Od izvoza oružja milijarda dolara
02. 11. 2014. u 21:15
Sve više zemalja iz sveta zainteresovano za kupovinu srpske vojne tehnike. Irak zainteresovan za avione, Pakistan za 20 oklopnih vozila „lazar“
FABRIKE vojne industrije pokušaće da do kraja ove godine obore rekord i zaključe izvozne poslove vredne - milijardu dolara. Srpska proizvodnja oružja, municije i vojne opreme ustoličiće se tako na mestu lidera među regionalnim izvoznicima ove vrste robe.
Oružari, ali i stručnjaci za bezbednost, godinama ponavljaju da bi vrsta posla mogla u skorijoj budućnosti da postane stub domaće privrede. Matematika je jasna - 95 odsto proizvoda namenske industrije namenjen je stranim kupcima, čime se direktno smanjuje razlika u srpskoj privredi koja je debelo na strani uvoza.
Municija, pešadijsko naoružanje, složeni sistemi, pa i oklopna vozila domaća su roba koja je izuzetno cenjena na svetskim tržištima. Samo za prvih šest meseci ove godine izdato je 190 dozvola za izvoz naoružanja u inostranstvo, čija je vrednost gotovo pola milijarde dolara.
Da domaća vojna industrija ima šta da pokaže svetu pokazala je i nedavno održana vojna parada u Beogradu. Ešelon sredstava u razvoju sa nalepnicama preduzeća "Jugoimport SDPR" i Vojnotehničkog instituta imao je zapaženu rolu u paradnom defileu. Domaća publika, ali i gosti iz sveta, na jednom mestu su mogli da vide samohodnu haubicu "nora", oklopna vozila "lazar" i "lazar 2", višecevni raketni bacač "morava", bespilotnu letelicu "pegaz"...
Sva ova sredstva već su našla put do kupaca u svetu. Školski avion "lasta" osim u Vojsci Srbije, nalazi se i u sastavu oružanih snaga Iraka. Do 2011. ovoj zemlji je isporučeno 20 aviona, a njihova vojska je zainteresovana i za nastavak kupovine. Osim Iraka u igri za nabavku "laste" već dugo su Burma, Namibija, i još nekoliko afričkih država.
Znak da bi Srbija mogla da namensku industruju prebaci u petu brzinu jeste i dogovor o prodaji Pakistanu oklopnog vozila "lazar 2". Prema informacijama iz ove zemlje, pakistanska policija odlučila je da od Srbije kupi najmanje 20 oklopnih vozila. Ova odluka je usledila posle prethodne isporuke tri test primerka "lazara" pakistanskoj armiji koja su položila sve njihove zahteve.
Glavni razlog zašto se pakistanska policija odlučila na kupovini srpskog oklopnjaka leži u dotrajalosti lakih oklopnih vozila "mohafiz" razvijenih na šasiji "lend rover difender". Srbija je navodno ponudila isporuku oklopnih vozila u dve faze, a krajem prošle godine ponuđena je i najniža cena - 11 miliona američkih dolara za kupovinu 20 oklopnih vozila.
U Ministarstvu odbrane kažu da je namenska industrija jedna od najstabilnijih grana u čitavoj privredi Srbije, ali i da može biti zamajac čitavoj domaćoj privredi.
- Srbija je najveći izvoznik naoružanja i vojne opreme u regionu Jugoistočne Evrope - kažu u ovom ministarstvu. - To je veoma važno za privredu, jer vojna industrija ostvaruje suficit u spoljnotrgovnskoj razmeni sa inostranstvom. Od prihoda ostvarenih izvozom moguće je sprovesti modernizaciju vojnih snaga Srbije i ulagati u revitalizaciju postojećih kapaciteta.
Stručnjaci za ovu vrstu posla kažu da je vreme i da se veća sredstva ulože u istraživanje i razvoj naoružanja i vojne opreme. Prodaja oružja, prema njima, ne samo da zemlji donosi ozbiljan devizni priliv već i otvara vrata za izvoz projekata, inženjeringa, pa i upošljavanje drugih privrednih grana u svetu.

Iako su fabrike namenske industrije pretrpele velika razaranja 1999. godine, u gotovo svima posao je potpuno oživeo. O tome svedoči konstantan rast broja dozvola za izvoz naoružanje u inostranstvo. Primera radi, u 2013. godini izvoz naoružanja i vojne opreme bio je gotovo 15 puta veći od uvoza.
PARTNERI RUSI I ARAPI
Dodatni uzlet srpska vojna industrija mogla bi da napravi zahvaljujući novim partnerstvima, pre svega sa Rusijom i Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Od ovih poslova očekuje se da domaćim fabrikama otvore niz novih tržišta na Bliskom i Dalekom istoku.
Kao najambiciozniji posao najavljena je saradnja sa UAE na završetku razvoja i serijskoj proizvodnji visokosofisticirane rakete "alas". Ovaj posao biće vredan više od 200 miliona evra, a u prvoj fazi planirana su arapska ulaganja od oko 24 miliona evra. Slično je i sa proizvodnjom oklopnih transportera u Velikoj Plani, koja bi trebalo da bude proizvod saradnje sa Rusijom. Uz podršku ove zemlje, zajednički proizvod mogao bi da se prodaje na tržištima istočno od Urala, kojima Srbija do sada nije imala pristup.
Valjevac
03.11.2014. 01:14
Moze, daj Boze i da kucnem o drvo, bukovinu kuvanu, ma o mahagoniju ako treba.... Samo daj vise da tih 6 Mig-29ki kupimo!
Eto dokaqzano je manijaci upravlju svetim svi bi da uvijau jedni druge a najvise nevinu sirtinju. :(
Bojim se da ce i vojna industrija da zavrsi na nekom tenderu u rukama stranaca ili Miskovica,Mitrovica...
Treba biti mudar i pametan kao Kinezi! Kupe nekoliko komada najmodernijih primeraka i izanaliziraju i preskoce tako vreme u razvoju svog originalnog prototipa i odmah prave "kamuflirajuce" modifikacije sa osobenostima koje se mogu smatrati unapredjenjima, narocito oblik, materijali...! Tako se moze doci veoma brzo do novih tipova modernijih vozila, dronova, oruzja.To se visestruko isplati!
@fedja - Lijepo zvuci, ali tesko izvodljivo. Zaboravio si da Kineza ima 1.5 milijardi, i da im se moze, jer im Ameri duguju 4.000 milijardi dolara. Mi smo previse mali, i preblizu Evropi za tako nesto - klepili bi nas na sudovima dok si trepnuo okom, i onda bi morali slijedecih 20 godina da radimo za njih samo da otplatimo sudske troskove.
Komentari (6)