Beogradski aerodrom: Častili Mađare sa pet miliona evra?

T. SPALEVIĆ

20. 01. 2014. u 21:30

Da li je "Viz er" u protekle tri godine bio povlašćen na Aerodromu „Nikola Tesla“. Mađarskom prevozniku 20 odsto niža putnička taksa, veliki popusti za zemaljske usluge

MAĐARSKI "Viz er" je u protekle gotovo tri godine, zahvaljujući popustima koje je imao na beogradskom aerodromu, "uštedeo" 5.412.350 evra. U vazduhoplovnim krugovima već duže vreme kruže priče o privilegovanom položaju ove niskotarifne avio-kompanije, ne samo u odnosu na ostale strane prevoznike, već i u odnosu na nacionalni nekadašnji - "Jat ervejz". Ugovor beogradskog aerodroma i mađarskog prevoznika, aneks ugovora, cenovnik, ali i nekoliko faktura do kojih su došle "Novosti" pokazuju da su za "Viz er" važila ozbiljna sniženja.

Primera radi, mađarski "loukoster" imao je popust od 20 odsto za putničku taksu na Terminalu 1. Umesto 12 evra, što je puna cena, plaćao je 9,6 evra po putniku. Dakle, u 2011. "Viz er" je imao 143.984 odlazećih putnika, puna cena za putničku taksu je 1.727.808, dok je "Vizu" naplaćeno 1.382.246 evra. Naredne godine bilo je 175.366 putnika u odlasku i umesto 2.104.392 evra naplaćeno je 1.683.513 evra. Lane je "Viz er" imao 232.721 odlazećeg putnika i platio je 2.234.412 umesto pune cene od 2.792.652 evra. Tako je samo po osnovu putničke takse "Viz er" za tri godine "bio dobar" za 1.324.681 evro.

SKORO UPOLA CENE U ANEKSU ugovora između aerodroma "Nikola Tesla" i "Viz era", koji se primenjuje od 27. marta 2011. godine stoji da se mađarskoj kompaniji daje popust od 25 odsto za hendling i infrastrukturu. Na to su imali još 45 odsto popusta, kako stoji u aneksu ugovora.

Zahvaljujući popustima za prihvat i otpremu aviona, osvetljenje i parking, "Viz er" je za tri godine uštedeo 4.087.669 evra. Puna cena po avionu za prihvat i otpremu iznosi 1.683,4 evra a za "Viz er" 629,88. Takođe, za osvetljenje puna cena je 177,12 dok se "Viz eru" naplaćivalo 123,98 evra. Za parking, cena je 129,6 a "Viz eru" je parking, po avionu, naplaćivan 90,72 evra. U 2011. godini mađarski prevoznik je imao 1.020 poletanja sa beogradskog aerodroma, za šta je po cenovniku trebalo da plati 2.029.992 evra, ali je fakturisan 925.731 evro. Naredne godine bila su 1.183 poletanja, što po cenovniku košta 2.354.311, a "Viz" je platio 1.073.667 evra. Lane su bila 1.573 poletanja, puna cena je 3.130.458 evra, ali su "Vizu" zbog popusta obračunata 1.427.623 evra.

Inače, posle nacionalnog avio-prevoznika, mađarski "loukoster", imao je u protekle tri godine, činjenica je, najviše putnika sa beogradskog aerodroma, a slede nemačka "Lufthansa", "Montenegro"...

ODGOVOR AERODROMA BEOGRAD: NIJE BILO PRIVILEGOVANIH

- NE postoji način da bilo koja kompanija neopravdano ostvaruje privilegovan položaj u odnosu na druge. Pravila su jasno definisana i potpuno jednako se primenjuju na sve avio-prevoznike - tvrde na beogradskom aerodromu, ukazujući na to da su ugovori poslovna tajna, što ih ograničava u odgovorima na pitanja koje su postavile "Novosti".

Kako kažu, praksa je da avio--kompanije, bez obzira na to da li su nacionalne ili niskobudžetne, o uslovima za sve usluge koje im pruža aerodrom pregovaraju sa sektorom zaduženim za taj deo poslovanja, a to je komercijalna delatnost.

- Postoje definisani cenovnik i pravilnik, koji preciziraju uslove pod kojima je moguće ostvariti redukciju cena za svaki vid usluga - navode u "Tesli". - U zavisnosti od obima prevezenih putnika, terminala koji koristi i obima i izbora usluga, avio-kompanija ostvaruje tačno precizirane skale redukcije cena. Za usluge koje pojedine kompanije neće da koriste (poput ček-ina, kargo sekcije, avio-mostova...) cena im se umanjuje proporcionalno uslugama koje ne žele. Tu, dakle, suštinski nije reč o popustu već o odustajanju, u potpunosti ili delimično, od određene grupe usluga. Osnovni cilj menadžmenta je razvoj i maksimalna dobit za osnivače uz samostalno finansiranje investicija. Svi planovi poslovanja prebacivani su i u fizičkom i u novčanom obimu. Pravilnikom su posebno definisane moguće stimulacije za dolazak novih kompanija, otvaranje novih linija, povećanje broja letova... Svi stimulativni popusti su komercijalno logično postavljeni i uvek su ograničenog vremenskog trajanja. Do sada su svi finansijski izveštaji Aerodroma usvajani bez primedbi, a u budžet Srbije je u poslednjih pet godina po osnovu dobiti uplaćeno oko 50 miliona evra.

Navodi da je "Viz er" napravio ogromne uštede, a da "Jat" nije imao ravnopravan tretman nisu tačni, tvrde u "Tesli". U redovnom saobraćaju, nacionalni avio-prevoznik ne koristi Terminal 1, tako da po osnovu ostvarivanja najvećeg broja putnika na Terminalu 2 ima i najveće popuste u poređenju sa drugim kompanijama. Kada su avioni "Jata" bili iznajmljivani za čarter-saobraćaj, obveznik plaćanja putničkog servisa na Terminalu 1 bio je zakupac - organizator putovanja.

- Po osnovu prihvata i otpreme, osvetljenja i parkinga, a prema Pravilniku, koji važi jednako za sve kompanije bez diskriminacije, nacionalni avio-prevoznik ostvaruje i u procentualnim i u apsolutnim iznosima najveće redukcije cena, s obzirom na to da ima najveći obim ostvarenog prometa - navode na beogradskom aerodromu. - Sa druge strane, "Nikola Tesla" je imao maksimalno razumevanje po pitanju dinamike plaćanja "Jat ervejza".


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (37)

dragan

21.01.2014. 00:06

@JAT - Treba da se proda nesto :) U takvoj situaciju stupa stari oprobani recept. Digni frku kako su nesposbni, kako kradu , osteceju budzet a onda po kratkom postupku prodati za 1 rsd.Nakon toga organizovati kapmanju kako ce sad vise para biti u budzetu, nova radna mesta i slicne price.

Beograd u vazduhu

21.01.2014. 18:40

@JAT - Doslo vreme za poklanjanje aerodroma Arapima, kao sto su dali Jat... Zato se sada pokrenula prica.

miraculix

20.01.2014. 21:51

pa sad predlazete da ih oterate? nek im daju josh 20 posto popusta, shto se mene tiche, zato nashi ljudi imaju jevtine karte! drugi uzimaju vishe za karte, pa neka vishe i plate po putniku.

Wizz fun

20.01.2014. 22:02

Naravno da su platili manje jer su manje i koristili! JAT-u ne mogu da pomognu ni Ethihad ni niko ne ne zna kako se vodi uspesna AK. Recept- snizenje troskova. I WIZZ to uspesno radi jer je strogo kontrolisan od strane akcionera koji ce prodajom Wizz-a zaraditi stotine miliona. Isto tako i Ryanair i Easyjet i svi koji su uspesni, a uspesni su samo Lowcost jer putniku nije vazno sto avion nije ociscen profesionalnim timom posle leta a to su za 5 minuta uradile stjurdese...Svaka cast WIZZ air!

Nele

20.01.2014. 23:36

Nerazumem u cemu je problem?Najjaci su i imaju najvise putnika pa je logicno da imaju i popust!Dobro je i za njih i za nase ljude koji jeftino putuju iz i za inostranstvo a vidim i da aerodrom nije lose prosao!Samo da se ovako nastavi i svi ce mislim biti zadovoljni!

voja

21.01.2014. 11:09

@Nele - Problem je sto ista pravila i isti uslovi moraju da vaze za sve bez izuzetka, tako je po domaćem zakonu imedjunarodnim propisima ECAA sporazum i sl.

aki

20.01.2014. 23:43

Napred Wizz, ziveo Wizz! Usluga, cena karte, preciznost, plus osmeh i sve to za 25 evra do npr. Eindhovena, pa ne da cu da ih blagosiljam, nego da Bog da im cvetalo cvece dok postoje!

gru

21.01.2014. 07:32

@aki - Nemas pojma sta pricas. Normalno da su jeftiniji kad su dobili stimulans od mafijaskog rukovodstva "Srpskog" aerodroma. Umjesto da su stimulisali domaceg avio prevoznika. Prljave igre u bespravnoj drzavi.

Zumbul

22.01.2014. 07:49

@aki - A kao ti imas pojma :"...dobili stimulans od mafijaskog rukovodstva "Srpskog" aerodroma..." . Hoces li mi mozda reci da je u Bazelu Wizz stimulisan od strane mafijaskog rukovodstva "Svajcarskog" aerodroma? Mozda si cuo za onu "..ko Maxim po diviziji..."

dzoniba

21.01.2014. 00:19

Najveci popust je zapravo dobio Jat... 100% a zasto novosti ne izveste malo o stanju radnika ili ti TRS baze... otpustili su momke koji su radili 6 god bez prava na odmor i radgog staza... na pravdi boga su otpusteni... nek Nestor, Zoki i banda oko njih odgovara...propusta koliko hoces u TRS-u... nemumanost na delu

goku

21.01.2014. 00:20

Ajde sada malo Novosti da pitaju nekog iz avio-industije ili avio-saobracaja je li normalno da se stimulise dolazak niskotarifnih avio-kompanija na neki aeorodrom, koliko bi zaradili da Wizz uopste ne leti sa BG aerodroma, i da li je to pobljsalo nivo usluge samog aerodroma? Niste dobro istrazili, ajmo na popravni.

Strahinja

21.01.2014. 00:34

Bolje ih pitajte koliko su castili KK i FK Crvena zvezda bespotrebnim i politicki namaknutim sponzorstvima.

majself

21.01.2014. 01:20

ne laprdajte, da nije popusta, ne bi bilo ni wizz air-a u bg-u, a da nije wizz air-a daleko bismo se manje vidjali sa porodicom...

Mika

21.01.2014. 02:41

Pa naravno da je Beograd bio spreman da plati bilo koju cenu WIzz Air-u, sve- samo da ne lete iz Niša i sa niškog aerodroma. Namerna i očigledna sabotaža juga Srbije.

Mis_Pigi

21.01.2014. 06:35

школски пример уграђивања, и школски пример да државни тужиоц не ради ништа

boris.a

21.01.2014. 08:02

Na svim aerodromima su takse za Low Cost kompanije nize nego za normalne avio-prevoznike !!! Avioni se zadrzavaju znatno krace na aerodromu ( max. 30 -40 min. ) i samim tim su aerodromske takse nize. Ciscenje aviona neposredno posle sletanja ne obavlja sluzba sa aerodroma , nego spostvena posada aviona .

voja

21.01.2014. 11:06

@boris.a - U Evropi loukosteri koriste sporedne tj sekundarne aerodrome koji su udaljeniji od gradova ali su cene znatno nize.

Shone

21.01.2014. 08:47

Hmmm... znaci sprema se prodaja aerodroma arapima. Pocelo je po starom dobrom receptu, prvo pljuvacina po medijima, pa ce sad da krene hajka, da se nahuska narod da su opljackani da bi se onda aerodrom utrapio arapima za male pare. A jeste culi, huskaci, za RABAT. Znas, to je ono popust na kolicinu. Wizz ima ogroman broj putnika, ima u sezoni preko 13 letova dnevno tako da na tu kolicinu i treba da ima popust. A i putnici se ne bune. Za razliku od JAT-a, sada Air Serbia, koji ne placa nista

Sacha

21.01.2014. 09:07

Nko nije castio Wizz, Putovao sam i Wizz-om i drugim kompanijama. Na "Tesli" Wizz-ov avion je uvek parkiran na najudaljenijem terminalu, bez mosta, letos u cekaonici nije bilo ni klime (valjda zimi ima grejanje?), avion nije bio ociscen. Kako narod kaze: koliko para toliko i muzike. Obican sam putnik i ne drzim niciju stranu. Mislim da ovde neko hoce da napravi aferu tamo gde je nema.

Sacha

21.01.2014. 13:41

@Sacha - Upravo tako, postavljene stepenice na prednja i na zadnja vrata. Valjda da se sto pre udje u avon.

WIZZAIR putnik

21.01.2014. 09:20

Da nisu bile toliko povoljne karte sigurno ne bi bilo ni toliko putnika. Bravo za WIZZAR, omogucili su mnogima da putuju vrlo povoljno sto govori da avio karte ne moraju da budu po astronomskim cenama. Uvek je bilo pravilo, ko vise koristi bilo koju uslugu da treba imati i veci popust. Kakve koristi imamo od najsklupljih usluga ako ih niko ne koristi.

Peka

21.01.2014. 10:58

Sto bi reklo da je Aerodrom za tri godine samo od Wizz-a naplatilo oko 10 mil eA sada vi meni recite, GDE SU PARE BRE?

voja

21.01.2014. 11:04

Niko nesme da bude povalšćen ni nakoji načini (niko i nikako pa ni Air serbia, ni Lufthansa, ni Swiss, pa ni Wizz) to je protivno domacim zakonima i medjunarodnim aktima kao sto je Sporazum o otvorenom nebu. Ako je ovo istina imaćemo problema, jer će se druge strane ak koje koriste beogradski aerodrom pobuniti i ne samo pobuniti nego i tužiti pa će mo onda mi građjani plaćati odštete. Slobodno trziste podrazumeva ista pravila igre za sve bez izuzetka.

Nikakvi argumenti

21.01.2014. 12:34

Nije tu niko nikog častio, normalno je da onaj ko ima više letova ima popust, i dobro je što postoje takve firme kao što je WIZZAir, jer putnici mogu da lete za manje para. To smeta onima koji karte naplaćuju skuplje, oni bi da oglobe putnike. Neka i oni snize cene, pa će imati više letova. Pošto je let do Podgorice i Tivta? Preskup za tako malo rastojanje, zar ne?

Speedbird

21.01.2014. 12:39

Wizzair je lowcoster i naravno da ce da pregovara o smanjivanju troskova.Stigao je i Easyjet i daj boze i Ryanair. Pitanje je da li i koliko placa Air Serbia,to je vec stvar diskrecije. Pustite trziste neka radi,a te price od ranije pa i sada o povlacenim i nepovlascenim operatorima je ziva glupost plasirana zna se vec odakle..Postoje nivoi usluga(pozicije za parking,nivoi handlinga,zemaljske opreme itd)prema tome aerodrom je operativno usluzno firma a ne batler Air Serbie,a mozda je i drugacije

Jana Perisic

21.01.2014. 12:59

Dok je DS bila na vlasti bilo je da se ima i da se moze. Sada se nema i ne moze se. Tacka.

Jana Perisic

21.01.2014. 13:00

Sad Madjari neka vrate cast da bi nadlezni krivci mogli da se otkupe.

kinjo

21.01.2014. 14:42

Pre nego što napišete nešto prvo treba da se uputite malo u oblast o kojoj pišete. Nisko tarifne avio kompanije na taj način posluju (slabija usluga za manju cenu), oni da nisu dobili te uslove broj putnika na aerodromu bio bi skoro pa i upola manji, drugo je to što bi Jat ili ti AirSerbia u odsustvu konkurencije zacepila cene itd...Danas je svako novinar

sveznalica

21.01.2014. 19:12

@kinjo - vase pisanje zapravo otkriva da ste Vi samo ljubitelj avijacije a nikako ne I neko ko se u avijaciju razume. ovo zapravo predstavlja veliku opasnost po ovu državu obzirom da stavke o kojima se u tekstu govori predstavljaju nelojalnu konkureciju te iz tog razloga sve ostale kompanije imaju pravo da traže povraćaj novca za period vremena tokom kojeg je wiz air ostvariovao popust. postoje pravila koja važe u avio biznisu I na ne mogu se na ove stavke davati selektivni popusti.

Antijat

22.01.2014. 10:51

@kinjo - U avio biznisu postoje niskobudzetne kompanije kao recimo i Wizzair i redovni odnosno carter prevoznici.Svako treba da ima svoju publiku pa i niskotarifni.Konkurencija mora da postoji i shodno tome i nivoi usluga pa neka koristi ko kako zeli.Te jatovske idiotske komentare o nelojalnoj konkurenciji i privilegijama ostavite za neku drugu priliku.Air Serbia ili Jat treba da odluce kakav biznis zele da vode, da budu dot com ili visoko kvalitetni a ne da se mesaju svuda,ipak im ovo nije AUH...brgds

pilot

21.01.2014. 20:18

1) WizzAir ima manje vreme obrta, s toga se manje plaćaju usluge.2) Koriste gejtove koji su za niskobudžetne aviokompanije, s toga se manje plaća3) Terminal 1 je jeftiniji od terminala 2 (za avioprevoznike)Jednostavno ne koriste full uslugu aerodroma i stoga manje plaćaju. Proverite easyJet recimo, videće da su cene slične. Ako bi recimo po sletanju koristili gejt A1, ostali sat ipo a putnike prihvatali preko Terminala 2, cena karte bi bila veća.

Zumbul

22.01.2014. 07:55

A sto su u Wizz - u nase posade ...? Znaju madjari kako se radi. Kao oni nemaju pilota I stjuardesa? Hvala Wizz - u za njihova radna mjesta .

Dule

23.01.2014. 07:40

Stideo bih se da sam novinar. Ovakav bombastičan, obmanjivajući naslov naručen od režima i Arapa je sramota za novinarstvo. Usluga aerodroma wizzairovim putnicima je minimum dvostruko-trostruko lošija nego JATovim i ostalim, tako da apelujem na aerodrom da je 20% popusta suviše malo, mora biti najmanje 50%. Dolaskom WizzAir-a cene karata svih kompanija su prepolovljene, broj putnika se značajno povećao, čime i profit države/aerodroma, aerodrom je procvetao u svakom smislu.