Roditelji: Budućnost dece je u inostranstvu

I. MIĆEVIĆ

26. 05. 2013. u 20:57

Čak tri četvrtine roditelja za odlazak dece u inostranstvo. Stručnjaci i dalje odlaze iz zemlje. Školovanje svakog doktora nauka državu košta 250.000 evra

OD zabrinjavajuće statistike da 75 odsto studenata želi da ode iz zemlje, još dramatičniji je poslednji podatak koji kaže da isto toliko roditelja bolju budućnost za svoje dete vidi u inostranstvu. Svega 29 odsto majki i 23 odsto očeva želi da im deca ostanu u Srbiji.

Povećava se i broj odraslih koji bi želeli da spakuju kofere i odu. Tako bi više od polovine muškaraca želelo da se iseli, a 42 odsto žena ima istu takvu nameru. Među mladima - 57 odsto devojaka i 66 odsto mladića bi emigriralo.

Ovo su podaci istraživanja „Rodni barometar“, autorke Marine Blagojević Hagson, sa Instituta za kriminološka i sociološka istraživanja.

Zbog krize i polupraznih džepova, broj onih koji žele da odu se ne smanjuje. Među pola miliona ljudi, koji su za protekle dve decenije napustili Srbiju, bar 50.000 su visokoobrazovani stručnjaci. Ponajviše Americi, Kanadi, Engleskoj i Nemačkoj poklonili smo oko 6.000 doktora nauka. Na školovanje svih njih, prema procenama Vladimira Grečića, saradnika Instituta za međunarodnu politiku i privredu, država je potrošila čak 12 milijardi evra. Celokupno obrazovanje jednog doktora nauka košta oko 250.000 evra.

NAJBROJNIJI VEROVATNO najveći „rasadnik“ stručnjaka koji su kupili kartu u jednom pravcu jeste beogradski Elektrotehnički fakultet. Procenjuje se da je oko 2.000 njihovih diplomaca otišlo u svet. - Samo u San Francisku Udruženje bivših studenata ETF broji oko 900 članova - kaže Vladeta Marjanović, predsednik udruženja i jedan od naših najuspešnijih ljudi u Americi. On dodaje i da bi bilo dobro kada bi matica imala bolje veze i više koristila znanje i uticaj ljudi koji su otišli.

A koliko je broj od 6.000 doktora nauka koji su otišli u svet ogroman, najbolje se meri podacima Republičkog zavoda za statistiku koji kažu da u Srbiji godišnje doktorira od dvoje-troje, pa do četrdeset ljudi u jednoj oblasti - elektrotehnici, ekonomiji, fizici...

Dekan Ekonomskog fakulteta u Beogradu, prof. dr Branislav Boričić kaže da diplomirani ekonomisti, recimo, obično idu zarad nastavka školovanja, na master studije, pa se tokom godinu dana mnogi predomisle i ostanu.

A među onima koji su otišli, ipak, ima i povratnika. Jedan od njih je dr Bojan Radak, direktor Instituta „Vinča“. On je devedesetih godina, kada i desetine njegovih kolega iz „Vinče“, otišao u Englesku, pa u Ameriku, ali je odlučio da se vrati.

- Najviše stručnjaka, i to starosti između 35 i 40 godina, otišlo je devedesetih - priča Radak. - Odlučio sam da se vratim kada sam shvatio da to što imam u Srbiji ne mogu da nađem nigde drugde. Tamo dobijete neki novi kvalitet života, ali izgubite ono što ste imali pre.

Za mnoge emigrante, sudeći prema životu koji žive, odlazak iz Srbije bio je velika greška.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (137)

Detektiv Pero, Crnogorac

26.05.2013. 21:23

Oko 50% njih kupe doctorate pa se uopste ne mogu kretati po inostranstvo jer uopste nemaju znanje bilo cega pa cak ni jezika koji kazu da odlicno znaju a ne znaju ni slovca. Dakle, u inostranstvo ce otici samo oni koji stvarno zavrse skole I nauce jezike a ne oni koji laziraju ceo process. Mi to govorimo iz iskustva u inostranstvo gde su mnogi dosli pa su se brzo vratili nazad. Narocito su dobro poznati oni koji dolaze iz Crne Gore a vracaju se u Srbiju I postanu direktori I poznati lopovi.

Propaladrzavica

26.05.2013. 21:33

Ma ne, treba da ostanu ovde, da ih pljacka I pravi budalama domaca politicka "elita". iste face vec 20g...Opozicija-pozicija, sve su to iste stranke...

Krle

27.05.2013. 09:02

@Propaladrzavica - Jeli lakse sklonit tu elitu ili se selit od nemila do nedraga po zapadu, gde si uvek stranac

vukovac

27.05.2013. 09:17

@Propaladrzavica - Svaka drzava ima onakvu politicku elitu kakvu je izabrala. Naravoucenije: sami smo krivi.

mlbrnsrb

26.05.2013. 21:36

jednostavna stvar, stavite klauzulu vracanja para drzavi za to skolovanje ukoliko izlaze vani, pa nek idu kud hoce...

Živan Ž

26.05.2013. 21:36

Ne znam kako je g. Mićević izračunao koliko državu košta školovanje svakog doktora nauka. Da li je u pitanju plata profesora, ili cena školarine? Zar doktorandi, kao i studenti, sami ne plaćaju vlastito školovanje? Još će ispasti da ih finansira država, koja gleda da ih zakine na svakom koraku. Je li moguće da doktori nauka ništa nisu finansijski uložili u vlastito obrazovanje???

olga

26.05.2013. 21:44

Otišla sam 2001 kao diplomirani farmaceut sa položenim državnim ispitom u Bazel i nisam se pokajala.Lično se u Srbiju ne bi vratila ni za platu koju imam ovde jer hoću daživim u sigurnoj državi i da školujem i vaspitavam dete u civilizovanom,a ne nesigurnom društvu.Ne znam nikoga ko je otišao i snašao se da bi se vratio,a poznajem puno njih.

DejanBg

27.05.2013. 01:03

@olga - Pa dobro, mogla si i da preskočiš tako suvišan komentar tek da nam dodatno ne dolivaš toksične materije u život. Ali ok, ako si ti u "raju" baš super. Vidi se da te nova sredina oplemenila...

Krle

27.05.2013. 01:23

@olga - Tvoje razmisljanje je totalno pogresno.. Razumem da je nekome stalo da zaradi dosta novca pa ode u inostranstvo na par godina, ali ovakve izjave mi nikad nisu bile javne. Izvini, ali sram te bilo , ovo je udarac u nasu istoriju, pljujes dedove koji su ratovali za bolje sutra. Ostani ovde i bori se, probaj da utices da nam drustvo bude bolje, a ne tako samo odes i briga te.. A sta sa onima koji ne mogu da odu? Ima li tu pravde...

Srdj

27.05.2013. 01:58

@olga - Sto bi se vratila? Da ti dete biju u skoli a direktor da kaze da lazes, da ga posaljes na utakmicu i da ga pogodi topovski udar, da hoces da otvoris neko malo preduzece, a da ti u opstini traze da ih podmazes, da u redu pred salterom udje preko reda lokalni mafios koji ima vezu u muriji, pa iako si prebijen ti odgovaras za fizicki napad, da zavrsis skolu sa 9,6 a da ti za posao traze da udjes u stranku i ides po standovima inace ce da posao daju nekom sa 4 srednje i tri i po ganglije u glavi?

Nela

27.05.2013. 06:36

@olga - Slazem se sa vama Olga,ovamo ko hoce da radi i uci,sva su mu vrata otvorena.A kad hoces kod doktora ako radis u drzavnoj sluzbi sve ti je obezbjedjeno,ne mislis se koga ces podmititi, takodje kad ti treba neki dokumenat dobijes ga odmah,svi su ljubazni.Neki su se vracali u Srbiju,pa su ponovo ovamo dosli.

Minja

27.05.2013. 09:12

@olga - bas tako pricaju kojekakve price kako bi se vratili i sve kao razocarani svasta lazu i mazu

Aleksa

28.05.2013. 22:39

@olga - Svaka čast na komentaru i iskrenosti.Niko ne želi da shvati da je našoj deci potrebnija sigurnost pre svega,mnogo više od para.Ovde sigurnosti nema.nema kriterijuma jer dovoljno je da na nekom mestu bude neki partijski ljigavac koji nikada neće dozvoliti da neko pametniji i bolji bude u njegovom okruženju a takvih je u svim porama društva.Niko to neće promeniti jer se u partije učlanjuju isključivo oni koji do posla i funkcija ne mogu drugačije nego li preko partijske knjižice.

mILE

26.05.2013. 21:44

Državu ništa ne košta školovanje studenta,bar ne poslednjih godina gde roditelji plaćaju sve i svašta.Deca odlaze iz ove lude i bolesne zemlje kojoj nema spasa.Svuda je bolje nego ovde,naravno ako vam tata nije neki budža ili nemate para da kupite posao.Sin je otišao iz zemlje kada je čuo da mi je zamenik načelnika školske uprave Niša(naravno preko posrednika) tražio 7000evra da bi ga zaposlio u jednoj školi.Plakao je jer je video da sam bio spreman da uzmem kredit zbog toga.

aco

26.05.2013. 21:50

Eh, kad biste samo znali na sta misli dr. Radak kada kaze : "Odlučio sam da se vratim kada sam shvatio da to što imam u Srbiji ne mogu da nađem nigde drugde."... Placi voljena zemljo!

Zoran

27.05.2013. 01:14

@aco - Taj ko ide iz Srbije da bi nasao Srbiju je budala. Ja sam otisao da ne nadjem Srbiju. I nisam je nasao, srecom.

Goran

26.05.2013. 23:03

@Srbin - Jok ti znas sta je zapad! Ja sam ziveo I skolovao se preko pa znam sta je. Problem je sto tamo mora da se radi a to nasi nece!

Srbin

27.05.2013. 00:45

@Srbin - Naravno da znam šta je zapad tamo sam proveo 10 godina,po struci varioc,proputovao sam pola Evrope radio po 10 sati na plus 40 stepeni i sad se ti javljaš i praviš se pametan.Šta si ti radio prijatelju i gde,ja ću da ti kažem NIGDE,ti si jedan klasični autošovinista iz kruga dvojke kome su puna usta zapada a tamo nebi preživeo 3 dana.I roditelji i deca su infantilni,imaju šarenu sliku zapada zamrznutu negde u osamdesetim,to više nije taj zapad,mnogi tek kada odu to shvate.

Krle

27.05.2013. 01:17

@Srbin - E vidis Gorane, tu mnogo gresis kao i svi drugi koji pricaju da Srbi nece da rade. Hocemo mi druze da radimo i da budemo disciplinovani, ali je takav sistem da svuda postoji poneka rupa pa ljudi gledaju da uhvate krivinu kad god mogu, dodaj samo tu i ocajan zivotni standard i sve je jasno.. Pored svih zivotnih briga, na poslu te jos sef svakodnevno maltretira, kako onda da budes motivisan? Nasi ljudi su u inostranstvu medju najboljim radnicima i to svi znaju, problem je u drzavi koja nas ubija.

Srbija za ispašu

27.05.2013. 02:26

@Srbin - Školovani ljudi na zapadu napreduju, jer im to njihovo znanje, diploma i upornost omogućuju, za razliku od Srbije. Druga je priča gastarbajtera koji su otišli sa osnovnom školom pa moraju da lome kičmu. Naravno da njima nije lako i da im je jako naporno na poslu.

tine

27.05.2013. 02:34

@Srbin - E moj SRBIJE; odmah i prvoj reči si se legitimisao ko si, šta si?Nepismenko neopevani, zato tebi je ZAPAD trn i balvan u OKU :-)

@Goran

27.05.2013. 07:31

@Srbin - Kazes: "tamo mora da se radi"?? Pa zar ovde ne mora da se radi? Na zapadu pocinjes od gole nule a ovde od +1. Tamo ces nesto i uraditi da doguras do dvojke samo ako si spreman da polomis sebi kicmu a ako ne vracas se u debelom minusu odakle si krenuo u svet. Elem, nije inostranstvo (ni zapad ni istok) za svakoga. Nigde ne cvetaju ruze i nigde nije raj jer za to moras da se boris, platis i naplatis.

Goran

27.05.2013. 09:59

@Srbin - Imenjače, nemoj da si tako strog. Čovek je verovatno bio tamo pa zna. Ti kažeš da si živeo tamo. Znači da si se vratio. Zašto? Da li to znači da se i tebi nije svidelo što tamo mora da se radi?

skole

26.05.2013. 22:01

Prepoloviti penziju svakome koji ima decu a nijedno dete mu nije u zemlji (ako je vec drustvo od njegovog doprinosa iz plate finansiralo besplatno skolovanje te dece, a ta deca nece dati nikakav doprinos socijalnom fondu zemlje).

Zoran

27.05.2013. 00:43

@skole - Pa gospodine Skole, dok se nisi uključio u partiju i dobio radno mesto nisi tako pričao, bio si iskreniji

maki

27.05.2013. 07:02

@skole - Sta lupas gluposti!Kolko ljubomore i zavisti..ko je tebi kriv sto ne saljes decu u inostranstvo!Sta treba svi da sedimo u srbiji i radimo za 20,000din??!Nema postovanja,nema pravila.sad hoce i penzije i plate da zamrzu..o cemu ti pricas!/??!!Ako nemas nista pameto da kazes bolje cuti!!

Rade

27.05.2013. 09:29

@skole - Prepoloviti penziju (vec bednu) koju je moj otac zaradio oruci vojvodjanske njive da bi dali beogradskim mastiljarima , samo zato sto ja nisam imao nikakvu buducnost u ovoj i ovakvoj Srbiji ?! Neko ljudi bi stvarno trebali dobro razmisliti pre nego sto pocnu javno lupati gluposti...

Goran

26.05.2013. 23:02

Moja cerkica jos godinu dana ide u srednju skolu I posle toga naravno ide preko. Ja joj polako pripremam teren da se ne muci ovde kao sto se svi mi mucimo.

Mile

27.05.2013. 07:54

@Goran - Gorane, nisi bas u pravu. Muce se ljudi i preko, sve je to individualna stvar, kako se ko snadje, bez obzira na diplomu. Posle ih je sramota da pricaju kako zive, da nisu srecni, da nemaju. Vratili bi se mnogi u Srbiju, ali nemaju s cim. Tada nastaju sve one price o blagoslovenom zivotu preko granice, sredjen zivot, para koliko hoces itd. Ne kazu ti cenu toga, koliki su mesecni izdaci za koje niko i ne pita iz Srbije. Samo je bitno "kolika ti je plata"? Razmisli dobro prijatelju. Pazi na dete.

zoran

26.05.2013. 23:10

Sta kukate, da se ljudi nisu selili u potrazi za boljim zivotom od pocetka civilizacije jos uvek bi svi ziveli negde u Aftici.

Kraljevčanin

26.05.2013. 23:27

Ovoj državi pismeni i školovani ljudi nisu potrebni jer obilujemo znanjem preko Turskih serija,farmi i velikog brata.

Boki

27.05.2013. 08:54

@Kraljevčanin - E ovo ti je vala ko Njegoševa. Svaka ti je na mestu. Ispiraju nam mozak sa kojekakvim rijalitijima.

Omanac

27.05.2013. 00:05

Ja sam kao jedan od najboljih studenata u generaciji na svom fakultetu, na BU, otisao na Bliski istok. Nedostaje mi neverovatno Srbija, ali verovatno cu ovde biti narednih nekoliko godina, ako budem imao priliku. Posle toga, ko zna gde, mozda i u Srbiji. Sta vise, nadam se da ce biti u Srbiji. Ali vi meni recite, sta je korisnije za drzavu Srbiju: da sedim kao nezaposlen i primam socijalnu pomoc od te iste drzave, ili da nisam tu, ne kostam nista, a svake godine donosim 15000 evra i trosim ih tu

alex miles

27.05.2013. 05:44

@Omanac - Omanac, ako tih 15000 ne dajes popovima, dobro dosao u zemlju gde predsednik drzave, kao dobar domacin pece rakiju. Nadam se da si razumeo.

Otisao takodje

27.05.2013. 05:59

@Omanac - pa naravno da ti nedostaje,trebao si u EU otici,nebi ti nedostajala ta Banana

Ivan

27.05.2013. 08:24

@Omanac - Kako da ne, evo samo cekaju nas ;DDD Pa imaju gradjane iz Poljske, Ceske itd. koji su clanovi EU. njihovi doktori mogu da zaposle bez ogranicenja. Od nas bez obzira dali je neko dr. ili mr. sa nasim diplomama ne moze ni voce da bere sezonske poslove da radi u EU (NEMACKOJ, ENGLESKO) i USA, ZABRANJENO je kao i Makedoncima, Albancima itd ...

koautor

27.05.2013. 09:27

@Omanac - Veliko postovanje za tvoju odluku da preseces,i zamenis nepovoljne uslove odlaskom u nepoznato,kompletno rezonavanje-100%potpisujem komentar.Nasa zemlja tone na svim poljima i to ireverzibilno,proces ne moze ni da se zaustavi a kamo li preokrene.Zapad vise nije 1.izbor niti su industrijske zemlje,vec energetski i rudno bogate.I meni je Oman fascinantan(na vise polja).Jel mozes iz 1.ruke da nam kazes kako si otisao,tamosnju situaciju,kako prolazis,a kako farmaceuti i medicinari

Omanac

27.05.2013. 14:20

@Omanac - Potrebno je vise kockica da se sloze da bi se doslo ovde. Prvo, potrebna je dobra preporuka nekog ko je tamo. U suprotnom, tvoj CV ce biti samo kap u moru ostalih Indusa, Pakistanaca i sl. koji na papiru sve znaju, a u praksi nista. Druga i ne manje vazna stvar je da znas da radis, jer ni Arapi ne vole da bacaju svoje petrol dolare. Ja radim kao inzenjer, generalno za inzenjere raznih vrsta ima posla. Za medicinare nisam bas siguran, a za farmaceute pogotovo. Uglavnom su to Indusi...

milija

27.05.2013. 00:08

Dragi roditelji,buducnost dece je u obrazovanju,iskrenom,predanom i postenom obrazovanju!

Zoran

27.05.2013. 00:39

@milija - Čista demagogija, to znanje treba negde da upotrebe i za njega da budu plaćeni, a ne učlanjeni u stranku ili kriminalnu grupu da čekaju posao.

Jovan

27.05.2013. 03:38

@milija - Veliki broj dece kojoj su pre 20 godina to govorili, danas su na socijalnoj pomoci. Obrazovanje je samo pocetna tacka, a ne garantuje prosperitet.

sMile

27.05.2013. 05:30

@milija - Staaa,, najgori djaci su danas tajkuni i sefovi fakultetski obrazovanom i skolavanom kadru, fino je imati visoku skolu, ali ti nije garancija da ces se dobro snaci,, bar u Srbiji,,,!! ;-))

SMOKI

27.05.2013. 08:32

@milija - Tako je Milija. Skoluj ga do doktorata da prodaje ribu na pijaci. Bezi bre. Olos je na vlasti i neznalice. Deca propalih tata koja pojma nemaju o onome za sta zgrcu silne pare. Deco samo bezite iz ove ludnice. Sto pre to bolje za vas

Vlade

27.05.2013. 00:20

jeste bio velika greska odlazak iz Srbije, verovatno se zato i svi ovako masovno vracaju.....

Vuk

27.05.2013. 00:44

Da se ostane u Srbiji? U kakvoj Srbiji? Srbija ne postoji još od prve bombe na Kosovu 90-tih! Postojimo samo još na papiru, probudite se! Kakva je to država bez vojske i pravosuđa? Država tajkuna, narko dilera, sponzora i sponzoruša a najviše raspevanih! Toliko je dobro da svi pevaju! E, pa moje dete neće da peva nego će da radi i pošteno zaradi za to što se školovalo! Ima mnogo mesta na ovom belom svetu u kojima se poštuju vredni i obrazovani ljudi a Srbija nije jedna od njih!

Mika

27.05.2013. 01:45

Vi radite gospodo draga sta hocete idite i ne vracajte se... Ja sam imam srecu pa se trenutno skolujem na priznatom Britanskom univerzitetu za ekonomiju i posle studija se vracam u domovinu. Tako ako bude svako razmisljao onda niko pametan nece ostati u nasoj zemlji. Shvatite to vec jednom, promene ne pocinju od vrha nego od dna piramide.

Srbija za ispašu

27.05.2013. 02:24

Državi u kojoj je predsednik skupštine megatrendovac, a predsednik kupio diplomu ne trebaju doktori nauka koji bi ugrozili njihove ambicije i pozicije. Oni svojom pasivnošću u odnosu na ovaj problem omugućavaju sebi statusne pozicije.

Zagor Te Nej

27.05.2013. 03:27

Nebih se vration nikada. Zbog nafuranog i hopokriticnog nacionalizma, nadmenosti i kabadahijskog odnosa prema studentima na fakultetima, korupcije, glupostima koje se valjaju po nacionalnoj TV, malogradjanstine i preko 100 drugih razloga.

zoks

27.05.2013. 12:17

@Zagor Te Nej - Zagore,vidi se da te je komunizam opustosio po pitanju nacionalnosti!A sta ima lose u tome da je covek nacionalista,pod uslovom da drugoga ne pljacka,ubija,eksploatise,itd...?Pa ti medju kojima zivis su najveci nacionalisti,koji upravo idu sa svojim pljackaskim hordama,zvane vojska,i pljackaju da bi vi mogli imati dobar standard!U kojoj ti zabludi zivis?Vazno je da je tanjir pun,ili barem do pola pun,a ko sisa ko sam,sta sam,od koga sam,.......!YuTuga!!!

Dusan pravi

27.05.2013. 05:54

Svaki roditelj zeli da obezbedi detetu da bude zakonom zasticen gradjanin, cija se licna prava i prava na imovinu nece ugrozavati. Kada o drustvu odlucuju ljudi koji ne razumeju kako drustvo funkcionise, ciji su licni interesi iznad drustvenih i koje je moguce zaustaviti samo gradjanskim ratom, sanse za zakonom zasticen zivot su minimalne. Moze vam se desiti da, zajedno sa svom imovinom, budete prodani nekom preko noci. Svako normalan sklanja dete iz drustva kojim upravljaju takvi.

Privrednik

27.05.2013. 07:15

Zamislite: zavrsis fakultet i odmah dobijes epitet strucnjaka! Pa to je fantasticno. Mora da je takav neki strucnjak i izracunao da skolovanje doktora nauka Srbiju kosta 250 hiljada evra. Ako sam dobro razumeo, svi su postali strucnjaci u matici pa su otisli. Po tome, Srbija ima na stotine hiljada strucnjaka jos uvek ovde. Zasto nas ti veliki strucnjaci ne izvuku iz krize, bede? Zasto ne pokrenu neki svoj posao i zaposle mnogo radnika? Ne, bolje je biti sitan sluzbenik u inostrastvu

kutuzov

27.05.2013. 13:07

@Privrednik - Ako si stvarno privrednik onda vrlo dobro znas zasto ni jedan strucnjak nije i ne moze da izvuce Srbiju iz bede. Mada, ako si onaj privrednik zbog koga to i jeste tako, tj. skorojevicko-partijski bizMismen, onda ni ne ocekujem nista drugo.

Rade

27.05.2013. 07:23

Sta reci kad smo partijska drzava. Ko iz vlasti mari za nase ljude van Srbije, Vucic, Dacic ili neki drugi...bas ih briga ali kad tad ce im to izaci na nos!

Aleksandra - Danska

27.05.2013. 07:23

Jos kad bi novinar mogao da objasni poslednju recenicu... Svasta!!!!

Zoki

27.05.2013. 07:26

@ - @Olga, Lazete samu sebe, tu imate samo novac i nista vise, ne daj boze da se razbolite, uzece Vam sve te pare a nece Vam narocito pomoci. A o tome da ste tamo niko i nista i da ce Vas uvek gledati ispod oka kao stranca da ne govorimo. Uostalom i sami znate da cete se jednoga dana vratiti u Srbiju pa makar i na groblje..

XX

27.05.2013. 08:04

Zavrsavam visu medicinsku za fizioterapeuta,i kad budem zavrsila oticicu iz zemlje jer ovde posla nema,a tolike godine nerviranja,placanja skolarine i ispita,maltretiranja i raznih gluposti i na kraju kad zavrsim nemam posao i naravno da cu da odem u drugu drzavu.Da je srece pa da svi pobegnemo iz ove idiotske drzave da ostavimo samo politicare pa neka zive jer je jedino njima ovde dobro.

mela

27.05.2013. 10:38

@XX - mislis da ce te ovde na zapadu docekati sa otvorenim rukama i odmah ti dati posao? al se ljudi grdno varaju c c c c.. samo dodjite pa se i sami uverite..i zapad je jedno veliko sranje samo u drugom pakovanju.

xx

27.05.2013. 11:48

@XX - To kazu svi koji su otisli a nikad se nisu vratili,e sad ako je na zapadu tako lose sto se niko ne vraca? ja imam rodjake koji su na zapadu vec 30 godina i stalno kukaju kako je lose a nikako da se vrate i nikada se nece ni vratiti, na kraju krajeva ako je ovde tako dobro sto su uopste odlazilil na zapad?

zoks

27.05.2013. 12:14

@XX - xx,o zivotu ne mogu mlada osoba i odrasla osoba nikako raspravljati!Nacin razmisljanja mladog coveka od 25 godina po pitanju shvatanja zivota i onoga od 50 godina starosti se po nicemu ne podudaraju!Mladima su vazni novci i kako se provoditi,dok starijima je shvatanje novca nestosasvim drugo!Sto se tice toga "sto se ne vrate".....pa pobogu nije covek predvidjen da se svakih 20 ili 30 godina seljaka tamo-amo!Zapoceti posao u drugoj firmi je tesko,a kamoli prelazak iz drzave u drzavu!

,,,,,,,,,,,,,,,,,

27.05.2013. 13:11

@XX - xx bravo za komentar. I ja poznajem mnoge takve. Moje je dete otišlo van i ne kaje se, jer ovde bi radila u kaficu za 500 din + 200 din bakšiša sa fakul.diplomom. Tamo je našla svoj posao.

Ja

27.05.2013. 08:05

Cinjenica je daje u Srbiji sve propalo i da je privreda sistematski unistena, ali je isto tako, cinjenica da u Srbiji svi cekaju da budu zaposljeni u nekoj instituciji na teret Drzave. Najveci san Srba, pogotovu mladih, je da ovde sede i primaju platu za nerad, a kad odu u inostranstvo, tamo su najbolji i najvredniji radnici. Sto se mene lico tice, ja ovde zivim od sopstvenog rada i ne oskudevam ni u cemu.

voja

27.05.2013. 08:31

Koji je to genije sračunao da "školovanje svakog doktora nauka državu košta 250.000 evra???? Poslediplomske i doktorske studije plaćaju kandidati, nemojte da obmanjujete javnost.

Bojan

27.05.2013. 15:47

@voja - Sjajno pitanje! Bravo Vojo 250 hiljada evra PA DAJTE MOLIM VAS MOLIM VAS!!!!!!!!!!!!!!! Pa zašto se kod nas sve mora 20 puta pomnožiti da li namerno vređaju intelekt ili su toliki, što kaže Voja, "genijalci" pa ovo nema nigde ja sam zgranut i zaprepašćen podatkom...... Čuj 250 hiljada evra hahahahahaha ne mogu da se oduprem utisku stvarno, ljudi moji

Magistar Colovic

27.05.2013. 08:31

Pa naravno da strucnjaci odlaze kad zive u drzavi u kojoj nema sistema.I Dacic me zove da se vratim,e k.... moj cu da se vratim,samo kad budem trebao d`umro, e tad cu da se vratim.Pozdrav majci Srbiji!!!

Kibura

27.05.2013. 10:11

@Magistar Colovic - Mr.Colovic,sto se vracas kad budes umirao i time zagacujes Srpsku zemlju.Zar nije prirodno da te pokopaju tamo gde si doprinosio.A uzgred i ja sam jedan od izdajnika koji su otisli u svet u potrazi za utopijom. I umesto da sam ostao tu i borio se protiv protuva koje su i unustili zemlju,a dobrim delom i tih roditelja koji su i dovukli zute na vlast ,pa im sada kao ne valja.Moj predlog je da se ukinu svi fakulteti i tako spase bar nesto.Nama skolovani ne trebaju a oni sebe ne vide tu.

SMOKI

27.05.2013. 16:03

@Magistar Colovic - KUBURA, malo si me razocarao svojim stavom. Zasto ste vi koji ste skupili hrabrost i otisli izdajnici? Ne razumem. Mnogo veci i pravi izdajnic su ostali ovde ne radeci nista. Gde pise i po kom zakonu covek mora da zivi tamo gde je rodjen. Nigde. Covek treba i mora da zivi tamo gde moze da zivi kao covek od svog rada. Koliko je spreman da radi toliko i treba da lepo zivi. U ovoj zemlji to nije slucaj. Zato vam ja svima koji ste otisli i tamo negde normalno zivite skinuo kapu. Nek vam je sretno.

SSF

27.05.2013. 08:48

Problem je bio to sto smo svi u firmi imali istu platu. Malkice vecu oni stariji i politicki aktivni. Za nas par boraca na sve ili nista, sa listom uspesnih projekata, ta situacija je bila prosto nepodnosljiva. I otisli smo u svet. Prvih godina pecalbe, posle uspesnih projekata i pohvala, tiho bih nocu, kad svi ostali zaspe, cvileo kao kuce - i stalno bi se vrtelo pitanje, zasto mi nisu dozvolili da volim Srbiju i da isto ovo radim u otadzbini (za 15-30 puta manju lovu). Srbija u srcu, uvek.

Krle

27.05.2013. 08:59

Koje inostranstvo? Inostranstvo vise ne prima sem veoma posebnih i probranih, vrhunskih. Zapad polako ali sigurno ekonomski propada. Nego vi mladi lepo proterajte ove politicare na zapad. Njima tamo nece biti problem jer su im tamo poslodavci, pa ovde izgradite politicki sustav u kome nece biti partijskog javnog glasanja, sustav u kome ce ljudi birati tajnim glasanjem najpostenije i najbolje. Zasto bi vi odlazili sa svoga? Da ovi politicari puste Albance u Sumadiju?

Mimi

27.05.2013. 10:02

@Krle - ma da zapad "propada" dok Srbija "cveta i buja" stvarno sta sve ljudi nece napisati i jos veruju u to bas vam je dobro- blago vama :(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

alex

27.05.2013. 09:13

Postoji resenje za ovu situaciju. Ukinite skole. Sve ih zatvorite. Time ste resili dva problema jednim udarcem. Nema skolovanih koji bi otisli napolje i sav novac koji bi trosili na skolovanje nadlezni mogu da podele medju sobom. Ko normalan moze da pozeli svom detetu da zivi u ovakvom drustvu. Bez obzira na obrazovanje ljudi su u ovoj zemlji robovi, bez ikakvih , realno ostvarivih , prava ... osim ako nisu "rodjaci", "kumovi" isl. stranacki angazovanih. Tuzno da tuznije nemoze biti !

Djole

27.05.2013. 09:14

Ja sam otisao 2000. u Ameriku kao magistar. Priznajem da mi je Srbija nedostajala, pa sam se posle 9 godina vratio. Ali nazalost nakon 4 godine zivota u Srbiji vise nisam mogao da nadjem nikakav posao jer ne pripadam ni jednoj politickoj partiji i nemam uticajne rodjake. Moj dobar CV u Srbiji ne znaci nikom. Cak mi maticno strukovno udruzenje nije htelo da izda licencu. Zato sam se vratio u Ameriku sa porodicom i ne verujem da cemo se vise vracati u Srbiju. Srbija nas nije htela...

Diklic

27.05.2013. 09:49

@Djole - Djole, pa valjda si u toj bajnoj USA nesto zaradio za 9 godina? Pa sto nisi nesto sam sa zaradjenim poceo da radis, nego cekas da te neko zaposli? Cisto sumnjam da je istina sto si napisao, jer je danas velika kriza u USA. Imaju svojih drzavljana 50 miliona na socijali, a magistara iz celog sveta kolko hoce

zoks

27.05.2013. 10:37

@Djole - Diklic,razlika je u tome sto u Americi i Evropi jos uvek mozete sastaviti kraj sa krajem sa platama,pitanje je dokle ce moci,a u Srbiji ne moze da se priusti ni sastavljanje kraja sa krajem!Naravno postavlja se pitanje kako i za sta covek trosi pare!?Ni Amerika ni Evropa nisu po pitanju zarade ono sto su bile pre 20 i vise godina!Ni priblizno!A to sto ce da obezduse?Svako zna za sebe!

Bulaja

27.05.2013. 11:59

@Djole - I ja sam završio faks i sa ušteđenih 3000e pokrenuo sopstveni biz. I nije mi lako. radim i vikendom i praznikom i noću. Ali , živim neki život. Mnogi veruju u bajku da , kada završiš faks, neko prostire ispred firme crveni tepih i prima mlade stručnjake , za debelu platu, na rukovodeća mesta. Bilo nekad. Sada se za poziciju moraš izboriti sam , ili da ti se izbore mama ili tata. Najteže mi pada to što , ako si privatnik, narod misli da može da te tretira, za svoje pare, kao krparu.

Djole

27.05.2013. 16:49

@Djole - Diklicu,Mozem ti komotno da sumnjas u ono sto sam napisao, mada ja zaista nemam potrebe da lazem. Probao sam u Srbiji da radim i svoj biznis i od politike, ucena, losih zakona, korumpiranih lokalnih pojedinaca itd. nisam na kraju mogao. Pa sam se izmedju ostalog zato i vratio. Sto se tice krize u US nemoj da verujes sve sto cujes iz medija u Srbiji. Ovde jeste losije nego pre, ali posla ipak ima za ljude koji hoce da rade i znaju nesto da rade. I tu mozes da prodjes i bez politicke podrske...

Diklic

27.05.2013. 09:43

Novosti danas donose i drugi clanak pod naslovom dvostruko vise azilanata u Srbiji nego prosle godine. Pa lepo, Srbi. Odite sa faklutetskim diplomama cistiti ulice Minhena, a Srbiju prepustite Afrikancima. Samo nek ste vani. A da, i ove politicare koji su vam to omogucili fino pustite da to i dalje rade. Pa Srbija je namenjena za sledecu deceniju kao tampon zona za emigrante prema uniji.

gastos

27.05.2013. 09:48

Zivim na zapadu 20god i vraticu se nazad ne zbog sebe nego zbog dece: ne zelim da ona sutra budu sa psihisickim problemima identiteta, da budu gradjani gruge klasi cija je namena da sluze, peru i ciste domacima. Zapadu trebaju dobri inzenjeri i ponesto lekara, ostali mogu samo da rmbace od jutra do sutra dajuci sve za stan i hranu. Nego narode poteraj nase politicare na Zapad i uredi ono sto imas, zapitaj se zasto se vekovima vode borbe za oslobodjenje

Rodjeni Svajcarac

27.05.2013. 10:28

Ljudi misle da ce otici preko i tamo ce im cvetati. Problem je sto je Komunizam unistio stvaralacki duh u narodu i malo ko nesta sam pokusava stvoriti, nego samo se hoce zaposlit i ziveti od dobre plate!

Z

27.05.2013. 11:34

@Rodjeni Svajcarac - Ja imam pregrst ideja, ali nemam novca da sprovedem ni jednu. Diplomirao sam na jednom fakultetu i sada zavrsavam drugi ( a jos uvek nemam posla). Nego sedi u toj Svjcarskoj jedi cokoladu a ne g.....

Srbija

27.05.2013. 12:56

@Rodjeni Svajcarac - Z , pa tebi nije ni ovde lose....nemas posla a zavrsavas i drugi fakultet, to ne moze ni na bogatom zapadu, to samo ovde u ovoj Srbiji moze !

O

27.05.2013. 14:25

@Rodjeni Svajcarac - Postovani/a, to mogu oni koji dobiju stipendiju jer zele da naprave nesto od sebe i promene a ne da cekaju da neko drugi radi umesto njih. Pozdrav

zoks

27.05.2013. 10:40

90% njih,emigranata,bi se vratilo,ali imaju kredite koji im to ne dozvoljavaju!U istoj meri im politicke situacije u zemljama iz kojih su ne odgovaraju!

Nenad J

27.05.2013. 13:58

@zoks - Krediti su najmanji problem. Da se oni misle stvarno vratit kredite nebi ni vratili!

HitmanSRB

27.05.2013. 12:13

Za one koje hoće da se vrate: Dođite slobodno, pa te iste poslove radite ovde, prokljinjaćete dan kada ste se vratili. Za one koji bi da odu: Sve najbolje i nemojte biti sebični prema vašima koji ovde ostaju, pomozite im kad god možete, i shvatite da koliko god živite negde, nećete nikada postati isto što i starosedeoci. Za nas koji niti idemo, nit se vraćamo: Nek nam je Bog u pomoći, jer sami sebi više pomoći ne možemo.

Mika

27.05.2013. 14:54

@HitmanSRB - Slazem se u svemu osim u jednom - na licnom iskustvu sam osetila da posle 3 godine zivota u Torontu nemam nikakav osecaj da sam gradjanin drugog reda.Gradjanin sam kao i svako ko se rodio ovde, za razliku od zivota u BG-u(u kom sam se rodila) u kom sam na svakom koraku dozivljavala raznorazne neprijatnosti i osecala se kao gradjanin 13.reda dugi niz godina.Tu pricu o gradjanima 2.reda pricaju oni koji nisu hteli nista od sebe da urade, pa nisu mogli ni da postanu respektabilni u novoj sredini.

Milan

27.05.2013. 14:57

@HitmanSRB - Slazem se potpuno s Hitman-ovim mislima i preporukama. Ni malo mi se ne svidjaju zajedljivi komentari i "onih ove" niti "onih tamo". Sustina je u tome sto jos uvek nema nade da iko i pomislja da u Srbiji stvori uslove da zalaganjem za bolju perspektivu sutrašnjice stvori uslove za nove generacije da makar oni ne moraju u tolikom broju da odlaze u inostranstvo da bi bolje ziveli. Od nekog šireg kruga ljudi s kojima sam se u detinjstvu druzio ni petina nije ostala u domovini... To nije dobro...

Deki

27.05.2013. 12:22

Ovde nema budućnosti, može biti samo novih ratova i poligona za testiranje novog naoružanja, bunkera za radioaktivni otpad. Ako će moja deca da se tresu za posao i egzistenciju, to će biti u nekoj naprednijoj sredini, gde su čak i socijalna primanja mnogo veća od našeg republičkog proseka plata u javnom sektoru. Žao mi je ljudi koji bi pobegli iz ove nesretne zemlje, a nemaju gde...

IvanGrozni

27.05.2013. 12:37

Kaže Radak:"Tamo dobijete neki novi kvalitet života, ali izgubite ono što ste imali pre." A ako je to pre ništa, šta onda ima da se izgubi? A izgubili smo sve. I u materijalnom smislu, i nacionalni ponos, i moralnu vertikalu... Ostao nam je goli život. Doživeli smo sudbinu kakvu su zaslužili najgori među nama.

m

27.05.2013. 13:05

ako je ovo tekst o srbima rodjenim u srbiji onda se ne uklapam. ako je i o izbeglicama, onda: ja zavrsih fakultet u beogradu i odoh u zapadnu evropu. jer me ovde niko ne pita, zasto pricam ijekavski umesto ekavski. to gradjanin drugog reda, to sam i u srbiji. ovde bar zaradjujem 4 puta vise od kolege koji je ostao u beogradu i ramo radi. a potrosacka korpa, cene stanova su gotovo isti. tako da...nije mi zao sto odoh iz srbije gde je prvi cilj ukrasti i svadjati se sa komsijama i tuziti ih.

Mina

27.05.2013. 14:49

@m - Ti druze moj (m) prvo treba da odes napolje i da pocnes da zivis tamo a ne da lupetas gluposti. Nisi ti nigde otisao vec samo haluciniras i pises gluposti.

Dymitr Ogonowski

27.05.2013. 13:12

Ja bih voleo umreti od gladi u Poljskoj nego ziveti u SAD ili Nemackoj. Ali problem sta sada Poljskoj vladaju prostitutki SAD i Nemacke a problemi su isti kao u Srbiji (nezaposlenost, kriza u nauci, u zdravstvienoj sistemi, korupcja itd.)

vladimir100

27.05.2013. 15:28

@Dymitr Ogonowski - Da, ali Poljska i Srbija su ko nebo i zemlja danas.

Dymitr Ogonowski

27.05.2013. 15:52

@Dymitr Ogonowski - BDP Srbije smanjej zbog napada bande NATO u 1999. i zbog sankcje. Ranije BDP Srbije je bio vise.

Diklic

27.05.2013. 13:19

3 do 4 zakonske promene bi mogle da u potpunosti promene Srbiju. Zakoni bi se odnosili na stranke i obavezivali bi stranke da primenjuju tajno glasanje na svojim skupstinama, da ne smeju praviti posleizborne koalicije, nego samo pre i da po sili zakona gube vlast ako nisu ispunili obecanja o promeni gdp, zaposlenosti i velicini duga kroz dinamiku na kraju svake godine vlasti. Godisnja bilansa ovih pokazatelja bi ih udaljila sa vlasti po sili zakona ako ne urade obecano.

Zoran

27.05.2013. 13:32

Može, ali prvo 8 godina da rade bilo gde u Srbiji da otplate školovanje državi, ili, ako hoće odmah da idu, onda da im se obračunaju svi troškovi školovanja, pa kada to plate neka idu gde hoće.

Bgd

27.05.2013. 14:19

@Zoran - Skolovanje u Srbiji odavno nije besplatno, a i ako je neko bio na budzetu, taj isti budzet se puni porezima koje placaju njegovi roditelji.

Dejan

27.05.2013. 14:43

@Zoran - Moze - ali onda da mi Srbija odbije od tog duga sve pare koje saljem nazad porodici i rodjacima u zemlju - sto je CISTI PROFIT zaradjen sa strane i upumpan u sistem Srbije. Ja samo saljem oko 1500 evra svaki mesec a znam da ostali salju i vise, kako ko. I da mi ista Srbija obezbedi posao u struci a ne da camim na birou. Sta je bolje za Srbiju - da seljemo pare iz inostranstva ili da uzimamo budzetske pare na birou? I sta sad - malo to drugacije zvuci kad se razmisli ??? Prst na celo

dule

27.05.2013. 15:39

@Zoran - Vi saljete novac Vasoj porodici, a Vase skolovanje je placeno iz budzeta koji pune i oni koji nemaju nikakve veze sa Vama niti Vas poznaju. Molim lepo, platite skolovanje pa idite gde hocete.

goolash

27.05.2013. 14:09

Svako jutro se zahvalim Bogu sto vise nisam tu. I ne bih se vratio taman da ulice pozlatite.

O

27.05.2013. 14:23

Otisla sam prosle godine iz Srbije na skolovanje preko stipendije. Vise sam dobila nego sto sam izgubila i ne kajem se. Vidim po komentarima da uglavnom oni koji pisu negativne komentare o emigrantima nisu zadovoljni svojim zivotom u Srbiji. Ukoliko ste nezadovoljni, zasto niste pokusali da nadjete nesto bolje ili da promenite?

Dejan

27.05.2013. 14:40

@O - Zato sto su nesposobni za tako nesto. I profesionalno a i mentalno. Najlakse je kuci uz maminu suknju i tatinu penziju. A ovi sto bi i otisli su neobrazovani i imaju jedino istoriju pljackanja trafika dok su bezali sa casova. Takvi i bolje da ne odlaze da nas ne brukaju po svetu. Pozdrav iz Toronta - gde svi placaju kartu u autobusima i gde te niko nece prebiti na ulici jer pricas strani jezik.

Sanela

27.05.2013. 14:27

Dosadni ste više sa ovakvim tekstovima! A i ovi koji samo kukaju i misle da je napolje bolje! Pa idite vise i ne dosadjujte nama koji smo izabrali da zivimo i radimo u svojoj zemlji! Zar mislite da ce neko da zali za vama ovde?Ili da inostranstvo samo na vas ceka? Ha,ha

Dejan

27.05.2013. 14:38

@Sanela - Naravno da samo ceka na nas. Mladi obrazovani, dobili nas dzabe. Navikli da zivimo u bedi, da cutimo i radimo - ne zalimo se kad dobijemo pisljivih 5000 dolara mesecno, Belci, kulturni, ne pravimo haos kao ostale nacionalnosti. Naravno da nas samo cekaju. Da nece tebe da cekaju.

Mika

27.05.2013. 15:01

@Sanela - Za nama ne treba da zali niko, jer ni mi ne zalimo sami sebe. Zivimo kao gospoda, deca su nam zadovoljna, porodice bezbrizne i srecne... Ljudi sa kojima zivimo su nas prihvatili, pa tako imamo dobre i nove prijatelje, sjajne komsije...Napolju nije dobro, NAPOLJU JE SJAJNO !!! I, ne znam zasto bi se neko ljutio kada se ovde govori samo o razlicitim zeljama i razlicitom izboru razlicitih ljudi. Mi volimo da mozemo da posaljemo decu na more,da mozemo da placamo elitne skole,da putujemo. To je OK!

dragan 11

27.05.2013. 14:39

Recenica na kraju teksta je za Nobelovu nagradu (samo nemogu da se setim iz koje...Za mnoge emigrante, sudeci prema zivotu kojim zive, odlazak iz Srbije bio je velika greska... Da li se ovde misli o ilegalcima iz Avganistana, Iraka i drugih drzava ili o drzavljanima Srbije? Ko zna, mozda je pisac mislio na nemogucnost bavljenja politikom kao osnovnim hobijem,na nostalgiju zbog izgubljne mogucnosti sverca, davanja (ili primanja) mita i na sve ono sto u normalnim drzavama Balkanci nemogu imati....

Sale Sale

27.05.2013. 14:40

Ista prica i sa mojim roditeljima. Dosli kao izbeglice, i snasli smo se. Ali ipak smo otisli dalje jer su Srbi za sebe najgori. Ali isto tako znam za one koji su ostali - ko zna u Srbiji znace u inostranstvu. A ako se ne mozete snaci u Srbiji, sigurno necete ni ovde. Ja sam prezadovoljan, sve sam zahvalan svojim roditeljima, izvukli me na put - sada sa dimplomom i iskustvom mogu da uzivam.

delegator

27.05.2013. 14:43

Ni na zapadu nije vise kao pre,mada neznam i kad je bilo lako.Nasi su u stanju na zapadu da rade i za 600eu a to nece ni da cuju u Srbiji,iako od Toga ostane puno vise nego u Austriji np.Za vredne ljude ima svuda posla,ima i kod nas,ali treba raditi kvalitetno a to nece Niko.Od sestre brat zaradjuje u Srbiji 2 000 eura mesecno,ne zna gde ce od posla,radi kao elektricar,popravlja el.aparate,radi vodu i sanitarije,svi ga traze i cekaju sedmicama dok ima vremena,ali radi kvalitetno zato i ima posla

Arsenije

27.05.2013. 14:59

Nekorektan je odnos prema našim ljudima u inostranstvu. Prvo, otišli su najbolji. Drugo, šalju milijarde evra godišnje u Srbiju bez kojih bi ova naša država koje jedva ima, davno otišla u bankrot. Ovi koji su ostali i dokopali se f-ja cede to malo para iz suve drenovine i šalju preko na lične račune. Apsurd, ovi ovde troše preko a oni preko šalju kući.

bato

27.05.2013. 15:30

Zapad je dobar samo za vredne ljude i ti nisu nostalgicni,samo lencuge kad dodju na zapad i vide da moraju raditi i po 10 sati dnevno da bi ziveli onda postaju nostalgicni i fali im nas nerad i sedenje po kaficima.Zato ako ste lenji i ne pomisljajte na zapad jer ce to za vas biti velika greska !!!

Bojan

27.05.2013. 15:57

250 000 eura???? Čovjek je mislio dinara siguran sam u to, u suprotnom je veliki matematički MAG. Pozdrav

goran

27.05.2013. 16:08

Verujem da je sumu koju država uloži u obrazovanje svakog pojedinca, već uveliko naplatila od njihovih roditelja.

Maki

27.05.2013. 16:15

Clanak je kratak, povrsan i obiluje netacnim informacijama. Btw. razumem i podrzavam sve mlade ljude koji hoce da odu...

Pjotr Cibukov

27.05.2013. 16:17

Svecano izjavljujem i spreman sam da to svuda javno potpisem da odustajem od namere da se skolujem za doktora nauka! Jedini uslov je da mi drzava sledecih 40 godina (480 meseci) isplacuje 500 evra mesecno. Time bi ustedela 10 000 evra cime bi Dinkic stranim investitorima mogao da plati otvaranje jednog radnog mesta.

Ja

27.05.2013. 16:22

Ja zivim van Srbije 21 godinu.Otisla sam mlada-i prvih godina nije bilo lako.Sad imam svoju porodicu i normalan zivot Hvala Bogu.Znam mnoge koji su se vratili-i tu u Srbiji im je bolje.Ima nas dosta koji smo ostali-jer nam ovde vise odgovara.Sve je relativno.Sa srecom svima.

trandafilka

27.05.2013. 16:54

dobro odlaze skolovani nalaze dobro placen posao,srecni su i zadovoljni.da li je bas tako.u mnogim zemljama nase diplome nisu priznate pa trebha vremena i novca da se nostrifikuju diplome a u medjuvremenu treba od necega i ziveti.a ovi sto njemaju nikakvu skolu rade najgore i malo placene poslove i imaju od 7oo do 1ooo evra platu a samo iznajmljivanje stana i dazbine su oko 8oo evra,i sad su jos i srecni da imaju posao.ne vraca se onaj ko ima posao a nostalgije posle mnogo godina u inostranstvu

NM

27.05.2013. 16:55

Otisao sam iz zemlje pre cetrdeset godina.Prvo sam kupio njihov recnik a sada cu u povratku morati da kupim nas. Posle toliko godima zeleo bih da znam dali sam dobro uradio ili ne?Moja deviza je bila :svuda je zemlja Gospodnja pa me je to i tesilo i pomoglo da savladam strasnu nostalguja koja me je cesto osvajala.U ono vreme nije bilo interneta pa ja daljina od zavicaja bila nepodnosljiva. Ne nezalim sto sam otisao ali i danas se pitam kako bi mi bilo da sam ostao? Hvala na paznji

MilošBg

27.05.2013. 17:44

@NM - Finsisjki sigurno jeste i danas bi to bio dobar potez. Meni se samo ne bi svidelo da mi deca budu "stranci", da se udaju i venčavaju sa strancima... ne vidim tu onu nit koja familiju čini familijom, neku doslednost i konstantu kad čak ni maternji jezik nije zajednički. Sve ima svoju cenu...

trandafilka

27.05.2013. 17:00

ova konstatacija da roditelji vide zivot svoje dece u inostranstvu nije losa svako zeli svom detetu najbolje,konkurencija u eu je strasna,otkad udje rumunija u eu rumuni masovno dolaze obaraju cenu rada da ne pricamo o ukrajinkama ,radnicima iz latinske amerike konkretno bolivije,pa filipinci,tesko se i nadje posao,treba imati novca da se plati stan,da se deca skojuju pa tu je i nostalgija ide se 3 do 4 puta godisnje kuci,pa pomaganje familije u srbiji.treba imati snage i9 novca da bi se sve p

Srki

27.05.2013. 18:20

Jel nije lakse zajedno promeniti Srbiju nego da se pojedinacno ljudi muce vani? Kako stranci osnivaju NVO ovde, tako se i gradjani mogu organizovati u NVO i preko svog NVO zahtevati promene nekih zakona koji im ne odgovaraju. Ja bi preko svog NVO zahtevao da se donese zakon o obaveznom tajnom glasanju unutar stranaka i u skupstini

ŽileTehnolog

27.05.2013. 19:22

@Srki - Srbija najviše kuburi sa kulturom i elementarnom logikom. Previše je zavidnih, lenčuga i "uvaljivača" a kreacija i kvalitet se ne poštuju. Svakome bolje tuđ otpad od domaćeg kolača a još se kunu u "stručnost" a ne vide dalje od nosa. To su otprilike ovi što kažu da je 8-10 god star Golf bolji od novog Fiata. Tako bedno stanje duha je užasan problem.

Novi Bratislavcan

27.05.2013. 19:05

Zavrsio sam fakultet u Srbiji i radio na crno za 250e u poljoprivredi..a pre par meseci pasos u dzep i pravac Slovacka...prvih 3meseca sam radio u pogonu da se upoznam sa masinama a sada vec kao inzinjer..za vrlo dobru platu i to bez veze...Pokusacu da pomognem svim mojim prijateljima koji zele izaci iz Srbije...jer tamo nema buducnosti..nazalost!!

xyxy

27.05.2013. 20:48

@Novi Bratislavcan - Da li vec znas slovacki jezik i na koji nacin si nasao zaposlenje? Uskoro postajem inzenjer pa se interesujem...

Novi Bratislavcan

28.05.2013. 17:45

@Novi Bratislavcan - Da,znam Slovacki..jer sam poreklom iz te zemlje..tj nacionalna manjina..tako da je to bila velika prednost..ali lako se uci..ima vec i dosta Srba ovde,koji nisu znali nista a za godinu dana..sasvim solidno

Nena

27.05.2013. 19:29

Dete mi ima 13 godina. Odličan je učenik. Od 10 godine ga vaspitavam tako da uči, završava školu i da beži odavde, a potom i supruga i ja za njim. Imam 40 godina ko budala sam učio, studirao na vreme sve pozavršavao i ostao ovde. Radim za 300 evra mesečno, a šef mi je balavander iz unutrašnjosti sa SegaMega kursom, koji pojma nema o poslu, al je član stranke.

Natalija Nikolić

27.05.2013. 23:47

Tako su bežali iz DDR, Kube, Rusije..., jer da bi neko bio STRUČNJAK potrebne su tri stvari: 1) ne totalitarna država, 2) sociološki dobro organizovana država, 3) materijala baza (koja će tom stručnjaku omogućiti da se takoreći "24" bavi svojom stukom. Ps. Naravno da to pružaju SAD, Kanada, i ostale zapadne zemlje. A da toga u Srbiji ne da nema. Nego je o tome smešno i govoriti. Ovde stručnjaci žive istim životom kao i svi ostali građani u APOLUTNOM SVAKODNEVNOM HAOSU.

Realno

28.05.2013. 02:21

Mnogo je to para ! Realno je oko 10 x manje .Koji dok je košta tol"ko !

naranca

28.05.2013. 12:17

Ma nema zivota u Srbiji.Evo ja sam otisao pre 5-6 meseci na zapad.Naucio sam jezik i kad su me videli oni se odusevili.U Srbiji sam bio pripravnik a ovde su me unapredili u direktora.imam platu oko 2-3 miliona $.To sto pricaju da je na Zapadu kriza to su lenji i nesposobni ljudi koji ne zele da zapad uspe.Pogotovo su dobre zemlje iz biseg warsavskog pakta.Zato pasose u ruke.

SMOKI

29.05.2013. 08:56

Pa to je normalno. U ovako organizovanoj zemlji gde jedan EKREM ili ZORICA ili DULE(bez lose namere) imaju bolji standard od diplomiranog inzenjera i doktora bilo koje struke, STA ocekivati.? Za sta skolujemo svoju decu? Da potrose svoje znanje i mladost cekajuci da se sklone neznalice i tatini sinovi. Ne, vec im spremam pare za put u jednom pravcu. Lakse ce mi biti da ih ZELIM videti nego da ih gledam i ZALIM.