PRUGOM Subotica-Sombor, vozovi će ponovo saobraćati tek od 19. avgusta. Toliko će biti potrebno da se između Tavankuta i Bajmoka otkloni kvar na šinama prouzrokovan krađom 220 tifona, odnosno šrafova za zatezanje pragova i učvršćivanje šina.

Zbog toga je na ovoj relaciji u utorak posle 13 časova iskliznuo poslednji vagon teretnog voza, koji je u svom sastavu imao kola natovarena tucanikom. Prilikom iskliznuća vagona, u potpunosti je uništeno 70 metara, a oštećeno je 350 metara koloseka. Pored toga, Komisija za vanredne događaje „Železnica Srbije“, na licu mesta je utvrdila da je uništeno i oštećeno oko 490 pragova i pet telefonskih stubova.

Polovinom marta 2012. godine, krađa na prugama je prouzrokovala usporen saobraćaj između Beograda, Subotice i Šida. Tada su lopovi odneli 69 metalnih tegova za zatezanje kontaktnih mreža. Nekoliko meseci kasnije, odnosno u septembru iste godine, na pruzi Novi sad - Orlovat, demontirano je i isečeno 400 metara koloseka. Dvojica Novosađana su ukrajem prošle godine uhvaćena u krađi zavrtnja i spojnica. U Leskovcu su u februaru ove godine uhvaćene tri osobe osumnjičene za krađu spojnica i šrafova.

U „Železnicama Srbije“, za „Novosti“ kažu da se procenjuje da je šteta zbog iskliznuća vagona i krađe na pruzi Subotica - Sombor oko sedam miliona dinara.

- Od početka godine do danas, bilo je 1.156 protivpravnih radnji - kažu u Medija centru, predočavajući da je od toga 901 krađa, zbog kojih su „Železnice Srbije“ pretrpele štetu od oko 177 miliona dinara.

SEKUNDARNE SIROVINE DELOVI i oprema na prugama, kradu se zbog prodaje u staro gvožđe. Primera radi, jedna prigušnica vredi od četiri do šest hiljada evra, a za bakar koji lopovi izvade iz nje na otpadu sekundarnih sirovina mogu da dobiju nekoliko desetina evra. Polovinom marta, u Resniku su uhapšena dvojica muškaraca zbog krađe železničkih prigušnica.

Lopovi na prugama kradu sve što se kasnije može „utopiti“ otkupljivačima sekundarnih sirovina: delove vagona i lokomotiva, bakarne žice i užad, kablove, pružne balize, prigušnice, šine, pragove, kolosečni pribor... Sve što je od metala. Na meti kradljivaca su vitalni delovi železničke pruge.

- Imovina železnice je konstantno na meti lopova, koji odnose sve što mogu, i nanose višestruku štetu - ističu u Medija centru. - Zbog ovakvih i sličnih krađa, „Železnice Srbije“ trpe višemilionsku štetu. Direktna materijalna šteta zbog krađe metalnih delova, na godišnjem nivou je 300 miliona.

Opasnija je, međutim, indirektna šteta, jer krađa vitalnih delova i opreme na infrastrukturi i vozovima, prouzrokuju kašnjenja, a predstavljaju opasnost za bezbednost železničkog saobraćaja.

Rešenje situacije u „Železnicama Srbije“ vide u tome da se krađe na železnicama više ne tretiraju kao prekršaji, već kao krivična dela protiv ugrožavanja javne bezbednosti.

- Sve dok država ne zauzme oštriji stav prema počiniocima ovakvih dela i ne pooštri kaznenu politiku, „Železnica“ je nemoćna - kažu u Medija centru.

Umesto vozova, od četvrtka putnike će prevoziti autobusi.