VIŠE od trećine 15-godišnjaka u Srbiji funkcionalno je nepismeno, pokazali su rezultati poslednjeg PISA testiranja, objavljeni u utorak u OECD-u u Parizu. Gotovo 40 odsto učenika ispod je nivoa matematičke funkcionalne pismenosti, trećina ne zadovoljava jezičke minimume funkcionalnog znanja, dok je oko 35 procenata naučno funkcionalno pismeno.

Od četiri testirane oblasti, srpski đaci najbolje su se pokazali za kompjuterom - u rešavanju problemskih zadataka. Tu je oko 28 odsto ispod minimuma funkcionalne pismenosti.

Na skali sa 65 država za poslednje tri godine, od prethodnog testiranja, popeli smo se za svega četiri mesta - sa 47. na 43, ali smo i dalje daleko iza OECD proseka i država iz regiona - Hrvatske i Slovenije.

U celom svetu tokom prošle godine testirano je oko pola miliona 15-godišnjaka, a u našoj zemlji je u klasičnom testiranju učestvovalo 5.000 đaka iz 200 škola, a oko 2.500 je rešavalo i probleme na kompjuteru. Uspesi su bodovani od 400 do 600, gde je OECD prosek 500 poena. Na matematičkim problemima osvojili su 449, u čitalačkoj kompetenciji prikupili prosečnih 446, u naučnim pitanjima jedan bod manje, dok su deca iz Srbije u kompetenciji za rešavanje problema osvojili 473 boda. U odnosu na prethodni ciklus, na matematičkim pitanjima učenici su osvojili sedam bodova više, na jezičkim četiri, a naučnim dva boda. Rešavanje problema prvi put je u Srbiji testirano ove godine.

I NAJBOLJI ZAOSTAJU NAJVIŠI od šest nivoa matematičkih znanja dostiglo je tek 1,1 odsto 15-godišnjaka u Srbiji, dok ih je u državama OECD tri puta više. U čitanju i razumevanju teksta svega 0,2 dece testirane u Srbiji dospelo je do najvišeg nivoa, što je šest puta ispod OECD proseka. Najboljih đaka, mereno testom iz nauke, imamo čak 12 puta manje od najrazvijenijih država.

U matematici, jeziku i nauci naši učenici, pokazuje analiza srpskog PISA tima, zaostaju celu jednu godinu učenja za vršnjacima iz država OECD, dok u rešavanju problema imaju zaostatak od polugodišta. Najviše zabrinjava zaostajanje u čitalačkim znanjima, koja pokazuju da trećina dece ne razume tekst koji pročita.

- Postignuće iz čitalačke pismenosti najvažnije je u životu, u svakoj pojedinačnoj situaciji. Ono doprinosi boljim ili lošijim rezultatima u ostalim oblastima. I dok hodamo ulicom moramo da čitamo saobraćajne znake - objasnila je Dragica Pavlović Babić, koordinator PISA tima u Srbiji. - Beležimo mali napredak, ali moramo da više napredujemo.

Ona je dodala i da je ova grupa sa najnižim rezultatima, u kojoj se našlo više od trećine srpskih đaka osmog i prvog razreda srednje škole, veoma rizična, jer je procenjeno da će oni, kao funkcionalno nepismeni, imati problema u školovanju, razumevanju sadržaja i savladavanju nastavnih programa.

Rezultati gotovo identični onima od pre tri godine pokazuju da u prethodnom periodu očigledno nije učinjeno gotovo ništa da bi deca napredovala. Za naredni ciklus i testiranje 2015. godine, najavio je prof. dr Tomislav Jovanović, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, počećemo već sada da se pripremamo.

- Podaci pokazuju da napredujemo, mada moramo mnogo da radimo. Nemamo mogućnost da ispravimo greške, ali već počinjemo pripreme za sledeći test. Rezulati testiranja 2015. biće značajno bolji - obećao je ministar.

- Iskustva Hrvatske i Slovenije pokazuju da pripreme mogu da daju značajne rezultate. Sadašnji rezultati pomoći će nam da vidimo gde je naš obrazovni sistem i kako se mogu unaprediti nastavni programi, udžbenici i nastava.

Istraživanje je i ove godine pokazalo razlike među rezultatima dečaka i devojčica. One su bolje u čitanju i razumevanju teksta, oni bolji u matematici i rešavanjima problema, dok su podjednako uspešni u naučnim zadacima.

I ovog puta najbolje se pokazao obrazovni sistem istočnoazijskih zemalja, pa su u vrhu Šangaj, Singapur, Hongkong, Tajpeh i Koreja, dok su najlošiji đaci iz Perua.