Moderni uređaji traju dok je garancija
28. 04. 2013. u 21:50
Uređaji sa mnogo kraćim vekom upotrebe, procenjuju evropski stručnjaci. Nova mašina može da izdrži 2.500 pranja, televizor samo 20.000 časova
SAVREMENA mašina za veš počinje da se gasi sama od sebe nakon pet godina, moderni televizor ne radi posle samo 24 meseca, a mobilni telefon poslednje generacije može da se koristi efektivno svega godinu dana. Ovo pokazuje najnoviji izveštaj "Evropskog potrošačkog centra", čiji istraživači tvrde da se današnji proizvodi bele tehnike ili IT uređaji namerno prave sa kraćim rokom trajanja. Potrošači su tako prinuđeni da pazare novi posle svega nekoliko godina.
U izveštaju "Programirana dotrajalost, produkt potrošačkog društva" navode se brojni primeri kako potrošači dobijaju krajnji proizvod kome se već unapred zna kada može da se baci. Jedan od slučajeva su nove mašine za veš, koje su programirane tako da izdrže 2.000 do 2.500 pranja.
- Bubanj se sve više radi od plastike, a ne od inoksa, što automatski znači da će ceo mehanizam kraće trajati - dodaje se u istraživanju "Evropskog potrošačkog centra". - Dotrajalost proizvoda u Evropi je namerno planirana, kako bi se potrošači primorali da češće odlaze u kupovinu. Najčešće se radi o "funkcionalnoj grešci" nekog proizvoda.
Kada samo jedan deo otkaže, prestaje da radi cela mašina za sudove, veš ili, recimo, pegla. To se odnosi i na gotovo sve električne ili elektroničke proizvode - televizore, mobilne telefone, kompjutere...
- Televizori su programirani da rade do 20.000 časova, a najčešći kvar je na kondenzatoru - napominju evropski istraživači.
- Ipak, najkritičnija je situacija sa mobilnim telefonima i smartovima. Dovoljno je da se pokvari baterija i uređaj više ne radi. Dodatnu opremu je nakon nekog vremena gotovo nemoguće nabaviti jer se više i ne proizvodi, a za najnovije aplikacije potreban je i najnoviji model pametnog telefona. Lošiji nego ranije su i štampači.
Kompanije toliko koriste potrošačku groznicu u svetu da i najskuplje mašine, automobile, kupujemo mnogo lošijeg kvaliteta nego ranije. Vozila se prodaju sa sve luđim dizajnom, ali lošijim i kratkotrajnijim motorima.
OCRNILI "EPL"
NA crnoj listi zbog kratkog roka trajanja kod američkih potrošača je "Eplov ajpod". Naime, "ajpodovi" prve, druge i treće generacije nemaju odvojive baterije, pa kad baterija nakon godinu i po dana prestane da radi - jedino rešenje je kupovina novog uređaja. "Epl" je nadoknadio štetu klijentima i predložio baterije koje se menjaju.
Petar
28.04.2013. 23:00
Pa sad... Koliko para, toliko muzike. Kupite najbolje pa ce da traje. Miele masina za ves ce i danas ako je kupite trajati 15-20 godina, ali kosta preko 1.000 eur. Philips HDTV visoke klase 8 ili 9 mozda nece bas toliko da traje, ali ce sigurno dogurati do 10 godina, ali isto kosta oko hiljadarke. Problem je sto se kod nas kupuje sporet od 35.000 dinara i ocekuje se da on radi narednih 20godina. Tesko...
@Petar - Kupovali bi i nasi ljudi kvalitetne uredjaje kad bi imali odgovarajuce plate. Ovako tek na 20 godina stignu da obnove kompletnu (najjeftiniju) belu tehniku. Tako da sporet od 25000 dinara (cak ne ni 35000) MORA da traje 20 godina. Ako se nesto pokvari sledi krpljenje, posto za novi para NEMA.
@Petar - Pa sad to "mora da traje 20 godina" je diskutabilno. To sto smo mi medju najsiromasnijima u Evropi ne znaci da se proizvodi samo djubre, vec da mi imamo para da kupujemo samo djubre. Za to nisu krivi proizvodjaci - ti ako im trazis sporet od 25.000 oni ce takav da ti proizvedu, samo ne ocekuj onda da ce da traje 20 godina.
Znala sam odavno da lim najskupljih automobila nije vise onog kvaliteta kao pre jer njihov prvi kupac vozi taj auto najduze pet godina. Za dalje ih ne zanima. Motori se prave po principu: sto vise fensi - to kvalitet losiji, jer kupci takvih modela imaju bez problema novac da opet kupe noviji model. "Stari" kvalitet automobila je kod juznokoreanaca i italijana. Ni japanci nisu bezobrazni, ali su skupi. Svi ostali - dalje od njih ako niste milioneri pa da menjate aute kao carape!
To smo shvatili odavno, važi i za automobile.
Komentari (8)