U školu samo sa tabletom
09. 11. 2014. u 19:22
Uvođenje elektronskih udžbenika, kako predviđa budući zakon, trebalo bi đacima da olakša savladavanje gradiva-. Prelazak na e-učenje mogao bi više da zainteresuje decu za lekcije
UMESTO sa rancem punim knjiga na leđima, đaci bi u školu mogli da idu samo sa tabletom u rukama. Bez šestara, uglomera, lenjira, pernice, rezača, gumice i olovaka. Uvođenje elektronskih udžbenika predviđa budući zakon o udžbenicima, ali tek kao dodatak klasičnim knjigama.
U nacrtu zakona navedeno je da elektronski dodatak udžbeniku treba da pomogne učeniku u samostalnom savladavanju, proveri i proširivanju znanja, veština i stavova ili kao podsticaj za kreativni rad.
Ono što mi tek planiramo da uvedemo, u Norveškoj i Danskoj, a i nekim drugim zemljama, odavno postoji. Neke škole tamo uopšte ne koriste štampane udžbenike. Južna Koreja namerava da potpuno digitalizuje svoj sistem školstva već naredne godine, a u SAD bi to trebalo da se dogodi 2017. Mada ima i škola u Skandinaviji koje su probitno prešle na e-učenje, da bi na insistiranje roditelja deca ponovo počela da listaju knjige i domaći pišu u sveske, umesto na tabletu.
Podeljena su iskustva, ali i preporuke. Dok mnogi stručnjaci zdušno zagovaraju uvođenje učenja uz pomoć kompjutera, isto je toliko i onih koji tvrde da predugo vreme provedeno za kompjuterom višestruko šteti deci u razvoju. Slabi im vid, ruke im se navikavaju samo na prosto pomeranje miša, a kičme krive od silnog sedenja pred monitorom. Slabi fina motorika, koju razvijaju dok drže olovku i pišu.
- Ne postoji dovoljno validnih podataka koji bi potvrdili da li zamena knjiga kompjuterom olakšava ili otežava sam proces učenja. Ali je utvrđeno da predugo sedenje za kompjuterom svakako šteti - objašnjava za „Novosti“ dr Vlajko Panović, klinički psiholog.
- Fina motorika i koordinacija ruka-oko-misao mnogo su važne za rani razvoj deteta. Postoje velika istraživanja koja su dokazala kako deca koja igraju igrice zadržavaju te položaje i kada se odvoje od kompjutera. Ne razvijaju finu motoriku.
Fiziološki gledano, objašnjava, u kori velikog mozga šaka ima veću prezentaciju nego čitav donji deo tela. Dodaje i da deca koja previše vremena provode ispred kompjutera, sporije razvijaju intelektualne sposobnosti, izražene su im nervoza i frustracija. U svojoj kliničkoj praksi, deca pacijenti sa zavisnošću od kompjutera, najčešće imaju problem sa organizacijom vremena. Loša im je i motivacija za učenje.
- Ne treba zagovarati ignorisanje savremenih tehnologija, već samo njihovu bolju upotrebu - smatra dr Panović. - Kompjuteri deci služe u najvećem procentu samo za zabavu. Tu su igrice, internet, društvene mreže, a sve to remeti motivaciju za učenje. Zato je važno da se vreme provedeno za kompjuterom pametno upotrebi.
Prema mišljenju prof. dr Radovana Antonijevića, upravnika Instituta za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta U Beogradu, treba iskoristiti mogućnosti savremenih tehnologija i učenje učiniti interaktivnim, ali izbeći preterano sedenje za kompjuterom. Deca bi, uz udžbenike, mogla da imaju dodatke sa virtuelnim turama, eksperimentima, projekcijama dalekih predela ili ranijih epoha.
- Nije dobro da se produžava vreme koje deca provode ispred kompjutera - objašnjava prof. Antonijević. - Ipak, ne treba ići nauštb učenja, već virtuelne zabave.
Prof. Antonijević objašnjava da bi elektronski udžbenici, ako bi bili osmišljeni u skladu sa pedagoškim principima, moglu da ubrzaju proces učenja. Elektronski udžbenik, kaže on, ima veće tehničke mogućnosti i samim tim bi mogao više da zainteresuje decu za određeni sadržaj.
NAJMLAĐI ZAVISNICI
- KOMPJUTER ili TV ekran na decu imaju magijsku moć. Hipnotišu ih. Zato se lako stvara zavisnost - objašnjava dr Vlajko Panović. - Moj najmlađi pacijent bila je devojčica od 2,5 godina. Roditelji su se žalili da ona skiči, sakriva se ispod stola i gostima liže cipele. Ispostavilo se da je razvila zavisnost od crtanog filma „Pepa prase“, koji je gledala po 6, 7 sati dnevno. Kako deca uče po modelu, ona je oponašala junake crtanog. Čim sam to otkrio, savetovao sam da je vode u prirodu, da se igraju sa njom i problem je rešen za nedelju dana.
Dr Panović kaže da je najmlađi zavisnik od video-igrica koga je lečio bio dečak od 12 godina.
ja sam prva bila za to
09.11.2014. 20:22
ali tablet ne moze da zameni knjigu. kada treba da gledam nesto iz dva ili tri izvora pocinje da biva mucno prebacivanje iz aplikacije u aplikaciju. jeste tablet koristan, ali knjiga je ipak knjiga!
Tablet cu pre koristiti da gledam filmove i igram igre... i mislim da ce razne zezancije da odvlace paznju tako da od ucenja nema nista.
Imam drugara koji zivi u Australiji. Kad sam ga pitao kako njegova deca uce, da li iz knjiga ili elektronskih udzbenika rekao mi je da imaju mogucnost izbora da sami odluce o tome. Tako bi trebalo da bude i kod nas pa nek odluci kako ko hoce.
Rezultati ankete hahhahaaa,vecina je protiv ovog.I onda se cudimo zasto smo zadnji ne samo u Evropi nego i u svjetu.Ovoj dolje"ja sam prva bila za to" je problem prebacivanje iz molbe u molbu,a nije da prevrce par knjiga dok dodje do potrebne informacije!?Bilo bi smjesno da nije zalosno.
Ima li kraja ludosti I brzopletosti!? Primoravti decu od 6-7 godina, ma bilo kog uzrasta decu, po ceo dan da gledaju u ekran je zlocin prema njima. U dobu kada se razvijaju I vid I skelet I muskulatura drzava hoce da ih primora da unistavaju svoje zdravlje, umesto da stimulise kreativno ucenje u skolama, oglede, primer iz svakodnevnog zivota, interakciju medju decom, roditeljima I nastavnicima... I ko ce da plati tablete I racunare, stalni internet... Roditelji!? Od cega sa ovim platama?
Komentari (8)