Srpska crkva između Carigrada i Moskve
31. 01. 2016. u 22:02
Pripreme za svepravoslavni Sabor otkrile i niz neslaganja među pravoslavnim crkvama u svetu. Na upravo završenom skupu u Švajcarskoj usvojen memorandum o rešavanju svih gorućih pitanja
Patrijaršija SPC u Beogradu
ISTORIJSKI Sabor svih pravoslavnih crkava biće održan od 16. do 27. juna, u Bogoslovskoj akademiji na grčkom ostrvu Krit - odlučeno je prošle nedelje na zasedanju pravoslavnih poglavara u Šambeziju, kod Ženeve. U radu ovog tela učestvovala je delegacija Srpske crkve predvođena patrijarhom Irinejem, u kojoj su bili i mitropolit Amfilohije i vladika bački Irinej.
Akademija na Kritu više puta je bila mesto održavanja ekumenističkih i međupravoslavnih susreta i nalazi se pod jurisdikcijom Vaseljenske patrijaršije. Promenom mesta zasedanja Sabora sa Bosfora na drevno ostrvo u Sredozemlju, uvažena je pozicija Ruske crkve, čiji je patrijarh Kiril, zbog pogoršanih odnosa Rusije i Turske, odbio da dođe u Istanbul.
- Mi smo predlagali Svetu Goru ili Rodos, ili neko drugo mesto, a konstantinopoljski patrijarh je predložio Krit - izjavio je patrijarh moskovski Kiril po završetku susreta poglavara pravoslavnih crkava posvećenog pripremi Svepravoslavnog sabora. - Mi odlično poznajemo to mesto, i, naravno, saglasni smo sa održavanjem Sabora na Kritu.
PATRIJARSI su usvojili i memorandum u kome su navedeni stavovi oko više gorućih tema u pravoslavlju, koji govore i o složenosti odnosa među crkvama koji su često ne samo hladni nego i - suprotstavljeni.
Poglavari su podržali legitimitet Ukrajinske pravoslavne crkve Moskovske patrijaršije kao jedine kanonske u toj zemlji. Ovo je, kako se tumači u crkvenim krugovima, bio izričit zahtev patrijarha Kirila, pa i uslov za održavanje Sabora. Konflikt u Ukrajini i pojava više "nezavisnih" crkvenih organizaicija zapretili su ruskom i pravoslavnom uticaju u ovoj zemlji. Iz Moskve se često čuju i glasovi koji govore da je u ovoj zemlji na delu agresivno delovanje Katoličke i unijatske Grko-katoličke crkve, što je jedan od razloga za neslaganje Moskve i Vatikana.
- SVEŠTENICI Vaseljenske patrijaršije posećivaće Ukrajinu samo na poziv svetovnih vlasti i neće učestvovati u bogosluženjima sa onima koji su se odelili od Moskovske patrijaršije - obrazložio je patrijarh konstantinopoljski Vartolomej odluku pripremnog sastanka.
Patrijaršija u Istanbulu, koja ima duhovni primat u pravoslavnom svetu, često je u središtu nesuglasica sa ostalim pravoslavnim crkvama. Moskva i moćni ruski patrijarh ne gledaju sa osmehom na česte ekumenske susrete Vartolomeja sa rimskim papom, kao ni na njegove izjave o neophodnosti što skorijeg ponovnog ujedinjenja hrišćana. Crkva u Carigradu sa sestrinskom Antiohijskom patrijaršijom u Siriji spori se oko parohija u Kataru, što je takođe razmatrano na skupu u Švajcarskoj.
Patrijaršija u Istanbulu
.jpg)
Prvi patrijarh među jednakima u sukobu je sa Rusima i zbog poglavara Pravoslavne crkve Češke i Slovačke. Vaseljenska i Moskovska patrijaršija ovaj status, naime, priznaju dvema osobama - arhiepiskopu olomuckom Simenonu, odnosno mitropolitu prešovskom Rostislavu. Obe strane smatraju da je upravo njihov favorit jedini zakoniti i kanonski poglavar verske zajednice koja okuplja pravoslavce s prostora nekadašnje Čehoslovačke. Tinjajući sukob rasplamsao se krajem prošle godine, a prva naznaka da je kompromis na vidiku ukazala se na nedavno završenom skupu u Šambeziju.
POZNAVAOCI prilika u "svetskom" pravoslavlju ukazuju na to da je većina ortodoksnih crkava svrstana u dve grupe. Prvu grupu čine takozvane jelinske crkve okupljene oko Vaseljenske patrijaršije i Atinske arhiepiskopije, koje važe za modernije, dinamičnije i sklone bližim odnosima sa ostalim konfesijama. Njihovi pojedini interesi, najčešće uzrokovani globalnom politikom i kretanjima u svetu, suprotstavljeni su takozvanom slovenskom bloku crkava čiji je stub u Moskvi. Ova grupa, u koju mnogi ubrajaju i Srpsku pravoslavnu crkvu, važi za konzervativniju, sporiju i mističniju.
.jpg)
Na prošle nedelje održanom sastanku u Šambeziju doneta je i važna odluka da na predstojećem Svepravoslavnom saboru ne budu razmatrana pitanja procedure priznavanja statusa autokefalija i poretka crkava u diptisima. Ova dva pitanja najveća su tačka neslaganja dvaju blokova crkava. Zbog toga je pronađeno kompromisno rešenje da se ova pitanja skinu sa dnevnog reda zasedanja.
KOMŠIJE U ISTOČNOJ SRBIJI
SRPSKA patrijaršija nema problema u odnosima sa priznatim pomesnim crkvama. Osim sa Ruskom, bliske odnose neguje i sa Atinskom arhiepiskopijom, kao i sa svim drevnim patrijaršijama. Problem, međutim, postoji u odnosima sa Rumunskom pravoslavnom crkvom, koji je izazvan samostalnim i nekanonskim delovanjem komšijskih sveštenika u istočnoj Srbiji. Ovakvo ponašanje rumunskih klirika koristi se za agitaciju među domaćim vlaškim stanovništvom, koje mnogi žele da vide opredeljeno kao - rumunsko.
JAKE VEZE SA "TREĆIM RIMOM"
SPC neguje dobre odnose i sa Carigradom, koji se smatra pupkom pravoslavlja, ali i sa Ruskom crkvom. Iako je mnogi vide u društvu "jelinskih" crkava, Srpska patrijaršija veoma drži i do duhovnog vođstva "trećeg Rima" - Moskve. Vezu sa Patrijaršijom RPC dodatno pojačava njeno snažno protivljenje jednostrano proglašenoj nezavisnosti KiM.
Janko Katić
01.02.2016. 00:56
Carigradska patrijaršija je na koncilima u Bazilei,Ferari i Firencii omogućila stvaranje unijatskih crkava i prodor katoličke crkve na istok samo zarad sopstvenih interesa, pokušaja da se zaštite od osvajanja Turaka i pada Carigrada.Na primer pristali su da u Dalmaciji vladike odnosno biskupe postavlja Papa iz Rima a da se zadrži istočni obred ali su vremenom sve te eparhije prevedene u katolcizam i tako su nastalil Srbi katolici koji su vremenom postali Hrvati.
Po pravilu (prav. veseljanskog ustava ) svaka drzava bi trebala imati pravo na pravoslavnu crkvu.Ali sve zemlje prav. imaju jaku dijasporu i zele da upravljaju svojom dijasporom u drugim zemljama.Tako da SPC ne da bosansku/hrvatsku/crnogorsku prav. crkva, itd. U nas i Episkopi protiv Patrijarha!!!A Vatikan koji 2000 godina ima uticaj na svoje vernike u svim zemljema na svetu. (Naravno bilo je cepanja i kod njih, Engleska crkva, protestantska crkva itd.)Zna se ko je pajdo kod njih-Biskup nije!!!
Maksim, episkop americki, je odmah posle studija zavrsenih u Atini, posao episkop...ako to nije nova generacija,koja bi se ujedinila u sekundi sa Rimom, onda ne znam o cemu se ovde prica..Ko je njega postavio iz skole za episkopa? Mislim da za tu titulu moras da se kalis u nekim pecinama decenijama...ali sta ja znam, njih 44 je bolje upuceno, a bradonje nikada vise na TV.
@Miki - Нетачан податак. Није постао епископ одмах после студија, већ са 36 год. (што јесте доста младо доба за епископа). Пре тога је био монах, па ишао на магистарске, докторске и постдокторске студије. Потом је радио као помоћни епископ. Хиротонисао га је Патријарх Павле.
Nadam se da ce doci do usaglasavanja kalendara i da cemo svi slaviti Bozic 25 decembra jer se prvo Hrist rodio pa pocelo racunanje vremena a ne obratno... Carigradska patrijarsija je ipak prva i treba to postovati!
Komentari (17)