Veronauka dobila keca
27. 02. 2014. u 21:15
Analiza verske nastave pokazala da je vreme za promenu programa i udžbenika. Osnovna primedba je da gradivo nije prilagođeno uzrastu školaraca
LEKCIJE veronauke prvacima su potpuno neprilagođene, a veroučitelji su ih ocenili jedinicama. Traže izmenu udžbenika i nastavnih planova u celokupnoj verskoj nastavi u školama, posebno u nižim razredima osnovne škole. Ove stavove iznela je većina od 192 veroučitelja anketirana u istraživanju Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Većina tema u udžbenicima nije prilagođena uzrastu školaraca. Dobar deo sadržaja lekcija suviše je apstraktan da bi ga deca razumela i usvojila. Gradivo nije atraktivno, a u mlađim razredima nedostaju igre kroz koje bi deca bolje razumevala lekcije.
Ovo su samo neke od primedaba koje su na račun nastave pravoslavnog katihizisa izneli predmetni nastavnici u analizi koja je pokazala da je posle 12 godina potrebna što hitnija promena nastavnog programa i udžbenika veronauke u školama.
Osnovna primedba nastavnika jeste da većina tema ne odgovara uzrastu učenika, pa ih zato treba premestiti u neki od viših razreda. Takva je, recimo, tema “Isus Hristos je posrednik između Boga i stvorene prirode”, jer je deca ne razumeju i ne mogu da je primene u svakodnevnom životu.
- Program sedmog razreda, prema oceni veroučitelja, ima ozbiljne manjkavosti, a određene teme trebalo bi da se izučavaju čak u srednjoj školi - pokazalo je istraživanje. - Nastavnici predlažu promenu udžbenika, kao i uvođenje novih tema, poput odnosa Crkve prema savremenim problemima, istorije religije i narodnih običaja.
Slične probleme pokazali su i rezultati skeniranja veronauke u srednjoj školi. Teme se jesu pokazale kao motivišuće, ali je predznanje učenika za njihovo razumevanje premalo.
Da problemi sa veronaukom u školama postoje priznaje i đakon Aleksandar Đakovac iz Odbora za versku nastavu Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke SPC. On, međutim, napominje da je to prirodan proces koji nije karakterističan samo za nauku o Bogu.
- Stvorena je fama u javnosti da problema koji postoje u verskoj nastavi nema u ostalim predmetima - objašnjava Đakovac. - To nije tačno. Veronauka ima svoje faze razvoja koji bi trebalo da traje neprekidno. Decenijsko iskustvo pokazalo je šta treba da se menja. Radi se trenutno na poboljšavanju udžbenika i nastavnog programa, tako da će i kvalitet ubuduće sigurno biti bolji.
Kako bi svi problemi verske nastave, kao i loš status veroučitelja, bili rešeni, Vlada Srbije formirala je komisiju za versku nastavu u školama. Komisija kojoj predsedava episkop bački Irinej, održala je i prvi sastanak, kome je prisustvovao i ministar prosvete prof. dr Tomislav Jovanović.
- Potrebno je stvoriti odgovarajuće uslove i za donošenje novog nastavnog plana i programa, kao i udžbeničku literaturu. Zajednički treba da učinimo sve da se verskom nastavom deca ne razdvajaju - zaključio je Jovanović.
“ZAPELO” I KOD ALAHA
Kvalitet udžbenika, uslovi za nastavu i broj časova u središtu su primedaba i nastavnika islamske veronauke. Oni su se založili i za povećanje fonda časova, ali i prilagođavanje programa uslovima koji važe u Srbiji, a ne Bosni i Hervcegovini. I u učenju o islamu beleži se neprilagođenost gradiva uzrastu dece, pa su veroučitelji predložili premeštanje u starije razrede.
Branko
27.02.2014. 21:23
Za decu su priče i bajke. Vero"nauka" - su bajke i priče za odrasle.
@Branko - To vi tako mislite, a oni koji veruju u Boga ne misle tako.
Kakva veronauka u državnim školama u 21. veku! Pa nismo mi Iran. Veronauku u crkve, nauku u škole!
@Slavko - За вашу информацију,веронаука постоји у многим земљама ЕУ а код нас је изборни предмет, па ко неће-не мора!
@Slavko - A za Vašu informaciju, Srbija je Ustavom definisana kao svetovna (sekularna, laička) država, te zbog toga veronauci nije mesto u državnim školama, već u crkvama i verskim školama.
Komentari (31)