MNOGI učenici iznenadiće se kada ih u učionicama prvog dana škole ne dočekaju poznati drugari, već neki iz susednog odeljenja. I ranije je bilo "prekombinovanja", ali samo u petom razredu, a sada će odeljenja morati da se nanovo formiraju, ako se smanjio broj đaka, i u starijim razredima. Nema veze što je neko išao u jedno odeljenje od prvog do sedmog, u osmom može da zapadne u neko sasvim drugo!

Na probleme koje bi donela ova novina ukazuju iz Unije sindikata prosvetnih radnika, a skeptični su i direktori, zbog reakcije đaka i njihovih roditelja. Niko ne spori da su uštede važne, ali prosvetari procenjuju da je ovakvo preraspodeljivanje dramatično i za školu i za nastavnike, jer će neko zbog toga postati tehnološki višak, a najviše će se odraziti na učenike.

Ideja je ušteda, jer pravila kažu da se odeljenje formira sa najmanje 15 i najviše 30 učenika. Negde, zbog specifičnih okolnosti, i sa manje đaka postoji saglasnost Ministarstva prosvete.

- Ministarstvo nam je u dva dana poslalo nekoliko različitih pravilnika, pa smo na kraju dobili obaveštenje da se pridržavamo samo poslednjeg - kaže Jasna Janković, predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika. - Na konkretnom primeru to bi značilo da škola koja je prošle godine u trećem i u sedmom razredu imala po 140 učenika u šest odeljenja, sada treba da formira pet odeljenja, jer joj nedostaje 11 učenika za šesto odeljenje. Ukidanje jednog odeljenja trećeg razreda dovelo bi do toga da jedan učitelj ostane bez posla. U sedmom razredu odeljenje manje znači da bi 18 nastavnika ostalo bez dela norme. Izgubili bi ukupno 33 časa.

Ona ukazuje da se sa brojem škola koje se nalaze u ovoj sitacuji problem umnožava i da će se značajno odraziti na tehnološki višak. Ovaj problem posebno će pogoditi škole sa malim brojem đaka i u manjim sredinama, gde je veliki procenat osipanja učenika iz osnovnih.

Prema rečima Zlatka Grušanovića, direktora beogradske OŠ "Vuk Karadžić", njegova škola neće imati ovaj problem, ali bi bilo veoma složeno kada bi on postojao.

- Verujem da bi i učenici i roditelji burno reagovali - kaže Grušanović. - Sa druge strane, to stvara problem i u kolektivu jer se smanjuje fond časova zaposlenima. Ranije je ponovno raspoređivanje rađeno samo u petom razredu, što ima smisla, jer tada počinje novi obrazovni ciklus.


SREDNjE ŠKOLE

Pravila o formiranju odeljenja odnose se i na srednje škole. Preraspodela odeljenja mogla bi posebno da pogodi škole sa trogodišnjim profilima, gde je najveće osipanje učenika.