IAKO je o generaciji milenijalaca široko rasprostranjeno uverenje da im novac, pogrešni uzori, fizički izgled i popularnost kroje život i odrastanje, upravo urađeno istraživanje među tinejdžerima pokazalo je da u Srbiji nema mnogo dece koja zastupaju pogrešne vrednosti.

Velikoj većini novac nije merilo uspeha, a prijatelje ne biraju na osnovu materijalnog statusa. Ipak, iako polovina ispitanika uzore pronalazi u svom neposrednom okruženju, Novak Đoković i popularni jutjuber Baka Prase prvi su na listi onih na koje se mladi ugledaju.


PROČITAJTE JOŠ: Dobrila je mnogo učinila za Srbiju, a danas živi od 12.000 dinara penzije jer joj preostalih 27.400 svakog meseca uzmu izvršitelji

Čak 84 odsto tinejdžera više ceni čast i ugled od novca, a 77 odsto njih ne bi biralo partnera na osnovu materijalnog statusa. Takođe, prema istraživanju "Ipsos stratedžik marketinga" i "Dajrekt medije", velika većina, odnosno 90 odsto njih, ne slaže se u tome da ljubav ne uspeva tamo gde vladaju nemaština i siromaštvo.

U eri "Instagrama", "lajk" generaciji, kako je mnogi nazivaju, fizički izgled jeste na listi bitnih faktora u životu. Čak tri četvrtine odgovorilo je potvrdno na pitanje da li pridaje pažnju fizičkom izgledu. Međutim, iznenađujući podatak je da je 93 odsto njih zadovoljno fizičkim izgledom u vremenu kada se fotografije pre objavljivanja na društvenim mrežama provlače kroz mnogobrojne filtere.

- Mislim da nisu bili dovoljno iskreni kada je reč o tome da su zadovoljni fizičkim izgledom - kaže psihoterapeut Zoran Milivojević. - Ipak, to što pridaju veliku pažnju tome je očekivano, jer veruju da ako dobro izgledaš bolje prolaziš u životu, da su lepši ljudi bogati, imaju ljubav, mnogo prijatelja...

Baka Prase

Kada je reč o uzorima među istorijskim ličnostima, najviše njih navodi Nikolu Teslu kao uzor, a na listi su se našli i car Dušan i knez Lazar, dok od poznatih savremenika kojima se dive, pored Novaka Đokovića i Baka Praseta, pominju i Ronalda, Ilona Maska, Miloša Bikovića, Svetlanu Cecu Ražnatović i Arijanu Grande.

- Na listi su umetnici, jer procenjuju da je talenat važan za uspeh - smatra Milivojević. - Na jutjubere gledaju kao na nekoga ko radi zanimljiv posao, popularan je i dobro zarađuje.

Činjenica da upravo to što se današnji tinejdžeri ne obavezuju na jednu priču može biti i dobra priprema za život kakav će oni voditi tokom narednih decenija, smatra Aleksandar Baucal, profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu:

- Ono što je velika razlika ove generacije mladih u odnosu na prethodnu jeste da su oni kreatori sadržaja. Oni participiraju u opštoj kreativnoj industriji, tako se multiplikuju ideje i to, u krajnjoj liniji, može biti pozitivno za društvo. Procene su da će svaki čovek u budućnosti tokom života promeniti 14 profesija, a da su danas među najtraženijim zanimanjima upravo ona koja do pre 10 godina nisu ni postojala.

Velika većina mladih spremna je da spakuje kofere i otisne se u beli svet. U istraživanju se precizira da je čak dve trećine njih spremno da karijeru ili dalje školovanje nastavi u inostranstvu.


PROČITAJTE JOŠ: POLICAJAC ZA PRIMER: Na kružnom toku pronašao pa vratio vreću sa 38 miliona dinara

ZNAJU ČIME ĆE SE BAVITI

OKO 55 odsto ispitanika zna šta će im biti profesija, dok 16 odsto njih ne razmišlja o tome. Kada je reč o tradicionalnim i modernim profesijama, procenti su ravnopravno raspoređeni.

- Mnogi mladi pod uticajem roditelja razmišljaju o budućoj profesiji, pa se zbog toga opredeljuju za tradicionale poslove. Oni koji su digitalno pismeniji biraju poslove programera, menadžera...

VEĆINA ZA VOJNI ROK

ZANIMLjIV podatak iz istraživanja je da 61 odsto ispitanika podržava ideju ponovnog uvođenja obaveznog služenja vojnog roka. Više od dve trećine anketiranih mladića iskazalo je spremnost da se odazove potencijalnoj vojnoj obavezi.