Dobiješ otkaz, pa brojiš milione

D. I. KRASIĆ

06. 10. 2013. u 21:20

Nekoliko hiljada ljudi do sada više puta uzelo otpremnine za iste godine staža. Sadašnji zakon ne zabranjuje da se od svakog poslodavca naplati novac za ceo radni vek

NIKO tačno ne zna koliko je zaposlenih u javnom sektoru u Srbiji naplatilo od države otpremninu više od jedanput, na ime istih godina staža. Sigurno je samo da nije retkost da zaposleni u nekom državnom fondu uzme otpremninu za, na primer, 20 godina provedenih na tom radnom mestu, potom pređe u neku opštinsku službu i kroz godinu-dve opet uzme otpremninu, ali sada za 22 godine staža. Ovakvih osoba ima više hiljada, a mogu da odgovaraju jedino svojom savešću pošto ih zakon ni u kom slučaju ne tereti.

- Takvo ponašanje je rupa u zakonu, jer nigde ne piše da vi ne možete da uzmete otpremninu dva puta, to jest svaki put kada promenite poslodavca i desi vam se da budete tehnološki višak vi od poslodavca imate pravo da tražite isplatu otpremnine za sve godine staža - objašnjava za "Novosti" Dragoljub Rajić, direktor Unije poslodavaca Srbije. - Bilo je slučajeva da je više hiljada osoba u Srbiji, koje su uglavnom dobri poznavaoci pravne struke ili Zakona o radu, ovo zloupotrebljavalo. A to pokazuju primeri u raznim opštinama, u Penzionom fondu...

Novi Zakon o radu, koji se uveliko najavljuje, trebalo bi, po rečima ministra privrede Saše Radulovića, da bude završen do kraja godine. Jedna od izmena odnosiće se upravo na način obračuna otpremnina. One bi, po novom, trebalo da se računaju samo za godine staža provedene kod poslednjeg poslodavca, a ne na ukupan staž.

NAJPOŽELJNIJI - U Nemačkoj, najrazvijenijoj evropskoj ekonomiji, zaposlene u dobi između 42 i 55 godina starosti, sa između 18 i 31 godinom radnog iskustva, smatraju se najpoželjnijim radnicima, jer imaju razvijene veštine i znanja, a pritom su još u životnoj snazi - ukazuje Rajić. - U Srbiji, nažalost, upravo ovakvi ljudi koji ostanu bez posla imaju malu šansu da se zaposle.

- Smisao zakona o radu je da štiti radnike, ali se u Srbiji dešava suprotno - ističe Radulović. - Veliki broj radno sposobnih ljudi, starijih od 50 godina, niko neće da zaposli jer ne želi da im plaća otpremnine za sve prethodne godine staža koje su proveli u drugom preduzeću.

Trenutno, po računici poslodavaca, radnicima koji se proglase tehnološkim viškom treba da se isplate otpremnine u rasponu od 170.000 pa, u nekim slučajevima, i više od milion dinara po zaposlenom. Promenama Zakona o radu poslodavci će, po rečima Rajića, umanjiti "strah od neuspeha u poslovanju" u budućnosti i neće morati da razmišljaju da treba da izbegnu zapošljavanje osoba sa 15, 20 i više godina radnog staža.

- Ovo će smanjiti i troškove države i Nacionalne službe za zapošljavanje, jer upravo država ima najveći problem sa licima starijim od 50 godina koja poslodavci, iz ovih razloga, izbegavaju da zaposle, a daleko su od penzije, pa im se staž ne može premostiti - dodaje Rajić.

Promena načina obračuna otpremnine svakako će pogoditi radnike, i to najviše u javnom sektoru.

- Sindikati imaju jako uporište u javnom sektoru i javnim preduzećima, a zna se da je taj naš sektor preobiman i da postoje desetine hiljada zaposlenih koje su višak - ukazuje Rajić. - Kada bi se u ta preduzeća i ceo javni sektor uveli principi menadžerskog upravljanja i povećala efikanost koja je u ovom trenutku na 42 odsto efikanosti u privatnim kompanijama, onda bi mnoge od tih osoba postale tehnološki višak.


U DRŽAVNIM DA DOBIJU VIŠE

Problem postoji i kod preduzeća u većinskom državnom vlasništvu koja niko nije hteo da kupi u procesu privatizacije ili je privatizacija kod njih neuspela.

- I tamo postoji jedan deo zaposlenih koji je radio za više poslodavaca i koji promenom Zakona o radu (član 158) ne bi mogao da dobije otpremninu za sve godine radnog staža - ukazuje Dragoljub Rajić, direktor Unije poslodavaca. - Međutim, ovo je stvar pregovora države kao vlasnika tih preduzeća i sindikata, a nema veze s privatnim sektorom u kome je promena zakonskih obaveza kod isplaćivanja otpremnina tehnološkim viškovima neophodna. Čak i ako se Zakon o radu promeni, sindikati u tim državnim preduzećima mogu od države tražiti nešto više iznose za davanje otpremnina tehnološkim viškovima od onih koje bi Zakon posle promene člana 158 garantovao.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (34)

Realista

06.10.2013. 21:37

Jos jedna nasa "genijalnost", umesto da se uvede rigorozna centralizovana evidencija radnog staza, da se ukione mogucnost da firma posluje i ne uplacuje dazbine (dok naravvano "poslodavac "letuje po Egeju i vozika dzipovima) dobrom broju radnika seukida pravo kej su do sada drugi ostavrivali.

Real/sitan novac

06.10.2013. 22:16

@Realista - Ako Srbija nije centralizovana ne znam ko nije! Ovde je tako,uostalom kao i uostalim sluzbama,da NIKO ne radi svoj posao.Dodje npr.neki strucnjak na intervju na TV,ili sl. i uvek cujes nemamo podataka o tome.Uvek! Pa kako ovi "glupi" Nemci imaju sve podatke o svemu,kako? Tako i ovo,zamisli "rupa" uzakonu,ma da nije? Rupa gde bi se o ni u javnom sektoru okoristili?! Bajke...

Realista

07.10.2013. 00:58

@Realista - @sitan novac: Gospodine, "centralizovana drzava" nije isto sto i centralizovana evidencija. Da postoji jedinstvena i pouzdana evidencija radnog staza ne bi ljudi morali sa kojekakvim papirima da jurcaju od saltera do saltera kako bi ostvarili svoje pravo.. neophodna je infrastruktura tj drzavna infromaticka mreza kojom je svaki ali bas svaki drzavni cinovnik povezan. Postoje naznake da se npr. zdravstvene ustanove polako povezuju ali je sve sporo i jos uvek nekako nevesto.

Buha Radivoje

06.10.2013. 22:18

Bas me interesuje koliko je radnika podiglo otpremnine vise puta, taj zakon se odnosi samo na odredjene ljude odnosno drustvene slojeve, zna se ko moze vise puta d naplati otpremninu , a da ne odgovara.

Dusan

06.10.2013. 22:19

Da se izbace svi lezilebovici iz drzavne sluzbe koji su posao dobili preko partijske knjizice! Nemaju pojma, prekobrojni su i neefikasni! I to da se izbace na ulicu bez otpremnina, a ne da menjaju sluzbe na svake dve godine i tako kradu narodne pare! Jedino je to spas za prezagusenu srpsku ekonomiju!

dzine

06.10.2013. 22:22

Citam od tim otpremina za visak radnika kada dobiju otkaz i kadase opet zaposle kod drugog poslodavca prima isto za ceo radni staz to u nemackoj nepostoji Pozdrav Penzioner Nemacka

Sladjana Cvetkovic

06.10.2013. 23:05

Svaka čast ako postoje takvi srećnici.Ima nas koji smo "bačeni" na Biro bez dinara,bez akcija i sa sudskim presudama za neisplaćene plate.Čini mi se da se poslodavci neće otimati za nas vremešne i kada se promeni zakon.Prosto je to tako.Pregazilo nas vreme, a i ne radi industrija gde je bilo najviše zaposlenih a sada izgubljeni ...na žalost.

dejan

06.10.2013. 23:23

Ocigledno narucen tekst u cilju promene ZOR-a.Kao i sve kod nas, pre nego sto se nesto promeni,prvo se javno mnjenje pripremi ovakvim tekstovima koji nemaju veze sa realnoscu.Navedite makar 10 ljudi od tih "nekkoliko hiljada" koji su uzeli gomile otpremnina i ja cu vam poverovati.Sve iako ih ima,sigurno se ne radi o obicnim radnicima,nego o partijskim muljarama koji su fingirali godine staza.Sram vas bilo za ovaj tekst!

Sima

07.10.2013. 06:01

@dejan - Niste u pravu! Zbog prirode posla, licno sam upoznao barem 5-oro lica, "najobicnijih" radnika-sluzbenika koji su, radeci u drzavnim organima, u vise navrata naplatili otpremnine. Pojedinci su od tih iznosa otvarali privatne firme, ali nisu odustajali od ponovnog zaposlenja. Cak bih mogao reci da je nekima od njih takvo ponasanje postalo opsesija, jednostavno su planirali i radili na tome da ponovo istu pricu. Sto je najgore, u tome su i uspevali. Po zakonu, nisu pocinili nista protivzakonito.

bane

07.10.2013. 07:37

@dejan - e bas je narucen. A zasto nije narucen tekst o tome da se penzioneri sa ogromnim penzijama nece oporezivati? i koliko desetina hiljada vojnih penzionera ima penzije do 100000 dinara, a da pri tom nisu ni zivi nego njihove zene domacice primaju penzije i zive u ogromnim stanovima sa svim mogucim privilegijama. a ako ti treba imena bar 10 takvih, ja cu ti dati. Realnost jeste takva da ce i ove najavljene mere biti selektivne. Jer, kako objasniti to da su penzioneri sa velikim penzijaima izuzeti?

Ovako je najbolje

06.10.2013. 23:48

Najbolja alternativa za zaposlenog ako ispunjava uslov za penziju:1. Dati sporazumni otkaz i uzeti otpremninu (6-25K eura, zavisno od plate i zvanja) 2. Uzeti tj. regulisati penziju 3. Sklopiti ugovor i nastaviti rad na istom poslu koji je i do sada ali ovaj put kao honorarni saradnik i za to naravno primati odgovarajucu platu (pored penzije) Nisam pitao neke od mojih kolega koji su ovako postupali da li pored uzete otpremnine kao i plate, penzije dobijaju i neku drzavnu subvenciju.

Ненад Громовић

07.10.2013. 00:36

Што је намењени Богу, волу не следује. Ово се сиромасима, пролетерима, лумпашима и сл. није могло, већ само Боговима са партијским књижицима и ближој и даљој родбини, швалеркама и иним каћиперкама.

Seljober

07.10.2013. 01:20

Valjda je lakse uvesti registar isplacenih otpremnina da ne bi dolazilo do duple naplate. Iako sumnjam da je bilo toga u toj meri. A naj lakse je ostetiti ljude isplatom za staz kod zadnjeg poslodavca. Autor se pita ko da zaposli coveka od 50 godina pa posle da mu placa otpremninu. Da je zakona prethodni poslodavac bi mu platio otpremninu i to bi bilo zavedeno negde. I gle eto resenja! Novi poslodavac ga glat zaposli....bez straha....

db-alienware

07.10.2013. 02:45

@ - Drzavni radnici,pljackju drzavu i nikom,nista:-) Kzu rupa u zakonu.A zar treba poseban zakon i za to,da neko bude islpacen dva puta i da ne mora da vrati pare.Samo u Srbiji,samo u drzavnom( komunistickom)sektoru .A radnici u privatnom se ne uplacuje penzijsko,ne upisuju godine staza i jos veca uvreda,imaju manje plate a izdrzavaju lopove.Beograd pojede i potrosi sve sto ostatak Srbije stvori.

Zoran Krstic

07.10.2013. 08:15

Otpremnina je bila namenjena ,pojedinim ljudima i tu je bilo mnogo zloupotrebe ,neki nisu dobili ni redovne zarađene plate ,a neki su se otpremninom obogatili .Zašto je otpremnina bila selektivna ,i u državnim službama i u javnim preduzećima .To je nepšoštena rabota prema većinu zaposlenih u ovoj državi .

Nebojsa

07.10.2013. 08:24

To pravilo se i dan danas primenjuje u drzavnim resorima i javnim preduzecima. Takav idiotizam je moguc samo u Srbiji, zemlji u kojoj administracija kroji zakone po potrebi, a zakonodavna vlast je samo izvrsilac. Pojam "pravne drzave" je za srpske politicare i parlament nepoznanica.

Mima

07.10.2013. 08:32

Moja je rodjaka vracena u NBS nakon Dinkiceve "cistke" 2001.i nakon 8 godina sudjenja sa istom, dobila sve neisplacene plate sa kamatama, kupila 2 stana...

Dragan

07.10.2013. 10:32

@Mima - Sve je to OK. Problem je u tome sto je obestecena drzavnim parama umesto parama i imovinom coveka koji ju je protivpravno otpustio. Trebalo je prinudno naplatiti te pare od njega a ukoliko se tim postupkom ne bi sakupilo dovoljno para, ostatak isplatiti imovinom drzave koju je on zastupao.

Indijanac iz Paracina

07.10.2013. 08:37

Vasi navodi u ovom clanku su populisticki i mogu se prihvatiti kao relevantni samo u onom delu kada se odnose na visoke cinovnike, ali kada je rec o obicnim ljudima oni ostanu bey posla i ne dobiju ni dinar, zato bi bilo lepo da vs tekst korigujete i izvinete se onima koji su ostali bez posla i nisu dobili ni jednu paru !!!,

Radnik

07.10.2013. 09:06

U mojoj /Drzavno drustvena firma/ radi 10 tak njih koji su uzeli otpremninu - 10 - 12 hiljada evrra. Otisli u penziju i sada rade po ugovoru /nezamenljiviI/, a mladi came na birou. U drustvenim preduzecima ovo je masovna pojava za istaknute pojedince. A mogu zamisliti sta se radi na nivo /ministarstva agencije i dr.

Jo

07.10.2013. 09:49

Vecu glupost nisam skoro procitao. U srbiji otkaz ne morate ni da dajete jer ljudi godinama rade ona odredjeno uz povremene prekide radnog staza. Poslodavac kada zaposljava trazi iskustvo i znanje a kada otpusta ne daje nista ! To je poenta ovih promena. Posto zakon stiti radnika, sta ce se u njemu promeniti da poslodavci pocnu da postuju prva radnika zagarantovana zakonom kao npr. Pravo na godisnji odmor, na placen prekovremeni rad, na bolovan itd. Ne vidim da se iko oglasio po tim pitanjima.

Zoran

07.10.2013. 10:09

Ja sam dva puta ostao bez stalnog posla i oba puta sam umesto otpremnine dobio bananu. Ovo važi samo za naše političare...

RAdnik

07.10.2013. 10:25

Teorija u tekstu je jedno, a praksa u Srbiji nije takva. Prvo poslodavac neće ni zaposliti nekog ako je starija osoba bez obzira na iskustvo, a što se tiče dobijanja otpremnine, obično takvim radnicima daju otkaz zbog "povrede radnih obaveza" pa mu automatski ne ide otpremnina. Autor teksta bi želeo da se usvoji novi zakon koji još više smanjuje prava radnika.

ljubica

07.10.2013. 11:50

@RAdnik - Autor nije ni mislio na privatne poslodavce. Mislio je na javni sektor koji daje otpremnine sakom i kapom. Naravno ne od svojih para jer su na budzetu vec od svih poreskih obveznika. Nije mnogo tesko proveriti da li je neko vec uzeo otpremninu, a ne ostavljati njemu na savest. Ta izmena i jeste u korist radnika i treba je usvojiti.

SnagaSrbije

07.10.2013. 10:51

Šef Komercijalne banke u Ražnju, dobio otpremninu, otišao godinu dana na biro, ali je uslov bio da njegovo mesto zauzme njegov sin-i tako bi.

srboje

07.10.2013. 10:56

ah.... jel postoji dno dna koje ce da se dotakne , u rimskom carstvu su robovi imali vise prava tj imali su u toplom da spavaju i jedu posle gospodara,a u srbiji danas ni plate ni grjanja ni jela,pa kazu ,,mladi ne rade,, pa jel deca od tih politicara rade za po 100E mesec dana...bice da toliko trose na koks svako vece..

Violeta

07.10.2013. 12:17

Istina je, neki dobiju otpremninu od drzavne firme pa se zaposle.Takodje, steknu 1 uslov za penziju i uz debelu otpremninu odu u penziju!Znam ljude iz suda koji su dobijali po 6.000 evra otpremninu a ispiunjavali uslov za penziju. Znamo i za jednog ministra predhodne vlade koji je dobio otpremninu kad se raspala SCg a ubrzo dobio posao cini mi se u drzavnoj SDPR.Podrzavam ideju da drzava sacini evidenciju izdadtih otpremnina

neša car

07.10.2013. 12:59

U tekstiu nedostaje analiza ko su ti koji dobiju tolike otpremnine. Ja ne znam za one koji žive od rada da su dobili bilo kakvu otpremninu, ali sam čuo za bivše direktore "Agrobanke" koji su ih dobili.

vuk

07.10.2013. 14:52

Zakon je nakaradan i nelogican. Clanak lepo vec u prvoj recenici govori o drzavnom aparatu a ne o privatnicima. Zasto bi neko ko radi u drzavnoj firmi, pored svih privilegija imao jos i mogucnost da nekoliko puta uzme otpremninu ? I zasto bi neko placao otpremninu za 20 godina ako radnik kod njega radi 2?

samoupravljac

07.10.2013. 20:33

Ja sam recimo presao iz drzavne firme u privatnu a da nisam dobio ni dinar otpremnine, znaci li to da je ispravno da kada odem ne dobijem nista i gubim pravo da dobijem ono sto su hiljade drugih radnika dobile. Posteno bi bilo da drzava isplati ono sto je njen dug a privatnik naravno samo ono sto je oatvareno kod njega. Zloupotrebe je bili. Ispitati i svako ko je vise puta to uradio to mora i da vrati. Zasto neko nikad a neko vise puta. Neka drzava isplati svima koliko ko ima staza u drzavnom.