Varaju penzionere: Besplatne večere sada stižu i na mobilni

K. Malešević

06. 02. 2019. u 19:02

Najstariji sugrađani i dalje na meti zloupotreba trgovaca i prodaja putem telefonskog poziva. Očigledno da je više baza ukršteno i da je neko te informacije ili prodao ili su došli u posed hakera

Варају пензионере: Бесплатне вечере сада стижу и на мобилни

Depositphotos

SVAKO jutro, često već od 7 sati, zvoni fiksni telefon, pa sve do uveče. Zvoni do kraja, a kada se neko od ukućana, kćerka ili supruga jave, s druge strane ljubazan glas traži samo mene. Niko se ne bi ni javljao na telefon da nemam bolesnu majku, pa kada telefon zvoni do kraja pomislimo da je ona i da joj je nešto potrebno. Uvek je u pitanju prodaja nekih proizvoda, navodno besplatne večere i traže samo mene jer sam jedini ja u kući penzioner, a fiksni priključak se vodi na moje ime.

Kako znaju da sam baš ja penzioner, da imam više od 65 godina? Ko je dao moje lične podatke, godinu rođenja i matični broj, ali i informacije poput mesta stanovanja i broja telefona - pita se naš čitalac Borivoje Milošević (70), koji tvrdi da nikada nije ostavljao svoje podatke i broj telefona nikakvim marketinškim agencijama, prodavcima, niti je kupovao nešto putem telefonskog poziva ili interneta.

Ovo je samo jedan od čitalaca "Novosti", koji nam se u proteklih mesec dana javio sa problemom ponovnih agresivnih kampanja prodavaca putem telefonskih poziva. Priča je identična kod gotovo svih čitalaca, inače penzionera koji tvrde da im se nude besplatne večere na kojima će im biti ponuđeni jastuci, masažeri, dušeci po visokim cenama. Ipak, tvrde da su nedavno našli i novi način svakodnevnog uznemiravanja - pozivanjem na mobilni telefon!

- Imam sina u inostranstvu i on me je nagovorio da kupim mobilni telefon, kako bismo se putem "Vajbera" i interneta svakodnevno čuli. Pre nekoliko nedelja zvonio mi je telefon, a na ekranu je pisao nepoznati pozivalac. Uplašila sam se da li je to moj sin i otkud da me zove tako rano ujutru, ali kada sam se javila imala sam šta da čujem. Pozivaju me na večeru, kao biće sve moje komšije penzioneri jer su ih pozvali i oni su prihvatili i tamo će nam ponuditi nekakva medicinska pomagala. Ne bih bila kivna na njih da nisam pala u kući i ozbiljno se povredila kada sam čula da mi zvoni mobilni telefon i potrčala ka njemu. Ko je dao moj broj mobilnog i kako znaju da sam penzioner? Nije valjda mobilni operater dao moj matični broj pa su prtepostavili da sam penzioner jer imam više od 65 godina starosti - vidno uznemirena priča nam penzionerka Branka iz Zemuna.

OBRAZOVANjE JEDINA ZAŠTITA POKRET za zaštitu potrošača ove godine, 15. marta obeležiće Svetski dan prava potrošača koji će u fokusu imati uticaj digitalne tehnologije na potrošače. - Potrošači moraju biti informisani o svojim pravima, ali i o mogućnostima digitalnog doba u kojem živimo kako bi se zaštitili od mogućih zloupotreba, počevši od svog stana do mobilnih telefona. Celu ovu godinu posvetićemo obrazovanju potrošača kako se ovakve i slične stvari, poput poziva na mobilni telefon, ne bi dešavale nesmotrenošću potrošača i zloupotrebom njihovog neznanja - tvrdi Petar Bogosavljević.

Prodaja putem telefona i pozivi na besplatne večere, na kojima su dalje prodavani proizvodi i po desetostruko višim cenama dostigli su vrhunac u prethodnim godinama sve do Zakona o zaštiti potrošača. Iako se ispočetka mislilo da se ovakvim telefonskim pozivima stalo na put, penzioneri su i dalje ciljna grupa do koje prodavci ne biraju sredstva kako će dopreti. Ipak, iz Pokreta za zaštitu potrošača tvrde da do sada nisu imali prijave potrošača zbog uzmeniravanja na mobilne telefone, ali i da je pozivanje na fiksni telefon isključivo penzionera kao najugroženije grupe stanovnika i dalje prisutno, ali u malo suptilnijem obliku.

- To je potpuno isto kao pitanje kako zovu na fiksni telefon upravo samo penzionere i njih traže da čuju. Pitanje je dalje kako su došli do broja telefona upravo penzionera, posebno u slučaju kada oni nigde nisu ostavljali svoj broj telefona i nisu ranije učestvovali u prodaji tog tipa. Dakle, taj ko ih poziva došao je u posed njihovih ličnih podataka, odnosno do baze podataka koja otkriva njihov status penzionera, njihov jedinstveni matični broj i broj mobilnog pretplatnika, kao i adresu stanovanja. Očigledno da je više baza ukršteno i da je neko te informacije ili prodao ili da su recimo hakeri došli u njihov posed što je još veći problem - objašnjava Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača.

Kako objašnjavaju u Pokretu za zaštitu potrošača, regulativa Srbiji delimično je uvela rad u haotično stanje po ovom pitanju. Zakon o zaštiti potrošača nalaže da je potrošač najpre treba da da saglasnost da se na specifičan način obaveštava o prodajnim aktivnostima, bilo da je reč o internet ili telefonskim obaveštenjima. Tako se sada, prilikom pozivanja, potrošači najpre upitaju da li žele i imaju vremena da saslušaju šta im se nudi.

- Sada su malo kulturniji, ali ispoštuju procedure i zbog toga nema ničega nelegalnog u tome. Problematično je što se niko ne bavi pitanjem odakle nekom prodavcu svi lični podaci potrošača i zbog čega niko do sada, koliko ja znam, nije kažnjen zbog prevara koje su se dogodile ovakvim načinom prodaje - zaključuje naš sagovornik.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Čika Jova

20.02.2019. 12:38

Ne idite na takva mesta ni slućajno. Bezobrazno su uporni da se ne možete izvući a da ne kupite nešto. Drže vas dok ne pristanete.