Kraljevačka fabika aviona spremna za osvajanje sveta

D. Stojić

21. 04. 2013. u 11:18

„Aero-ist Evropa““ potreban zamajac.Zbog nerazumevanja države i banaka prodaja ispod cene

KRALjEVO - Iako je nedavno sa avionima tipa „sila 450“ položila sve vazduhoplovne ispite, ispunjavajući i najzahtevnije nemačke standarde za proizvodnju lakih aviona, kraljevačka fabrika lakih aviona „Aero-ist Evropa“, kao da je opet na samom početku veoma perspektivne proizvodnje sportskih i drugih letilica tog tipa.

Već na predstojećem i svetski poznatom sajmu ovakvih letilica od 24. do 28. aprila u Fridrihshafenu pokraj Bodenskog jezera, Kraljevčane, naime, kao zvanična potvrda kvaliteta i izdržljivosti aviona tipa „sila“, čeka i sertifikat nemačkih vazduhoplovnih vlasti, koji - širom otvara svetska tržišta.

Nemci su, štaviše, za 1,5 miliona evra još ranije ugovorili kupovinu 27 ovakvih aviona od kojih su im četiri već isporučena, najavljujući i nove količine, dok narudžbe stižu i iz Francuske, Italije, Španije, Slovenije i drugih zemalja. Ali...

- U nedostatku obrtnih sredstava za finansiranje proizvodnje, a zbog nerazumevanja države, lokalne samuoprave i banaka, mi smo prinuđeni da naše avione koji, eto, zadovoljavaju i najstrože standrade, prodajemo ispod cene, ne više od cene boljeg automobila srednje klase, samo da bismo nekako došli do obrtnih sredstava i opstali na tržištu, uglavnom inostranom, koje nam se širom otvara. Umesto da od našeg kvalitetnog i tarženog proizvoda imamo zaradu koju bismo opet ugradili u razvoj i nova radna mesta, ta „razlika“ u ceni ostaje na računima bogatih inostranih kupaca - vajka se Milorad Matić Mago (41), Kraljevčanin i većinski vlasnik „Aero-ista“, u kojem 40 odsto kapitala, kao ortak u poslu, ima i Italijan Tomazo Perozini.

NA KRAJ AERODROMA OSNOVANA pre sedam godina, kao istočnoevropski izdanak kolumbijske „Aeroandine“, kraljevačka fabrika lakih aviona je već 2009. godine, za avion tipa „MP“ (em-eks-pi) kao najbolji srpski izvozni proizvod dobila glasovitu nagradu SIEPA. Ali, i pored tog početnog uspona i uspeha, fabrika je ipak ostala tamo gde je i bila - u skučenim i iznajmljenim radionicama pokraj sportskog aerodroma u Kraljevu, u kojima ukupno radi 45 radnika, mada bi taj broj, za godinu-dve, mogao da bude najmanje dvostruko veći.

A, da sve bude u istom „stilu“, ni od te nagrade SIEPA koja se uglavnom sastojala od obećanja o dodeli stotinak hiljada evra bespovratnih sredstava za podsticaj izvozne proizvodnje i poboljšanje marketinga, do danas - ništa?!

No, ni to nije obeshrabrilo Matića, njegovog ortaka Perozinija i ostale poslovne saradnike da nastave, pa su nedavno napravili i taj prvi srpski laki avion „sila 450“ („srpska industrija lakih viona“), koji je u svemu zadovoljio kriterijume veoma zahtevnih nemačkih kupaca a time, može se nedvosmisleno reći, i standarde „ostatka“ Evrope i sveta. Ali - ništa bez zamajca.

AVION S PADOBRANOM

PRVI srpski laki avion „sila 450“ namenjen je obuci sportskih pilota, a kao i avioni tipa „MP“ koje takođe proizvodi „Aero-ist“, osim uvoznog motora „rotaks“, napravljen je uglavnom domaćim materijalom i znanjem. Mada im je putna brzina 200, ovi avioni mogu da lete i do 270 kilometara na sat, da u vazduhu provedu i po pet i po sati, da pored stotinak litara goriva nose i četiri putnika i, zavisno od želje kupca, da imaju najsavremeniju kompjutersku, navigacijsku i dži-pi-er-es opremu.

Ipak, „sila“ ima i nešto posebno - padobran. Radi se, zapravo, o sigurnosnom sistemu sa raketnim uređajem i padobranom koji, u slučaju bilo kakvog kvara ili „otkaza“ na avionu u vazduhu, može ovu letilicu bezbedno da spusti na zemlju sa sve posadom!


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (9)

Srki

21.04.2013. 13:12

kao ekonomist savetovao bih da se zadrze na samofinansiranju. U protivnom, radit ce za banke. Ovako ce zapravo najbolje napredovati a cenu kasnije mogu i povecavati kad dodju do neke brojke

obican

22.04.2013. 22:49

@Srki - OBJEKTIVAN S obzirom na to da su okolnosti kakve jesu, potpuno ste u pravu.

ponovo

21.04.2013. 14:48

U Kraljevu je postojala fabrika aviona i aerodrom jos od 1927. godine.Kad je poceo rat, fabriku i aerodrom su preuzeli Nemci.Ako ima neko upucen neka napise sta se desilo sa tom fabrikom posle rata,zasto je ugasena.I kakva je to Dinkiceva politika da poklanja subvencije tamo nekom Svarovskom ili Boshu za otvaranje fabrika,a kad su u pitanju nasi privrednici, njih cemu da prepustimo da se sami snalaze.Placamo bogatim strancima a gusimo nase privrednike sa odlicnom idejom.

građanin

21.04.2013. 16:07

Е,мој земљаче ко ти је крив што ниси странац,па да ти ови наши ''Ајнштајни'' дају џабе и плац,и комуналије,и 10.000Е по радном месту,једино би морао да се са њима сликаш.....

Kraljevcanin

21.04.2013. 17:34

Tacno je da u Kraljevu postojala francuska fabrika aviona u kojoj su radili nasi ljudi, ali i Francuzi za koje je izgradjeno citavo jedno naselje koje i danas postoji u Kraljevu, kao i katolicka crkva. Svi koji zive u Kraljevu znaju za Francusku koloniju, ali danas tu Francuza nema. Posle rata ondasnja vlast i meni nepoznatih razloga premesta fabriku u Mostar gde i danas postoji.

INAT

21.04.2013. 18:48

@Kraljevcanin - Prvo, to je bila drzavna fabrika aviona, a ne francuska, pravili su avione po Francuskoj licenci, koliko ja znam svabe su je zatvorile u Drugom sv. ratu, a u Mostar je premesten Ikarus iz Beograda.

ibar

22.04.2013. 13:38

@Kraljevcanin - Francuska kolonija je srušena,tako da ona više ne postoji!Vi verovatno mislite na koloniju železničke radionice,koju čak i neki "urbanisti" nazivaju Francuskom?!Pomenuta kolonija se nalazila uz današnju Dositejevu ulicu gde su sada vojne zgrade.

Zoran1

22.04.2013. 01:56

Ovo na slici lici na jeftinu kopiju malo modificiranu avina Cessna 140. Taj tip aviona je orginalno poceo proizvodnju u 1946toj. Zar nisu mogli biti orginalni i izmisliti novi disajen?

vera

22.04.2013. 14:13

@Zoran1 - Lici,kao sto i ljudska bica lice,ali su svi drugaciji.Srpska posla!zar je to jedino sto imate da kazete za coveka koji nesto pokusava da uradi u ovoj rupi?

Goran kraljevo

22.04.2013. 15:56

@Zoran1 - Neupućeni kao Zoran1 treba da upoznaju ovaj avion i nešto nauče o razlikama i prednostima. Zašto su se Nemci oduševili kada su ga testirali po najrigoroznijim metodama i dali najbolju ocenu za kvalitet, izdržljivost i cenu? Zato će Evropa i ceo svet više znati ,ceniti i kupovati naš Srpski proizvod. Imamo mi puno pametnjakovića u Srbiji koji nam nikada neće trebati.

Zoran1

22.04.2013. 22:55

@Zoran1 - Vera@ lenji kompozitori su kopirali Tursku muziku od koje su usi bolele i Srboja je morala na kraju da plati Turskoj. Nadam se da advokati Cessna korporacije nece uvideti da je u pitanju kopija. Ovo je veoma stari desijen koji je ok za treniranje pilota ali daleko je od efikasnog aviona za 2013 godinu. Ja sam se trenirao u cessna 150 i 152 za IFR u 172 a i to su stariji avioni. 140 sam video u muzejima i retko kada kao neciji privatni avion.

Zoran1

22.04.2013. 22:57

@Zoran1 - Goran @ kao stari pilot i instruktor za comersionalne pilote vrlo sam dobro upoznat sa aviaciom. Na ostale delove tovga komentara necu nista reci. :)

Zoran

22.04.2013. 18:35

Puno pohvala preduzimacu koji proizvodi u Srbiji a prodaje u inostranstvu. Ovakvih primera nam treba mnogo vise, ne moze se vise praviti posao samo uvozeci i preprodajuci robu tri puta skuplje ovde u srbiji. Jedina zamerka mi je na izjavu "Zbog nerazumevanja države i banaka prodaja ispod cene". Proizvod se prodaje po ceni po kojoj ga neko hoce da kupi. Neka proizvodjac duplira cenu, pa ako je prozvod dobar i to ce prodati. Ne kvarite dobru pricu o uspesnom poduhvatu takvim neumesnim kukanjem.

obican

22.04.2013. 22:44

@Zoran - Hvala za ovaj komentar, ali nije sve u proizvodnji i prodaji. Da je ova firma u Izraelu, Finskoj, itd. bila bi zaista svetska firma znacajno potpomognuta sredstvima industrije investicionih fondova. Ovde, u Srbiji, uci se i dalje da je Kraljevina Jugoslavija bila pretezno poljoprivredno-seljacka zemlja. Tako je nasa drzava postala unikat u ekonomskoj istoriji. Iako, proglasena za poljoprivrdno seljacku zemlju ona je proizvodila, zamislite, avione. Cudna zemlja ili njena pisana istorija.