POLICIJSKI presretači love prekršaje i po gradskim ulicama! U okviru akcije pojačane kontrole korišćenja pojaseva, ali i nepropisnog telefoniranja, osim njih, ove sedmice punom snagom rade patrole saobraćajne policije koje sarađuju i sa kolegama u civilu. Opraštanja prekršaja nema, a, kako se ispostavilo juče, Beograđani uglavnom vezuju pojas, ali telefone ne ispuštaju iz ruku.

Reporteri "Novosti" proveli su pre podne sa patrolom saobraćajne policije u Beogradu. Drugog dana akcije u kojoj učestvuje 31 evropska zemlja, koje sarađuju u okviru međunarodne organizacije TISPOL (mreža saobraćajnih policija Evrope), za sat vremena policija je u jednom delu Novog Beograda zabeležila čak 19 prekršaja, a od toga deset se odnosilo na razgovor telefonom u toku vožnje!

Prvi utisak sa beogradskih ulica - vozači sve oprezniji jer su čuli iz medija za jače kontrole. U jednom parkiranom automobilu sedi muškarac u odelu, skoro neprimetan. Pored njega prolazi "ford fokus", u kom vozač priča telefonom. Iste sekunde, policajac u civilu javlja kolegama da ga zaustave stotinak metara dalje, gde se nalazi patrola.

- Štedimo vreme onima koji poštuju pravila - objašnjava Boban Milinković, zamenik načelnika Uprave saobraćajne policije. - Umesto da zaustavljamo sve osobe i zadržavamo ih bespotrebno, zaustavljamo samo one koji učine prekršaj.

Za to vreme stiže informacija, još jedan vozač priča telefonom. Pokazuju "kantrimenu" da se zaustavi, potom i "nisan kaškaiju", "ford fokusu"...

- Uglavnom odmah priznaju, ali ima i onih koji kontriraju - kao da nisam video svojim očima da nisu vezali pojas. Ipak, vremenom su shvatili da kazna od 5.000 dinara nije mala suma, i što bi sebi izbijali novac iz džepa. Veći problem pojedinci prave noću. Danju su fini poslovni ljudi, a onda uveče kada ih zaustavimo neće da daju dokumente, svađaju se - priča o svom iskustvu policajac Vladimir Bandžović, koji radi u MUP već decenijama.

Policajci presretači pokazuju snimak na kojem se vidi vozilo u prekršaju

Prema rečima naših sagovornika, na pojaseve se ovde dugo gledalo kao na smrtne neprijatelje, a upravo oni spasavaju glavu. Iako su napravljeni još 1958, a njihovo korišćenje u Srbiji je obavezno od novembra 1980, mnogi učesnici u saobraćaju se podsmevaju drugima kada vide da vežu pojas na zadnjem sedištu.

- Prema nekim procenama, oko 10 procenata ljudi koristi pojas na zadnjim a njih 75 odsto na prednjem sedištu - otkriva Milinković. - Daleko je od dobrog, što bi bilo preko 90 procenata na prednjim i više od 50 na zadnjim sedištima. I dalje ljudi kažu: "Ma sešću pozadi, da ne moram da se vezujem". Ili misle da će ih prednje sedište zaštititi od povreda i udara. Nažalost, svest o značaju pojasa se javlja kada čoveku spase život ili on pretrpi povrede koje ne bi da je bio vezan...

U međuvremenu, reporteri "Novosti" se pridružuju policajcima u presretaču, Goranu Kovačeviću, Nebojši Milanovu i Ivanu Lapčeviću. BMV od 300 "konja" i 3.000 kubika klizi Beogradom. Okolo se smenjuju vozači koji uzorno drže brzinu u okviru pravila. Međutim, jedan kamion iskače iz proseka i proleće ispred policijskog automobila. Kamera beleži prekršaj, pali se sirena i na BMV-u se spušta tabla - "policija, pratite nas". Zaobilaze beli kamion koji prevozi hleb i potom se zaustavljaju.

- U naseljima je svuda ograničenje 50 km na sat, a ovaj je vozio 71. Izgubiće četiri poena, sledi mu zabrana vožnje od 30 dana, a i kazna između šest i dvadeset hiljada - kažu policajci.

Iako uglavnom rade na auto-putu, lako su se prilagodili gradskim ulicama, pa će i posle akcije, shodno raspoloživim snagama i planovima, čuvati zakon širom gradskih naselja.Lapčević, koji je javnosti postao poznat kada je spasao malu Mašu od otmičara, kaže da se naslušao raznih izgovora kada zaustavi vozača koji je "divljao" po auto-putu.

- Stranci uglavnom skoro uvek kažu da su imali smrtni slučaj, pa da zato žure - priča Lapčević. - Nismo doživeli da nam neko beži, ni ne pokušavaju, jer znaju da ne mogu da umaknu...

U nesrećama koje se dešavaju pri ogromnim brzinama, pojas nije uvek presudan, ali zato, kako kažu u MUP, pri nezgodama na gradskim ulicama - sigurno čuva život. Prema rečima zamenika načelnika Uprave saobraćajne policije Bobana Milinkovića, smisao svih ovih akcija i jeste da se poveća svest ljudi i njihova bezbednost u saobraćaju, a ne kažnjavanje radi kažnjavanja.

Boban Milinković, zamenik načelnika Uprave saobraćajne policije

SMANjENE CRNE BROJKE

Kako navode iz MUP-a, u toku 2016. godine akcija pojačane kontrole sigurnosnih pojaseva je sprovedena dva puta. Naime, u toku 2016. godine, u Republici Srbiji, u putničkim vozilima poginula je ukupno 281 osoba (183 vozača i 98 putnika), dok je teške telesne povrede zadobilo njih 1.314 (662 vozača i 652 putnika). Dakle, u putničkim vozilima prosečno, na dvonedeljnom nivou, ginulo je više od 10, a teške telesne povrede zadobijalo više od 50 osoba. Za dve nedelje kada je akcija sprovođena u putničkim vozilima poginulo je 5, a teško povređeno 32 ljudi.

Vozače kontroliše i policajac u civilu koji patroli zatim šalje dojavu

POJASEVI SPASAVAJU ŽIVOT

Povodom sprovođenja ove akcije, predsednik TISPOL-a, Paolo Cestra, izjavio je:

- Korišćenje sigurnosnog pojasa je brz i jednostavan zadatak, a takođe visoko efikasan način za smanjenje posledica saobraćajnih nezgoda. Zbog toga njegovo korišćenje nije stvar ličnog izbora, nego obaveza vozača i putnika u svim evropskim državama. Apelujemo na vozače da preuzmu odgovornost za svoju bezbednost i bezbednost svojih putnika.