RASVETLJAVANJE KATASTROFE “SUPERGALEBA”: Punim gasom u banatsku zemlju
14. 04. 2018. u 13:25
Posle pregleda svih delova i izjave preživelog pilota utvrđena sličnost s prošlogodišnjom tragedijom, kada su nastradali oficiri Ćulibrk i Pandurović
Foto Ž. Knežević Uklanjanje ostataka aviona sa mesta udesa
DUBINA kratera u zemlji koji je napravio vojni avion “supergaleb G4” koji se u sredu srušio nedaleko od Kovačice ukazuje na izuzetno veliku brzinu kojom se letelica obrušila ka tlu. Faktor brzine mogao bi da bude i ključno objašnjenje pogibije pilota majora Roberta Kalocija (48), koji je smrtno povređen prilikom katapultiranja iz letelice.
Pročitajte još: Srušio se vojni avion, poginuo major Kaloci; Vulin i Diković posetili porodicu pilota (FOTO+VIDEO)
Brzina i visina leta, zadati manevar, kao i vreme i položaj aviona prilikom aktiviranja “katapulta” elementi su jednačine koju ovih dana rešavaju vojne komisije zadužene za utvrđivanje uzroka ove teške nesreće. Rasvetljavanje svih okolnosti u vezi s padom “supergaleba” biće završeno posle ekspertize svih delova letelice, ali i uzimanja iskaza drugog pilota, Aleksandra Matića. Njegovo stanje je i dalje teško, ali se od povreda oporavlja na beogradskoj VMA.
Pročitajte još: Treća katastrofa na Supergalebu u poslednjih 10 godina
Nesreća školsko-borbenog aviona po mnogo čemu podseća na prošlogodišnji udes istog tipa aviona u selu Slatina kod Šapca. Udes je i tada imao fatalne posledice - tom prilikom nastradali su potpukovnik Nenad Ćulibrk i major Dejan Pandurović. Obe posade bile su na trenažnim letovima (Kaloci i Matić bili su na obuci za opitne pilote) i ništa nije ukazivalo na neispravnost letelice, a život su izgubili ne uspevši da je napuste. Izveštaj vojnih komisija za rasvetljavanje vanrednog događaja kod Šapca, međutim, ni godinu dana kasnije nije objavljen.
Pročitajte još: Drama pilota počela na 5.000 metara
“Supergaleb” koji se pre godinu dana srušio kod Šapca leteo je na znatno manjoj visini od aviona koji je u sredu pao kod Kovačice. Prema iskazima očevidaca, letelica kojom su upravljali piloti Ćulibrk i Pandurović napravila je široki zaokret i zatvorila krug na nebu. Pod nagibom, sa krilom prema tlu, punim gasom, avion se potom zario u zemlju.

Poznavaoci vazduhoplovstva ističu da dobro urađene istrage o uzrocima nesreća i postupanje po nalozima stručnih komisija sprečavaju buduće incidente i smanjuju šansu za njihovo ponavljanje.
- Moguće okolnosti koje dovode do nesreća grubo se svode na ljudski faktor ili defekt letelice - navode piloti. - To, međutim, nije sve. Pravi uzrok avionskih tragedija obično je skriven u širem kontekstu događaja. To podrazumeva složene procese održavanja vazduhoplova, nabavku delova, kontrolu i provere, utreniranosti letača, stepen lične odgovornosti... Tu se obično krije istinski uzrok nastanka pilotskih grešaka, odnosno mehaničkih defekata.
“Rols rojs vajper”, motor “supergaleba”, smatra se pouzdanim pogonskim aparatom. Isto važi i za izbaciva sedišta “martin bejker”, iako je lista povređenih katapultiranih pilota poduža. Prilikom korišćenja ovih sedišta piloti najčešće zadobijaju povrede leđa i udova.