Marksizam: Oživele mane globalizacije
01. 05. 2018. u 19:02
Povodom 1. maja i dva veka od rođenja Karla Marksa, istražujemo koliko je marksizam danas aktuelan. Sa krizom neoliberalnog koncepta 2008. naglo je poraslo interesovanje za teoriju Marksa i Engelsa
Foto Arhova Borbe Karl Maks i Fridrih Engels, osnivači naučnog socijalizma
MARKSIZAM je danas aktuelniji nego ikada. Globalizacija koja je donela ogromnu socijalnu nejednakost, nizak nivo radničkih prava, dovela je do toga da se mnogi sete Marksa i Engelsa.
Ovo tvrde sociolozi i istoričari s kojima smo razgovarali povodom Dana rada i dva veka od rođenja Karla Marksa (5. maj 1818, Trir, Nemačka).
Pročitajte još: Kapitalizam, komunizam, fašizam
- Učenje Marksa i Engelsa na temu ekonomske organizacije društva i odnosa između nacija i klasa je aktuelnije nego ikada - kaže za "Novosti" Saša Bovan, profesor sociologije na Pravnom fakultetu u Beogradu. - Globalizacija nosi sa sobom nove i drastične oblike neokolonijalizma, sve veće socijalne razlike i nezamislive oblike eksploatacije, kako u odnosima između nacija i država, tako i u odnosima dominantnih društvenih klasa gde strah od jeftine radne snage sa istoka i novih tehnologija sputava i obesmišljava sindikalno delovanje.
I Zoran Stojiljković, profesor sociologije na Fakulteta političkih nauka u Beogradu, tvrdi da interesovanje za marskizam raste.
- Nakon pada Berlinskog zida, formiran je stav da je marksizam mrtav, ali sa krizom neoliberalnog koncepta, koja je nastupila 2008. godine, naglo je poraslo interesovanje za marksizam - kaže prof. Stojiljković za naš list. - Umesto da je tehnološka revolicija dovela do smanjenja radnog vremena, mi smo u situaciji da radimo više nego ikada, to jest da radimo po nekoliko poslova da bismo preživeli. Pokazalo se da je kritika sticanja profita apsolutno pokazala da je marksizam bio pozitivna doktrina.
I prof. dr Aleksandar Rastović, naučni savetnik u Istorijskom institutu u Beogradu, slično razmišlja.
- Što je kriza liberalnog kapitalizma veća, to će i plemenita ideja kao što je marksizam sve više dobijati na značaju - kaže Rastović.

Učenje Marksa i Engelsa svojeveremno je možda i najbrže prihvaćeno kod Srba i uopšte slovenskih naroda. Marks i Engels su, međutim, Srbe ubrajali u "male, zakržljale, nužno kontrarevolucionarne narode, bez istorije i istorijske svesti", čija je jedina istorijska misija da nestanu u oluji svetske revolucije, koju su njih dvojica propovedali.
Pročitajte još: Marksizam i crna magija
Oni su narode delili na - velike, prosvećene, kulturne narode, nosioce svakog napretka i, navodno, revolucionarnog duha. Tu su spadali Englezi, Francuzi, Nemci... a od Slovena jedino Poljaci. Drugu vrstu činili su manje-više "varvarski otpaci naroda" - svi Južni Sloveni, Česi, Slovaci...
Zoran Stojiljković ističe da je ovakav stav "daleko od toga da se može braniti", i pojašnjava da su Marks i Engels smatrali da su Sloveni konzervativni i da nisu dovoljno spremni da učestvuju u komunističkoj revoluciji.
Profesor Bovan ističe da je reč o viziji komunističke utopije u kojoj su malim narodima dodeljene sporedne i epizodne uloge, po logici da samo jaka i svesna radnička klasa može izvesti komunističku revoluciju. A to što se komunizam kod Srba brzo "primio" za profesora Bovana je nesrećni sticaj okolnosti gde su se komunističke ideje susrele sa solidarnošću i egalitarimom, dve vrednosti na kojima počiva moralnost tadašnjeg srpskog patrijarhalnog društva:
- Ta nesreća je doživela kulminaciju u jugoslovenstvu kralja Aleksandra, te Titovom jugoslovenstvu. Ako se u ovom kontekstu vratimo na Marksa i Engelsa, posebno na ovog drugog, možemo ironično na naš račun zaključiti da je na neki način anticipirao tragediju našeg bića: gubitak istorijske svesti i nacionalnog dostojanstva kao posledicu prihvatanja jugoslovenske ideje, a najviše zahvaljujući našoj inteligenciji o kojoj je sve rekao još Arčibald Rajs.

Bovan na kraju zaključuje:
- Da se na kraju našalimo sa kiselim osmehom na licu: lepo su nam Marks i Engels govorili da se manemo mondijalizma i socijalizma, bar kao ideologije, jer su nas internacionalističke ideje učinile slepim i neotpornim na šovinizam okolnih naroda kao što su Hrvati, Bošnjaci, Albanci, gde smo na kraju postali tragični gubitnici.
"KAPITAL" POPULARAN U AMERICI
ALEKSANDAR Rastović ističe da je Marksov "Kapital" danas jedno od najčitanijih štiva u Americi, te da se proučava na velikom broju američkih univerziteta.
Klara Cetkinnnnnnnnn
02.05.2018. 08:11
Trazice se inspiracija u marksizmu i socijalizmu kao sto su je tražili Rimljani i svi posle njih u idejama i umetnosti u u antičkoj Grckoj. Ko misli da je svet s njim počeo, stici ce mu svet do kraja pre nego sto je mislio ako se ne bude gradilo na zdravim temeljima prethodnih generacija. Svaka klica progresa kojem tezi kapitalizam, nosi u sebi klicu propasti. Palo je tako Rimsko carstvo a pasce i ovo neoliberalno korporatvno. Ni S od slobode vec tlaka za radnika, seljaka i postenu inteligenciju
@Klara Cetkinnnnnnnnn - Kina je doživela procvat otkad se okrenula kapitalizmu, globalizaciji i međunarnodnoj trgovini. Jedina ostavština komunizma koju oni imaju je taj jednopartijski sistem. Kapitalizam je stvorio moderni svet i modernu tehnologiju. Sve komunističke zemlje Varšavskog pakta su ekonomski i tehnološki i po kvalitetu života bile inferiorne u odnosu na Zapad i dan danas zaostaju nekih 30 godine. Sve brendove, od Apple telefona do Toyote, od Samsunga do BMW-a su stvorile kapitalističke privrede.
Kapitalizam nije savršen, ali je najbolji ekonomski sistem koji trenutno imamo. Kapitalizam je stvorio i usavršio maltene sva ekonomska dobra koja danas koristimo: automobil, računar, mobilni telefon, Internet. Komunizam je sa druge strane ubio 200 miliona ljudi a upropastio još sigurno 3 puta toliko. Pogledajte danas zemlje Istočne Evrope, sve zaostaju nekih 30 godina za Zapadnom. NIjedna socijalistička privreda nije stvorila nijedan masovno proizveden potrošački brend.
@Pečurkar - Pečurkar: "Komunizam je sa druge strane ubio 200 miliona ljudi"?? Господине ви немате појма! Највећа погибељ у историји цивилизације јесу два светска рата укојима је заједно страдало око мање од 100 милиона људи и оба су изазвана кризом капитализма! Ту нису урачунати ни колонијални ратови ни сва остала разарања у експанзионистичким ратовима. Ни стаљинистичке чистке ни Црвени кмери нису изазвали ни близу толико жртава!
Gospodine @Pecurkar, vama ocigledno nisu jasne razlike drustvenih sistema i o njima pricate kao dogmama. Marksova i Engelsova analiza je neverovatno tacna i to pokazuje samo njihovu genijalnost. To sto vi navodite da je kapitalizmu stvorio neku brend, nije tema, vec je tema sa kojim resursima je to postignuto?. Ljudski resursi su delom placeni a visak debiti je uzeo kapitalista i to je upravo problem. Socijalizam pokusava humanije da se ophodi prema ljudima, ali je potreban visi nivo svesti.
Komentari (6)