Penzija hrani trećinu Srbije

B. STJELJA

21. 05. 2013. u 20:59

Sve veći broj mesta širom Srbije gde se mesečno isplaćuje više penzija nego plata, najkritičnije na jugu. Na spisku penzionisanih prošle godine 1.703.140 građana

ŠIROM Srbije sve je više gradova u kojima su penzioneri brojniji od radnika. U čak 33 opštine, odnosno skoro svakoj trećoj u Republici, na šalterima pošta i banaka svakog meseca isplaćuje se više penzija nego plata. Ovako nepovoljan odnos broja zaposlenih i penzionisanih zadaje sve veće glavobolje i ekonomistima i rukovodstvu Fonda PIO.

- Da bi penzijski sistem bio održiv, odnos radnika i penzionera trebalo bi da bude jedan prema dva i po - kaže Slavenko Grgurević, zamenik predsednika UO Fonda PIO. - Tek u tom slučaju bi država dotirala znatno manje novca Fondu PIO za isplatu penzija nego što to čini danas, a penzije bi bile stabilne i u budućnosti. Danas je odnos zaposlenih i penzionisanih tek jedan prema 0,95 i mi smo daleko od toga da dostignemo srazmeru koja bi bila optimalna.

U PIO fondu kažu da je na spisku penzionera u prošloj godini bilo 1.703.140 imena, ali i 2.504.484 osiguranika među kojima ima i radnika, i ugovoraca i honoraraca... U velikim gradovima, kao što su Beograd i Novi Sad, odnos između radnika i penzionera je optimalan, u većini opština je ujednačen, ali je u čak 33 lokalne samouprave - neodrživ. Srazmera je, kažu u Fondu PIO, najlošija na jugu. Tako u Knjaževcu živi 10.657 penzionera, ali radi samo 6.832 građana, u Kniću je zaposleno 3.084, a penziju prima 4.065, u Doljevcu ima 3.878 penzionera, a 2.352 radi, u Aleksincu zarađuje njih 10.647, a penziju podiže 11.994, u Svrljigu je 4.840 penzionera i 2.827 radnika, u Zaječaru je 16.129 zaposlenih i 18.260 penzionisanih...

DOBRI PRIMERI Od svih opština u Srbiji, danas samo tri imaju idealan odnos zaposlenih i penzionera i sve su u - Beogradu.
Tako na Vračaru ima 16.269 penzionera, a 53.548 osiguranika, na Starom gradu je 14.441 penzioner, a čak 110.802 zaposlenih, na Savskom vencu odnos je 17.269 prema čak 185.219 radnika.

- Mladi sve više beže s juga i sele se u velike gradove - priča Dobrica Stojković, predsednik opštine Ražanj.

- Osim što se školuju daleko od svojih kuća, oni odlučuju da tamo ostanu, da zasnuju porodicu i na kraju reše i stambeno pitanje. Niko se ne vraća na jug. Ovde ostaju samo stari.

Stojković sumnja da će se ovakvi trendovi promeniti nabolje, a naročito posle poreske reforme:

- Smanjenjem poreza na dohodak, koji je osnovni prihod svih opština, još će se manje pomagati devastiranim područjima. Samim tim, nema ni govora o decentralizaciji i ujednačenom regionalnom razvoju.

Takvog je mišljenja i Jovan Zubović, sa Ekonomskog instituta. On smatra da je ovakvim postupcima teško naći rešenje koje bi ujednačilo regione:

- Ovakvu su situaciju prouzrokovale spora tranzicija i loša privatizacija tokom koje se mnogo ljudi prevremeno penzionisalo.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (44)

Tomo

21.05.2013. 21:15

Objavite podatal koliko zaposlenih u neposrednoj proizvodnji hrani ovu zemlju. Jer, penzioneri su svoje odradili i svoje zaradili. Ali, koliko je gotovana i neradnika koji nerade ništa a dobro relativno žive. Mi još imamo radničke sportske igre a nemamo radnika.

Dragan 11

21.05.2013. 21:23

Smesan clanak.... Autor je otkrio Ameriku kad je konstatovao da u Beogradu ima vise radnika nego penzionera a da u Svrljigu to nije slucaj. Malo se svi trebate zamisliti na crnoj statistici i ako nista drugo poceti seliti drzavnu administraciju u unutrasnjost. Izmestite PiO u Svrljig i odmah cete dobiti cetiri zaposlena na jednog penzionera...

Vule 011

21.05.2013. 21:40

Ekonomisti,da li vi znate da je juzno od Beograda sve ekonomski unisteno. Da li znate da su putevi u rupama a prosecna plata 15.000 din. Da li znate da ako se radnik buni sto nema minimalac dobija otkaz. Da li vi uopste znate sta je juzno od Beograda ? Da li znate da 2/3 Srbije nema novac da plati komunalije i struju. Da li znate da se masovno beru pecurke i jure puzevi da bi se prezivelo. Da li znate da deca u provinciji cim zavrse 4 godinu srednje skole beze za Beograd glavom bez obzira.

Miro I.

22.05.2013. 02:13

@Vule 011 - Vule 011, da li vi znate da juzno od Beograda postoji veliki covek koji se zove PALMA i da u Jagodini sve cveta ( do duse to je od Beograda oko 130 km.) , pa mozda zato mnogi i ne znaju.

Mima

22.05.2013. 08:26

@Vule 011 - sve mi je jasno ali da li sva ta deca sto beze, kako napisaste, misle da u Bg ima toliko mesta i posla i novca... ?????

GoraN

22.05.2013. 15:06

@Vule 011 - Za obrazovanog, sposobnog, preduzimljivog i odgovornog coveka nikada nece biti problem da nadje dobro placen posao i u Beogradu i severno i juzno i iztocno i zapadno od njega. ostalima preporucujem da porade malo na sebi umesto sto sede i ocekuju nemoguce. Batalite ogovaranja, smesne privatne univerzitete, kladionice i kockarnice. Radite i gledajte ono od cega se zivi.

Dragan Cvijan

21.05.2013. 21:52

Pa zato se stranke dice svojim decenijskim rezultatima iza revolucije. Jeli Micun u koloni?

fića

21.05.2013. 21:59

...problem siromašnih u srbiji je postao br1 u srbiji...preko 50% ljudi je siromašno...ja nemam problem da bogati budu još bogatiji ali sam apsolutno protiv da siromašni postanu još siromašniji i priterani uz zid...da li država može da izvrši prekvalifikacije i omogućavanje da se ljudi uz pomoć države školuju na fakultetima i da se smanji jaz između obrazovanih i neobrazovanih radnika...time država dobija više visoko školovanih ljudi sa velikim radnim iskustvom...

Miladin Budin

21.05.2013. 22:08

Zasto novinari ne prave ispitivanje ili barem statistiku da vidimo kako je ko i odakle otisao u penziju, jer velik broj drzavnih cinovnika sa 50 i koju godinu uzva u penziji da bi se zatim preko ugovoa o delu i slicno vratio na ono sto radi.Drudi slucaj gde drzavni cinovnici imaju penzije od 70-80 hiljada dinara a pojedini imaju samo 10 godina radnog staza . Neka narod vidi da nis prevare samo u ekonomiji i privredi nego u penzionom fondu je isto prevara za prevarom

Goran

21.05.2013. 22:42

Mozda ovi ljudi koji primaju nacionalnu i stranu penziju nekoga hrane. Moja majka sa 28 hiljada dinara penzije jedva da ima dovoljno za sebe i ne bi mogla da hrani ni kanarinca. A njena penzija je 10% veca od prosecne u Srbiji. Sta tek reci za one ispodprosecne penzionere?!

21.05.2013. 23:12

"Сјајна" политика циркусантске владе и претходних влада нас је довела до овога. Најстарија нација у Европи, самим тим и најслабија и најметиљавија! СРАМОТА! Комунизам нас изједа још увек а ми и даље не видимо то...

raca

21.05.2013. 23:15

dikle ce penzije biti deljene,dokle cemo se zbog penzionera dalje zaduzivati.ja znam da je to njihovo steceno pravo ali u nekom davno svrsenom vremenu ,a sada unuci zaduzeni zarad baka i deka.to li im se ostavlja u amanet

alex miles

22.05.2013. 06:51

@raca - @raca. Ajde nemoj da drobis. Na koji su nacin popovi zaradili penzije. Moze biti teskim "udarnickim" radom. Boze pomozi, boze pomiluj ! Pa sto im onda bog ne placa penzije, vec su dosli na grbacu naroda. Bedno ! A to sa verom u boga ama bas nikakve veze nema.

raca

22.05.2013. 16:29

@raca - drobiti ,moliti iliti bozija volja nemaju ama bas nikakve veze sa sadasnjim stanjem.malo opste kulture u komunikaciji i realnom sagledavanju sadasnjosti nije na odmet pozzz

Ha2o

21.05.2013. 23:47

Pitam se gde su sada oni sto stalno ponavljaju "okrenimo se Rusima i Kinezima" Tako da nam uzmu i zadnji zalogaj iz usta. Samo radi informacije, Rusi nam pre neki dan poslase poruku da se ne igramo sa Srbija gasom jer je on vec u njihovim rukama. Veliki pozdrav

Ha2o

21.05.2013. 23:50

Zaboravih da dodam da i te penzije finansira EU sa svojim donacijama od 200 miliona evra svake godine. Veoma bolno ali istinito.

Zoran

22.05.2013. 05:56

@Ha2o - To ce da vas i upropasti. Pare od nas gastarbajtera i pokloni od Zapada. Ako ne znas kako da upropastis dete samo mu poklanjaj pare.

Rajko

21.05.2013. 23:52

Nema ni potrebe da nesto proizvode, samousluge su pune uvezene prehrambene robe, najcesce jeftinije od domace. Tako vlada hoce.

Sredoje

22.05.2013. 02:26

Ne znaju oni kako je ni juznije ni severnije, to samo mi znamo! Trecina stanovnistva je u glavnom gradu.

Miha

22.05.2013. 09:28

@Sredoje - @Sredoje, svuda je tuzno i ocajno. I ta trecina stanovnistva u Beogradu jedva sklapa kraj sa krajem (naravno, ima dosta izuzetaka koji uzivaju u blagostanju za nase uslove), mnogo je mladih u Beogradu koji ne mogu da nadju nikakav posao (ne pomazu ni diplome priznatih stranih, kao ni kvalitetnih drzavnih univerziteta, samo partijska knjizica vazi) i isto tako su na grbaci svojih roditelja koji su ili penzioneri ili imaju nekakav posao. Zalosna je Srbija na koju god stranu sveta da se okrenes...

Sredoje

22.05.2013. 02:32

Tesko onome koga penzioner hrani, a ovima sto su stekli pravo na penziju, a uz to i rade i primaju penziju zabranio bi da rade, zauzimaju mladima mesto.

Neša

22.05.2013. 02:47

Niko ne pominje krvopije i lopuže (kontroverzne biznismene) koji ojadiše,pokidaše zadnje ostatke zemlje Srbije! Šljam i gmizavci u armanijevim odelima,skupim kućama,kolima... Srećom, Bog sve vidi, pa i njihovo bogatstvo i moć ne traje više od trećeg kolena! Kakvi su, i to je mnogo!

Joksa Budisavljevic

22.05.2013. 11:11

@Demokrata - radujes se posto ste napunili svoje dzepove narodskim parama ?

Zoran

22.05.2013. 05:54

Ne valja vam nista posao. Nestajete, ne radite niti pokazujete zelju da bi radili. Imate vi zelju, ali kao da se neckate. Mnoge vrste zivotinja su nestale sa svetlosti dana, isto vazi i za ljude.

l

22.05.2013. 09:10

dokle vise razmisljati o penzionerima i zaduzivati se zbog njihovih penzija ,mnogima od njih je sloba pojeo penziju,treba razmisljati o mladima da se zaposljvaju i njihovoj buducnosti .matorima je veci deo zivota prosao imali su nesto a sta ce imati ova deca koja ni sa trideset godina nemaju dan radnog staza ,kad ce oni u penziju i ko ce im dati kakva ce njima biti starost . srbi najstarija nacija u evropi a mladi od stresa umiru jer im drzava pruzila samo probleme i haos .

Joksa Budisavljevic

22.05.2013. 11:10

@l - Mladi nece da rade samo sanjaju da se zavuku u neku drzavnu firmu gde se nista ne radi ili da odu u politiku .Da mladi hoce neke promene oni bi odavno izasli na ulice ali oni izlaze iz kuce samo preko noci da bi isli po kaficima (kao vampiri zive)

Vladimirrrrrrrrrr

22.05.2013. 11:17

@l - I: "dokle vise razmisljati o penzionerima i zaduzivati se zbog njihovih penzija ,mnogima od njih je sloba pojeo penziju,treba razmisljati o mladima da se zaposljvaju i njihovoj buducnosti ..." Penzioneri nisu uplacivali penziju ni "Slobi", ni "Djikiju" ni "Grobaru". Uplacivali su je drzavi i to prinudno i drzava je obavezna da im te pare isplati u vidu penzija. Sto se tice mladih, oni imaju u izobilju nesto sto penzioneri nemaju: VREME. Sve one pare koje se zakinu penzionerima, zakinu se zauvek

Miha

22.05.2013. 09:23

Kakav lep dokaz koliko nam je zdrava ekonomija, koliki je rast industrijske proizvodnje, pa izvoza, ma sve puca od blagostanja... Ali ranije zaradjenog. Vlada je bas omogucila mladima da nadju zaposlenje i da otpocnu kakav takav zivot.

GoraN

22.05.2013. 09:43

Koga to moze da hrani prosecni penzioner sa penzijom od 22-23 hiljade dinara? Komunalije=7500 RSD, Struja = 2300 RSD, Telefon = 1000 RSD, Kablovska TV (pod uslovom da ne uzima dodatnu tj. Pay-TV) = 1000 RSD, najjeftiniji Internet (ako ume da koristi racunar) = 1200 RSD. Ukupno oko 13000 RSD. Ostaje mu najvise 10000 RSD da "prehrani sebe i trecinu Srbije". Ne rugajte im se. Dovoljno im je to sto ih drzava potkrada isplacujuci im neuporedivo nizu penziju od one koju su zaradili uplatama u Fond PIO

Joksa Budisavljevic

22.05.2013. 11:09

@GoraN - Zaboravio si da dodas i mesecnu ratu za Porshe kola majstore kablovska ,internet ..........pa mnogi nemaju ni struju ni vodu

GoraN

22.05.2013. 14:57

@GoraN - @Joksa Budisavljevic, imaj naumu da je za 99% penzionera TV jedina zabava. Nemaju pare za pozoriste, splavove, koncerte u Areni gde uglavnom nastupaju njihovi vrsnjaci i idoli iz mladosti. Ostaje im samo TV - folmovi, sport i to je sve. Kablovska TV je najjeftinija opcija. Sto se tice interneta, nekim penzionerima u mom komsiluku to je jedina mogucnost da pozovu decu, unuke i rodjake u udaljenim gradovima i drzavama. Ne ocekujes valjda da ce da pola sata da pricaju telefonom sa inostranstvom?

MatijaBG LDP

22.05.2013. 10:08

Pezija i hrani,a istovremeno truje naciju....naime,s penzijom sta ljudi mogu i da kupe...samo daprezive na namazima,otrovu sa suhomsesnatog i to pod uslovom da kupuju PREMIA proizvode...BRUKA.

TRex

22.05.2013. 11:01

Penzija je u Srbiji, nažalost, socilajna kategorija, jer se od nje izdržavaju nezaposleni i maladi članovi porodice.

Niki

22.05.2013. 14:02

Bilo bi neophodno apsolutno ograniciti visinu penzije na npr.40.000. Narocito izvrsiti reviziju svih invalidskih penzija kojih je 5 puta vise nego bilo gde po svetu. Ali pre bilo kakvog posla sa PIO treba izvrsiti radikalnu secu zaposlenosti u jav.sektoru i svim jav.preduzecima. A to izgleda niko nece uraditi pa je nerealno ocekivati bilo kakav napredak zemlje koja ce ljigavo samo dalje tonuti. Ovo je put kako se prozdire svoja zemlja i buducnost. I neka niko ne peva patriotske uspavanke..

Phoenix

22.05.2013. 18:31

@Niki - Niki, ideja sa ogranicavanjem penzija ti nema veze sa realnoscu, jer otkako penzije postoje, vezane su za visinu plate i socijalne izdatke, tj. sto vise uplacujes u razne penzione fondove, visa ce ti biti penzija i to je OK. Da li bi ti volio da radis citavog zivota i uplacujes, a onda to neko plafonira i ne da ti sto ti pripada?! To moze jedino ako plafoniras primanja i kazes da je maksimalna plata tolika i tolika, a to se jednostavno ne moze desiti.

Phoenix

22.05.2013. 18:34

@Niki - Sto se tice sece pozicija u javnom sektoru, delimicno se slazem, ali postavljam ti pitanje: sta ces sa ljudima koje otpustis?! Prvo na to treba da se misli pa onda da se sece. Ne zaboravi, ti ljudi koji tu rade (ja ne radim u drzavnom sektoru, nemoj da mislis da ih zato branim) imaju porodice i ono sto zarade vratice se u finansijski krug drzave i citava ekonomija se vrti na taj nacin. Ako otpustis nekoga, a ne obezbedis mu drugi posao, pare koje je imao se ne vracaju ekonomiji i sve ide dole...

Niki

22.05.2013. 20:12

@Niki - P..@ Nisi u pravu.Fond u koji se uplacivalo tj.njegov titular de facto jeste propao.Sta biva sa korisnicima fondovima uopste kad oni propadnu,bilo gde?Penzije se 60% isplacuju iz budzeta.Na delu je tzv.solidarna tj.socijalna isplata.Dalje,do pre samo par god za obracun penzije decenijama se uzimao 10god najpovoljniji prosek za korisnike.Sada se uzima ceo staz.To osiguranike dovodi generacijski u nepravedan polozaj.Sta bi ko voleo?Tako je ideja maximiranja duboko pravedna i jedina ispravna.

Niki

22.05.2013. 20:28

@Niki - P..@ Ni ovde nisi u pravu.Jav.sektor isplacuje pros.najvece zarade,daleko vece nego privr.sektor koji je valjda temelj.Njihov broj je skandaloznih razmera,bez primera,a isplate njihove apanaze de facto idu dobrim delom iz zaduzivanja drzave,god oko 1,5-2mlrd eur,para svih nas.Bilo bi dobro za pocetak bar da im obore plate na nivo pros.privr.Najvece zloupotrebe imaju trag upravo u ovim sluzbama i pojedincima.Posto od drzave nisam dobio nista ni ja ni moja porodica imam moralno pravo na ovaj stav.

Miha

23.05.2013. 12:20

@Niki - Problem kod javnog sektora i njegovog smanjenja jeste i ogromna kolicina novca koju treba isplatiti za otpremnine...

Niki

24.05.2013. 17:32

@Niki - Miha@ Samo delimicno si u pravu.Otpremnina nije argument jer tako bi mogli da ih izdrzavamo i sl 100god i-opet im na kraju sleduje otpremnina. Ima dr nacina.Za pocetak logicno smanjenje plata na prosek u privr.Rep. sto u najboljem sl realno i sleduje.Dobar deo belih medveda ce tako posle par godina i sam otici.Njima jednostavno treba ugroziti vise nego ugodno staniste i sami ce odseliti.Ovo jeste pitanje svih pitanja u ovoj zemlji. Moralno,ekonomsko,fiskalno,razvojno i pre svega temeljno ljudsko

72

22.05.2013. 15:23

Autoru ovog clanka se ocito mnogo svideo film radeta Serbedzije "72 dana", pa je nakon 101. gledanja istog stekao predstavu da svaka porodica u Srbiji ima najmanje jednog deviznog penzionera poput one gospodje u filmu. Ne bi bilo lose da izbaci DVD iz plejera ili da se skine sa YouTube-a i okrene se oko sebe da vidi koliko su penzioneri u Srbiji platezno sposobni da bilo koga hrane ukljucujuci i sebe.

pera

22.05.2013. 15:35

Penzija je jedina 100% sigurnost kod banaka. Glavna političko - socijalna kategorija. odrzanje prehrane porodica. Cela Srbija je u stvari Penzija. Ako je ne bude...A ako je bude...

Phoenix

22.05.2013. 18:37

Ne postoji drzava na svetu koja moze da opstane na taj nacin... Jedini nacin da drzava danas opstane je ili da digne natalitet sto je prakticno nemoguce ili da uveze imigrante, a ko kod nas da dodje?! Avganistanci?! Ili oni iz Bangladesa?! Tesko nam se pise...