U penziji, a za volanom
29. 05. 2019. u 20:02
Zbog nedostatka kadra, gazde sve češće zapošljavaju ljude koji bi trebalo da su završili radni vek. Poslodavci najčešće traže vozače autobusa i kamiona
Foto Z. Jovanović
DA građevinskim preduzimačima krštenica nije presudna prilikom angažovanja fizičkih radnika i majstora pred penzijom pokazuje tragedija koja se pre nekoliko dana dogodila u centru Beograda. Borislav Ostojić poginuo je u 63. godini, dok je njegov dve godine stariji kolega Radomir Vidović teško povređen. Oni su radili na poslovima armirača u sedmoj deceniji!
Pročitajte još - Duže primaju penziju nego što rade
Prosečna starost građevinca u Srbiji je čak 55 godina! Na gradilištima širom zemlje nedostaju svi profili radnika, dok sa druge strane podaci Nacionalne službe za zapošljavanje pokazuju da je gotovo 100.000 zanatlija na spisku nezaposlenih. Pretpostavlja se da većina nije bez posla, kao ni armirači sa gradilišta iz centra Beograda, nego su angažovani na crno.
Saša Torlaković, predsednik Samostalnog sindikata građevinara kaže da niko u Srbiji ne može da utvrdi koliko ljudi radi u građevinarstvu, jer se stanje obračunava na osnovu ankete.
- Činjenica je da gradilišta danas vode penzioneri - kaže naš sagovornik. - Ljudi beže u svet trbuhom za kruhom, jer su plate u ovom sektoru uvek bile 10 odsto niže od proseka. Oni koji ostanu, da bi preživeli često rade prekovremeno i zato se dešavaju povrede.
Torlaković spominje kolaps radne snage u građevinarstvu. Sve što se gradi locirano je u Beogradu, Novom Sadu i Novom Pazaru, pa su i nesreće najčešće u tim gradovima.
- Dok se zarade ne povećaju i na gradilištima angažuju samo obučeni građevinci, a ne nezaposleni sa ulice, problem će postojati - smatra on.
Na listi deficitarnih profesija u Srbiji su i vozači. Plate vozača u zemljama EU dva i po puta su veće nego kod nas. Analize sajta poslovi.infostud.com, ali i zvanična statistika NSZ, pokazuju da je ova profesija deficitarna i da po nekim procenama nedostaje oko 6.000 vozača. Da bi se problem rešio mnogi prevoznici angažuju ljude koji su pregazili šezdesetu.
Dragoljub Rajić, konsultant Mreže za poslovnu podršku, smatra da je jedino rešenje da se porezi i doprinosi na zarade spuste na istočnoevropski prosek od 36 do 40 odsto i da država rastereti poslodavce, a oni povećaju plate za 120 do 150 evra.
- Ni to nije dovoljno - kaže on. - Dokle god prosek zarada u Srbiji ne dostigne 800 evra ljudi će odlaziti.
.jpg)
U Ministarstvu za rad smatraju da su glavni razlozi za nedostatak ovog kadra ekonomske migracije, odnosno odliv ove izuzetno tražene radne snage. To se, po njima, može ublažiti usklađivanjem školstva sa potrebama privrede, ali i boljim uslovima za poslovanje i otvaranjem novih radnih mesta.
Pročitajet još - Velika seoba iz penzije na radna mesta
Statistika NSZ pokazuje da su poslednjih meseci poslodavci najčešće tražili vozače autobusa i kamiona. Na njihovom spisku je oko 9.200 vozača različitog profila i tehničkog osoblja, dok je u toku 2018. godine posao preko NSZ dobila 5.871 takva osoba.
MACAK MOMCILO
29.05.2019. 20:50
Dali je posao vozaca dva ipo puta vise placen u EU? Izracunajte, radim u drzavnoj firmi za 30.000rsd sa prekovremenim i nocnim radom. Imam 62 godine. Mora da trpim jer za preko je kasno.
@MACAK MOMCILO - Nije kasno.
@MACAK MOMCILO - Mačak nikad nije kasno
Pa sta mislite da je to u redu?
Nisu poslodavci primorani,nego nece da plate.Lakse je da penzioneru da 35-40 00 dinara,i pored penzije zadovoljan i poslodavac i vozac penzioner .Samo to nece dugo trajati.Sve dok drzava ne zauzme odlucan stav,da se ispita odakle firmama koje su mladje od moje vozacke dozvole toliki autobusi i kamioni nece biti nikakve promene.
Komentari (5)