Svaki sedmi učenik - vukovac

I. Mićević

05. 05. 2014. u 21:19

Hiperprodukcija visokih ocena jedan od najvećih problema osnovnog obrazovanja . Svaki sedmi mali maturant nosilac je diplome „Vuk Karadžić“

KAKO se bliži mala matura, sve je jasnije da će ove godine upis u željenu školu daleko više zavisiti od broja osvojenih bodova, nego od uspeha u školi. Svaki drugi osmak je odličan, a u prošlogodišnjoj generaciji malih maturanata svaki sedmi bio je vukovac.

Spuštanje kriterijuma i pritisci roditelja na nastavnike najveći su krivci za to što je petica najčešća ocena u đačkim knjižicama. Posledica hiperprodukcije vukovaca jeste i da učenik, i pored svih petica, može da ostane bez upisa u željenu školu zbog jednog pogrešno rešenog zadatka na testu.

Analiza uspeha prošlogodišnjih osmaka pokazala je da su među 67.784 učenika koji su polagali malu maturu bila čak 9.563 „vukovca“.

- Ako se podsetimo da nosioci ove diplome treba da ispune dva ozbiljna zahteva da bi bili predloženi za nagrađivanje, čini se gotovo nemogućim da je svaki sedmi učenik u Srbiji uspeo da ispuni ove uslove - primećeno je u analizi koju je radio Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

U ovoj studiji navedeno je i da je najviše diploma „Vuk Karadžić“ podeljeno u Leskovcu. Na teritoriji ove školske uprave, čak petina đaka u knjižici ima samo petice. U Nišu je sa maksimalnim uspehom bilo 17,6 odsto osmaka, u Jagodini 17,3, a na teritoriji Kosovske Mitrovice 15,6 procenata. Najmanje vlasnika „Vukove diplome“ je u Borskom i Pećkom okrugu - oko deset odsto.

Prema rečima prof. dr Ivana Ivića sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, ovakva situacija posledica je pritisaka na nastavnike - od direktora škola, preko lokalnih samouprava, pa do roditelja.

- Deljenje visokih ocena bez pokrića je veliko društveno zlo. Daje lažnu sliku o školama, a đacima neće pomoći kad jednog dana budu hteli da se zaposle - upozorava prof. Ivić. - Škole se utrkuju koja će da ima bolje uspehe, na osnovu toga dobijaju i nagrade, tako da kada neki nastavnik drži stroge kriterijume, trpi pritisak celog kolektiva da „popusti“. Posledica ovakvih trendova u školama su ogromne razlike između ocena i postignuća đaka na nezavisnim testiranjima. Tako naše petice na PISA testiranju postaju jedva dvojke, za odlične đake ispostavi se da su funkcionalno nepismeni.

Prema rečima našeg sagovornika, ovaj problem je duboko ukorenjen i biće potrebno mnogo vremena i volje da bi bio rešen. Nužno je, napominje, što više nezavisnih testiranja kako bismo realno videli koliko učenici znaju i koju ocenu su zaslužili.


INDEKSI PUNI DESETKI

NAJEZDA vukovaca odražava se i na fakultete, gde se poslednjih godina olako dele desetke. Tako je 2001. godine na svim državnim univerzitetima bilo 1.147 akademaca sa prosečnom ocenom višom od 8,5, a danas ih je oko 17.500. Prosečna ocena u tom periodu podignuta je sa 7,5 na 8,5.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (35)

milan

05.05.2014. 21:45

para je ucinila svoje. mi hocemo u evopu, pa nismo ni za balkan. sve profesore koji olako dele visoke ocene treba pohapsiti. za to se dobija pun koverat a oni neka lazu malu decu da je u pitanju pritisak roditelja i ostalih.

Iz Evrope

05.05.2014. 23:11

@milan - ti ocito nisi bio u Evropi ili Americi. Pa ovde svi imaju najvise ocene! To je produkt zapada - svi su sjajni i pametni, ljubi ga majka, a ne umeju svoju zemlju da pokazu na mapi sveta. Samo usvajamo ono sto je vec utemeljeno na zapadu, valjda je i to deo tranzicije ka EU.

boris.a

06.05.2014. 09:30

@milan - Iz Evrope : Moram da vas korigujem . Moja supruga je profesor u gimnaziji u Nemackoj , predaje engleski i nemacki vec 18 godina i u svojoj praksi nije vise od 10-tak puta dolelila najbolju ocenu !! U celoj skolskoj godini u toj skoli je max. 1-2 djaka sa skoro svim najboljim ocenama . Nemoguce je , kao kod nas da jedan ucenik ima iz svih predmeta najbolju ocenu ! Normalno je da si bar u necemu nesto slabiji .

блабла

05.05.2014. 22:21

Према новом правилнику "Zaključna ocena za uspeh iz predmeta ne može da bude manja od odličan (5), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena najmanje 4,50" Ученик може да има оцене током полугодишта: 5,5,4,4=4.50 или 5,5,5,3=4.50 А може да има и овакве 5,5,5,5,5,3,3=4,42 (проф. може да у пракси да заокружи на 4,5) Значи, оцена 5 не мора да буде чиста 5, него може да буде 4,5 или чак 4,42 па да му се поклони 5. ))):

блабла

06.05.2014. 10:45

@блабла - Шта каже Правилник о оцењивању у средњој школи: "У поступку оцењивања успеха ученика наставник уважава и личност ученика - његове опште и посебне способности, развојне карактеристике и услове у којима живи, односно стиче образовање." Закључна оцена "не може бити већа од највеће периодичне оцене добијене било којом техником провере знања." Не мора закључна оцена да буде просечна оцена. "Ако одељенско веће не прихвати предлог закључне оцене предметног наставника оно утврђује нову оцену гласањем.

блабла

06.05.2014. 10:53

@блабла - Дакле, "закључну оцену за предмет утврђује одељенско веће на предлог предметног наставника" и то се често губи из вида. Тест ви можете решавати и на компјутеру и он ће вам избацити оцену, наставник вам није ни потребан, а у школи оцене закључује Одељенско веће састављено од свих предметних наставника у том одељењу. Оцена се утврђује гласањем. Наравно, углавном се прихвата предлог предметног наставника, али не мора да буде тако. Гласање је обавезно. Може 1 да погреши, али не могу баш сви. ))):

блабла

05.05.2014. 22:30

Да би наше оцењивање било објективно, морате променити изглед Дневника (разредне књиге). У њему поред сваког предмета треба да стоје рубрике за описно оцењивање према Правилнику о оцењивању. Тако на пример, рубрике би биле: 1) усвојио знања, умења, вештине, 2) разликује битно од небитног, 3) логички повезује чињенице и појмове, 4) самостално закључује на основу датих података, 5) критички расуђује, 6) поседује богат речник, 7) примењује стечена знања итд. Поред треба да стоји + и 7 + = 5 ))):

Zoran

06.05.2014. 02:11

@блабла - Opisno ocenjivanje? Pa to je najgora varijanta. Evo u SAD ovde dete se ocenjuje samo pismeno i to u %. Osvojio si od 90% do 100%, to je A(5). Osvojio si 80 do 89% to je 4(B), osvojio si 70-79% je C(3) i ispod 70% je kec(nema dvojke ili ima ali nije prolazna - kako ti volja). E toliko o lakim americkim skolama.

блабла

06.05.2014. 10:34

@блабла - Нисте Ви добро разумели што сам написао. Тест не може да прикаже оцене за све параметре које сам навео. Иначе, коначна оцена је бројчана, али поента је у томе што се усех по наведеним параметрима не види у Дневнику рада. Професори често имају посебне приватне свеске у којима бележе успех по задатим параметрима. Ја сам за то да се све бележи у званичној евиденцији, одн. у Дневнику, или да уз Велики Дневник иде посебан Мали Дневник у коме ће се обавезно наводите све оцене по наведеним парамтрима.

Zoran

06.05.2014. 02:05

Moje dete ide ovde u SAD u privatnu skolu. Sada je 3 sredenje i od 54 djaka iz 3 odeljenja ima 5 odlicnih. U osmom razredu od 50 bilo 7 odlicnih. Ovde sve petice nema. Ekvivalent odlicnom je sve A da imaju. Ali nisu svi A jednaki, A je 90% do 100% prosek na svim testovima u toku godine. Mozda bi sve petice bilo ekvivalentu da imas 99% do 100% iz svih predmeta u proseku. Ali to ne moze ni u snu.

vvvv

06.05.2014. 05:53

Svaki rad i napor ucenika treba nagraditi. Ne razumem zasto se dodatno ne boduje uspeh sa okruznih takmicenja (naravno i republickog). 95 % dece nastavice skolovanje u istom okrugu gde su zavrsili osnovnu skolu. Ako neko osvoji prvo mesto na okruznom npr. iz matematike, pa taj je valjda najpozeljniji i dokazao je da je najbolji za neku matematicku gimnaziju. Postoje dece koja hoce da uce i koja se bore. Ta deca dolaze na dodatnu nastavu i vredno rade.Zato ih treba nagraditi nekim dodatnim bodom.

Alisa u Zemlji čuda

06.05.2014. 07:39

Nije da se hvalim,ali sam svojevremeno i ja bio vukovac:"vukao" sam jedan razred dve godine.

mitrovic d ilija

06.05.2014. 08:02

Ocenjivanje je jače od kisele vode. moj sin sad je na strukovnim studijama u osnovnoj školi bio je vukovac. JEDVA SE PROVUKO. osmi razred "položio" osam dvojki u svedočanstvu mislim da je samo iz fiskulture, crtanja i pevanja imao ocenu veću od 2 /dvojke/ upisao srednju stručnu elektrotehničku školu smer automatika i završio uspeh odličan. u indeks sad upisuje i po koji "šugavu" šesticu ali upisuje. pogledaće oni za kratko koliko su vredele ocene uz ćurke,šunke,lančiće ,prstenje i cveće.

blabla

06.05.2014. 10:23

@mitrovic d ilija - Покрените правни поступак за поништавање таквих оцена. Нисам никад у животу тако нешто видео, али сигурно постоји правни начин да се поступи онако како ви сматрате да је исправно. ))): Од кукања и приче нема вајде. ))):

Profesor

06.05.2014. 08:45

Ако би се заиста то хтело решити - могло би се и то релативно лако. За сваки предмет може се саставити тзв. банка питања за крај полугодишта и школске године. Из банке питања директор (или неко други) састави тест који ученици решавају. Тада би и наставник добио повратну информацију колико су ученици заиста научили. Наставника чији ученици имају високе оцене треба наградити, а оног чији ученици у неколико тестова слабе оцене - треба казнити - мањим платним разредом.

Profa

06.05.2014. 14:54

@Profesor - Примећујем да се нико овде не бави правим проблемима.Колико вас је свесно у каквим се условима ради у школи? Колико деце заиста прати наставу? Колико деце може да прати наставу и колико су основна права деце угрожена од друге деце? КАкви су закони спроведени по школама, бићемо срећни ако се вратимо са посла не повређени.. У данашњем школству ће остати само онај ко мора и нема никакву другу алтернативу.Лично сам примораван од стране директорице да смањујем критеријуме и "делим" оцене.

Duki

06.05.2014. 08:56

Ovde se visoka ocena deli onim djacima ,čiji su roditelji zaposleni u : opstini,mup-u,sudu,prosveti itd,...čast izuzecima...

Михаило Рундо

06.05.2014. 09:28

Овакве оцјене су написане да се човјек распамети! Тако нешто се не смије нити може десити у доброј школи. Ја сам матурирао 1952. у которској гиназији. Нико није био одличан! Изашло нас је 33 на матурски испит, памтим да је 11 пало на испиту, такође 11 је било на поправном матуре, а нас преосталих 11 - сви врлодобри! Дакле, није бнило одличних! Исте године читао сам да је у врањанској гимназији било 18 Вуковаца! Па замислите на што се све срозало!

blabla

06.05.2014. 11:53

@Михаило Рундо - Препустите метерију стручњацима. Они најбоље знају свој посао. Учимо целог живота, поготово данас када нам кућа нема више зидова и када је наш рад подложан перманентном оцењивању од људи из свих делова света. ))):

VV

06.05.2014. 10:35

Kada u našu osnovnu školu dođe učenik iz Amerike, Australije, ili severnog ili zapadnog dela Evrope, taj učenik kod nas i po našim merilima najčešće ne zaslužuje ni prosek 2,00. Imao sam slučajeve da njihovi odlični učenici sa 14 godina ne znaju tablicu množenja, ili još gore- gradivo drugog razreda osnovne škole. To se ne odnosi na učenike iz okruženja, malo je teže Makedoncima nego Hrvatima, ali oni imaju potrebno predznanje. PISA nije merodavan za naše učenike, jer su nam sistemi drugačiji.

Zoran

06.05.2014. 16:29

@VV - Kakve veze to ima sa poklanjanjem ocena? To sto neki ne znaju vase gradivo ne znaci da njima poklanjane ocene. To mozda znaci da je drugacije ili slabije gradivo. Ali to i dalje ne znaci da je njima poklanjana ocena sto u sustini nije, jer zivim 12 godina u SAD i znam da POKLANJANJA NEMA. Uostalom ocigledanod da za praksu vise od znajnja u Americi ne treba. Pogledaj Ameriku sto se prakse tice, pogledaj Srbiju.

Супер нација

08.05.2014. 21:33

@VV - У праву су и VV и Zoran. Америчка деца не знају таблицу множења, светску историју, светске класике, стране језике... Али одлично познају осредње америчке писце, историју Дивљег Запада, све детаље о "јуначкој" погибији генерала Кастера у борби против индијанских "агресора"... И заиста, тамо нема поклањања оцена ни опраштања онима који не знају америчку химну, америчку књижевност и енглески језик, историју америчког грађанског рата, или не мисле да су Американци "нај-народ".

mirka

06.05.2014. 10:46

Netačno,a objavljeno kao činjenica.Ako takve škole i postoje,molim objavite njihova imena.U skoli u koju moja deca pohađaju od 110 učenika ove godine biće 6 vukovaca.I nimalo nije lako ostvariti ovakav uspeh. Kada je istu školu pohađalo starije dete ,,pre 4 godine ,od 4 odeljenja(oko 120 učenika okvirno) bilo je 5 vukovaca.Šta tu nije u redu.Pitam se ko je i na kom uzorku vršio ova istraživanja?Koliko je tu odgovornosti za iznošenje paušalnih ocena.

Бивши професор

06.05.2014. 22:09

@mirka - Мирка, све је у реду... У школи твоје деце.

вуковац

06.05.2014. 10:54

Срамота овог друштва: наставља се медијска хајка на вуковце. Одавно је овде срамота бити поштен, пристојан, вредан, искрен...САД ПОСТАДЕ СРАМОТА И БИТИ ВУКОВАЦ! Земљо моја! Правим вуковцима припаде највише омаловажавања,НИКО ИХ НИГДЕ И НЕ СПОМИЊЕ!Толико о афирмацији одличног учења и примерног владања. Очигледно је много важније оправдати неке неразумне, и изнад свега, лоше идеје - попут мале матуре, а за општедруштвену појаву "ту смо где смо" оптужити неког ко се не може бранити. С Р А М О Т А !

Шокиран незнањем ђака

06.05.2014. 18:54

@вуковац - У праву си, "правим вуковцима припаде највише омаловажавања". А то је зато што је много, много оних који нису "прави вуковци". У мојој генерацији (гимназија 1965-69) није било ни једног вуковца, а једне школске године смо јединог одличног ученика добили тако што му је на одељењском већу поправљена двојка из српског. Али било који од ученика са добрим успехом победио би на сваком тесту знања већину данашњих вуковаца, чак и данас, после толико година (наравно, осим на тесту из естраде).

peras

06.05.2014. 10:58

Skolstvo imali smo reforme i jos ih uvek imamo,nevalja kada imamo odlicne ocene a nije dobro kada su lose,krivi su profesori naravno.Danasnja deca su genijalci licno ih poznajem,osnovna skola nije cudo kada sam isao u skolu bio sam prosecan ucenik,a oko mene sve mamina i tatina deca ,pametnjakovici,odlikasi sve do srednje tamo vec problem.Trenutno mogu da kazem da samo jedan ili dva ucenika su zavrsili Faks i naravno snasli u zivotu, a ja sa prosekom do posla i fakulteta,Ostavite decu na miru.

Evgenije

06.05.2014. 12:00

Ja kad sam upisivao srednju školu imao sam samo tri 4-ke a deca sa nekih planina u srbiji gde su u razredu još bili šarplaninac i uča ,vukovci ?Dodjoše u Beograd i upisaše škole u koje ja nisam mogao da upadnem sa ove tri da kazem slabije ocene.Ovaj sad školski sistem je da se od naše dece naprave debili i to se najbolje vidi kroz obrazovni sistem.

Dževa na pogrešnu stranu

06.05.2014. 12:56

Od jarca pravite magarca. Jes´ mnogo bitno ko ima kakve ocene, i kako je ocenjivan. Mnogo je veći problem nepotizam u društvu gde se na ključna mesta zapošljava krajnje nestručan, i pogrešno školovan kadar. A da škola ne valja to je tačno. Ali to nisu krivi nastavnici i učitelji, već reformisti nakon 2000-te godine. Oni su u osnovnu školu u gramatiku srpskog ubacili stvari koje se izučavaju na lingvistici, na fakultetu. Umesto da decu uče pravopisu, jer je to jedino što im treba.

Haralampije

06.05.2014. 14:40

Ovaj članak je, izgleda, pisao trojkaš. Moje dete ima sve petice jer ih je zaslužilo. U njihovom odeljenju ima pet đaka sa svim peticama a ostali kako koji. Članak je generalizovanje koje nema smisla. Ako ima škola koje rade to što ste naveli, napišite koje su to škole. Sistem obrazovanja nema smisla a ne dečije ocene.