PRVI od deset novih aviona koji će leteti pod grbom „Er Srbije“ otisnuo se u sredu dva puta sa piste na aerodromu „Nikola Tesla“. Koliko je za našu zemlju značajan dolazak novog aviona, najbolje svedoči podatak da je od poslednjeg demonstracionog leta velikog putničkog aviona prošlo više od 20 godina, kada je u flotu „Jat ervejza“ ušao avion tipa ATR.

Na prvom testiranju, koje je počelo oko podneva, inspektorski tim Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije obavio je pregled aviona „erbas 319“. Proveravali su bezbednost aviona pre premijernog zvaničnog leta, najavljenog za subotu.

Pod skenerom inspektora Direktorata bila je nova letelica, ali i stjuardese, piloti i ostalo osoblje. Stručni tim je proveravao procedure koje se sprovode u fazi pripreme leta, pravili su proračun performansi, kontrolisali procedure letačkog i kabinskog osoblja u toku leta, kao i tehničku ispravnost aviona.

Nisu im promakli ni ostali detalji koji su sastavni deo provere aviona koji se prvi put uvodi u flotu neke avio-kompanije. Direktorat civilnog vazduhoplovstva će narednih dana pripremiti detaljan izveštaj u kojem će izneti svoja zapažanja, ocene i preporuke za što bezbednije i sigurnije funkcionisanje svih faza leta ovog „novajlije“.

STIŽU POJAČANJA AVION koji je u sredu imao promotivni let samo je prvi u nizu od deset iznajmljenih „erbasova“ koje će imati srpski prevoznik. Počeli su i pregovori za kupovinu aviona sa svim velikim svetskim proizvođačima, pa će se, kako budu pristizili naši novi avioni, vlasnicima vraćati iznajmljeni.

Nova letelica se, nekoliko minuta posle 15 časova, u niskom naletu pojavila iznad srpske prestonice, u pratnji dva „miga 29“ i „super galeba G4“ Vojske Srbije. Osim mnogobrojnih novinarskih ekipa, i Beograđani su se na Kalemegdanu trudili da svojim fotoaparatima i kamerama zabeleže svečani trenutak. Kao što je ranije i najavljeno, ova lokacija je, uz toranj na Avali i zgradu PC „Ušće“ bila najbolja pozicija za posmatranje.

- Radujem se što imamo novi avion i uvek sam ponosan kada naša zemlja dobije šansu da napreduje - kaže Vasilije Jovanović, penzioner iz Beograda. - Moja deca su rasuta svuda po svetu i voleo bih da avionom sa srpskim grbom dođu kod mene. Možda je to prilika da se ime Srbije u svetu čuje i po nečemu lepom, a ne samo po groznim stvarima koje nas prate.

Piloti, ipak, nisu mogli da lete dovoljno nisko da bi se jasno videla bela letelica na kojoj je plavim slovima ispisano - „Er Srbija“. Na repu aviona nazirao se stilizovan grb srednjovekovne Srbije sa dvoglavim belim orlom - logo rađen na osnovu elemenata Miroslavljevog jevanđelja i Dušanovog zakonika.

Još jedan podatak na novoj stranici istorije biće ispisan 26. oktobra, tačno u 17.10, kada će prvi avion poleteti ka Abu Dabiju. Tada će nacionalna avio-kompanija zvanično početi da radi pod novim imenom - „Er Srbija“.


BEZBEDNOST NAJVAŽNIJA

KOMANDANT 204. vazduhoplovne brigade Predrag Bandić je objasnio da je let istovremeno bio i vežba presretanja i prizemljenja u slučaju otmice civilnog vazduhoplova.

- Jednu od osnovnih pretnji modernog društva predstavlja otmica civilnog aviona - kazao je Bandić. - I narednih dana ćemo uvežbavati procedure za presretanje i prizemljenje civilnog vazduhoplova. Ponosni smo što smo danas učestvovali u ovom događaju.

Video: RTS / youtube