:13

@Zoran - Нелогично је то што се коментарише материја која се не познаје. Наиме, ако су дати гранични услови за вучу ужетом, онда је требало дати и крутом везом. По наведеном закону дозвољено је да крута веза буде дужине и на пример 10 цм. Да ли је то безбедна удаљеност између вучног и вученог возила ?

Rade

28.04.2014. 01:47

Mnogo mi žao članova komisije,saobraćajaca,koji ostadoše bez vrednog vanrednog prihoda.

Sredoje

28.04.2014. 03:32

Znaci za sve nas bi bilo bolje, jednostavnije i jeftinije da vozacki ispit polazemo u inostranstvu!

Ratko

28.04.2014. 07:40

Pa, problem je u tom što u našoj zemlji, Srbiji, jelte, koga god političari s valsti zajašu, da ne kažem država jer država ne postoji kod nas, taj se ne buni, ili ne se ne buni na vreme, da su po izlasku novog zakona se ujediniili pa kolima zablokirali sve živo ne bi smeli doneti zakon, ali kod nas je uvek tako bilo i biće i zato smo postali najgora zemlaj za život posle Bugarske.

sale

28.04.2014. 09:00

Auto skole se nisu bunile kada su podizane cene za poloaganje to im je odgovaralo nego sada kada ne mogu da ispune uslove klasicna sicardjijska procena da moja usluga poskupi a da ne ulozim nista e pa to je dovelo do toga a ja sam jedan ali koliko ima ovakvih da ja moje dete necu poslati u auto skolu sa 17 godina da polaze nego sa 20 ili 21 godinom a oni nek prezive do tada znaci mesto da uzmu pare sledece godine uzece za 3 ili 4 godine a do tada ko prezivi i nek propadnu kad su alavi.

fantom

30.04.2014. 10:46

@sale - Cenu obuke koja je navedena u tekstu, odredila je Vlada Republike Srbije svojom Uredbom. Isto tako, Zakonom je odredjena obavezna obuka iz prve pomoći koja nema nikakvu upotrebnu vrednost i koja košta od 6000 do 8520 dinara. Takodje, auto školama se nameće obaveza posedovanja umreženih min. 10 računara i video nadzorom povezanih otvorenim linkom sa MUP-om. To će dodatno poskupeti obuku, a povećati bezbednost u saobraćaju, ne znam.?

Eugen

28.04.2014. 10:20

Država je luda (uostalom isto onoliko koliko i mi), i to stoji, ali 20621 dan je isto što i 56,5 godina. Znači već 56,5 godina niko u Srbiji nije položio vozački ispit - "matematika je jasna: dva puta ništa je ništa, dakle crva nije ni bilo"

Deki

28.04.2014. 10:55

@Eugen - Mora da se šališ, taj broj dana se odnosi na svih 337 auto-škola sa dozvolom za rad, podeli broj dana sa 337...

SMOKI

28.04.2014. 12:06

Mene je bas briga za te auto skole. Cim nisu mogle da ispune neke obicne norme znaci da su direktni pocinioci ovolikog stradanja na nasim putevima. Po meni u zakon treba uvesti jos jednu klauzulu. Ukoliko novi vozac za godinu dana napravi tezi saobracajni prekrsaj da za to odgovornost snosi komisija koja mu je izdala dozvolu i auto skola gde je vrsio obuku. Time bi mnogi "Tatini"sinovi i neobuceni vozaci ipak morali da nauce mnoge stvari.

Sandra

28.04.2014. 12:19

Obuka za vozaca i polaganje ispita je diskutabilna tema.Jel se zapitao neko koliko ljudi je ostalo bez posla zatvaranjem gotovo svih auto skola.Problem je zaista veliki kako za instruktore koji su radili u auto skolama,tako i za njihove porodice.Da nam mozda ova nova vrsta obuke nece poboljsati saobracajnu kulturu.Greska,vise ljudi ce voziti bez dozvole a sto je jos gore medju njima ce biti mnogo mladih ciji roditelji nisu u mogucnosti da im uplate obuku i polaganje vozackog ispita.

miša

28.04.2014. 14:23

ja imam dozvolu preko 25 god,koju sam stekao za 5 x manje para nego u srbiji, i 10 x brže,i nijedan prekršaj ili udes svojom krivicom.......1/2 vozača sada da testirate uopšte nemogu da urade ni 70% testa.........toliko o znanju i učenju,a lom u saobračaju na sve strane,besna kola i prazna glava

Ti pa ti...

28.04.2014. 16:18

@miša - Ma čoveče ne govori zakon o tebi koji si savestan vozač. Ovaj zakon je doveo do opstrukcije rada autoškola. A test vožnje su svi koji imaju vozaćku dozvolu, položili. Izađite ljudi iz sopstvene ljušture, i sagledajte probleme koji drugi imaju, a ne samo "ja pa ja...savestan vozač itd..." Ne vrti se svet oko tebe prijatelju.

RRPANTELA

28.04.2014. 15:21

U danasnje vreme sulud je toliki namet za vozacke dozvole. Mladici i devojke su vec 70% vozaci i pre dolaska u auto skole. Stvar obuke je samo da pravilno usmeri ono sto oni vec mahom znaju a nauci onih30%sto nista bas ne znaju.Zakon je taj koji treba da ih prisili da voze kako su ih naucili. Niko nije lud da svoje dete lose obuci.Sada sama voznja i nije neka velika nauka kao nekada. Svaki stariji vozac moze glat obuciti mladog vozaca. To je kao atest za TNG. Ugradi ga mehanicar a pare inzinjeru

Dižu ruke za zakon, a nisu ga ni pročitali

28.04.2014. 16:14

Neka se napravi anketni odbor u Skupštini po ovom pitanju. Da se ovaj zakon opozove, i da se vrati onaj stari. Da se i zakon o saobraćaju gde su kazne za vozače drakonske takođe opozove i da se vrati stari. Da preispita kako je moguće da se ovaj zakon uopšte donese. Skupština Srbije je izglasala ovaj, i mnoge druge zakone, koji građanima Srbije donose ogromnu materijalnu i nematerijalnu štetu.

Niko

28.04.2014. 18:01

Sto ste toliko podigli cene? Svaki dan nam ginu ljudi..zbog lose obuke...auto skolama je cilj da sto pre uzmu pare....polovina casova se vozi oko auto skole...instruktori nisu saobracajne struke niti imaju 7 stepen strucne sprema....neka se nasumicno ispitaju instruktori pravila I ponasanja u saobracaju...treba svakih godinu dana da idu I sami na ispite...

SMOKI

30.04.2014. 09:38

@Niko - Ja se potpuno slazem sa vama NIKO. Treba vratiti zakon da se ne moze polagati B kategorija dok se ne vozi bar dva godine sa PROFI vozacem. Kao nekada. Pa i onda su postojali mladi i ludi momci, i onda se jurcalo po 100% losijim putevima i losijim autima ali su vozili cak i novopeceni bolje i sposobnje obuceni vozaci. Voziti auto a nemati pojma o osnovima mehanike i elektronike sada je NEZAMISLIVO. 90% autoinstruktora nema pojma o tome. U veci grad nije ih uslo kolima vise od 70%. Cemu prica?

Janjicije

28.04.2014. 22:38

Obuka u Americi kosta 5 USD testovi i 5 USD voznja.Da,tako je citavih deset dolara. I svi voze.Kakvih 40 casova ,kakvi instruktori.To je apsolutno nepotrebno.Dali ce neko mozda da mi kaze da smo mi ovde bolji vozaci od njih.Ma ovo je klasicna otimacina. Dajte ljudi na dve godine da svi prolongiramo polaganje dok totalno ne propadnu i ne pozatvaraju se.Sistem Americki bez casova voznje samo za one koji to licno zele.Cena simbolicna naravno.Pa tamo se dozvola dobija kao u samoposluzi.

sasa

29.04.2014. 09:16

@Janjicije - jeste........u americi hitnu pomoć možete samo pozvati,ukazivati nestručno pomoć nekome-možete debelo odgovarati,a ovde svako može da radi sve.........polaganje vozačkog je smešno jeftino za auto,imati i voziti auto nije luksuz već potreba,ali prekršaji i kazne su rigorozni

janjicije

29.04.2014. 20:31

@Janjicije - Jeste tacno je to,ali tamo cak i tehnicki pregled ne postoji!!! Tacno je nemaju obavezan tehnicki pregled a ako kupite nova kola prve cetiri godine ne kontrolisu se izduvni gasovi.Znas kolko je njih briga sto su ti kola trula ili sto nemas kocnice.Pametno!!! Ako si toliko lud i udjes u saobracaj sa losim kocnicama onda ti sledi debela robija.To je cista logika a ne kao kod nas placamo tehnicke da bi ustanovili STA??? Nista !!! To je nevidjena glupost.Pa nas treba da zanima zagadjenje vazduha!

dex

29.04.2014. 09:10

Gde Vi zivite? U Diznilendu? Prosecna plata u Srbiji (stvarna) je 20.ooodinara... Plati komunalije i hranu... 1000 dinara mesecno moze da se odvoji... 70 meseci po 1000 dinara Srbija do Tokija.... u gov***