Lajkovi po cenu života

Bojana CARANOVIĆ

06. 04. 2018. u 22:02

Sve više je primera tamne strane interneta, gde se gotovo sve žrtvuje za podršku pratilaca. Reč je o želji da se bude poznat i stvori virtuelni život uzbudljiviji od realnog

Лајкови по цену живота

Thinkstock

PRIMERA o tome kako lajkovi na društvenim mrežama postaju vredniji od zdravlja, sigurnosti i slobode, pa su čak važniji i od samog života, iz dana u dan sve je više. Za taj palac podignut nagore žrtvuje se mnogo toga - vreme, novac, a u poslednje vreme se pomeraju i granice razuma.

Psiholozi smatraju da je, sa jedne strane, reč o potrebi da se bude prepoznat, ali i da se stvori virtuelni život uzbudljiviji od realnog. Sociolozi pak dodaju da iz "izvitoperene" svakidašnjice ne može ni "onlajn" stvarnost da bude manje konfuzna.

Ponovo je aktuelna intrigantna instagram-stranica "Droga Srbija", jer je policija otkrila tinejdžere koji su pokrenuli "priču" fotografisanja sa drogom u školi ili pored policijskih kola. Taj profil koji je izazvao burne reakcije javnosti, ali i stručnjaka, za svega osam dana, koliko je postojao krajem januara, "zapratilo" je čak 1.300 uglavom maloletnika. Da sve bude još gore, slike na kojima deca koriste narkotike - u školskim dvorištima, u učionicama ili uz policijska vozila - tumačene kao svojevrstan mladalački prkos protiv autoriteta, podržane su hiljadama oduševljenih komentara.

Pre dve godine, gotovo u isto vreme, dvojica mladića skakala su s mostova u Beogradu i Novom Sadu da bi ih prijatelji snimili telefonima i zatim "klip" postavili na internet.

Širom sveta je slika koju kreira moć društvenih mreža skoro ista. Tako je izvesna Liset Kalvijero verovala da će postati svetski poznata instagram-zvezda ako postavi fotografije na kojima, u skupoj odeći, pozira u restoranima i na putovanjima. Pošto, u stvari, sebi to nije mogla da priušti, podigla je kredit od 20.000 evra.

Psihoterapeut Zoran Milivojević, foto M.Anđela

Aleksis Ren, koja ima devet miliona pratilaca na "Instagramu", da bi to postigla izgladnjivala se i vežbala bez prestanka, što je ozbiljno ugrozilo njeno zdravlje.

Ipak, kao vrhunac bizarnosti je nedavni slučaj u Nemačkoj, kada se izbeglica iz Sirije, pošto je zaklao suprugu, uključio uživo na "Fejsbuk".

Thinkstock

- Živimo u vreme medija, u kom važi pravilo da ako se nešto dogodilo a nije objavljeno u medijima, kao da ga nije ni bilo - kaže psihoterapeut Zoran Milivojević. - Socijalne mreže idealne su da zadovolje tu ljudsku potrebu da se bude prepoznat, važan, i da se stvori publika, odnosno javnost koja sve to prati. Postoji u tom virtuelnom svetu i neka vrsta hijerarhije - što više pratilaca i lajkova, to ste važniji kao osoba.

Kako Milivojević kaže, uz to je mnogo ljudi nezadovoljnih sopstvenim životom, pa formiraju paralelni "onlajn selfi", koji je uzbudljiviji nego stvaran život.

- Profil "Droga Srbija" prvenstveno predstavlja prkos opasnom autoritetu i ubeđenje da se na taj način pokazuje hrabrost ili neka vrsta izazova - kaže Milivojević. - I neophodno je da to bude vidljivo, podržano, praćeno.

Sociolog Ratko Božović, foto Tanjug

Sociolog Ratko Božović smatra da je ta bizarna potreba za podrškom na internetu odraz velike konfuzije koja vlada u životu, kao i da je nasilje kroz medije postalo svakodnevica, nešto obično a ne strašno.

- Kada je toliko ekscentričnog u realnom životu, ne možemo da očekujemo da ga nema i u virtuelnom - smatra Božović. - Problem je sa ličnostima, društvom, pa logično i s mrežama. Za neke je to ventil, ali ne sigurnosni, već kao odraz nesigurnosti, nesporazuma sa sobom i drugima.


PROMENIO LIČNI OPIS

ENGLESKI dvadesetdvogodišnji model Džunaid Ahmet objavljuje oko 200 selfija svakodnevno, a u slučaju da dobije manje od 600 lajkova, odmah briše fotografiju.

Foto Instagram

Da bi dobio što više "lajkova", uradio je navlake na zubima, ubrizgao filere u bradu, obraze i vilicu, povećao usne, stavio botoks ispod očiju i na glavu, tetovirao obrve i zamrznuo masne ćelije. I prati ga 50.000 ljudi. Mladić je zavisnik od selfija, a taj poremećaj se naziva selfitis, zaključili su naučnici sa Univerziteta Notingem trent.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

неимени

06.04.2018. 22:24

Шта је ту чудно? И пре 40 година су неки тинејџери били популарни, а неки су били шутирани по ходницима. И тада су неки чинили све да постану популарни. Тако је и данас, а социјалне мреже томе дају своју "драж". Ништа ту није ново, све је то већ виђено и безвезе је да се то данас сматра нечим чега као да није било. Виртуални свет није ништа мање стваран од "стварног" света. И један и други су само одраз нечијег ума. Новост је једино количина (не)популарности и то наравно има импакт.

Kalčo

06.04.2018. 22:41

Lepo sam ja rekao najunosniji biznis će biti klinika za odvikavanje od selfija jer budala je sve više

Никола87

06.04.2018. 22:52

Мени лајкови јесу значајни, али сами по себи, као пука ознака да је код неког другог мој коментар изазвао позитивне реакције и солидарност. Нисам лицемер, није да не рачунам и квантитет, АЛИ задовољићу се и малим, јер је свакако један лајк нешто сасвим десето у односу на непримећеност. И кад добијем 10 лајкова, и 20, и 200, једнако сам задовољан - све то сведочи о солидарности између мене и других. Мислим да тако треба гледати на појам лајкова, а не кроз призму неке идолизације свог коментара.

Francesco

06.04.2018. 23:09

Idioti. Iskreno, ne mogu da se načudim kako je Homo sapiens na vrhu lanca ishrane... Enklava puhova orašara iz lipovačke šume je inteligentnija od 99.999999999999999999999999999999999999999999% populacije planete Zemlje.

Vlada Legenda

07.04.2018. 08:46

Tinejdžeri,budite buntovni i prkosni,neposlušni, slobodno,na neke druge načine,ali molim vas,ne sa zlom zvanim droga,cigarete i slično!!!Ne zbog nas,već zbog vas samih,nemojte uništavati svoje zdravlje!