Dupli pasoši mogući sa 150 država

E. R.

30. 06. 2014. u 19:38

Novosti istražuju - gde naši građani mogu da dobiju dvojno državljanstvo. Crna Gora ne dozvoljava dvojno državljanstvo, a od 28 članica EU, samo Nemačka, Danska i zemlje Beneluksa to sprečavaju

Uprkos odličnim odnosima, kako je nedavno izjavio premijer Srbije Aleksandar Vučić, pitanje dvojnog državljanstva još dugo će biti tema o kojoj će razgovarati predstavnici Beograda i Podgorice. Šefovi diplomatija Ivica Dačić i Igor Lukšić kažu da dve zemlje imaju suštinski različite stavove o ovoj temi. Kompromis još nije moguć - dok Srbija dozvoljava dvojno državljanstvo, Crna Gora to ne čini.

Za razliku od najmlađe evropske države, koja restriktivnom politikom prijema u krug državljana „štiti svoje interese“, Srbija ima blagonaklon stav prema dvojnim državljanstvima. Naši građani mogu da postanu i državljani više od 150 država na svim meridijanima. Od 28 članica EU, samo Nemačka, Danska i zemlje Beneluksa sprečavaju duple pasoše, odnosno, uslov za prijem u krug njihovih građana jeste odricanje od postojećeg državljanstva.

Slična situacija je i u regionu, gde naši državljani imaju mogućnost da zahtevaju upis u komšijske knjige, i obrnuto. Beograd i Sarajevo odavno su pronašli zajednički jezik o ovom pitanju. Doduše, broj Srba iz Srbije koji traži bosansko državljanstvo zanemarljiv je u odnosu na Srbe iz Bosne koji bi hteli i srpski pasoš.

Otkako su pre nekoliko godina pojednostavljeni uslovi za dobijanje mađarskog državljanstva, ovu mogućnost iskoristilo je preko 20.000 državljana Srbije. Tako građani koji žive u Srbiji, a hteli bi i isprave Mađarske, ne moraju da imaju prebivalište u toj zemlji, niti određenu svotu novca. Manji broj Srba, tek nešto preko 3.000, zatražilo je i dobilo putne isprave Bugarske.

BEOGRAD SPORO ODLUČUJE Oštar stav zvanične Podgorice prema duplim pasošima već godinama zadaje probleme običnim građanima, naročito onima čiji je život vezan i za Srbiju i za Crnu Goru. Pasošku glavobolju, međutim, dodatno povećava birokratija i sporo odobravanje zahteva za državljanstvo Srbije. Pasošu sa grbom Nemanjića zbog toga prethodi višemesečno čekanje, kroz koje u svakom trenutku prolazi i po više stotina kandidata.

- Preduslov za postojanje dvojnog državljanstva je da je ova mogućnost predviđena propisima države koja daje državljanstvo, kao i da druga država nije predvidela činjenicu da je njen državljanin dobio državljanstvo druge zemlje kao osnov za gubitak njenog - objašnjava dr Bojan Milisavljević, profesor međunarodnog javnog prava na Pravnom fakultetu u Beogradu. - Pojedine države veoma su rigorozne po ovom pitanju. Stvar je svake države da vodi politiku u vezi sa državljanstvom i da dopušta njegovo sticanje po posebnim uslovima. Tako neke zemlje lakše daju državljanstvo osobama koje su, na primer, visoko obrazovane.

Dvostruko državljanstvo, kaže ovaj stručnjak, daje brojne prednosti građanima jer mogu da koriste prava koja iz njega proističu, počev od biračkog prava, ili sticanja bez ograničenja, što je inače mnogo teže ako niste državljanin te zemlje. Moguće je i zaposlenje u državnim službama, pravo na diplomatsku konzularnu zaštitu itd.

Pre nekoliko godina, na adresu ambasade Rusije u Beogradu stigao je spisak sa imenima 21.000 Srba sa KiM koji su tražili rusko državljanstvo. Objasnili su da su sve zabrinutiji za svoj život i da strahuju da Srbija ne može da ih zaštiti. Iz Moskve je stigao odgovor da tamošnji zakoni ne dozvoljavaju dvojno državljanstvo.


DIJASPORA U DVE KNjIGE

Srbiji kao državi sa brojnom dijasporom odgovara meka politika podele državljanstava, čemu u prilog ide i isti stav zemalja u kojima živi najveći broj Srba. Australija podržava princip dvojnih državljanstava, a SAD su verovatno jedna od najliberalnijih država na svetu. Jedini izuzetak među „srpskim kolonijama“ jeste Nemačka, koja primenjuje model: hoćeš nemačko državljanstvo - odrekni se srpskog.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (31)

Ištvan

30.06.2014. 20:55

"Od 28 članica EU, samo Nemačka, Danska i zemlje Beneluksa sprečavaju duple pasoše, odnosno, uslov za prijem u krug njihovih građana jeste odricanje od postojećeg državljanstva." Više nije tako,moguće je dvojno državjanstvo i u Nemačkoj.Uslov je da tražioc državjanstva bude građanin unije.

Zoran

01.07.2014. 08:49

@Ištvan - Jeste tako, jer oni koji nisu u EU nemaju pravo na drzavljanstvo. Da bi se reklo da neko ima pravo na dvojno drzavljanstvo to znaci da taj neko moze biti bilo odakle, a ne iz specificnih drzava. Ali vama u Evropi je i to uspeh, posebno onima u Nemackoj. Nemci su nacionalisti prvog ranga. Mi smo za njih smejurija, dok oni tvrde upravo suprotno.

rajna

30.06.2014. 21:18

sve se moze a ja cekam drzavljanstvo 8 meseci ali samo jedno we h i to nase republike srbije

Boban

30.06.2014. 21:21

Srbija daje dvojno drzavljanstvo ali ukoliko želite da upišete adresu gde živite tj.zemlju onda trebate tvrdu vezu da imate.U komunizmu takođe alisad je mnogo gore dobiti realno stanje.Voleo bi da se novosti pozabave tom temom stalnog ili iseljeničkog pasoša.

Nada

30.06.2014. 22:19

Ja ne razumem odakle vam ova informacija! Ja zivim u Holandiji vec deset godina imam i holandsko i srpsko drzavljanstvo i niko me nije uslovljavao da se odreknem srpskog drzavljanstva u korist holandskog!

Zoran

01.07.2014. 08:58

@Nada - Evo vi verovatno znate engleski: Dual nationality through the option procedureIf you become a Dutch national through the option procedure, you are generally not obliged to give up your original nationality. However, if you are over the age of majority and have lived in the Netherlands since you were four, you do have to give up your original nationality. This rule came into effect in October 2010.Sa holnadskok sajta vlade:http://www.government.nl/issues/nationality/dual-nationality

AC MILAN

30.06.2014. 22:49

Mislim da se bivsim drzavljanima Srbije, treba dati samo licna karta u Srbiji bez obaveze da se ima drzavljanstvo. Na ovaj nacin bi nekadasnji gradani Srbije imali ista prava kao i pre u Srbiji. To bi bio obostrani interes kako za nekadasnje gradane tako i za Srbiju. Kako je ovo izvodivo sa pravnog aspekta? Ako se dobija Madarsko drzavljanstvo i pasos bez boravka u Madarskoj, onda je lako izdati i licnu kartu ili omoguciti da se zadrzi u slucaju ispisa iz knjige drzavljana. INTERES???!!!

igor

30.06.2014. 23:56

Srbija je takodje jedna od zemalja koja zahteva odricanje od prethodnog drzavljanstva ukoliko zelite da postanete drzavljanin Srbije. Tako da smo po tom pitanju isti kao i navedene zemlje Nemacka, itd ... clan 14 stav 2 Zakona o drzavljanstvu

gringo

01.07.2014. 00:37

@igor - u celom svetu se odrices svog drzavljanstva. Ali to vazi samo na teritoriji drzave u kojoj se naturalizujes!!!!!!!!!!!!!!

igor

01.07.2014. 22:05

@igor - tacno je da se u celom svetu, kao minimum, 'verbalno', ali ne i fakticki, odrices prethodnog drzavljanstva. ono sto sam napisao u komentaru je da Srbija zahteva pismenu potvrdu o tome da je prethodno drzavljanstvo izgubljeno ili ce biti izgubljeno, dakle fakticko odricanje od prethodnog drzavljanstva. Clan 14 stav 2 Zakona o drzavljanstu Srbije je vrlo jasan po ovom pitanju. 15 znakova uzvika ne menjaju ovu cinjenicu.

Pristina1389

01.07.2014. 00:40

Neka Srbija prvo svojim gradjanima na Kosovu i Metohiji omoguci vadjenje dokumenata u svim policjskim stanicama kao sto mogu gradjani iz Beograda da izvade u Uzicu ili iz Valjeva u Kikindi.... Mi sa Kosova moramo da imamo boraviste koje traje 2 godine samo sto je smesno i smatraju nas kao gradjane 3 reda.... Nacionalne manjine imaju vise prava nego osoba rodjena u Pristini, Pirzrenu, Djakovici... I da ne uslovljava vadjenje pasosa samo u Ljermontovoj u Bg i sa tim pasosem je potrebna viza!!!

Саша

01.07.2014. 05:03

@Pristina1389 - Брале! Ко ти је крив кад немаш некога да подмитиш као и сви шипци?

crni

01.07.2014. 07:57

@Pristina1389 - Nas drže kao Indijance u rezervatu kako bi mogli da nas pokazuju stranim delegacijama i kako bi imali opravdanje da traže sredstva za naše "izdržavanje". Manja prava imamo nego azilanti u prihvatnim centrima. I kad izvadimo čuveni pasoš u Ljermontovoj i zatražimo vizu, iz ambasada nas "obaveste" da se obratimo njihovim kolegama na Kosovu. Tamo traže kosovske pasoše, tako da je "naš srpski pasoš za gradjane Kosova" vredan koliko i papir na kojima ispisujemo molbe za vize.

mile svajcarac

01.07.2014. 00:50

veoma ste lose obavesteni nemacka dozvoljava od maja meseca 2010 jedina iz okruzenja austrija nedozvoljava raspitajte pa onda pisite sve radite povrsinski i napamet pozdrav

miraculix

01.07.2014. 02:40

@mile svajcarac - nemacka dozvoljava dvojno drzavljanstvo gradjanima iz neke druge zemlje koja je vec u EU. Svima drugima samo IZUZRTNO ukoliko dokazu da to za njih predstavlja izuzetno tesku okolnost, kao npr. kada drzava matica ne zeli da ispishe svog gradjanina sa spiska drzavljana ...

Martin Sczepinsky

01.07.2014. 07:46

@mile svajcarac - Mile širiš dezinformaciju. Austrija dozvoljava vremenski ograničeno, Nemačka ič NE dvojno državljanstvo.

Danica

01.07.2014. 08:34

@mile svajcarac - NIJE TACNO! Zasto sirite dezinformacije i lazete citaoce? Zivim u Austriji godinama i Austrija ima rigorozne uslove za sticanje drzavljanstva! NE DOZVOLJAVA DVOJNO drzavljanstvo! A samo je jedna u nizu koje imaju isti stav po ovom pitanju! Pre nego sto nesto objavite treba dobro da se informisete sem ako to ne radite namerno?!

Zoran

01.07.2014. 08:44

@mile svajcarac - Ovo pise Dojce Vele: " Ubuduće sva deca rođena u Nemačkoj posle 1990, a čiji su roditelji stranci, na primer srpski državljani, mogu da poseduju dva pasoša – i to trajno."To znaci da imigrant ne moze da dobije dvojno drzavljanstvo nego samo njegovo dete AKO je rodjeno u Nemackoj.Evo link: http://www.dw.de/dvojno-dr%C5%BEavljanstvo-ipak-ne-za-sve/a-17259258Datum teksta: 28.11.2013.Znaci ipak to niej standardno dvojno drzavljanstvo kao u normalnim drzavama.

Slov

01.07.2014. 04:05

Bože kako se pričaju gluposti i pišu svakakvi komentari. Dakle, postoje dva načina sticanje državljanstva.1) Naturalizacija- rodio si se u drugoj zemlji a otišao da živiš u trećoj, da bi te primili kao punopravnog državljanina ti moraš da se naturalizuješ(savladaš jezik, odrekneš prvog državljanstva)2) Po rođenju, ako su ti roditelji različiti državljani, imaš pravo na dvojno, još ako si rođen u nekoj trećoj zemlji,u zavisnosti od zakona te zemlje, imaš pravo i na tri državljanstva.

nadiya

28.07.2015. 08:45

@Slov - potpuno ste upravu , ja sam ukrajinka udata za bosanca , zivim u njemeckoj imam i jedno i drugo drzavljanstvo , predala sam zahtjev za bosansko i sad vadim pasos .Imamo i dvoje zajednicke djece koje po svima pravilima uzivaju u koristenju 3 drzavljanstva . Poz i postovanje

Саша

01.07.2014. 04:57

У Белгији је могуће двојно држављанство! Имам белгијско и никада се неби одрекао славног србског држављанства! Без обзира на данашњу издајничку мизерну спољну и унутрашњу политику!

Šasa

18.05.2015. 07:05

@Саша - Odrekao bi se ti da je uslov za posedovanje belgijskog pasoša odricanja od srPskog. Ili bi se vratio kući i tražio posao ovde? Sigurno bi.

Mika

01.07.2014. 05:03

Lepo uvesti reciprocitet Crnoj Gori, pa onda lepo sve montenegrince van Srbije- pod hitno!!!

dragon

01.07.2014. 05:28

Moze da se ima i trojno. Samo sta jos nisam sagledao kakve ce mi to komplikacije doneti u zivotu. Od viska glava nekad i zaboli.

bimac

01.07.2014. 22:41

@dragon - evo ja imam 3.. sva tri legalna.. nisam morao ni jednog da se odreknem al je u mom slucaju redosled po kom sam koje dobijao bio presudan da ih sva 3 i dalje imam

Dragan

01.07.2014. 08:06

Srbija je jedna od retkih evropskih zemalja koja nije potpisala sporazum o dvojnom drzavljanstvu sa Rusijom. Takav sporazum je potpisala cak i Hrvatska.

Mića

02.07.2014. 13:11

Crnogorci rođeni u Crnoj Gori lako dobijaju srsko državljanstvo i srski pasoš, pa mogu faktički imati oba pasoša, dok Crnogorci rođeni u Srbiji a upisani u knjige državljana Crne Gore koje su se vodile u Srbiji a koje crnogorska Vlast po otcepljenju nije preuzela(?!) ne mogu dobiti crnogorski pasoš! Demokratično od "Mila i ekipe", nema šta! No sačekaćemo ulazak u EU i presudu Strazbura, uz adekvatne novčane nadoknade, koje će se isplatiti iz crnogorskog budžeta!

laki

25.03.2020. 14:47

Ja posedujem srpsko drzavljanstvo pored njega imam i brazilski pasoš živim u Brazilu !!!