JAPANSKI automobilski gigant "Tojota" je nesumnjivi lider u hibridnoj tehnologiji.I u kategoriji terenskih vozila za inženjere ove kompanije nema tajni.

Neprikosnoveni "lendrkuzer", prefinjeni "RAV 4", dobili su i "mlađeg brata", jedinstveni krosover "CH-R" koji svojom pojavom dokazuje da automobilski dizajneri, bar ne oni zaposleni u "Tojoti", ne pate od nedostatka mašte, smelosti, umeća.

"Tojota CH-R" se u nebrojenom jatu krosovera, koji su preplavili tržište, izdvaja, već na prvi pogled, atraktivnošću, smelim linijama koje kao magnetom privlače poglede.

Jedinstven, pomalo futuristički, mišićav izgled i najsavremenija tehnologija su recept koji je "Tojota" primenila konstruiđući ovo vozilo. Zahvaljujući kompaniji "Tojota Srbija" ekipa "Novosti" je imala priliku d au višednevnom testu otkrije vrline ovog "krosovera".

Naravno, ponuđen nam je "hibrid" zaštitni znak "Tojote", vozilo koje ,nažalost, samo u Srbiji, nema državne podsticaje za kupovinu.Pa ipak, i bez ikakvih povlastica,ne samo subvencija za kupovinu, uobičajenih u vascelom svetu, poput besplatnog parkiranja, oslobađanja od plaćanja poreza, sve više naših sugrađana se odlučuje da pazari neki od hibridnih modela vozila prisutnih na našem tržišzu (pa i električnih koji su i dalje nedostižni za džep prosečnog srpskog vozača) jer sve skuplje gorivo (malo je, nažalost onih koji kupuju hibride zbog ekologije) navodi vodu na vodenicu ovakve vrste voztila.


Jer, uz malo privikavanja, učenja, prilagođavanja stila vožnje, sa hibridnom vozilom mogu se postići izuzetne uštede u potrošnji goriva. Ova vozila su i konstruisana tako da u gradu troše najmanje goriva za razkliku od automobila sa pogoom na beznin, dizel ...

Vozilo na našem testu ima pored benzinskog motora od 1,8 litara i električni "sinhronaizmenični elektromotor sa permanentnim pogonom" zajedno raspolažu sa ergelom od 122 "konja" što uz obrtni moment od 142 nm pri 3.600 obrtaja garantuje izuzetne vozne karakteristike.

Ubrzanje iz mesta do 100 kilometara na čas je 11 sekundi a maksimalna brzina 170 kilometara na čas.Pri tome je potrošnja, prema fabričkim navodima,u gradu 3,4 van grada 4,1 i u mešovitom režimo 3,8 litara benzina na 100 kilometara.

Mi smo, veoma lako, uz saznanje da se baterija puni prilikom svakog kočenja, kočenja motorom, ubrzavanja, uspevali da po gradu imamo i daleko nižu potrožnju - i ispod tri litra na 100 km.

Prosečna emisija CO2 je 86 grama što će, verujemo, u narednim godinama i u Srbiji biti jedan od odlučujućih razloga za kupovinu ovog vozila.


U ovaj krosover se ulazi bez upotrebe ključa. Dovoljno je da ga imate negde pri sebi. Vrata se otključavaju onog trenutka kada uhvatite bravu, startujete pritiskom na dugme. Menjač, "Tojotin" automatski...

Ispred vozača digtalna tabla. Mnoštvo podataka, jednostavno rukovanje, komande na volanu... Tu je i "tač-skrin" ekran koji vam nudi pored navigacije, upravljanja audios sistemom, telefoniranja , kamere za vožnju unazad...i prikaz rada hibridnog sistema, podatke o potrošnji... Audio sistem je prča za sebe. Kažu u "Tojoti" da je putnicima u kabini "576 vati čiste strasti". Za taj neverovatni osećaj zadužen je "JBL" sistem koji je speciojalno dizajniran za "CH-R" i "reprodukuje muziku tačno onako kako je izvođač zamislio".


"Tojota CH-R" je krcata najsavremenijim sistemima za pomoć vozaču. Posebno u "Tojoti" naglašavaju "bezbednost bez kompromisa". Radi se o "Toyota Safety Sense " tehnologiji koja ima između ostalog i sistem za upozorenje prilikom nevoljnog našuštanja saobraćajne trake. Kada, bez upotrebe pokazivača pravca" pređete preko kolovozne trake, sistem će vas i zvučno i vizuelno upozoriti a zatim će i obruč upravljača "ispraviti vašu grešku".

Ovaj automobil ima i sistem koji će vas upozoriti na mogućnost sudara, prepoznaće pešaka, signaliziraće bam, a ako treba i sam će zakočiti. Na TFT ekranu ispred vozača, sistem očitava i saobraćajne znakove ali će vas i upozoriti ukoliko na primer,prekoračite vrzinu ili krenete u nedozvoljeno preticanje.

"Toyota Safety Sense AHB" sistem obezbeđuje i optimalnu vidljivost tokom noćne vožnje tako što su kamera detektuje svetlost dolazećih svetala istovremeno prateći jačinu ulične rastvete i automatski prebacuje sa duhih na kratka (i obrnuto) svetla.


Pravo uživanje u vožnji na auto-putu ili na dužim relacijama pružiće adaptivni tempomat. Jednostavno izaberete željenu brzinu i rastojanje od vozila ispred vas. Sistem "vozi" auto izabranom brznom , držeći zadato rastojanje a ako vozilo ispred smanji brzinu i on usporava.kad vozilo ispred ubrza i vaš "CH-R" će ubrzati (samo do maksimalno dozvoljene, zadate brzine) a u kombinaciji sa sistemom protiv nevoljnog napuštanja kolovozne trake, sprečiže umaranje vozača. Ali, ako "CH-R" uz pomoć brojnih sistema i parametara, ustanovi da je vozač umoran - predložiće odmor!

Ono što svakako treba naglasiti da su ovi sistemi dostupni već u standardnom, početnom paketu opreme "tojote CH-R"!

Spisak opreme u standardnom paketu je poprilično dugačak. Od automatske klime sa filterom za polen do senzora brisača za kišu. Podrazumevaju s eprednja svetla za maglu,elektrohromatski unutrašnji etrovizor, koža na obruču upravljača,ručice menjača...

Koliko ovo zadovoljstvo na točkovima košta?

Početna cena "tojote CH-R" sa benzinskim motorom je 21.400 evra. Top model sa hibridnim pogonom, paket opreme "šik" koji smo mi imali na testu, košta 28.490 evra. Uz petogodišnju garanciju bez ograničenja kilometraže i čak 10 godina na hibridnu bateriju.



TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

DUŽINA. 4.360 mm

ŠIRINA: 1.795 mm

VISINA:1.555 mm

MEĐUOSOVINSKI RAZMAK: 2.860 mm

RADIJUS OKTRETANjA: 5,2 m.

PRTLjAŽNI PROSTOR: 377 lit.

MASA VOZILA: 1.535 kg

MOTOR: BENZINSKI

ZAPREMINA: 1,798 ccm

SNAGA: 72 KW

OBRTNI MOMENT.142 nm

ELEKTROMOTOR

Sinhronaizmenični elektromotor sa permanentnim pogonom

SNAGA: 53 KW

OBRTNI MOMENT. 163 nm

UKUPNA SNAGA: 122 KS

TIP BATERIJE:Nikl - metal hibrid

NOMINALNI NAPON: 206,1 V

KAPACITET: 6,5 amp.hr 0-100 km/č:11 sek.

MAKSIMALNA BRZINA: 170 km/č

POTROŠNjA: Lit./100 km.

GRAD: 3,4

VAN GRADA: 4,1

KOMBINOVANO: 3,8

EMISIJE CO2: 86 g/km

REZERVOAR: 43 LIT.