UKOLIKO bi Kosovo izborilo članstvo u Unesko, a postoji velika opasnost da se to dogodi već na jesen, Pećka patrijaršija, Gračanica, Visoki Dečani i Crkva Bogorodice Ljeviške u Prizrenu više se ne bi vodile kao srpski, već kao kosovski spomenici kulture!

Ova četiri stuba srpske duhovnosti u pokrajini su pod zaštitom Unesko, ali će se voditi na Kosovo, a ne na Srbiju ukoliko se Priština dokopa članske karte. Jer, Konvencija o zaštiti svetskog kulturnog i prirodnog nasleđa ove organizacije važi po teritorijalnom principu.

U Ministarstvu spoljnih poslova Srbije "Novostima" je rečeno da još nema zvanične potvrde iz Uneska da je stigao zahtev za prijem Kosova u ovu organizaciju, iako se Hašim Tači pre dva dana pohvalio da su podneli prijavu:

- Srbija će svim diplomatskim sredstvima nastojati da, imajući u vidu neprihvatljivost ovog zahteva sa pravnog, političkog i kulturnog stanovišta, spreči članstvo Kosova.

Iz resora Ivice Dačića poručuju i da bi svako razmatranje zahteva za prijem Prištine predstavljalo, ne samo kršenje Rezolucije SB UN 1244, već bi imalo i izrazito negativan uticaj na aktuelni dijalog Beograda i Prištine u Briselu.

Imajući u vidu da je Grčka, zemlja koja ne priznaje kosovsku državnost, Prištini obećala podršku za otvaranje vrata Uneska, Srbija pred sobom ima težak zadatak.

Početkom oktobra zasedaće Izvršni odbor Uneska i Priština mora da obezbedi da se predlog o njenom učlanjenju nađe na dnevnom redu sednice IO. Predlog može da podnese bilo koja država, a jedna od članica IO je Albanija, što Prištini ide naruku.

Ukoliko se na IO dobije prosta većina glasova, predlog se šalje na Generalnu konferenciju Unesko koja se održava sredinom novembra. Tamo će Prištini biti potrebna podrška dve trećine od država koje su glasale, s tim što se u to ne ubrajaju uzdržani, pa prag koji se preskače i ne mora da bude tako visok.

Ako bi Kosovo postalo punopravan član Unesko, koji je međudržavna organizacija u okviru sistema UN, prema rečima Trive Inđića, nekadašnjeg predsednika Komisije za saradnju sa Uneskom u Srbiji, Prištini bi pripala sva administrativna prava nad zaštićenim srpskim spomenicima:

- Oni bi se tretirali kao vlasništvo Kosova, bez obzira na to što Kosovo nije član UN, jer se u Unesko može biti i kao pridruženi član ili samo kao teritorija. Srbija, u tom slučaju, više ne bi imala nikakve ingerencije nad njima, tako da bi sve ostalo na dobroj volji Prištine. Zbog toga su se ranije čuli predlozi da naši manastiri dobiju status eksteritorijalnosti što je pitanje za statusni dijalog.

Direktor Balkanološkog instituta SANU Dušan T. Bataković kaže, za "Novosti", da ulaskom u Unesko Kosovo ima za cilj da falsifikuje istoriju i izbriše hiljadugodišnje prisustvo Srba na KiM, ali i da će se ovo gledati kao prvi korak ka članstvu u UN. On navodi da na KiM nema albanskih spomenika pre kraja 18. veka, osim kula u Metohiji, dok su džamije otomansko nasleđe.

- Ako postanu član Unesko, to će biti način da legitimišu današnje stanje, ali i teoriju o Kosovu koje je od davnina naseljeno Albancima, dakle, kao prirodno albanski etnički prostor. Sva baština na teritoriji Kosova vodiće se kao njihova. Oni imaju teoriju da su spomenike gradili srpski okupatorski kraljevi, ali onda nije jasno zašto su baš tamo zidali zadužbine i svoja grobna mesta. Ovde je po sredi "deetnifikacija spomenika" - upozorava Bataković.

Nekadašnji ambasador pri UN Vladislav Jovanović kaže za naš list da jedina odbrana Srbije kada se bude glasalo o članstvu Kosova može biti pozivanje na činjenicu da je Unmik, kao misija UN i dalje na Kosovu bez obzira na to što je proglašena nezavisnost:

- Svejedno što su Rezoluciji 1244 "izvađeni zubi", ona je i dalje na snazi, i bez obzira na prenos nadležnosti na Euleks, uloga UN na KiM nije prestala, pa njihova nadležnost i kada je reč o rešavanju kulturnog nasleđa nije prestala.


OSVAJANjE UN

Sam ulazak u Unesko imalo bi veliki simbolički značaj kao dodatni argument u prilog kosovske "državnosti", jer je reč o organizaciji UN, mada je Kosovo odavno član Svetske banke i MMF koji takođe pripadaju sistemu UN.