Srpska crkva između Carigrada i Moskve

Rade Dragović

31. 01. 2016. u 22:02

Pripreme za svepravoslavni Sabor otkrile i niz neslaganja među pravoslavnim crkvama u svetu. Na upravo završenom skupu u Švajcarskoj usvojen memorandum o rešavanju svih gorućih pitanja

Српска црква између Цариграда и Москве

Patrijaršija SPC u Beogradu

ISTORIJSKI Sabor svih pravoslavnih crkava biće održan od 16. do 27. juna, u Bogoslovskoj akademiji na grčkom ostrvu Krit - odlučeno je prošle nedelje na zasedanju pravoslavnih poglavara u Šambeziju, kod Ženeve. U radu ovog tela učestvovala je delegacija Srpske crkve predvođena patrijarhom Irinejem, u kojoj su bili i mitropolit Amfilohije i vladika bački Irinej.

Akademija na Kritu više puta je bila mesto održavanja ekumenističkih i međupravoslavnih susreta i nalazi se pod jurisdikcijom Vaseljenske patrijaršije. Promenom mesta zasedanja Sabora sa Bosfora na drevno ostrvo u Sredozemlju, uvažena je pozicija Ruske crkve, čiji je patrijarh Kiril, zbog pogoršanih odnosa Rusije i Turske, odbio da dođe u Istanbul.

- Mi smo predlagali Svetu Goru ili Rodos, ili neko drugo mesto, a konstantinopoljski patrijarh je predložio Krit - izjavio je patrijarh moskovski Kiril po završetku susreta poglavara pravoslavnih crkava posvećenog pripremi Svepravoslavnog sabora. - Mi odlično poznajemo to mesto, i, naravno, saglasni smo sa održavanjem Sabora na Kritu.

PATRIJARSI su usvojili i memorandum u kome su navedeni stavovi oko više gorućih tema u pravoslavlju, koji govore i o složenosti odnosa među crkvama koji su često ne samo hladni nego i - suprotstavljeni.

Poglavari su podržali legitimitet Ukrajinske pravoslavne crkve Moskovske patrijaršije kao jedine kanonske u toj zemlji. Ovo je, kako se tumači u crkvenim krugovima, bio izričit zahtev patrijarha Kirila, pa i uslov za održavanje Sabora. Konflikt u Ukrajini i pojava više "nezavisnih" crkvenih organizaicija zapretili su ruskom i pravoslavnom uticaju u ovoj zemlji. Iz Moskve se često čuju i glasovi koji govore da je u ovoj zemlji na delu agresivno delovanje Katoličke i unijatske Grko-katoličke crkve, što je jedan od razloga za neslaganje Moskve i Vatikana.

- SVEŠTENICI Vaseljenske patrijaršije posećivaće Ukrajinu samo na poziv svetovnih vlasti i neće učestvovati u bogosluženjima sa onima koji su se odelili od Moskovske patrijaršije - obrazložio je patrijarh konstantinopoljski Vartolomej odluku pripremnog sastanka.

Patrijaršija u Istanbulu, koja ima duhovni primat u pravoslavnom svetu, često je u središtu nesuglasica sa ostalim pravoslavnim crkvama. Moskva i moćni ruski patrijarh ne gledaju sa osmehom na česte ekumenske susrete Vartolomeja sa rimskim papom, kao ni na njegove izjave o neophodnosti što skorijeg ponovnog ujedinjenja hrišćana. Crkva u Carigradu sa sestrinskom Antiohijskom patrijaršijom u Siriji spori se oko parohija u Kataru, što je takođe razmatrano na skupu u Švajcarskoj.

Patrijaršija u Istanbulu

Prvi patrijarh među jednakima u sukobu je sa Rusima i zbog poglavara Pravoslavne crkve Češke i Slovačke. Vaseljenska i Moskovska patrijaršija ovaj status, naime, priznaju dvema osobama - arhiepiskopu olomuckom Simenonu, odnosno mitropolitu prešovskom Rostislavu. Obe strane smatraju da je upravo njihov favorit jedini zakoniti i kanonski poglavar verske zajednice koja okuplja pravoslavce s prostora nekadašnje Čehoslovačke. Tinjajući sukob rasplamsao se krajem prošle godine, a prva naznaka da je kompromis na vidiku ukazala se na nedavno završenom skupu u Šambeziju.

POZNAVAOCI prilika u "svetskom" pravoslavlju ukazuju na to da je većina ortodoksnih crkava svrstana u dve grupe. Prvu grupu čine takozvane jelinske crkve okupljene oko Vaseljenske patrijaršije i Atinske arhiepiskopije, koje važe za modernije, dinamičnije i sklone bližim odnosima sa ostalim konfesijama. Njihovi pojedini interesi, najčešće uzrokovani globalnom politikom i kretanjima u svetu, suprotstavljeni su takozvanom slovenskom bloku crkava čiji je stub u Moskvi. Ova grupa, u koju mnogi ubrajaju i Srpsku pravoslavnu crkvu, važi za konzervativniju, sporiju i mističniju.

Na prošle nedelje održanom sastanku u Šambeziju doneta je i važna odluka da na predstojećem Svepravoslavnom saboru ne budu razmatrana pitanja procedure priznavanja statusa autokefalija i poretka crkava u diptisima. Ova dva pitanja najveća su tačka neslaganja dvaju blokova crkava. Zbog toga je pronađeno kompromisno rešenje da se ova pitanja skinu sa dnevnog reda zasedanja.

KOMŠIJE U ISTOČNOJ SRBIJI

SRPSKA patrijaršija nema problema u odnosima sa priznatim pomesnim crkvama. Osim sa Ruskom, bliske odnose neguje i sa Atinskom arhiepiskopijom, kao i sa svim drevnim patrijaršijama. Problem, međutim, postoji u odnosima sa Rumunskom pravoslavnom crkvom, koji je izazvan samostalnim i nekanonskim delovanjem komšijskih sveštenika u istočnoj Srbiji. Ovakvo ponašanje rumunskih klirika koristi se za agitaciju među domaćim vlaškim stanovništvom, koje mnogi žele da vide opredeljeno kao - rumunsko.

JAKE VEZE SA "TREĆIM RIMOM"

SPC neguje dobre odnose i sa Carigradom, koji se smatra pupkom pravoslavlja, ali i sa Ruskom crkvom. Iako je mnogi vide u društvu "jelinskih" crkava, Srpska patrijaršija veoma drži i do duhovnog vođstva "trećeg Rima" - Moskve. Vezu sa Patrijaršijom RPC dodatno pojačava njeno snažno protivljenje jednostrano proglašenoj nezavisnosti KiM.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (17)

Janko Katić

01.02.2016. 00:56

Carigradska patrijaršija je na koncilima u Bazilei,Ferari i Firencii omogućila stvaranje unijatskih crkava i prodor katoličke crkve na istok samo zarad sopstvenih interesa, pokušaja da se zaštite od osvajanja Turaka i pada Carigrada.Na primer pristali su da u Dalmaciji vladike odnosno biskupe postavlja Papa iz Rima a da se zadrži istočni obred ali su vremenom sve te eparhije prevedene u katolcizam i tako su nastalil Srbi katolici koji su vremenom postali Hrvati.

Zoonlogonechon

01.02.2016. 05:19

Po pravilu (prav. veseljanskog ustava ) svaka drzava bi trebala imati pravo na pravoslavnu crkvu.Ali sve zemlje prav. imaju jaku dijasporu i zele da upravljaju svojom dijasporom u drugim zemljama.Tako da SPC ne da bosansku/hrvatsku/crnogorsku prav. crkva, itd. U nas i Episkopi protiv Patrijarha!!!A Vatikan koji 2000 godina ima uticaj na svoje vernike u svim zemljema na svetu. (Naravno bilo je cepanja i kod njih, Engleska crkva, protestantska crkva itd.)Zna se ko je pajdo kod njih-Biskup nije!!!

Miki

01.02.2016. 06:14

Maksim, episkop americki, je odmah posle studija zavrsenih u Atini, posao episkop...ako to nije nova generacija,koja bi se ujedinila u sekundi sa Rimom, onda ne znam o cemu se ovde prica..Ko je njega postavio iz skole za episkopa? Mislim da za tu titulu moras da se kalis u nekim pecinama decenijama...ali sta ja znam, njih 44 je bolje upuceno, a bradonje nikada vise na TV.

Пеђа

03.02.2016. 14:28

@Miki - Нетачан податак. Није постао епископ одмах после студија, већ са 36 год. (што јесте доста младо доба за епископа). Пре тога је био монах, па ишао на магистарске, докторске и постдокторске студије. Потом је радио као помоћни епископ. Хиротонисао га је Патријарх Павле.

Zeljko

01.02.2016. 08:45

Nadam se da ce doci do usaglasavanja kalendara i da cemo svi slaviti Bozic 25 decembra jer se prvo Hrist rodio pa pocelo racunanje vremena a ne obratno... Carigradska patrijarsija je ipak prva i treba to postovati!

ZDRAVKO

01.02.2016. 11:17

@Zeljko - Isus nije rodjen 25. decembra, to je sigurno. Biblia ne otkriva dan Isusovog rodjenja.

joca

02.02.2016. 03:09

@Zeljko - Zeljko. Isus se rodio 7 januara, a racunanje vremena pocinje 14 januara ako hoces po novom kalendaru. Redosled je Ok.Ne mozes racunati Novu Godinu po jednom, a Rodjenje Isusa po drugom kalendaru

Боле

01.02.2016. 09:00

Није никаква новост да постоји већ годинама борба за утицај у православном свету између Васељенске патријаршије и РПЦ. Васељенска патријаршија годинама има нпр. помало чудан став према дешавањима у Украјини. Васељенска патријаршија се дуго није директно сврставала ни на једну страну у Украјини, дакле ни на страну УПЦ московског патријархата, ни на тзв. УПЦ кијевског патријархата већ је заузела неки неутралан став подржавајући (не јавно) тзв. Украјинску аутокефалну православну цркву (УАПЦ).

Миле

01.02.2016. 09:30

Истанбул је слепи слуга Америке која их финансира и инструментализује у борби против Православља. Подржавати њега равно је аутогеноциду.

Деки

01.02.2016. 09:35

Не, већ Српска Православна Црква је између јереси Ватикана и Православља! Између самоуништења и јединства, између нечастивог и Господа Бога!

ranko75

01.02.2016. 09:55

Ako crkva nije konzervativna nego se povodi za modom i politickom konjukturom to nije crkva!

El gibbor

01.02.2016. 12:23

@ranko75 - Ako Crkva nije moderna u izrazu, po reci apostola Pavla: "svakom sam bio sve", onda je mrtva, neodgovorna i u nemogucnosti da ostvari svoju ulogu u svetu!!! Tebi Ranko ako se ovo ne svidja vec po svaku cenu hoces nesto tzv. "konzervativno" (sta???) slobodan ti je put kod raznih akakija, artemija, mirasa itd itd itd.

паметном довољно

01.02.2016. 11:48

Такозваног Цариградског патријарха именује ТУРСКИ ПРЕДСЕДНИК.

Predrag

03.02.2016. 14:20

@паметном довољно - То није тачно, бира га Синод.

BRANA

01.02.2016. 12:33

ZELJKO,slazem se s tobom u potpunosti.To sam vec pisao oko n.godine ali nevideh svoj komentar.Ispade da jedino mi imamo prvo n.godinu dok sav ostali svet pravilno redja dogadjaje.

Apostol

01.02.2016. 15:15

Konstantinopoljski patrijarh je odan Vatikanu,kao i njegovi predhodnici.Nase Vladike i Patrijarh sve cesce gledaju ka Vatikanu,unoseci razdor medju narod,inace Sveti Oci su rekli da ce osmi sabor biti "razbojnicki",ocekivanja Vatikana i Pape da ga Pravoslavni priznaju,promena kalendara,kao da se uskladimo,odvesce nas u jeres i veciti pakao.