HRAST star šest vekova ostaće na istom mestu, a oko njega će „proći“ trake autoputa. Stablo bi trebalo da dobije i čeličnu oblogu, plus staklenu zaštitu od izduvnih gasova i veštački izvor vode. A pod njegovim krošnjama prolaziće trasa Koridora 11, čija je izgradnja zastala baš zbog ovog stabla.

Ministar građevine i urbanizma Velimir Ilić kaže, za „Novosti“, da će Vlada „po svaku cenu pokušati da sačuva hrast“, i navodi da je ponuđeno rešenje rezultat rada i domaćih i stranih eksperata, koji su danima snimali stanje na terenu. Ilić najavljuje da će uskoro biti završen i projekat.

Ova vest je obradovala žitelje Savinca, koji su ustali u odbranu starog stabla koje s 40 metara visine dominira njihovim krajem. Na trenutak su odahnuli i umetnici, koji su se poslednjih dana okupljali pod krošnjom „svetog drveta“. A oprezniji čekaju da se o planu izjasne i stručnjaci i iznesu procenu - hoće li stablo uspeti da opstane.

Prema zamisli, stablo će imati specijalnu čeličnu masku, zemlja oko njega u prečniku od sedam metara biće kompletno zaštićena i stalno će se vlažiti.

SVI SU ISPLAĆENI SVI su naplatili i zemljište i objekte koje su se našli na trasi Koridora 11. A oni koji su dali saglasnost sada se bune - kaže ministar Ilić. Prema nezaničnim informacijama, vlasnik je za stari hrast dobio 4.000 evra. Međutim, predsednik MZ Savinac Miliša Nikolić kaže da je stablo plaćeno kao 40 metara drva.

- Površinske žile su oštećene, a one dubinske, koje su i 18 metara pod zemljom, dobijaće vodu iz izvora. Napravićemo veliku pasarelu sa obe strane, da drži stablo i da suve grane ne bi padale na auto-put i ugrožavale saobraćaj. Stručnjaci su predložili i da napravimo i staklenu zaštitu ispod krošnje da bi se sprečio uticaj izduvnih gasova - kaže ministar Ilić.

Većina projektanata, upoznatih s detaljima, s kojima smo juče kontaktirali, međutim, smatraju da će stablo najverovatnije morati da se - ukloni. Oni navode direktno upozoravajuće činjenice: na udaljenosti od 10 do 15 metara od hrasta, gde prolazi jedna traka auto-puta, korenje je već isečeno. A to će morati da se uradi i s druge strane, pošto će trasa biti na svega dva metra od stabla! Trasa autoputa sigurno neće moći da se menja, jer su „na putu hrasta“ dva tunela i tri mosta za koje su već pobijeni šipovi.

Miliša Nikolić, predsednik Mesne zajednice Savinac, jedan od organizatora akcije zaštite hrasta, kaže da su zadovoljni što će biti ispunjen njihov cilj:

- Srećni smo, jer smo postigli da hrast bude sačuvan. Jedan deo površinskih žila jeste već oštećen, ali mislim da to neće naškoditi stablu.

Zeleni Srbije saopštili su da podržavaju odluku da se hrast sačuva, ali su ujedno i demantovali ministra da su oni dali saglasnost na projekat za izgradnju Koridora 11:

- Podržavamo odluku da se hrast spasi, jer nam je to bio prvenstveni cilj. Ali građani očekuju i da se takve greške više ne ponove. Sve odluke od značaja za životnu sredinu po Arhuskoj konvenciji moraju proći sud građana o čijoj se sredini radi.

A književnik Miloš Kapetanović, vajar Radoljub Radović i slikar Radojko Solujić, sva trojica iz Gornjeg Milanovca, koji su dežurali pod krošnjom hrasta, kažu da su odahnuli svi branioci savinačkog zapisa.