Zec: Srbiju pojele partije

D. I. KRASIĆ

24. 07. 2013. u 21:16

Profesor ekonomije dr Miodrag Zec: Ekonomiju vode isti ljudi, zato nema rezultata. Državnu kuću moramo iznova da podignemo. Tragične greške su počinjene u obrazovanju

SRBIJI ne treba rekonstrukcija Vlade, već potpuno nova konstrukcija države. Našu državnu kuću moramo gotovo iznova da napravimo, jer nemamo bezgranične resurse da saniramo ogromne troškove koje ovaj sistem izaziva. A Srbija umire na rate i na kredit. I toga naša vlast mora da bude svesna.

Ovim rečima dr Miodrag Zec, profesor ekonomije na Filozofskom fakultetu u Beogradu, u razgovoru za „Novosti“, ocenjuje stanje u srpskom društvu i trenutna politička nadmudrivanja.

* Mogu li, onda, ikakav pomak doneti najavljene promene u Vladi?

- Čini mi se da to pitanje više služi da se stabilizuje stanje u strankama, a ne da se promeni koncept i stvori potpuno nova politika Srbije u novom geostrateškom okruženju. Nesumnjivo je da su ovu vladu do sada obeležili novi kontakt sa Evropom i taj famozni datum i borba protiv korupcije. Ali po ekonomskom pozicioniranju države nije ništa urađeno, niti može da bude urađeno. Ekonomiju vode isti ljudi koji su je vodili poslednju deceniju.

* Kako napraviti jeftinu i prosvećenu državu?

- To podrazumeva politički model koji personalizuje čoveka. Ovde su partije pojele državu. Ovde svako ko dođe na vlast se kune da je vojnik svoje partije. Moramo da imamo poslanički sistem koji prepoznaje čoveka, da čovek dobija izbore, jer čovek je program. I da imamo stotinak poslanika u parlamentu koje sve možemo prozvati imenom i prezimenom, a ne da imamo utisak da se svi kriju iza nekih partijskih struktura.

ADVOKATSKI TIM ZA IMOVINU * KAKO može da se reši pitanje srpske imovine na Kosovu?
 - Pitanja imovine, prava i potraživanja takođe treba postaviti pred svetom, ali ključna je još jedna stvar. Treba stvoriti jak advokatski tim koji će pred međunarodnim sudom u Strazburu braniti interese porodica koje su ostale na Kosovu. Tu mislim na seljake, na crkvenu i državnu imovinu.

* Je li uopšte moguće da se u tim okolnostima podigne privreda?

- Stvaramo sistem u kojem se ne podrazumeva da neko treba da plaća struju, porez, troškove... Ako neko ima veliki biznis i imovinu, a ima milijarde dugova koje neće da plati, u sledećoj etapi će mu ljudi ulaziti u njegove prodavnice i uzimati robu bez plaćanja. Treba krenuti od dve osnovne stvari: koncepta države i društva i sistema obrazovanja. A tu su tragične greške napravljene. Nije problem ovde što se neko protivzakonito obogatio. To se može rešiti za šest meseci: zatvoriš ga i oduzmeš mu imovinu. Ali, kad vi date milion lažnih diploma, kada pustite ambroziju u sistem i porušite sve vrednosti društva, ne možete to tako lako da iskorenite.

* Smatrate li da je ulazak u EU jedino rešenje za ekonomske nedaće?

- Srpska Vlada pala je u zabludu, a to je da se smatra da dobro radiš ako te Zapad mnogo hvali. A zaboravlja se da je Zapad i Miloševića mnogo hvalio, pa ga je na kraju stavio u Hag. Zapad je veoma hvalio i Gorbačova i njegove reforme, da bi ga na kraju ponizio, pa se izdržava tako što radi kao pi-ar menadžer jedne fabrike torbi. Zapadu nije cilj da Čeda Jovanović prizna Kosovo, a najviše bi im odgovaralo kada bi to mogao da učini Šešelj.

* Mirite li se sa tezom da je Kosovo izgubljeno?

- Mi smo Kosovo izgubili politički, teritorijalno i etnički. Ali mogli bismo da ga zadržimo kulturološki, da svetu predočimo našu tradiciju i kulturu. Jer ako duhovno izgubimo Kosovo, gubimo mnogo. Lako može da nam se desi tragedija da za 20 godina Kosovo uđe u EU sa slikom Pećke patrijaršije, kao što je Hrvatska ušla sa Nikolom Teslom, a srušili su mu kuću i spomenik u Gospiću.

* Jeste li zadovoljni borbom protiv korupcije koju sprovodi Vlada?

- Korupcija se tretira kao tekuća pojava koja se personalizuje. Nije to tako loše, ali je problem što je sistem koji smo stvorili prirodno stanje za korupciju. Kao što rastu palme na Mediteranu, tako raste i korupcija u našoj zemlji. Ekonomska i politička elita mora sebi da postavi pitanje zašto svi vladari ovde završavaju tragično? Nije napravljen sistem ovde da se može normalno „popeti“ na vlast i sa nje normalno sići. Pogledajmo sudbinu Miloševića. Pa Đinđića. Od dizanja u zvezde do guranja u blato.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (53)

Stefan Perovic

24.07.2013. 21:22

Mora se komletan sistem menjati.Politicare poslati u penziju i dovesti menadjere da vode drzavu.Obavezno se mora poraditi na narodu,da se otrgne od Farme,Pinka i ostalih ludosti i opet od gradjana napraviti porodicnog coveka,ljude....Sve negativne pojave vratiti nazad u mishiju rupu,a one pozitivne sto ih je zapadna demonkratija bacila u smeche,vratiti nazad u zivot.Ima bogami dosta posla,na svim poljima je trulo,ali se da sve opet fino srediti,da opet postanemo ljudi....

Dusan pravi

25.07.2013. 05:59

@Stefan Perovic - Srbiji treba diktatura, ali ne kao do sada da se dozvoli politicarima da izaberu najglupljeg i najpodmuklijeg medju sobom, i da ga nametnu narodu, nego kao u prvom ustanku. Srbiji treba diktator koji ce sopstvenog brata prvog da obesi (naravno tek posle ovih dahija sto sad vedre i oblace) , i koji ce da brani narod u svakom delu drzave, a ne neko kome ni hiljadu po tudjim ledjima nije mnogo.

citaj kao sto pise

25.07.2013. 06:00

@Stefan Perovic - perovic stefan, ne zna da ne postoji takva stvar ko sto je menaDJer, on I dalje misli da se rec menadzer pise sa DJ.

Ivan

24.07.2013. 21:33

Kada čitam i slušam ovog gospodina, uvek pomislim - zašto ovakvi ne vladaju? Dali je moguće da kao društvo nismo još uvek evoluirali dovoljno da možemo razmišljati racionalno, i delati tako da brinemo jedni o drugima? Da se radujemo kada nekome pomognemo, i da deo svog vremena posvetimo opštem boljitku.

Lidija

24.07.2013. 21:59

@Ivan - Postovani Ivane, ovaj vam je covek na vlasti vec dugi niz godina. Ucesnik je najpogubnijih "studija" o takozvanim privatizacijama, a njegov sin Branislav vam je bio i drzavni sekretar kod Dinkica a sada i jedan od direktora u Agenciji za privatizaciju. Da ne pricam u kakvim je svim privatizacijama ucestvovao. M. Zec je i jedan od autora tajkunske studije kojom se predvidja poklanjanje gradjevinskog zemljista tajkunima. Lepo on prica, ali sta on i njegovi pajtosi rade!!!

strikla

25.07.2013. 03:22

@Ivan - Evo ga sad i druga strana medalje. Ipak sunce izlazi na ISTOKU, odatle snaga i zivot dolaze.

Radula Homoljski

25.07.2013. 08:25

@Ivan - Čovek živi u realnosti i lepo kaže da je sam sistem kriv jer to omogućava "Kao što rastu palme na Mediteranu". Postoje i drugi sistemi u svetu od kojih treba uzeti "pelcer". Međutim, osnovni problem je kod nas da se "zapatilo" puno korova ili ambrozije kako gosp. Zec to lepo kaže. Najpre vaspitanje čoveka da se mora živeti disciplinovano. Nacije poput Nemačke i Japana nemaju prirodna bogatstva ali imaju urođen smisao za socijalnu disciplinu i odgovornost.

Astra

25.07.2013. 08:36

@Ivan - Ovo se zove spinovanje i manipulacija poluinformacijama. To bi trebalo kaznjavati cak i kad je "anonimno".

Luka

25.07.2013. 08:57

@Ivan - Mi smo jedna mala zemlja gde su izbori farsa jer ne mozes doci na vlast ako nisi podoban zapadu.Ko nas je pitao da se sprovede privatizacija?Uzeli su sve sto je dobro,doneli zakone kako njima odgovara a vlada hoce da po tim zakonima promeni stanje e pa to je nemoguce jer uvek ima ubacenih stranaka i po ovim zakonima njih vise stite nego sto ih optuzuje.Ceo sistem je toliko pokvaren da ne moze biti gore.Zasto su vojsku smanjili na 30000,moze stati na jedan stadion,uplasili se narodne vojske.

Mila

25.07.2013. 09:32

@Ivan - Ako mogu da primetim i možda dam odgovor na Vaše pitanje...ovakvi kao profesor Zec , ne dolaze do mogućnosti da nešto dobro i korisno urade u ovoj državi zbog ovakvih kao što je gospodin koji se potpisao pod imenom Vladimir , jer takvi smutljivci i demagozi podržavaju samo one koji mogu za njih lično da "urade" ili "završe" i slično a ne zanima ih da ako neko radi za čitavu društvenu zajednicu i sve u njoj :

LL

25.07.2013. 09:54

@Ivan - @Lidija, izgleda da ste pobornik proslih vremena socijalistickog samoupravljanja, kada je na teret Srbije napravljeno 6 drzava, a sto i nebi kad su Srbi prihvatili anarhistu Tita za vladara, i odrakli se svog Kralja.

REALNO

24.07.2013. 21:52

Ovako pametno zbori jedan obrazovan i kulturan covek,ali nazalost odumiru jer koje kakvi sljam je preplavio ovu zemlju boreci se samo za svoj interes na stetu drugih.Politicari ne slusaju pametne nego samo one poltrone i lazne strucnjake koje gledaju da imaju svaki dan jagnjetinu na meniju i da im zene setaju nacifrane po trznim cetrima sa no limit plastikom u ruci.

strikla

25.07.2013. 03:19

@REALNO - Bas tako brale govore svi ljudi ciste i nepomucene svesti samo je razlika u izrazavanju. Ipak velika vecina i jednih i drugih je glasala bas za ovo sto se dokotrljalo od 2000-te da ne kazem bas od 1990-te.

Ekonomista

25.07.2013. 00:19

@bokaco - Dugo je prisutan u Nadzornom odboru Ateksa, firme koja pravi velike gubitke u prethodnih pra godina, za razliku od ranije. Direktor Ateksa je inace godinama Zecov prijatelj iz glavnog odboraSPS Marko Culibrk, koji je i vd generalnog direktora Dunav osiguranja od decembra 2012, a do tada je bio od 2009 predsednik upravnog odbora Dunav osiguranja. I Zecov sin dugo godina u Agenciji za privatizaciju na visokim pozicijama, pa supruga do skoro u Dunav osiguranju... Teorija za druge vs praksa za sebe.

442_do_zagreba

25.07.2013. 10:59

@bokaco - A njegov frizer već dugo godina šiša i druge ekonomiste i privrednike, a oštri makaze na Bajloni pijaci. Njegov krojač je viđen kako kupuje velike količine štofa u Rumuniji. Pas mu ima poznato poreklo već 7 generacija, a laje na prolaznike. Zato je Zec loš ekonomista!

vladimir

24.07.2013. 22:21

Zaista izuno cenim gospodina Zeca ali on je profesor Ekonomije na Filozofskom fakultetu i to dosta govori teorija do maksimuma nema se sta dodati ,milina ga je samo slusati ,satima.Isto je bilo milina slusati i Djindjica,ali kada je odlucio da sa teorije krene u praksu u ime naroda ,zavrsio je kao zrtva.Milosevic ma kako mu sudili ,zavrsio je isto,svi koji prakticno pocnu konkretnu borbu ,nestanu.I uvek ostanu popularni oni koji samo pricaju,teoretisu,ovo je mala zemlja, konkretnost ne prolazi.

strikla

25.07.2013. 03:17

@vladimir - Morao sa da se ukljucim jer ti je poredjenje ovog coveka sa Djindjicem jako nakaradno, to su totalno dva suprotna karaktera! Ovaj za sigurno nikada nebi rekao, traio da se Srbija bobarduje koliko je god potrebno da bi on doao na vlast i sigurno nebi postao multi milioner za godinu-dve poput Djindjica. I nije mi jasno kako je to Milosevic opet kriv ili razlog za Djindjicev debakl ili uspeh (kako ko vec na to gleda).

Зоран Грозданић

25.07.2013. 07:31

@vladimir - "Kаkve veze imа ko govori, аko je istinа to što kаže". Nije profesor govorio dа bi postigаo populаrnost, time se bаve svi populаrni аktuelni i neаktuelni srpski (ili srbski) političаri. Može se reći čаk dа su izneseni stаvovi veomа nepopulаrni, što se vidi iz tvog komentаrа i brojа onih koji su gа preporučivаli. Dokle god mišljenjа bаzirаmo nа utiscimа, nećemo imаti mišljenjа već uтiske. (poruka adminima: dozvolite ćirilicu u komentarima)

Nenad

25.07.2013. 07:51

@vladimir - Hm, ekonomiju niko NE MOZE pokrenuti zato sto je sve unisteno i pokradeno :DDD, dolazi 40 god. ekstremnog siromastva to svako normalan vidi. Da u svakom gradu otvore po 5 fabrika FIJATA koji zaposljava 1500 radnika nije dovoljno. Svako ko ode u inostranstvo nemacku vidi da je svaki proizvod tamo jeftiniji od 3 do 5 puta nego ovde o kakvo je ekonomiji ovde rec???

Slobodan Tesic

25.07.2013. 08:58

@vladimir - Postovani, upravo svi vi koji Djindjica personifikujete kao reformatora koji je zbog toga i stradao ste kocnicari napretka i predstavnici onih koji su neuspesni u pokusajima da sprovedu reforme iz prostog razloga sto u sustini i nisu za redikalne promene nego dolazak na vlast koriste i dalje za prvobitnu akumulaciju kapitala tj narodnim jezikom receno pljacku onog malo od drzavnih resursa sto je preostalo.Profesor nije ucestvovao u takvim aktivnostima i zato ima legitimitet da prica na tu temu!

Milutin

25.07.2013. 00:09

Kako je moguce da imamo ovakvog strucnjaka, i Dinkica za ministra? Kako se zove bolest od koje bojuje nase drustvo?

petar nikolic

25.07.2013. 00:11

Ja bih rekao da je problem u društvenom uređenju. U uslovima postepenog ekonomskog osamostaljivanja bivših kolonija, naročito Aziji i J. Americi, liberalni kapitalizam počinje da puca po svi šavovima. Za zemlje kao što je naša on je zamka koju slobodno možemo da nazovemo ponorom. Partije kao nosioci društvenog modela istovremeno su nosioci nepoštene raspodele društvene dobiti što uništava društvenu produktivnost i ponovo smanjuje dobit.

B.m

25.07.2013. 00:47

Gospodine Zec, godinama Vas gledam na televiziji kako kritikujete vođenje ekonomije, sistem ... Pa, kada sve tako znate, sto se ne prihvatite da Vi vodite ekonomiju jer, najlakše je kritikovati , zavijati odgovore u celofan i ništa ne reci, a ne podmetnuti leđa .

442_do_zagreba

25.07.2013. 10:49

@B.m - Kao svaki lepo vaspitan čovek, ne ide tamo gde nije pozvan. A kao svaki pametan čovek, ne ide da radi tamo gde će da ga prevare

velizar ranković

25.07.2013. 07:23

Istina je, profesore, da su nas "megatrendovski" štancovane diplome učinile grđim i gorim. Papiri bez znanja i truda. A, isto tako je istina da se narod odvikao od rada. Naterani smo na trange-frange odnose bez izvesnosti. Ovde se, na žalost, ne može pamet i ideja oplemeniti i od nje živeti.

kaktus

25.07.2013. 07:33

Ne slazem se sa profesorom da je srpska vlada "u zabludi", ispada da se oni trude da rade dobro ali eto u zabludi su.Sve sto su uradili uradili su svesno na stetu drzave.

Mika Kovač

25.07.2013. 07:54

Pa sve tačno kako čovek kaže. Zapad te hfali dok ti ne uvali. Tako ja hfalio moju Zlatanu da se uda za mene. Sad imamo buljuk unučići. Ona sad u kuće kuva a ja po park sas unučići, kosultujem se sas mlade babe kako se neguju deca. Poliika, u nema ljubav, nego koj koga da prostiš ubedi. Koristiš situaciju u privatizaciju. A u Srbiju je gužva velika braćo. Gore će prođemo neg moja Zlatana. Pa ne vika se to džabe demokradija. A uvek sirotinja plati na kraju.

R. Marković

25.07.2013. 07:58

Razne ekonomske teorije. Od petogodišnje planske, preko marksističke i dogovorne, do srpske tržišne. Ljudi koji rade u firmama, od privatnih preko državnih, javnih do još nekih društvenih učili su ekonomiju kod profesora poput Zeca i slični njemu.... U prodavanju ocena, diploma,...izmišljanje raznih fakultete i struka koje nikom ne trebaju, ne učestvuju poljoprivrednici, radnici, obični službenici nego baš profesori sa fakulteta u sprezi sa političarima....

Krle

25.07.2013. 08:00

Srbija je u potpunom kolapsu koji ce rekonstrukcoja samo produziti. Srbija nema demokratiju, pre svega u strankama, jer nema tajnih izbora u strankama, pa stranke vode isti ljudi po dvadeset i vise godina. Dok se ne izaberu stanacka vodstva bez pritisaka, dotle nece biti demokratije, a to je moguce samo zakonski obavezujucim tajnim glasanjem.

Krle

25.07.2013. 08:02

cini mi se da je covek u zabludi kad misli da ova vlada ne vidi da lose vodi Ona lose vodi po uputama izvana, dakle namerno.

Dragan

25.07.2013. 08:56

Gospodin profesor je od velike reputacije da konstatuje postojece stanje i da iznese umesan predlog, u stilu treba napraviti potpuno novu drzavu. I tu se zavrsava svaka njegova, na pola puta.

sumadinac

25.07.2013. 09:43

Profesore pa Vi ste naucili ovu komunisticku decu sta da rade.Lepo ste ih naucili.Svaka cast.

Djoka-Grof "Civijas for ever"Sharm el Scheik

25.07.2013. 09:48

sve isto samo njega nema!!!!Sidji Kurta -da sedne murta!? U pravu ste gdine Zec!! Jadno-bedno-mizerno! za nasu bogatu istoriju i bogatu zemlju Srbiju-kad njome vladaju ljudi koji nemaju pojma o ekonomiji,i svetskoj politici!nego samo nesto na mufte i na guzove/zato sva mlada skolovana generacija bezi sto dalje od nase zemlje Srbije

Joksa i Mep

25.07.2013. 09:48

Najnemoralniji ljudi se bave politikom ,cim se docepaju vlasti postaju menadzeri u drzavnim institucijama sa diplomama nocnih kurseva ,pa onda nastaje makljaza ,ko mazne vise

Petrovic

25.07.2013. 10:22

Profesor je zakasnio najmanje sedam godina sa ovom analizom. Posle bitke svi su generali. Ne mozemo Kosovo braniti samo "kulturoloski" to je jednostavno nemoguce a i termin je netacan.Bez pravne drzave, drustvo NE moze da se bori protiv korupcije; ovo do sada je samo pucanje "najslabijih karika" a to nije borba protiv korupcije.

momcilo

25.07.2013. 10:49

profesor ne nudi idejno resenje za ekonomski oporavak , bez ozira na broj pluseva, nista nije predlozio vladi konkretno. nazalost niko nevidi gde je ukocena srpska privreda, ni vlada a ni professor.

todor

25.07.2013. 11:57

@momcilo - A ti kao vidiš u čemu je problem. Čovek je konkretno predložio da se smanji broj poslanika na stotinak, ali to je samo simbol promena.Mislio je da na taj način putem sveopšte racionalizacije cele države stvori osnova za napredak ekonomije. Da ne govorimo o ogromnom ali ogromnom problemu štancanja diploma koga niko, doslovce niko ne uzima u usta osim prof. Zeca.

momcilo

25.07.2013. 13:46

@momcilo - ja sam dizajner iz proizvodnje, I ja sto posto tacno znam sta je problem I sto ceca kaze gde je zapelo, za razliku od vlade I profesora koji su teoreticari a to je jedna dimenzija , a mi prakticari smo druga dimenzija, oni nikada nece biti u stanju da vide sta je problem u srbiji, a kada sam slozio sve kockice ,oci su mi se otvorile I shvatio sam da je to predratna dobrostojeca Srbija. a to znaci da sam 100% u pravu, mozes poceti sa obe strane da studiras predratnu Srbiju ili kockice

Nikola Perić

25.07.2013. 10:57

Profesoru svaka čast. Svaka mu je na mestu. Voleo bih a verujem i većina naroda da bude Vučićev savetnik i da ga usmerava i deluje kao korektivni faktor ako ovaj počne da brlja.

ggoga

25.07.2013. 11:31

Čudan smo mi neki narod.Kuka se na sve strane,a srbi žive u prelepim kućama i stanovima,voze dobre automobile,preko milion ljudi letuje u inostranstvu,a ništa ne radi.Golobradi dečaci voze najskuple automobile,banče na sve strane bez dana radnog staža,kafiči su prepuni,teško da možeš nači parking ,svi se vozare,svi studiraju,pogledajre Drinsku regatu ,Egzit .Ništa meni ovde odavno nije jasno u mojoj porodici svi radimo jedva sastavljamo kraj sa krajem,živimo bez kredita .

Mirko

25.07.2013. 11:44

Dajte čoveku da bude ministar ekonomije i maknite ove "eksperte" za sve i svja. Kad god mi nešto nije jasno u terminima ekonomije, dohvatim se njegovih tumačenja i pojasnim sebi sve što mi treba.

BUDALINA TALE

25.07.2013. 11:45

Zar nekom u ovoj zemlji jos nije jasno da je narod u Srbiji pod teskom cizmom Partije. Svaki clan Vladajuce Partije ima za cilj da dobro prvo zaposli sebe, pa zatim sve clanove svoje uze i sire familije, ili da basnoslovno unapredi svoj licni biznis. To je sustina svih nedaca i bespesperktivnosti u Srbiji tj. sistem sveopsteg vladanja Partije i samo Partije. Izvan tog sistema ne postoji nista. Shvatimo to konacno da bi smo krenuli ka promenama!

Srki

25.07.2013. 11:58

Draskovic vodi svoju stranku preko 20 godina, a menja stavove svake druge godine, Jovanovic je preko deset godina predsednik LDP sa tendencijom da bude jos deset najmanje, Kostunica, Canak i Dacic jednako kao Jovanovic. Dok budu stajali na nogama bit ce predsednici. Djilas je nedavno zamenio takve a Vucic je zamenio Tomu jer je ovaj predsednik. Djilas i Vucic ce pretpostavljam u sledecih 30 godina da vode stranke, jer ce mozda moci tolko stajati na nogama. Od tajnih izbora nista. Zato je ovako

Niki

25.07.2013. 14:32

Prvi znak da ova zemlja pocinje da se menja bice dan kada plate u jav.sektoru dovedu na nivo pros.plate privrede.Fakticki 1/3 populacije parazitizira na racun dr.Dalje kad se izvrsi reforma PIO koju cini druga 1/3,pa im se uradi korekcija penzije na osnovu pros.celog staza.Takodje kad se izvrsi revizija invalid.penzija kojih je 5x vise nego bilo gde.Ovo sve ce se desiti u mesecu Limburgu. Zato ce ovo do sloma ostati park iz doba Jure..Mlad,vredan svet treba da gradi svoje opcije sto dalje odavde

hannah

25.07.2013. 16:13

a cime se konkretno bavi godina gospodin Zec? isti ljudi na istim mestima vekovima, ja sam zavrsila Ekonomski fakultet u Beogradu nemam posao, profesori urnisu studente, spremaju ih za virtuelnu realnost i kad se zavrsi ta mora od studiranja nisi osposobljen ni knjige da vodis, traze ti neku diplomu i za to...e Srbijo

Zoran

25.07.2013. 22:12

Profesor je genije,a bio sam vise puta i u njegovom rodnom mestu,cudesno je!

milankokole

26.07.2013. 08:21

@ - Profesore gde su danas vaši dobri studenti?Imam osećaj da su ili otišli odavde ili su u ilegali pa probudite ih!