NEADEKVATNO upravljanje javnim finansijama na lokalu jedan je od najvećih rizika za stabilnost javnih finansija. Gradovi i opštine, zajedno sa svojim javnim preduzećima, imaju dug od gotovo milijardu evra i kasne u plaćanju dospelih obaveza prema dobavljačima u iznosu od oko 300 miliona evra. S druge strane, neplaćanje dospelih obaveza pravi lažnu sliku da nemaju deficit.

U Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave naglašavaju da veliki fiskalni problem na lokalu predstavlja činjenica da njihovi budžeti nisu kredibilni, odnosno da dolazi do velikog odstupanja između planiranog budžeta i izvršenja.

Pročitajte još: Dugovi opština i gradova premašuju milijardu evra, Kragujevac strahuje od bankrota!

- Prihodi se nerealno postave kako planirani deficit ne bi bio veliki - kažu u MDULS. - Posledica svega je, po analizi Fiskalnog saveta, da lokalne samouprave u proseku ne ostvare oko 15 odsto planiranih prihoda i oko 20 procenata planiranih rashoda. Struktura rashoda je takođe loša na lokalu. Previše se troši na subvencije, a premalo za kapitalne rashode.

Kako bi poboljšale stanje u svojoj kasi, opštine i gradovi do 8. aprila mogu da se prijave za projekat "Reforma lokalnih finansija - Relof 2", koji finansira Švajcarski sekretarijat za ekonomske poslove. Cilj je da se uspostavi sistem finansijskog upravljanja i kontrole, funkcija interne revizije i nadzor nad radom lokalnih javnih preduzeća.

Pročitajte još: FISKALNI SAVET O PREDLOGU BUDžETA: Mnogo u naoružanje, malo u infrastrukturu, prosvetu i zdravstvo

PLANIRAJU NEMOGUĆE OPŠTINE i gradovi često prilikom izrade budžeta u rashode uključuju i zaostale obaveze iz prethodnog perioda, pa i planiraju rashode za koje postoje male šanse da se dese, kao što su veliki investicioni projekti i tako dobiju nerealno visoke planirane rashode.

Ana Jolović, direktorka projekta, naglašava da je zabluda da je to u Srbiji nemoguće uraditi.

- U prvoj fazi projekta šest odabranih gradova i opština unapredilo je upravljanje javnim finansijama uz podršku "Relofa" - kaže Jolović. - To je omogućilo da ove lokalne samouprave prema svetski priznatoj metodologiji PEFA - koja je pandam Duing biznis listi, ali u oblasti javnih finansija, napreduju i za nekoliko ocena.

Dragan Aleksić, predsednik Opštine Osečina, naglašava da im je projekat pomogao da primene sve propise i procedure Ministarstava finansija i privrede, kada je u pitanju njihovo lokalno javno preduzeća. Uspostavili su internu reviziju koja ne samo da ima kontrolnu funkciju, već im je i savetodavac kako da raspolažu parama građana.

- Građani naše opštine sada mogu na jednostavan način da se upoznaju sa prihodima, rashodima i izdacima budžeta, da vide kako teče naplata prihoda iz meseca u mesec i na šta se sredstva budžeta usmeravaju i troše - kaže Aleksić.