Svaki sedmi učenik - vukovac
05. 05. 2014. u 21:19
Hiperprodukcija visokih ocena jedan od najvećih problema osnovnog obrazovanja . Svaki sedmi mali maturant nosilac je diplome „Vuk Karadžić“
KAKO se bliži mala matura, sve je jasnije da će ove godine upis u željenu školu daleko više zavisiti od broja osvojenih bodova, nego od uspeha u školi. Svaki drugi osmak je odličan, a u prošlogodišnjoj generaciji malih maturanata svaki sedmi bio je vukovac.
Spuštanje kriterijuma i pritisci roditelja na nastavnike najveći su krivci za to što je petica najčešća ocena u đačkim knjižicama. Posledica hiperprodukcije vukovaca jeste i da učenik, i pored svih petica, može da ostane bez upisa u željenu školu zbog jednog pogrešno rešenog zadatka na testu.
Analiza uspeha prošlogodišnjih osmaka pokazala je da su među 67.784 učenika koji su polagali malu maturu bila čak 9.563 „vukovca“.
- Ako se podsetimo da nosioci ove diplome treba da ispune dva ozbiljna zahteva da bi bili predloženi za nagrađivanje, čini se gotovo nemogućim da je svaki sedmi učenik u Srbiji uspeo da ispuni ove uslove - primećeno je u analizi koju je radio Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
U ovoj studiji navedeno je i da je najviše diploma „Vuk Karadžić“ podeljeno u Leskovcu. Na teritoriji ove školske uprave, čak petina đaka u knjižici ima samo petice. U Nišu je sa maksimalnim uspehom bilo 17,6 odsto osmaka, u Jagodini 17,3, a na teritoriji Kosovske Mitrovice 15,6 procenata. Najmanje vlasnika „Vukove diplome“ je u Borskom i Pećkom okrugu - oko deset odsto.
Prema rečima prof. dr Ivana Ivića sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, ovakva situacija posledica je pritisaka na nastavnike - od direktora škola, preko lokalnih samouprava, pa do roditelja.
- Deljenje visokih ocena bez pokrića je veliko društveno zlo. Daje lažnu sliku o školama, a đacima neće pomoći kad jednog dana budu hteli da se zaposle - upozorava prof. Ivić. - Škole se utrkuju koja će da ima bolje uspehe, na osnovu toga dobijaju i nagrade, tako da kada neki nastavnik drži stroge kriterijume, trpi pritisak celog kolektiva da „popusti“. Posledica ovakvih trendova u školama su ogromne razlike između ocena i postignuća đaka na nezavisnim testiranjima. Tako naše petice na PISA testiranju postaju jedva dvojke, za odlične đake ispostavi se da su funkcionalno nepismeni.
Prema rečima našeg sagovornika, ovaj problem je duboko ukorenjen i biće potrebno mnogo vremena i volje da bi bio rešen. Nužno je, napominje, što više nezavisnih testiranja kako bismo realno videli koliko učenici znaju i koju ocenu su zaslužili.
INDEKSI PUNI DESETKI
NAJEZDA vukovaca odražava se i na fakultete, gde se poslednjih godina olako dele desetke. Tako je 2001. godine na svim državnim univerzitetima bilo 1.147 akademaca sa prosečnom ocenom višom od 8,5, a danas ih je oko 17.500. Prosečna ocena u tom periodu podignuta je sa 7,5 na 8,5.
milan
05.05.2014. 21:45
para je ucinila svoje. mi hocemo u evopu, pa nismo ni za balkan. sve profesore koji olako dele visoke ocene treba pohapsiti. za to se dobija pun koverat a oni neka lazu malu decu da je u pitanju pritisak roditelja i ostalih.
@milan - ti ocito nisi bio u Evropi ili Americi. Pa ovde svi imaju najvise ocene! To je produkt zapada - svi su sjajni i pametni, ljubi ga majka, a ne umeju svoju zemlju da pokazu na mapi sveta. Samo usvajamo ono sto je vec utemeljeno na zapadu, valjda je i to deo tranzicije ka EU.
@milan - Iz Evrope : Moram da vas korigujem . Moja supruga je profesor u gimnaziji u Nemackoj , predaje engleski i nemacki vec 18 godina i u svojoj praksi nije vise od 10-tak puta dolelila najbolju ocenu !! U celoj skolskoj godini u toj skoli je max. 1-2 djaka sa skoro svim najboljim ocenama . Nemoguce je , kao kod nas da jedan ucenik ima iz svih predmeta najbolju ocenu ! Normalno je da si bar u necemu nesto slabiji .
Према новом правилнику "Zaključna ocena za uspeh iz predmeta ne može da bude manja od odličan (5), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena najmanje 4,50" Ученик може да има оцене током полугодишта: 5,5,4,4=4.50 или 5,5,5,3=4.50 А може да има и овакве 5,5,5,5,5,3,3=4,42 (проф. може да у пракси да заокружи на 4,5) Значи, оцена 5 не мора да буде чиста 5, него може да буде 4,5 или чак 4,42 па да му се поклони 5. ))):
@блабла - Tako je bilo i pre 30 godina, kad sam ja isla u skolu.
Komentari (35)