Umor redom kosi srpske turiste
30. 07. 2017. u 07:28
Na ukletoj deonici auto-puta na jugu Makedonije raste broj nesreća naših građana koje tokom letnje sezone većina putnih pravaca vodi u Grčku. Najkritičnije u zoru
Magistralni deo puta kod Udova Foto M. Stančić
OD STALNOG DOPISNIKA: SKOPLjE
U BESKRAJNI crni bilans srpskih žrtava teških saobraćajnih nesreća koje se, kao po nekom čudnom pravilu sudbine, svakog leta u jeku turističkih "preseljenja naroda" na grčke obale Egeja, uglavnom događaju na ukletoj deonici putnog Koridora 10, Veles - Demir Kapija - Udovo - Đevđelija, prošle sedmice ušla je i Dragica Pušica (62) iz Beograda.
Stručnim objašnjenjima taj surovi registar žrtava teških udesa mahom putnika iz Srbije, tumači se pre svega kao posledica umora vozača koje prvi sunčani zraci u praskozorje sustižu upravo na krajnjem jugu Makedonije. Trenuci olakih odluka pospanih vozača, za "odlaganje odmora posle granice", presudni su u trenu, da mnoge od njih uvede u tragediju.
- Izuzetno povećanje frekvencije vozila na objektivno uskom grlu dvosmerne deonice u klisuri duž leve obale Vardara, posebno od Demir Kapije do Udova, jednostavno ne dozvoljava nestrpljivost, bahatost, nepoštovanje ograničenja brzine, dremljivost za volanom... - objašnjavaju makedonski stručnjaci iz saobraćajne policije i tužilaštva.
U registru gotovo svih udesa na pomenutoj deonici u poslednjih nekoliko godina ističe se osnovna karakteristika, kako ukazuju, da su se nesreće dogodile u periodu od 7 do 10 časova. Često sa prvim zracima sunca koje dočekuje umorne i pospane vozače iz Srbije.
- Većina njih, namenski na put krene samo koji sat iza ponoći, nedovoljno pripremljeni - opominju saobraćajci. - Takve odluke, posebno nedovoljno pripremljenih i odmornih vozača za prevaljivanje većeg dela puta u noćnim uslovima često su uvod u tragediju.
Zvanični pokazatelji tranzitnog protoka vozila kroz Makedoniju potvrđuju da broj turista na putu prema Grčkoj godišnje premašuje 1,6 miliona. "Suzbijanje" velikog broja automobila na uskom grlu, u klisuri od Demir Kapije do Udova, kako objašnjavaju stručnjaci, uz nepažnju, ili nedisciplinu u vožnji, gotovo obavezno dovodi do teških udesa sa smrtnim ishodom.
Posle tragedija, nameću se dodatna iskušenja i administrativne nevolje. Bilo da se radi o obezbeđenju prateće dokumentacije za transport poginulih u Srbiju, zbrinjavanje povređenih u bolnicama u Makedoniji, ili suočavanje sa pritvorom po zakonskoj regulativi u ovoj zemlji.
Nesreća porodice Marinković iz jula 2014.

Poseban problem predstavlja obezbeđenje neophodne dokumentacije od nadležnih organa Makedonije u danima vikenda, kada se veći deo nesreća i dešava. Zahvaljujući velikom zalaganju i angažovanju konzula u ambasadi Srbije u Skoplju Ljiljane Tanasijević i razumevanju nadležnih makedonskih organa, deo teških iskušenja za porodice unesrećenih, rešavane su često "po skraćenom postupku" i u neradnim danima.
Inače, na delu Koridora 10 kroz Makedoniju, poslednja deonica auto-puta u izgradnji od Demir Kapije do Smokvice, duga 28,2 kilometra, kako je bilo najavljivano u resornom ministarstvu transporta i veza u Skoplju, trebalo je da bude završena u maju. Radovi su, međutim, u zastoju. Kada bude puštena u saobraćaj ova deonica, čija gradnja je počela još septembra 2012, spojiće trasu od graničnog prelaza Tabanovce na severu, do Bogorodice na jugu Makedonije, dužine 180 kilometara. Poslednja "vezivna" deonica auto-puta u završnoj fazi izgradnje skratiće putovanje Koridorom 10. Trasa ove deonice se proteže desnom obalom Vardara demirkapijske klisure sa znatno blažim krivinama i usponima od postojećeg dela saobraćajnice.
"PAKAO" NA HORGOŠU
SEZONA godišnjih odmora, sudeći prema gužvama na putevima u regionu, tek sada se zahuktava, pa se prvog dana vikenda na najfrekventnijim graničnim prelazima ka našoj zemlji čekalo i po više časova.
Naročito velika gužva, zabeležena je u subotu na Horgošu, a procene su da će ovuda, samo ovog vikenda proći oko 100.000 putnika. Na ovom graničnom prelazu u subotu su gužve počele od ranih jutarnjih sati. Na ulasku i izlasku iz Mađarske čekalo se između četiri i pet časova, dok je situacija bila nešto bolja bolja na ulasku i izlasku iz Srbije.
STRAVIČNE NESREĆE
* JUL 2014. U stravičnoj saobraćajnoj nesreći kod Udova na jugu Makedonije poginuli su osmomesečni Andrija Marinković i njegov stric Nikola (24), bebina majka Marija teško je povređena, a njen suprug i dečakov otac Dragan lakše.
* AVGUST 2015. U teškoj nesreći koja se desila kod Đevđelije stradali su supruga i dvoje dece starešine Hrama Svetog Save Radivoja Panića. Poginuli su Tatjana (45), Nikola (18) i Simeona (10) Panić, dok je Radivoje teško povređen.
* JUL 2016. U jezivoj saobraćajnoj nesreći na deonici auto-puta A1 Negotino na Vardaru - Demir Kapija, poginuo je Ljubiša Vasiljković (55) iz Beograda, dok je njegova supruga Ivani (45), koja je bila za volanom, povređena.
ZLA KOB KRAJPUTAŠA
U UDOVU, na uzvišenju tik uz deo uklete deonice puta na Koridoru 10, nalazi se krajputaš "Spomen kosturnica" u čijoj kripti počivaju zemni ostaci više od dve hiljade poginulih i umrlih srpskih vojnika iz balkanskih i Velikog rata. Posle mnogo godina, nedavno je u kapeli služeno opelo za duše upokojenih.
Jednom od retkih putnika namernika, gotovo bolno se otela opomena: "Svakog leta ginu naši ljudi baš ovde kraj ovog svetionika, a niko grešan se ne seti da ovde svrati, makar sveću da upali... Ko zna da li nas prati zla kob ovde."
MÌtar
30.07.2017. 08:37
Ne vozite noću i tačka.
Sta se uci da bi se polozio"Vozacki ispit"?Sta kaze zakon?I sta Vam uporno"usadjuju u mozak" strucni ljudi?Pogotovu lekari.Elem,zakon ne obavezuje,mozda bi morao,ali savetuje po dogovoru sa lekarima.Sve stoji zapisano.Sve smo to procitali,culi.....I ne odmaramo se kada i kako treba.Znamo koja je cena"ne postovanja umora" i nepostovanje propisa i saveta odgovornih.Koliki je recimo poremecaj,kada vidis duplu punu liniju"i ispadne pravac"...Da odjednom vidis duplu isprekidanu i krenes...U smrt....
Ne krivite ga dzaba!Podivljali smo!I ne samo mi...Ceo komsiluk....Na auto putevima-cisto kao suza-Putevima rezervisanim za saobracaj motornih vozila,stanje je kao u Kalkuti!Onomad procitah,da neki manijaci,otvaraju"divlje ulaze i izlaze" na tim istim putevima!!!!Probijes ogradu i ostavis otvoreno...Jelen,divlja svinja,jazavac,lisica,u poslednje vreme i sakali(od kud i oni???),covek,dete...I vidimo se...O ispravnosti vozila....???O prekoracenju dozvoljene tezine vozila?Daj jos ovo,daj jos ono....
Voznja nocu iscrpi coveka vise nego dupla razdaljina po danu.
Krenete kasno posle podne ili predvece, izracunate da nocu ili pre svitanje stignete na granicu kad nije guzva i mnogo lakse stignete do odredista pogotovu sto nocu nema puno saobracaja sa lokalnim vozacima i deca prespavaju put. Voziti danju po guzvi i velikoj vrucini kad su i deca nervozna je mnogo teze. Prednost je ako je i supruga vozac da ujutru malo zameni pred odrediste.
Komentari (10)