U SRBIJI je u prvih devet meseci ove godine uvezeno i registrovanio 104.512 polovnih automobila, dok je istovremeno prodato 23.327 novih vozila!

- Podaci su i dalje poražavajući - kaže, za "Novosti", generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i delova Boban Nikolić. - Da se odmah razumemo, niko nije protiv uvoza korišćenih vozila ali jeste protiv uvoza "krševa", otpada kojeg se zemlje Zapada rešavaju.


PROČITAJTE JOŠ:
Građani Srbije voze automobile stare u proseku 15 godina

Nikolić ovu tvrdnju ilustruje i podacima o eko-normama motora koji pokazuju i vreme proizvodnje vozila. Te cifre su razočaravajuće, pogotovo kada se zna da smo za uvoz polovnjaka "iskeširali" više od 300 miliona evra!

- Uvezeno je 54.825 vozila sa "evro 3" motorima, starih između 13 i 18 godina - kaže Nikolić. To sasvim sigurno neće podmladiti naš, ionako prastari vozni park, a znatno će uticati i na lošiju bezbednost na putevima. Pri tome su ova vozila veliki potrošači i još veći zagađivači.

Uvezeno je i 30.814 vozila starosti između devet i 13 godina, 15.778 starih između pet i devet godina, i svega 3.095 starih do tri godine.

Podaci koje je Svetska zdravstvena organizacija krajem prošle godine saopštila, i po kojima u Srbiji godišnje prevremeno umre oko 5.400 ljudi od posledica aero-zagađenja, čini se da nikog preterano ne uzbuđuju.

Srbija je i dalje jedna od retkih zemalja u kojima nema subvencija za kupovinu ni električnih ni hibridnih vozila, baš kao što nema ni pooštravanja uslova za uvoz polovnih vozila najavljenih na prolećnom Sajmu automobila u Beogradu.

- Jasno je da velika većina vozača nema novca za nov automobil ali mora se uvesti red prilikom uvoza polovnih - kaže Dragan Škrnjić iz "Eko auto-kluba Srbija" - Mora se poreskom politikom otežati uvoz vozila koja više zagađuju, a stimulisati uvoz "zelenijih".


Velika većina tih vozila ne samo da ne ispunjava eko-norme, nema katalizatore za gasove, već nema ni vazdušne jastuke, zavese, ABS sistem za kočenje. Kilometraža je, često, vraćana, a kakvi su delovi ugrađivani prilikom održavanja se otkrije tek prilikom težeg kvara ili nesreće.

Mnoge države su ranijih godina problem sa starim voznim parkom rešile uvođenjem sistema "staro za novo". Kod nas su ga sprovodile samo pojedine auto-kuće, a država čak nije htela ni da se odrekne poreza na razliku u ceni starog i novog vozila.


PROČITAJTE JOŠ:
Stara kola ostaju bez majstora

SKUŠTINSKA INICIJATIVA

U SKUPŠTINI Srbije je pokrenuta inicijativa za subvencionisanje električnih i hibridnih vozila. Predlog se odnosi, pre svega, na sve one kojima je to osnovno sredstvo rada (taksiste i rentakar) i za invalide kao sredstvo prevoza. Prilikom kupovine ovakvih vozila, oni bi državi platili sve dažbine, PDV, carinu, a onda ostvarili subvenciju. Ovim se postiže budžetska neutralnost i ne narušava se budžetski sistem.