UŽICE - U "bivšoj državi", "Ponikve" su bile simbol njene odbrambene moći, a kada je bratstvo i jedinstvo pokleklo, na najimpresivniji vojni aerodrom na Balkanu obrušilo se oko 900 NATO projektila: tek 14 godina posle agresije vazdušna luka dobila je dozvolu za civilni saobraćaj, a posle duge pauze letelice su se ponovo pojavile na nebu iznad Užica.

Prva je na pistu u subotu, ali i u 21. veku, na pistu sletela "cesna 172" (JU - DNA), a za njom još dvedeset lakih letelica, čime je počela nova era užičkog aerodroma.

- Stigao sam iz Beograda automobilom za više od tri sata. Avionom bi ovaj put trajao manje od 30 minuta. To nam govori da „Ponikve“ imaju perspektivu, a da bi postale korisne za turizam i privredu, moramo uložiti još dosta novca, rada i znanja - rekao je Aleksandar Antić, ministar saobraćaja, predajući čelnicima gradskog Javnog preduzeća "Aerodrom Ponikve" dozvolu za civilni nekomercijalni saobraćaj.

Nekoliko stotina Era, onih starijih koji pamte buđenja uz buku vojnih mlaznjaka, ali i mlađih, iznenađenih punim nebom iznad užičkog kraja, okupilo se uz jednu od najdužih pista na Balkanu.

NOVI POČETAK
GradonaČelnik Užica Saša Milošević zahvalio se ambasadama SAD i Kine, kao i Međunarodnom fondu za razminiranje, jer je uzahvaljujući njihovim donacijama uži deo oko piste očišćen od NATO projektila. Na 550 hektara kompleksa, nalazi se još dosta projektila, a u podzemnim kaponirima ostale su zatrpane i letelice JNA.

Za njihove oči, na pistu je tokom prepodneva sletelo 20 lakih aviona: "cesni", "pajpera", italijanskih "pionira", a na stara vremena podsetio ih je brišući let "galeba 2" starog 45 godina, kao i helikoptera "gazele" i "robinsona".

- Pista je odlična, predugačka i preširoka za naše lake letelice, a sam aerodrom je specifičan jer se nalazi na velikoj nadmorskoj visini, na mestu gde nikada nema magle.

Ovo je veliki dan za sve avijatičare. Nadamo se da će uskoro infrastruktura biti dovoljno dobra i za komercijalne, putničke i kargo letove - kaže Živko Miholjčić, pilot "pionira 300", jedne od četiri letelice VK "Vihor", a sa njim se slažu i izvoznici i turistički radnici sa Zlatibora, Tare i Mokre Gore.

- Iz Vojke kod Nove Pazove doleteo sam za 50 minuta, sa 30 litara utrošenog "bezolovnog", pa je ovakvo putovanje jeftinije od vožnje automobilom.

Poslednji put, "Ponikve" su "videle" civilni avion ATP 10 pre 17 godina, do tada je, po potrebi, funkcionisala linija Beograd - Užice - Tivat.

- "Ponikve" su kao izuzetan aerodrom ušle u naše planove modernizacije, ovdašnja kontrola leta odlično obavlja svoj posao, a nadamo se da ćemo ubuduće ovde obučavati kontrolore i pilote - ističe Slobodan Cvijan, direktor Kontrole letenja.

"Letački dan" organizovali su JP "Aerodrom Ponikve" i Vazduhoplovni savez Srbije, a događaju su posred brojnih Užičana prisustvovali gosti iz političkog i privrednog života užičkog kraja.