MUZEJ vazduhoplovstva na surčinskom aerodromu ostao je bez dragocene zbirke pilotskih uniformi, među kojima su i izuzetno vredna službena odela avijatičara predratne Jugoslavije. Iz depoa surčinskog muzeja odneta je i veća količina drugih eksponata, među kojima su zbirke naoružanja i avionskih maketa.

Na ovo upozorava član Upravnog odbora Muzeja vazduhoplovstva Aleksandar Kolo i ukazuje da se navedeni vredni eksponati nalaze u magacinima Vojske Srbije. To je, kako ističe, posledica višegodišnjeg javašluka koji vlada u ovoj ustanovi kulture, čiji je deo pod direktnom upravom vojne Komande vazduhoplovstva i PVO. Tokom poslednjih petnaestak godina, iz Muzeja je nestalo na desetine eksponata, među kojima čak i - kompletni avioni.

- Na delu je vojna uzurpacija Muzeja koja je ovu nekada uglednu ustanovu dovela na ivicu opstanka - objašnjava Kolo. - Ona je kumovala da ostanemo bez izuzetno vrednog aviona „An 12“, koji je završio u Bugarskoj, kao i bez prototipa aviona „galeb G1“, koji je u privatnim rukama. Vojska je sa platoa Muzeja svojevoljno odvukla i konzervirani avion „mig 23“, koji danas uzalud truli na aerodromu u Batajnici.

Ove nikada rasvetljene „misterije“ zaposleni u Muzeju vazduhoplovstva ubrajaju u more drugih zloupotreba, zabeleženih poslednjih godina. Tu su oštećenja eksponata, razvlačenje predmeta iz muzejskih zbirki bez dokumentacije, vršljanje nestručnih osoba po depoima...

- Vojnim kamionima redovno se odvoze vredni predmeti iz muzeja i smeštaju u kasarne - kaže Kolo. - To je krupan prekršaj, jer raspolaganje eksponatima podleže Zakonu o kulturi i Zakonu o kulturnim dobrima. Najveći problem je što odnete muzealije vojska proglašava „običnim“ sredstvima, koje čuva u magacinima i hangarima.

Kolo navodi i da je poslednjih godina Muzejom prodefilovalo više komisija za popis, sastavljenih samo od oficira, i bez kustosa ili bilo kakvih stručnjaka. On kaže da je plan pojedinaca da preuzmu Muzej u celini, iako vojska ne ispunjava uslove da brine o istorijskim predmetima. U tom cilju, dodaje Aleksandar Kolo, već godinama deluje takozvani vojni deo, koji radi paralelno sa civilnim.

Ministarstva odbrane i kulture samo su nemi svedoci zloupotreba i njihovih posledica po Muzej vazduhoplovstva. Zaposleni u ovoj ustanovi kažu da su žrtve podeljene nadležnosti i nerazumevanja ministara.

- Ministarstvo kulture nas ignoriše, a na naša pisma čak i ne odgovara. Tiho je minirana i inicijativa Bratislava Petkovića da se svih 17 osnivača Muzeja odreknu svojih prava u korist države. Agonija zbog dvostruke uprave tako je nastavljena - objašnjava Kolo.

Komanda ViPVO godinama postavlja direktore i predsednike upravnih odbora. Reč je uglavnom o penzionisanim vazduhoplovnim oficirima, koji ne ispunjavaju nijedan uslov da se bave muzejskim poslom.


TIHO PROPADANjE

„DVOGLAVA“ uprava u Muzeju doprinela je da ova ustanova spadne na izuzetno niske grane. Civilni deo broji svega 17 zaposlenih, koji od- nedavno primaju minimalac. Velelepnoj zgradi podignutoj tik uz Aerodrom „Nikola Tesla“ danas je potrebna hitna sanacija, za koju nema para. Najviše je ugroženo stepenište, koje je tiha pretnja posetiocima Muzeja. U ništa boljem stanju nisu i krov i muzejski depoi.


NOVOSTI“ SPASLE “LAJTNING“

MEĐU najvećim skandalima vezanim za Muzej vazduhoplovstva ubraja se i pokušaj prodaje unikatnih delova aviona „lokid P38 lajtning“ (na slici desno) 2011. godine kupcu iz SAD, iako ovaj predmet ima status zaštićenog kulturnog dobra. Zahvaljujući pisanju „Večernjih novosti“ posao koji je zaključio tadašnji direktor Predrag Grandić je osujećen, a avion je i danas u muzejskom depou. Zbog pokušaja da prodaju aviona predstavi kao razmenu kulturnih dobara, protiv Grandića je podneto nekoliko krivičnih prijava. Na ovaj predmet i danas se taloži prašina u Drugom osnovnom sudu u Beogradu.